Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 113 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Non-linear Vibration of Planar Case of Three-blade Bundle with Dry Friction Contacts
Šnábl, Pavel ; Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav
Using dry friction couplings (so called tie-bosses) between the blades in turbine rotors can be used to suppress dangerous resonant vibrations of turbine blades and it has been studied on our institute on various models. Experimental setup of three-blade bundle was built along with bladed wheel. The first set-up of the bundle was with blades turned 45 degrees to the disc plane. In that case the deformation of the blades causes turning of the ends of tie-bosses and edge contact together with multi-directional slip occurs. The experimental set-up was simplified herein so that the blades are parallel to the disc plane and in-line slip occurs. Although single electromagnet was used to excite the system, the first mode of vibration with no slip in tie-bosses just occurred. In case of bladed wheel, all blades have coupling through tie-bosses with neighbouring blades which stiffen them and raise their eigenfrequency. In our case, a mistuning by reducing mass of side blades caused similar behaviour. Steel to steel contact pair was used for the first tests.
Contribution to modelling of bladed model disk with dry-friction contacts in tie-bosses
Pešek, Luděk ; Šnábl, Pavel ; Šulc, Petr ; Půst, Ladislav ; Bula, Vítězslav
The experimental set-up for studying dynamical behavior of the bladed wheel with pre-stressed dry-friction contacts in tie-bosses was built. The numerical solution of the turbine bladed wheel with tiebosses based on 3D finite element method with surface to surface dry friction contact model is proposed. Comparison of experimental and preliminary numerical results of dynamical behavior and damping estimation of our bladed wheel design yielded a reasonable agreement. Limitation of the non-linear solution due to dry friction contacts is HPC computations and long computation times. The contribution will deal with the achieved results.\n
Extension of backlash based dry friction model in simulink and comparison with dahl and lugre models on simulations of blade triple
Šnábl, Pavel ; Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav
Behaviour of analytical dry friction model based on SIMULINK. Backlash block with Coulomb friction is compared with Dahl model. The Backlash based model is herein extended to contain velocity-dependent friction characteristic and is compared with LuGre model. All models are used on analytical model of blade triple with mistuned blades and vibration attenuations from first resonant mode of this system are compared. Instability of Dahl and LuGre models for large time-step are shown.
Behaviour of extended backlash based dry friction model in Simulink in comparison with Dahl and LuGre models
Šnábl, Pavel ; Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav
Behaviour of analytical dry friction model based on SIMULINK Backlash block which was extended to contain velocity-dependent friction coefficient characteristic is studied. Comparison with the same model but with Coulomb friction characteristic and with Dahl and LuGre models is shown. Different simulation time-step is needed for each model to reach stability when increasing motion amplitude.
Vibrační zkoušky a dynamická analýza třecích účinků u železničního kola tlumeného tlumícím kroužkem
Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav ; Bula, Vítězslav ; Šnábl, Pavel ; Boháč, T. ; Tašek, H. ; Běhálek, V.
Pro návrh tlumícího třecího kroužku s proměnnou křivostí s optimálním rozložením kontaktních tlaků v drážce, jež je cílem projektu DELTA, proběhla v dynamické laboratoři Bonatrans a.s. ve dnech 11. až 16. června 2019 experimentální modální analýza s jedním (SIMO) a dvěma (MIMO) budiči s těmito cíli: a) vytvořit metodiku zkoušky pro vyhodnocení třecího účinku tlumícího kroužku na tlumení vibrací kola, b) pomocí změn naměřených dynamických amplitudo-frekvenčních a fázově-frekvenčních charakteristik na amplitudu buzení popsat projevy nelineárního chování třecí vazby kruhového tlumícího kroužku v drážce kola pro různé vlastní tvary kmitání. Popis navržené metodiky a analýza naměřených výsledků z hlediska účinku třecích vazeb kruhového drátu jsou obsahem této zprávy. \n\n
Přenosové funkce mezi prvky čtyř-planetové převodovky
Půst, Ladislav ; Škuderová, Alena
Je vypracována metodika dynamické analýzy planetové převodovky na lineárním výpočtovém modelu založeném na stanovení vzájemných přenosových funkcí mezi jednotlivými vnitřními prvky převodovky tvořenými tuhými koly s poddajným ozubením, u něhož je ve vzájemném kontaktu uvažována elastická poddajnost. Metodiku lze snadno použít i při vyhodnocování měření, které současně probíhají v ÚT a Wikov. V práci je také analyzován vliv časově proměnlivých kontaktních tuhostí v ozubení na dynamické vlastnosti odezvy středů satelitů při torzním nestacionárním buzení korunového kola.
