Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
African-American Poets Abroad: Black and Red Allegiances in Early Cold War Czechoslovakia
Zezuláková Schormová, Františka ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Von Eschen, Penny (oponent) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato dizertace se věnuje cirkulaci poezie afroamerických levicových autorů na počátku studené války, zejména mezi Spojenými státy americkými a Československem. Práce používá transnacionální přístupy i přístupy, jež zohledňují celistvé vidění světové tury, zároveň ale upozorňuje i na jejich nedostatky, zejména při analýze kulturní produkce během studené války. Osu dizertace tvoří příběh Abrahama Chapmana, amerického komunisty, který žil v vých cest je zde používán koncept světové republiky levicové literatury. První kapitola se věnuje mechanismům tohoto prostoru a také roli Prahy v něm. Přibližuje také kulturní vztahy mezi Československem a afroamerickou komunitou. Druhá kapitola je věnována střetu mezi Chapmanem a československými zprostředkovateli americké kultury, jako byli Josef Škvorecký, Lubomír Dorůžka nebo Jan Zábrana, věnuje se zejména neshodám ohledně rámování afroamerické poezie. Během svého pobytu Československu sestavil Chapma Černošská poezie: světová antologie (1958), jež je ve třetí kapitole této práce srovnávána s antologií Chapman uspořádal o deset let později po svém návratu do USA. Toto srovnání je zaměřeno zejména na afroamerické básnířky Chapmanovými antologiemi pak mezi nimi pak nejen ilustrují měnící se diskurzy o konceptu rasy i o afroamerické literatuře, stejně jako komplexní...
Getting the Picture: An Analysis of Narrative in E. L. Doctorow's The Book of Daniel
Beňadiková, Jana ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Americký autor E. L. Doctorow vo svojej eseji s názvom "False Documents" vyhlásil, že umelecké ani vecné texty ako samostatné kategórie neexistujú, existuje iba naratív. Podobné zmýšľanie sa dá vypozorovať aj v autorových literárnych dielach, ktoré formulujú jeho rozjímanie ohľadom naratívu. Táto bakalárska práca analyzuje konkrétnu manifestáciu Doctorowovho meditatívneho záujmu o narativitu v rámci autorovho tretieho románu z roku 1971, The Book of Daniel, ktorý bol inšpirovaný prípadom Juliusa a Ethel Rosenbergovcov. Táto práca dokazuje, že The Book of Daniel skúma rolu narativity vo formovaní zmýšľania a interpretovania externej reality upriamovaním pozornosti na proces produkcie naratívu a jeho dekonštrukciou, a to ako súčasť epistemologického skúmania potenciálu narativity sprostredkovávať poznanie, ktorý tento román súčasne problematizuje odhaľovaním inherentného aspektu vedomej, zámernej manipulácie a kompozície každého naratívu. Toto bádanie povahy a úlohy narativity je v románe realizované na úrovni deja vo forme protagonistovej epistemologicky motivovanej dekonštrukcie oficiálnej histórie politického súdneho procesu s protagonistovými rodičmi z obdobia studenej vojny, na základe ktorého boli napokon popravení, ako aj niekoľkých alternatívnych verzií či podaní ich prípadu. Táto...
Elusive Feminism: Gender Consciousness in the Poetry of Elizabeth Bishop
Tůmová, Šárka ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá způsob, jakým Elizabeth Bishopová pojímá témata a problémy, které jsou běžně považované za feministické, a to jak ve své poezii, tak ve svém osobním životě. Bishopová se sama označovala za feministku, přesto se však její pojetí feminismu značně vymykalo převládajícímu soudobému chápání této problematiky. Její feminismus se vyznačuje velkým důrazem kladeným na smysl pro rovnost, který se pak odráží jak v její poezii, tak ve způsobu, kterým si jako autorka přála být vnímaná. Bishopová se vyhýbá typické feministické strategii a rozhodně odmítá potenciální zaujatost ve prospěch ženské identity, pokud by to mělo být na úkor genderové neutrality jejího díla. Stejně tak pevně odmítá i separatistický tón feminismu, který za jejího života převládal, a dokonce jej označuje za odporující myšlence feminismu. Tato práce zkoumá koncepci feminismu Bishopové ze dvou hledisek: její obecné interakce s feministickými názory a myšlenkami a jak se tyto odrážejí přímo v jejích básních. První kapitola této práce se zaměřuje na širší feministický rámec. Slouží jako teoretický úvod k příslušným feministickým a genderovým teoriím, i jako pozadí pro porozumění básní Bishopové s ohledem na feminismus a feministickou problematiku. To zahrnuje nejen obecný dobový kulturní kontext, ale také to, jak se...
