Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Forma (tradiční) vs hudební řeč (nová)
Molin, Andrzej ; BEZDĚK, Jiří (vedoucí práce) ; KREJČA, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá fugami Johanna Sebastiana Bacha v cyklu Dobře temperovaný klavír a Dmitrije Šostakoviče v cyklu 24 preludií a fug. Analyzuje jednotlivé součásti a časový průběh vybraných skladeb. Následně nabízí srovnání a hlubší charakteristiku hudebního jazyka D. Šostakoviče.
Různá hudebně teoretická pojetí harmonické funkce
Andělová, Aneta ; TICHÝ, Vladimír (vedoucí práce) ; BEZDĚK, Jiří (oponent)
Práce je zaměřena na jedno z témat hudební teorie, kterým jsou harmonické funkce. Nejprve pojednává o vzniku, obecné charakteristice a značení harmonických funkcí. V souvislosti s tématem je zařazena též zmínka o harmonickém dualismu a monismu. Stěžejní kapitola se nejprve věnuje výskytu termínu harmonické funkce ve vybraných českých a zahraničních slovnících, dále je zaměřena na koncepce publikací a studií. Součástí práce je pojetí vlastní, které vychází z analýzy dobové literatury. Diplomová práce má přiblížit způsob myšlení a pojetí jednotlivých autorů.
Hudební řeč v tvorbě albánských skladatelů a její místo v kontextu evropské hudby
Prifti, Egli ; VIČAR, Jan (vedoucí práce) ; BEZDĚK, Jiří (oponent)
Disertační práce se zabývá historickým vývojem albánské hudební kultury od starověku do dnešní doby a zkoumá specifické rysy soudobé albánské hudby i individuální komunikativní aspekty hudební řeči současných albánských skladatelů. Z této perspektivy demonstruje, jak hluboce je skladatelská tvorba prostoupena domácími kulturními tradicemi, hudební kulturou dvou hlavních albánských folklorních oblastí Geg (sever) a Tosk (jih), instrumentálními útvary lidových hudebních nástrojů, hudebními i kulturními vlivy zahraniční albánské diaspory a společenskými i politickými událostmi v Evropě 19. a 20. století, které se někdy neočekávaně, ba dokonce paradoxně promítly do samotné povahy albánské soudobé hudby. Metodicky se práce zaměřuje na komplexní analýzu vybraných kompozic předních současných albánských skladatelů. Zkoumání jejich kompozičního stylu a individuální hudební řečí svědčí o tom, že navzdory zřetelným rozdílům ve způsobu práce s hudebním materiálem před pádem komunismu v roce 1990 a po něm poskytuje albánským skladatelům i nadále cenné podněty – vedle některých soudobých kompozičních technik, které jsou unikátní i v mezinárodním měřítku – albánská národní hudba, a to zejména hudba folklorního typu. Albánským autorům se podařila v posledních třech dekádách pozoruhodná a jedinečná stylová syntéza: jejich hudební řeč je originální a zároveň se zařadila do polystylového kontextu postmoderního směřování evropského hudebního umění. Mezinárodní úspěchy pičkových soudobých skladatelů navíc naznačují skutečnost, že i po letech izolace v období komunistického režimu si albánská hudba získala své místo v mezinárodním hudebním světě.
Umělecký přínos hudební složky pedagogického díla Libuše Kurkové v systému hudebně pohybové výchovy
Nečasová, Jindra ; Bezděk, Jiří (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent) ; Jenčková, Eva (oponent)
Umělecký přínos hudební složky pedagogického díla Libuše Kurkové v systému hudebně pohybové výchovy The Artistic Contribution of the Musical Component of Libuše Kurková's Pedagogical Work in the System of Music and Movement Education ABSTRAKT Disertační práce Umělecký přínos hudební složky pedagogického díla Libuše Kurkové v systému hudebně pohybové výchovy je hudebně teoretickou a hudebně pedagogickou reflexí, zabývající se v prvé řadě skladbami soudobých českých autorů ve spojení s choreografiemi Libuše Kurkové. Jedná se o hudební složku pohybových her, tanečních choreografií, knižních publikací i metodických příruček, rozhlasových pořadů pro děti, též o umělecký dokument apod. Vyzdvihuje typické znaky pedagogické práce Libuše Kurkové, její novátorství a originalitu, kde jako by předběhla svou dobu, anticipovala některé současné hudebně pedagogické teorie i závěry z oblasti výzkumu vztahu hudba - pohyb. Disertace zveřejňuje výsledky bádání analytickými metodami hudebního rozboru skladeb dosud nikým nepublikovaných rukopisů Zdeňka Lukáše, všímá si samozřejmě i publikovaných skladeb celé hudební složky díla Libuše Kurkové (P. Eben, Z. Lukáš, J. N. Nardelli atd.) i barvitých textů Libuše Kurkové a jejích originálních nápadů využití. Jak již bylo řečeno, dílo Libuše Kurkové je určitým fenoménem doby, a proto...