Dynamical analysis of bistable mechanical oscillator
Byrtus, M. ; Půst, Ladislav
The contribution deals with analysis of dynamical properties of 1 DOF bistable mechanical oscillator. First the mathematical model is formulated. The original mathematical model is approximated by Duffing equation as it is commonly used. These two models are compared and it is shown how they differ in both static and dynamical response. The dynamical response is studied using bifurcation analysis performed by brute force numerical integration in time domain to detect area of interest from dynamical point of view. Such a bistable mechanical system can appear in many technical applications and therefore the proper modelling plays a significant role.
Running flutter waves in the model of turbine blades cascade
Půst, Ladislav ; Pešek, Luděk
This contribution is connected with the paper on the previous conference, where the origin and properties of forced running waves produced by flowing steam through cascade of stationary and rotating wheels with different numbers of blades in the steam turbine were investigated. Due to the aero-elastic forces of this steam flow, these comparatively small vibrations can excite strong flutter running waves. Presented contribution is oriented on the analysis of dynamic properties of computational model of blades cascade, where the flutter is modelled by two types of Van der Pol self-excitation forces.
Dynamics of four-planetary gearing box
Půst, Ladislav ; Pešek, Luděk ; Škuderová, Alena
Planetary gearboxes are more complicated than parallel-axis gear transmission systems and\ntherefore they need deeper dynamic analysis, which is important for reduction of noise and vibration. The main advantage of planetary gearings is the splitting of force flow into several planet wings, but it can be devaluated by unequal load sharing on planet stages. For improving, the floating sun wheal and flexible pins of planets are applied. Dynamic model of such a gearing box is derived in the paper and it is shown that the frequency spectrum contains many multiple eigen-frequencies. Examples of several eigen-modes and transfer functions of this four-planetary gearing box are presented as well. The problem of dimensional nonhomogeneous vectors and matrix is also mentioned.
Frekvenční a modální spektrum planetové převodovky Wikov
Půst, Ladislav ; Pešek, Luděk ; Radolfová, Alena
Zpráva navazuje na dřívější publikace, vydané v rámci spolupráce mezi Wikov Gear, s.r.o. a ÚT AVČR a zaměřené na výzkum dynamických vlastností čtyř-planetové převodovky se stojícím unášečem planetových kol. Lineární matematický model dynamického chování převodovky vychází z předpokladu tuhých těles ozubených kol, konstantních tuhostí v ložiskách i v uložení planet. Jako konstantní jsou uvažovány také kontaktní poddajnosti v ozubení a to střední hodnotou se zanedbáním periodické proměnnosti kontaktní tuhosti, což u širokého šikmého ozubení s vícenásobným dotykem je přípustné. Velmi měkké uložení osy centrálního kola a pružné uložení planet i kola korunového umožňuje obecný rovinný pohyb všech kol. \nStrukturní periodičnost čtyř-planetové převodovky má za následek, že odpovídající frekvenční spektrum obsahuje několik vícenásobných frekvencí. Poněvadž převodovka nikdy nepracuje samostatně, ale vždy ve spojení s dalšími agregáty, byly na vstupní a výstupní hřídel připojeny jednoduché modely hnacího a brzdicího systému. Pro tuto soustavu o 20 stupních volnosti jsou určeny vlastní frekvence, příslušné tvary kmitání a přenosové funkce mezi jednotlivými prvky. Numerický výpočet je doplněn grafickými záznamy jak vlastních tvarů kmitání, tak i přenosových funkcí.\n

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 113 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.