Political tendencies in Carl Sandburg's poetry
Dragounová, Jolana ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
1 Abstrakt Za poezií Carla Sandburga, který je dnes básníkem mnohdy podceňovaným a považovaným za nevýznamného, se skrývá silný politický hlas, který svou přímočarostí se zaměřením na prostý styl a obraznost všednosti podněcuje rozmanité otázky. Ačkoli na první pohled Sandburgova poezie může vypadat jasně a jednoznačně, kritici diskutují nad jejím skutečným záměrem. Z tohoto důvodu je tedy při analýze jeho díla nutné vzít v úvahu i jeho osobní život a politické názory, neboť výrazně ovlivnily jeho dílo. Cílem této práce je analyzovat poezii Carla Sandburga z období dvacátých a třicátých let dvacátého století a popsat, jaký vliv mají jeho politické názory na jeho dílo a jakým způsobem se v něm odrážejí. Jeho politický život nám ukazuje poměrně pestrý obraz. V počátcích jeho kariéry jsme mohli v jeho poezii zaznamenat levicové tendence, které ale vyvrcholily v dospělosti, kdy se Sandburg stal členem Sociálně demokratické strany. V průběhu svého života si jako žurnalista všímal nespravedlnosti nejen vůči mužům a ženám dělnické třídy, ale také vůči dětem a měl obavu z jejich špatných pracovních podmínek. Kromě přispívání do novin International Socialist Review také pracoval na politických kampaních pro představitele Socialistické strany. Ve své eseji "You and Your Job" uvádí, že "důvod, proč jsem socialistou,...
Evolution of the Approach to Death: John Updike's Novels of the 1960s
Müllerová, Magdalena ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato práce pojednává o přístupu ke smrti v románech Johna Updikea z 60. let, konkrétně v dílech Králíku, utíkej!, Kentaur a Dvojice. Přesto, že význam smrti v Updikeově próze je uznáván, kritické práce se zabývají hlavně jinými tématy. Hlavním záměrem práce je pozorování vývoje přístupu ke smrti nejen hlavních postav jednotlivých románů, ale i celková změna Updikeova přístupu ke smrti napříč těmito třemi romány. První kapitola představuje teoretické pozadí dvou pohledů na smrt, na základě kterého budou romány analyzovány. První perspektiva je křesťanský pohled na smrt, druhá se opírá o Freudovu teorii pudů. Křesťanství je důležitým aspektem v Updikeově tvorbě nejen proto, že Updike sám byl křesťan, ale většina jeho hlavních postav je věřících, nebo alespoň vyznává křesťanské hodnoty. Tradiční křesťanské ideje jsou rozšířeny o koncepty představené Haroldem Bloomem v jeho publikaci The American Religion: The Emergence of the Post- Christian Nation (Americká víra: vznik post-křesťanského národa.)1 Výběr Freudovy teorie je založen na úzkém vztahu mezi sexem a smrtí v románech, který koresponduje s teorií rozvinutou ve studii Mimo princip slasti.2 Jednotlivé romány jsou analyzovány v následujících třech kapitolách. Každá kapitola zkoumá původní přístup hlavního hrdiny ke smrti, relevanci tohoto přístupu...
Identity, Capitalism and Aesthetics in Invisible Man
Kovařík, Tomáš ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Zatímco mnohá čtení románu Invisible Man prioritizují stav knihy jakožto román reprezentující kritiku rasistické společnosti, tato bakalářská práce se zaměří na rozvinutí názoru, že kniha je ve skutečnosti experimentální Bildungsromán jehož vypravěč je univerzální postava, a jehož vývoj napříč narativem je analogický s vývojem kohokoliv kdo vytváří svou identitu v dnešní pozdně kapitalistické společnosti. Skrze analýzu klíčových momentů v románu se za pomoci kritické, kulturní a politické teorie pozdně dvacátého století současnosti text dopracuje originálnímu čtení které propojuje všechny tyto přístupy, a které lze také aplikovat k lepšímu pochopení současného světa. První kapitola ustanoví, čím přesně je román experimentální Bildungsromán za pomoci teorie tohoto žánru, jehož konvence vznikly během německého romantismu s Goethem, a poté vysleduje tyto charakteristiky v jejich specifických manifestacích v románu Invisible Man. Druhá kapitola pak bude spočívat v analýze společenského systému prezentovaného v textu, který se jeví být opresivní kapitalistickou strukturou moci, která zároveň vyžaduje i preventuje asimilaci jedince, a jak se konkrétní postavy v knize drží své moci zcela na úkor ostatních. Tyto argumenty budou podpořeny teoriemi a koncepty používaných ke kritické analýze kapitalistické...
Postmodernities in Thomas Pynchon's The Crying of Lot 49
Cranfordová, Anna ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Thomas Pynchon je považován za jednoho z klíčových postmoderních spisovatelů. Tato bakalářská práce zkoumá jakým způsobem jeho román The Crying of Lot 49 zobrazuje současnou společnost použitím některých "postmodernit" - různých aspektů postmodernismu a klíčových konceptů postmoderní literatury. Dokonalá definice postmodernismu, která yb ho celistvě vysvětlila není zatím možná (a možná nikdy nebude), a tak tato práce dosahuje svého cíle za pomoci několika postmoderních teorií vyvinutých v druhé polovině dvacátého století a jejich aplikování při čtení tohoto díla. Tato práce se zakládá promárně na dílech některých z nejdůležitějších postmoderních filozofů a teoretiků jako jsou Jean-François Lyotard, Jean Baudrillard, Guy Debord, Fredric Jameson a Linda Hutcheon, jejichž představy o postmodernitě značně odpovídají s těmi osaženými v The Crying of Lot 49. Postmoderní prvky, kterými se práce zabývá, jsou např. nedůvěra k metanarativům, ontologický pluralismus a s ním spojená konspirace a paranoia, simulakrum a spektákl. Společnost vyobrazená v knize představuje systém mocenských struktur a změť simulaker, hnané komoditním fetišismem a ovládané proudem obrazů a reklam, stírajících rozdíly mezi reálným a nereálným. Tato bakalářská práce nisméně dokazuje, že společnost vyobrazená v románu reflektuje...
