Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Political tendencies in Carl Sandburg's poetry
Dragounová, Jolana ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
1 Abstrakt Za poezií Carla Sandburga, který je dnes básníkem mnohdy podceňovaným a považovaným za nevýznamného, se skrývá silný politický hlas, který svou přímočarostí se zaměřením na prostý styl a obraznost všednosti podněcuje rozmanité otázky. Ačkoli na první pohled Sandburgova poezie může vypadat jasně a jednoznačně, kritici diskutují nad jejím skutečným záměrem. Z tohoto důvodu je tedy při analýze jeho díla nutné vzít v úvahu i jeho osobní život a politické názory, neboť výrazně ovlivnily jeho dílo. Cílem této práce je analyzovat poezii Carla Sandburga z období dvacátých a třicátých let dvacátého století a popsat, jaký vliv mají jeho politické názory na jeho dílo a jakým způsobem se v něm odrážejí. Jeho politický život nám ukazuje poměrně pestrý obraz. V počátcích jeho kariéry jsme mohli v jeho poezii zaznamenat levicové tendence, které ale vyvrcholily v dospělosti, kdy se Sandburg stal členem Sociálně demokratické strany. V průběhu svého života si jako žurnalista všímal nespravedlnosti nejen vůči mužům a ženám dělnické třídy, ale také vůči dětem a měl obavu z jejich špatných pracovních podmínek. Kromě přispívání do novin International Socialist Review také pracoval na politických kampaních pro představitele Socialistické strany. Ve své eseji "You and Your Job" uvádí, že "důvod, proč jsem socialistou,...
Evolution of the Approach to Death: John Updike's Novels of the 1960s
Müllerová, Magdalena ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato práce pojednává o přístupu ke smrti v románech Johna Updikea z 60. let, konkrétně v dílech Králíku, utíkej!, Kentaur a Dvojice. Přesto, že význam smrti v Updikeově próze je uznáván, kritické práce se zabývají hlavně jinými tématy. Hlavním záměrem práce je pozorování vývoje přístupu ke smrti nejen hlavních postav jednotlivých románů, ale i celková změna Updikeova přístupu ke smrti napříč těmito třemi romány. První kapitola představuje teoretické pozadí dvou pohledů na smrt, na základě kterého budou romány analyzovány. První perspektiva je křesťanský pohled na smrt, druhá se opírá o Freudovu teorii pudů. Křesťanství je důležitým aspektem v Updikeově tvorbě nejen proto, že Updike sám byl křesťan, ale většina jeho hlavních postav je věřících, nebo alespoň vyznává křesťanské hodnoty. Tradiční křesťanské ideje jsou rozšířeny o koncepty představené Haroldem Bloomem v jeho publikaci The American Religion: The Emergence of the Post- Christian Nation (Americká víra: vznik post-křesťanského národa.)1 Výběr Freudovy teorie je založen na úzkém vztahu mezi sexem a smrtí v románech, který koresponduje s teorií rozvinutou ve studii Mimo princip slasti.2 Jednotlivé romány jsou analyzovány v následujících třech kapitolách. Každá kapitola zkoumá původní přístup hlavního hrdiny ke smrti, relevanci tohoto přístupu...
Identity, Capitalism and Aesthetics in Invisible Man
Kovařík, Tomáš ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Zatímco mnohá čtení románu Invisible Man prioritizují stav knihy jakožto román reprezentující kritiku rasistické společnosti, tato bakalářská práce se zaměří na rozvinutí názoru, že kniha je ve skutečnosti experimentální Bildungsromán jehož vypravěč je univerzální postava, a jehož vývoj napříč narativem je analogický s vývojem kohokoliv kdo vytváří svou identitu v dnešní pozdně kapitalistické společnosti. Skrze analýzu klíčových momentů v románu se za pomoci kritické, kulturní a politické teorie pozdně dvacátého století současnosti text dopracuje originálnímu čtení které propojuje všechny tyto přístupy, a které lze také aplikovat k lepšímu pochopení současného světa. První kapitola ustanoví, čím přesně je román experimentální Bildungsromán za pomoci teorie tohoto žánru, jehož konvence vznikly během německého romantismu s Goethem, a poté vysleduje tyto charakteristiky v jejich specifických manifestacích v románu Invisible Man. Druhá kapitola pak bude spočívat v analýze společenského systému prezentovaného v textu, který se jeví být opresivní kapitalistickou strukturou moci, která zároveň vyžaduje i preventuje asimilaci jedince, a jak se konkrétní postavy v knize drží své moci zcela na úkor ostatních. Tyto argumenty budou podpořeny teoriemi a koncepty používaných ke kritické analýze kapitalistické...
