Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
How Language and Nation Interwine: Changes in the Language of Australian Literature from 1830 up to the Present
Císlerová, Magdalena ; Čermák, Jan (vedoucí práce) ; Willoughby, Louisa (oponent) ; Horáková, Martina (oponent)
Ačkoli studie věnující se vztahu mezi národní identitou a jazykem v Austrálii existují, toto téma nikdy nebylo zkoumáno na datech napříč australskou historií. Předkládaná disertační práce si proto sleduje jazykové projevy rodící se národní identity na korpusu kanonických románů australské literatury od roku 1830 do současnosti. Korpus je rozdělen do čtyř období, která vycházejí z vývojových fází postkoloniálních variet angličtiny Schneiderova Dynamického modelu (2007). Hlavní tezí práce je, že lokální identita se jazykově projevuje v obdobích spjatých s nacionalismem vyšším zastoupením australského dialektu a odkazováním na lokální referenční rámce. Z povahy tématu vyplývá, že jde o mezioborový výzkum, který kombinuje lingvistiku s literárními a kulturními studii. Toto spojení umožňuje vykreslit vztah jazyka a identity komplexně pomocí jak kvantitativní, tak kvalitativní analýzy. Kvantitativní analýza se věnuje klíčovým slovům - nejprve vygenerovaným přímo z korpusu, kdy byl jako referenční korpus použit analogicky vytvořený korpus britské literatury, poté kulturně významným klíčovým slovům na základě Wierzbické teorie (1997), jež tvrdí, že pro každou kulturu existuje soubor klíčových slov, který odráží její základní hodnoty. Vygenerované seznamy klíčových slov odráží socio-historický a kulturní...
American English in Czech Middle Schools in Relation to Sociolinguistic and Cultural Preferences of the Students
Svatoňová, Karolína ; Luef, Eva Maria (vedoucí práce) ; Císlerová, Magdalena (oponent)
Tato práce zkoumá vztah mezi lingvistickými a kulturními preferencemi českých studentů angličtiny v 8. a 9. třídách základních škol. Vychází z hypotézy, že dnešní studenti budou stále silně ovlivněni systémem české výuky, která historicky klade velký důraz na britskou variantu angličtiny, a budou tak preferovat britské lexikální formy. Dále se také předpokládá, že díky silnému kulturnímu vlivu Spojených států budou studenti více obeznámeni s americkými kulturními reáliemi a budou je zároveň i preferovat. Součástí práce byl výzkum v podobě online dotazníků, kterého se zúčastnilo 215 studentů. Tento dotazník obsahoval témata jak lingvistická, tak kulturní a výsledky, které přinesl, hypotézu potvrdily. Většina studentů inklinuje k užívání britské angličtiny, zároveň ale prokázali hlubší znalosti kultury americké, kterou i osobně preferují před tou britskou. Rozdíly byly zaznamenány mezi pohlavími; dívky jsou silněji orientovány na britskou angličtinu i kulturu nežli chlapci. Studenti, kteří sami sebe lépe hodnotí a mají lepší vztah k angličtině, naopak tíhnou k angličtině a kultuře americké. Naprostá většina této práce odpovídá dosud publikované literatuře a zároveň poukazuje na...
Representation of gender in fiction: collocations of selected nouns and adjectives in English
Tvrdíková, Štěpánka ; Šebestová, Denisa (vedoucí práce) ; Císlerová, Magdalena (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zobrazení genderu v beletrii, čehož je dosáhnuto pomocí analýzy kolokátů substantiv girl a boy a adjektiv boyish a girlish. Práce má za cíl popsat kolokační chování vybraných výrazů a pokusit se odhalit, zda je zobrazení hochů s dívek v moderní britské beletrii stereotypní, nebo spíše vyvážené. Teoretická část ustanovuje teoretický rámec kolokací a představuje přístupy k studiu jazyka a genderu. Zaměřuje se zde také na deskripci lingvistického sexismu a prezentaci genderu také napříč žánry. Praktická část je založena na analýze dat beletristických textů čerpaných z Britského národního korpusu. Získaná data jsou analyzována pomocí korpusového manažeru Sketch Engine, pomocí kterého je možné zkoumat frekvence a povahu shod i rozdílů, které analyzovaná lemmata vykazují. Tento nástroj také napomáhá k odhalení vzorců, které slovní spojení v gramatických vztazích utváří. Lze předpokládat, že rozdíly a podobnosti v zobrazení vybraných rodových dvojic reflektované v opakujících se kombinacích slov budou souviset s rozdíly ve vnímání genderů, tendencí k genderovým stereotypům, a potenciálem odrážet kulturní a společensá specifika. Pozornost si ve vztahu ke vzorcům zobrazených v textech žádá rovněž uchylování k upřednostnění rozdílů nad podobnostmi ve vyobrazování. Ačkoliv by...