American Postwar Pilgrimage: The Beats in Paris
Kirlan, Margarita ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
The main objective of this thesis is to study the high point of the Beat Generation's production in Paris between 1957 and 1960 and to determine why it encouraged their major contribution to literature, art and criticism worldwide in the last quarter of the 20th century and today. Though most were born and educated in the United States, many of the most important Beat writers journeyed across the world in search of artistic recognition and determined to perform literary experiments they had failed to execute back home. This thesis will provide an overview of the Beat pilgrimage to Paris, a city which has been coined "an arbiter of cultural value in the postwar era." The thesis also attempts to examine the1 ways the Beats' time in Paris was invaluable for their influence on literature beyond American borders and how their writing was shaped by the oeuvres of such French writers as Rimbaud, Proust, Gide, Apollinaire, St.-John Perse, Céline, Cocteau, Genet, Michaux and others. This thesis2 will survey the intersection between French and American culture and the influence of both on Beat authors and the list of works to be analysed includes but is not limited to Allen Ginsberg's Howl and Other Poems (1956), and "Kaddish" (1959); William S. Burroughs's Naked Lunch (1959), The Soft Machine; Jack...
Persephone the Wanderer:" Myth in Contemporary Women's American Poetry
Kecsöová, Dominika ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato práce zkoumá vztah starověkých řeckých mýtů a poezie současných básnířek v USA. Vzhledem k tomu, že mýty nemají žádnou jednotnou nebo autoritativní verzi, jsou otevřené re- interpretaci a mají povahu palimpsestu; mýty obecně slouží jako meta-vyprávění a jsou charakteristické neustálým přepisováním v různých kontextech. Práce analyzuje díla čtyř současných amerických básnířek: Louise Glück, Rita Dove, Jorie Graham a A.E.Stallings. Tyto básnířky vytvářejí alternativní verze mýtu o Persefoně; pro Glück, Dove, Graham a Stallings, a pro mnoho dalších básnířek, tento mýtus představuje šanci vypořádat se s dědictvím klasické éry a s tématy lásky, smrti a vztahů matky a dcery. Dva hlavní zdroje mýtu, které představují dvě poněkud odlišné verze zaměřující se na konkrétní aspekty mýtu, "Homerická hymna k Demeter" a Ovidovy Metamorfózy, potvrzují potenciál přepracování mýtu o Persefoně. Každá ze čtyř básnířek přistupuje k mýtu trochu jinak, zatímco všechny pracují se základními motivy v něm obsaženými, jako je napětí mezi životem a smrtí, nebo vztah matka-dcera a dcera-milenec. Cílem diplomové práce je popsat rozdíly a podobnosti mezi těmito čtyřmi básnířkami a popsat trvalý vliv mýtu o Persefoně na současnou poezii. Interpretace tohoto mýtu se tak stává zásadní: Louise Glück představuje mýtus jako...
Behind Enemy Lines: The New American Poetry and the Cold War Anthology Wars
Delbos, Stephan ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent) ; Harris, Kaplan (oponent)
Za nepřátelskou linií: Nová americká poezie a války antologií během studené války Nová americká poezie, antologie poezie vydaná Donaldem Allenem a publikovaná vydavatelstvím Grove Press v roce 1960, je možná jednou z nejvlivnějších antologií amerických básní v historii. Nejenže přinesla některým z nejslavnějších básníků 20. století mezinárodní význam, ale také vytvořila redakční model, který řada významných budoucích antologů může následovat. Pomohla také vytvořit obraz americké poezie rozdělené mezi soutěžní tábory básníků volného verše a formálních básníků, nebo vzpurných a akademických básníků. Tyto bojové linie byly nakresleny při vydávání této antologie. Současně Allenova antologie etablovala Spojené státy jako centrum a zdroj inovativní anglofonní poezie, přestože tato poezie byla během poválečného období psaná v mnoha anglicky mluvících zemích. Původ a dědictví této významné antologie jsou komplexní a mají hluboký význam pro způsob, jakým o dnešní básni přemýšlíme. Vzhledem k těmto skutečnostem nastal správný čas pro kritickou reexaminaci Nové americké poezie, s využitím nedávno objevených informací o studené válce, stejně jako o nových způsobech přemýšlení o národní a nadnárodní literatuře posledních dvou desetiletích. Má diplomová práce zkoumá americkou poezii vydanou během poválečné doby...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.