Postmodernities in Thomas Pynchon's The Crying of Lot 49
Cranfordová, Anna ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Thomas Pynchon je považován za jednoho z klíčových postmoderních spisovatelů. Tato bakalářská práce zkoumá jakým způsobem jeho román The Crying of Lot 49 zobrazuje současnou společnost použitím některých "postmodernit" - různých aspektů postmodernismu a klíčových konceptů postmoderní literatury. Dokonalá definice postmodernismu, která yb ho celistvě vysvětlila není zatím možná (a možná nikdy nebude), a tak tato práce dosahuje svého cíle za pomoci několika postmoderních teorií vyvinutých v druhé polovině dvacátého století a jejich aplikování při čtení tohoto díla. Tato práce se zakládá promárně na dílech některých z nejdůležitějších postmoderních filozofů a teoretiků jako jsou Jean-François Lyotard, Jean Baudrillard, Guy Debord, Fredric Jameson a Linda Hutcheon, jejichž představy o postmodernitě značně odpovídají s těmi osaženými v The Crying of Lot 49. Postmoderní prvky, kterými se práce zabývá, jsou např. nedůvěra k metanarativům, ontologický pluralismus a s ním spojená konspirace a paranoia, simulakrum a spektákl. Společnost vyobrazená v knize představuje systém mocenských struktur a změť simulaker, hnané komoditním fetišismem a ovládané proudem obrazů a reklam, stírajících rozdíly mezi reálným a nereálným. Tato bakalářská práce nisméně dokazuje, že společnost vyobrazená v románu reflektuje...
American Postwar Pilgrimage: The Beats in Paris
Kirlan, Margarita ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
The main objective of this thesis is to study the high point of the Beat Generation's production in Paris between 1957 and 1960 and to determine why it encouraged their major contribution to literature, art and criticism worldwide in the last quarter of the 20th century and today. Though most were born and educated in the United States, many of the most important Beat writers journeyed across the world in search of artistic recognition and determined to perform literary experiments they had failed to execute back home. This thesis will provide an overview of the Beat pilgrimage to Paris, a city which has been coined "an arbiter of cultural value in the postwar era." The thesis also attempts to examine the1 ways the Beats' time in Paris was invaluable for their influence on literature beyond American borders and how their writing was shaped by the oeuvres of such French writers as Rimbaud, Proust, Gide, Apollinaire, St.-John Perse, Céline, Cocteau, Genet, Michaux and others. This thesis2 will survey the intersection between French and American culture and the influence of both on Beat authors and the list of works to be analysed includes but is not limited to Allen Ginsberg's Howl and Other Poems (1956), and "Kaddish" (1959); William S. Burroughs's Naked Lunch (1959), The Soft Machine; Jack...
Persephone the Wanderer:" Myth in Contemporary Women's American Poetry
Kecsöová, Dominika ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato práce zkoumá vztah starověkých řeckých mýtů a poezie současných básnířek v USA. Vzhledem k tomu, že mýty nemají žádnou jednotnou nebo autoritativní verzi, jsou otevřené re- interpretaci a mají povahu palimpsestu; mýty obecně slouží jako meta-vyprávění a jsou charakteristické neustálým přepisováním v různých kontextech. Práce analyzuje díla čtyř současných amerických básnířek: Louise Glück, Rita Dove, Jorie Graham a A.E.Stallings. Tyto básnířky vytvářejí alternativní verze mýtu o Persefoně; pro Glück, Dove, Graham a Stallings, a pro mnoho dalších básnířek, tento mýtus představuje šanci vypořádat se s dědictvím klasické éry a s tématy lásky, smrti a vztahů matky a dcery. Dva hlavní zdroje mýtu, které představují dvě poněkud odlišné verze zaměřující se na konkrétní aspekty mýtu, "Homerická hymna k Demeter" a Ovidovy Metamorfózy, potvrzují potenciál přepracování mýtu o Persefoně. Každá ze čtyř básnířek přistupuje k mýtu trochu jinak, zatímco všechny pracují se základními motivy v něm obsaženými, jako je napětí mezi životem a smrtí, nebo vztah matka-dcera a dcera-milenec. Cílem diplomové práce je popsat rozdíly a podobnosti mezi těmito čtyřmi básnířkami a popsat trvalý vliv mýtu o Persefoně na současnou poezii. Interpretace tohoto mýtu se tak stává zásadní: Louise Glück představuje mýtus jako...
Behind Enemy Lines: The New American Poetry and the Cold War Anthology Wars
Delbos, Stephan ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent) ; Harris, Kaplan (oponent)
Za nepřátelskou linií: Nová americká poezie a války antologií během studené války Nová americká poezie, antologie poezie vydaná Donaldem Allenem a publikovaná vydavatelstvím Grove Press v roce 1960, je možná jednou z nejvlivnějších antologií amerických básní v historii. Nejenže přinesla některým z nejslavnějších básníků 20. století mezinárodní význam, ale také vytvořila redakční model, který řada významných budoucích antologů může následovat. Pomohla také vytvořit obraz americké poezie rozdělené mezi soutěžní tábory básníků volného verše a formálních básníků, nebo vzpurných a akademických básníků. Tyto bojové linie byly nakresleny při vydávání této antologie. Současně Allenova antologie etablovala Spojené státy jako centrum a zdroj inovativní anglofonní poezie, přestože tato poezie byla během poválečného období psaná v mnoha anglicky mluvících zemích. Původ a dědictví této významné antologie jsou komplexní a mají hluboký význam pro způsob, jakým o dnešní básni přemýšlíme. Vzhledem k těmto skutečnostem nastal správný čas pro kritickou reexaminaci Nové americké poezie, s využitím nedávno objevených informací o studené válce, stejně jako o nových způsobech přemýšlení o národní a nadnárodní literatuře posledních dvou desetiletích. Má diplomová práce zkoumá americkou poezii vydanou během poválečné doby...