Blurring the Lines between Reality and Fiction: Peter Carey's Engagement with Australian History and Identity
Císlerová, Magdalena ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou vyobrazení australské historie v románech Petera Careyho Illywhacker (1985), Oscar and Lucinda (1988), True History of the Kelly Gang (2000) a My Life as a Fake (2003), s p ihlédnutím k jeho cestopisnému memoáru 30 Days in Sydney (2001). Carey nahlíží australskou historii kriticky a p edkládá tená i hravý p epis "oficiálních verzí", kde dává prostor dosud opomíjeným hlas m. Nabízí tak alternativní pojetí nejen australské historie, ale i vzniklé národní identity. V p edkládané práci je Carey nejprve zasazen do kontextu tradice historického románu, poté jsou jeho p episy historie zkoumány z perspektivy postkolonialismu, postmodernismu a transnacionalismu. Z pohledu postkolonialismu slouží Careyho romány jako nástroj, který bývalé kolonii umož uje upevnit svou nezávislost na metropolitním centru a vymanit se z jeho kontroly nad diskurzem. Postmodernismus, se svou relativizací zavedených pojm a nejasnými hranicemi mezi pravdou a fikcí, poskytuje Careymu vypráv cí postupy, jako jsou nespolehliví vyprav i, historiografická metafikce i užití n kolika perspektiv. Ty jsou zkoumány s ohledem na to, jak jich Carey užívá k upozor ování na nespolehlivost historických pramen , potažmo významu a skute nosti jako takových, aby tak dal podn t ke kritickému p ístupu k historii a...
Free of Inhibitions and Full of Pleasure: The Image of Europe in the Works of James Salter
Císlerová, Magdalena ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou obrazu Evropy v románech Jamese Saltera A Sport and a Pastime (1967), Light Years (1975), Solo Faces (1979) a All That Is (2013), s přihlédnutím k Salterovým memoárům Burning the Days (1997). V Salterově beletrii i literatuře faktu je Evropa zobrazena jako místo plné svobody, kultury, tradic, milostných dobrodružství a možností, které v určité fázi života - často v jeho rozhodujících okamžicích - přitahuje všechny Salterovy hlavní postavy, i Saltera samotného. Cesta do Evropy poskytuje vzdělání a umožňuje oproštění se od domácího prostředí skrze metaforické dobytí Evropy. Tato práce zkoumá důvody, které vedou Salterovy postavy k jejich cestě a jejich očekávání, také vlastní zážitky postav na starém kontinentu a jejich dopad. Salterovo dílo je nahlíženo v kontextu tradice americké literatury v Evropě, zvláště pak modernismu, s jehož představiteli Salter sdílí nejen podobný pohled na Evropu, a zejména na Paříž jako kulturní centrum, ale také podobný životní postoj, jakož i několik důležitých motivů a stylistických znaků. V označování Saltera za opožděného modernistu čerpá tato práce z teorie Pascale Casanovové o fungování světa literatury vyjádřené v její studii The World Republic of Letters, a také z jediných zásadnějších studií Salterova díla, James Salter od William...

Viz též: podobná jména autorů
1 Císlerová, Markéta
1 Císlerová, Martina
2 Císlerová, Michaela
13 Císlerová, Milena
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.