Významné osobnosti české klavírní pedagogiky dvacátého století
Rezek, Michal ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent) ; Bezděk, Jiří (oponent)
Práce "Významné osobnosti české klavírní pedagogiky dvacátého století" je součástí dlouhodobého výzkumu zaměřeného na českou klavírní pedagogiku a její vývoj ve dvacátém století. Jednotlivé kapitoly se zaobírají pedagogickou působností významných osobností naší klavírní pedagogiky, s ohledem na tradici a provázanost sekundárního a terciálního vzdělávání zaměřeného na přirozené kulturní metropole Prahu a Brno. Součástí je i historie vzniku a činnosti jednotlivých hudebních ústavů. Významným osobnostem jsou věnovány biografické medailony s údaji o jejich vlastním uměleckém vývoji, koncertní a pedagogické činnosti, užívanými pedagogickými metodami a výsledky jejich práce, včetně uvedení nejúspěšnějších žáků. Práce obsahuje ve stručném výběru i činnost pedagogických osobností v rámci dlouhodobější působnosti na ostatních konzervatořích a také osobnosti české pedagogiky, které byly vzdělány na našich ústavech, avšak dlouhodobě působící v zahraničí. Na základě souhrnu všech získaných poznatků je vypracován nástin generační kontinuity a vývoje české klavírní pedagogiky dvacátého století. KLÍČOVÁ SLOVA klavír, pedagog, osobnost, klavírní škola, česká klavírní pedagogika, vyučovací metody.
Taxonomie brouků čeledí Eulichadidae a Callirhipidae (Coleoptera: Elateriformia)
Hájek, Jiří ; Král, David (vedoucí práce) ; Bezděk, Jan (oponent) ; Löbl, Ivan (oponent)
Ve své dizertačnípráci jsem se zaměřil předevšímna alfa taxonomii málo známých tropichýchčeledíEulichadidaea Ca|lirhipidae'v současnostiřazenýchjako incertaesedisv rámcisérieEIateriformia. ČeleďEulichadidaezahrnujev současnostimonotypickýkďifornstcýrod StenocolusLeConte, l853 a předevšimv orientálníoblastise vyskytujícirodEulichas Jacobson,19l3, ve kterém je v současnosttznámo42 druhů.Larvy obourodůjsou vodni, v noci aktivníimiryaŽ|jina vegetaciv oko|ívodníchtoků,a předevšímzásfupciroduEulichas jsoučastoatrahovánike světelnémuzdroji. V čelediCallirhipidaeje v současnostiklasifikovánol82 taxonůna úrovnidruhu,náležících do 6 rodů.ZisÍupcičeledisevyskyfujípředevšimv tropiclcýchoblastechorientá|ní,austra|ské a neotropickézoogeogrďrckéoblasti.LaÍvyseživímrfuýmdřevem,dospělceje možnéna|ézt nadřevěspolečněs larvami,alenejčastějijsouchytániv noci do světelnéholapače. REVIZE RODU EULICHAS JACOBSON, 1913(COLEOPTERA: EULICHADIDAE) I. ÚvoD, MoRFoLoGIE DosPĚLcŮ, KLÍč PoDRoDŮA DRUHovÝcH SKUPIN. A TAxoNoMIE DRUHovÉ SKUPINY E. FUNEBRIS [1_ viz seznampub|ikaci] Prvníčástrevizeshrnujedosavadníznalostio roduEulichas.Zabyvásepodrobnoumorfologií dospělcea přinašíklíčk určenijednotlivýchpodrodůa druhovýchskupinrodu.Taxonomie druhovéskupiny .E.funebris je detailněrevidována.Tato skupinaje definovánafa|obázi aedeagudelšínež...