Free of Inhibitions and Full of Pleasure: The Image of Europe in the Works of James Salter
Císlerová, Magdalena ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou obrazu Evropy v románech Jamese Saltera A Sport and a Pastime (1967), Light Years (1975), Solo Faces (1979) a All That Is (2013), s přihlédnutím k Salterovým memoárům Burning the Days (1997). V Salterově beletrii i literatuře faktu je Evropa zobrazena jako místo plné svobody, kultury, tradic, milostných dobrodružství a možností, které v určité fázi života - často v jeho rozhodujících okamžicích - přitahuje všechny Salterovy hlavní postavy, i Saltera samotného. Cesta do Evropy poskytuje vzdělání a umožňuje oproštění se od domácího prostředí skrze metaforické dobytí Evropy. Tato práce zkoumá důvody, které vedou Salterovy postavy k jejich cestě a jejich očekávání, také vlastní zážitky postav na starém kontinentu a jejich dopad. Salterovo dílo je nahlíženo v kontextu tradice americké literatury v Evropě, zvláště pak modernismu, s jehož představiteli Salter sdílí nejen podobný pohled na Evropu, a zejména na Paříž jako kulturní centrum, ale také podobný životní postoj, jakož i několik důležitých motivů a stylistických znaků. V označování Saltera za opožděného modernistu čerpá tato práce z teorie Pascale Casanovové o fungování světa literatury vyjádřené v její studii The World Republic of Letters, a také z jediných zásadnějších studií Salterova díla, James Salter od William...
Us and Them: Presenting America 1948-1956
Zezuláková Schormová, Františka ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
1 Abstrakt Tématem této diplomové práce je literatura Spojených států amerických v Československu mezi lety 1948 a 1956. Cílem bylo zjistit, jak byly Spojené státy reprezentovány skrze vybrané americké autory a jejich díla. První dvě kapitoly zkoumají vznik paralelního kánonu z historické a teoretické perspektivy. Třetí kapitola se věnuje Langstonu Hughesovi jako vybranému reprezentantovi americké poezie a ukazuje, jak byla jeho poezie použita k upoutání pozornosti k rasové diskriminaci v USA. Howard Fast, hvězda československé verze Ameriky, je tématem čtvrté kapitoly. Příklady jak Fasta, tak Hughese ukazují, že soudobí američtí autoři byli vybíráni proto, že poukazovali na rasové a společenské nerovnosti a potlačování politické opozice ve Spojených státech, a zároveň se sami identifikovali s takzvanou pokrokovou Amerikou. Čtením těchto autorů z východní strany železné opony lze přispět k současnému českému bádání, které se zabývá padesátými lety, a zároveň přidat nové úhly pohledu k probíhajícímu přezkoumávání amerických levicových autorů.
Issues of translation in Miroslav Holub's poetry
Prunarová, Markéta ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Miroslav Holub, nejp ekládan jší český básník dvacátého století, má své nezastupitelné místo v anglofonní literatu e, a p esto mu v české literární kritice náleží jen malá pozornost. Cílem této bakalá ská práce je objasnit otázky, které z této v české literatu e ojedin lé situace vyvstávají, a to p edevším jakým zp sobem a z jakých d vod se Holubova poezie stala nedílnou součástí anglofonní tradice a jaké um lecké charakteristiky umožnily její ukotvení. Práce se zabývá aspekty nejen Holubových básní, ale také kulturní a politické situace, které umožnily pozitivní p ijetí jeho díla v zahraničí. Vzhledem k tomu, že Holubova poezie nutn vstoupila do britské a americké literární tradice v p ekladu, hlavní pozornost je up ena na odlišnosti a podobnosti mezi dynamikou jeho práce v originále a v anglickém jazyce. První část této práce p edstavuje poezii Miroslava Holuba tak, jak je nejčast ji vnímána v českém prost edí. Je nastín na genealogie jeho díla v širších literárních a společenských souvislostech, a to zejména v kontextu poezie všedního dne. Pro lepší pochopení tohoto kontextu je část této kapitoly v nována Holubov biografii. T žišt m druhé kapitoly je popis Holubova básnického jazyka s cílem stanovit, jak je tento jazyk vhodný nebo naopak nevhodný pro p enos do jiného jazyka. Jinak ečeno se tato...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.