| |
| |
|
Vibrodiagnostický systém VDS-UT2 pro měření vibrací a deformací železničních kol za provozu
Pešek, Luděk ; Vaněk, František ; Balda, Miroslav ; Procházka, Pavel ; Vaněk, Petr ; Cibulka, Jan ; Bula, Vítězslav
Vibrodiagnostický systém VDS-UT2 se skládá ze měřící části, sběru dat a vyhodnocení pro monitorování provozních parametrů tramvajových kol a železničních dvojkolí, jako např. statických a dynamických deformací, posuvů, rychlostí, zrychlení a teplot. Měření rotujících kol je realizováno jednak telemetricky a také systémem časových differencí. Měřená data mohou být dálkově sledována přes internetové připojení ke kontrolnímu počítači. Systém na sběr dat firmy Starmans zabezpečuje kontinuální analogové i digitální ukládání naměřených signálů. Řídící PC zpracovává digitální logiské signály a vyhodnocuje časové intervaly reprezentující obvodová natočení disku a obruče. V příspěvku je popsán diagnostický systém a jsou prezentována naměřená data s poruchovou analýzou.
|
|
Teplotní účinek na rheologické vlastnosti pryžového prvku
Půst, Ladislav ; Pešek, Luděk ; Vaněk, František ; Bula, Vítězslav
S cílem získat termomechanické charakteristiky pryžového materiálu byla zpracována deformační a teplotní data získaná laboratorním měřením harmonicky zatěžovaného tlumícícho prvku s předpětím F st=6kN. Je ukázáno, že vzrůst teploty při harmonickém buzení s amplitudami F0=0,5 až 3 kN a frekvencemi 10-30 Hz je exponenciální a úměrný čtverci amplitudy zatížení. Navržený matematický model dynamické charakteristiky vzorku sestává s lineární, kvadratické a čtvrté odmocniny amplitudy deformace a lineární funkce teploty.
|
| |
|
Fyzikální model hlasivek
Kryštůfek, Jan ; Bula, Vítězslav ; Horáček, Jaromír
Za předpokladu symetrie samobuzených kmitů byl vytvořen poloviční model lidských hlasivek. Model je založen na principu samobuzených kmitů, které nastávají, když je překročena kritická rychlost proudění. Objemová rychlost vzduchu 0,6/s byla použita pro generaci oscilací elastické části modelu s frekvencí 117 Hz. Elastický element byl vytvořen s polyuretanové gumy na Universitě v Indianě. Úvodní měření byla uskutečněna s pomocí rychlostní kamery. Předpokládáme, že model bude použit jako zdroj akustického tlaku pro vybuzení akustických kmitů ve fyzikálním modelu vokálního traktu člověka.
|
| |
| |
| |
|
Návrh, vývoj a realizace měření vibrací jedoucího tramvajového kola bez a s přídavným tlumičem
Pešek, Luděk ; Veselý, Jan ; Vaněk, František ; Cibulka, Jan ; Bula, Vítězslav
Cílem této práce byl návrh, vývoj a realizace měření vibrací (zrychlení) jedoucího tram.kola bez a s přídavným tlumičem radiotelemetrickou metodou s čtyřmi měřícími kanály při provozním měření vibrací a hlučnosti. Postup řešení byl rozdělen do čtyř etap: a) návrh, vývoj, laboratorní zkoušky a výroba upravené radiotelemetrické aparatury pro měření na kole tramvaje; b) intalace snímačů a radiotelemtrické aparatury, c) realizace měření vibrací provozních zkoušek na voze KT8D5, d) zpracování měření a zpráva s popisem měřící aparatury a výsledků provozních měření.Ve zprávě je popsána metodika měření a způsob dynamické analýzy provozního srovnávacího měření složených gumo-odpružených tramvajových kol bez a s přídavnými tlumícím členy.
|