Sólová akordeonová literatura českých autorů vzniklá po roce 1960 a její pedagogické vyústění
Dlouhý, Radek ; Bezděk, Jiří (vedoucí práce) ; Douša, Eduard (oponent) ; Meisl, Jan (oponent)
Disertační práce se zabývá českými skladateli, kteří komponovali pro nástroj akordeon sólové skladby. Tyto skladatele řadí do jednotlivých skladatelských generací od autorů nejdříve narozených, až po ty nejmladší. Skladatelé jsou krátce představeni a u každého z nich jsou uvedeny skladby pro sólový akordeon, které napsali společně s charakteristikou jednotlivých skladeb a okolnostmi jejich vzniku. Dále disertační práce uvádí chronologický vývoj českých sólových akordeonových skladeb od jejich počátku až do současnosti. Zabývá se i výukou akordeonu v rámci českého školství. Velice důležitou součástí práce je vyhodnocení výzkumu - dotazníku adresovanému pedagogům akordeonu na českých konzervatořích, který provedl sondu do současné situace výuky tohoto nástroje a využití akordeonových skladeb ve výuce. Práce by měla být přínosem pro pedagogy akordeonu v České republice a měla by pomoci v jejich orientaci v původní akordeonové literatuře.
Slovo a hudba ve spirituálu aneb spirituály v současné podobě s ohledem na jejich textovou složku, interpretaci a pedagogické využití
Minářová Výborná, Terezie ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bezděk, Jiří (oponent) ; Kuhn, Tomáš (oponent)
Práce se zabývá tématem afroamerických duchovních písní, zejména spirituálů, a to hned z několika úhlů pohledu. Úvodní část se věnuje evaluaci dostupné české i zahraniční literatury a zaujímá k ní kritický postoj. Následující oddíl pojednává o vývojových milnících afroamerické duchovní hudby, součástí je i definice pojmů, vykreslení okolností a podmínek vývoje těchto písní a jejich proměny. Zmiňuje se také o problémech, kterým museli černoši čelit a které tyto písně reflektují. Zdůrazňuje se i jejich vliv na další hudební typy a žánry. V neposlední řadě se věnuje pozornost významným osobnostem, které se o jejich vývoj i současnou podobu zasloužily. Hlavní těžiště této práce však spočívá v zaměření se na krásu těchto písní vyvstávající především z komplexní analýzy. Podrobně pojednává zejména o jejich textové složce, z níž ostatní, tedy melodická, rytmická i harmonická složka, vycházejí. Texty těchto duchovních lidových písní působí na první pohled jednoduše, nekomplikovaně, ale při hlubším ponoru v nich vyvstává především biblický základ, hloubka víry afroamerických černochů i nezničitelná naděje v lepší budoucnost. Samozřejmě také odrážejí strašlivý úděl otroka a jeho touhu po svobodě. Poetika těchto textů je velmi specifická, často užívají bohatství symbolů a jiných obrazů, ne však příliš...
Písňová tvorba hudební skupiny Mánesa pro potřeby současné školy
Brábek, Ladislav ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Vrchotová-Pátová, Jarmila (oponent) ; Bezděk, Jiří (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE, PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra hudební výchovy Písňová tvorba hudební skupiny Mánesa pro potřeby současné školy Teze disertační práce PhDr. Ladislav Brábek Praha, 2011 OBSAH OBSAH...................................................................................................................2 Metodologie práce............................................................................................3 Cíl práce...........................................................................................................3 1 HUDEBNÍ SKUPINA MÁNESA V KONTEXTU EPOCHY.....................................3 2 ČESKÁ PÍSŇOVÁ TVORBA MEZI DVĚMA SVĚTOVÝMI VÁLKAMI....................4 2.1 Hlavní aspekty............................................................................................4 2.2 Typologie písňové tvorby období................................................................4 2.3 Dožívající generace...................................................................................5 2.4 Generační střet, tvorba přechodu...............................................................5 2.5 Moderní komorní píseň a situace v českém básnictví................................6 2. 6 Nejmladší tvorba.......................................................................................6 3...
Klavírní tvorba Eduarda Douši
Benešová, Eva ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent) ; Bezděk, Jiří (oponent)
Předmětem mé disertační práce je klavírní tvorba současného hudebního skladatele Eduarda Douši. Cílem této práce bylo zařazení skladatele do kontextu české (československé) hudby 20. století a začátku století jednadvacátého. Dále tato disertační práce postihuje více než čtyřicetiletý vývoj skladatelovy klavírní tvorby. Jednotlivé oblasti klavírní hudby byly zkoumány na základě těchto metod: a) komplexní analýzy z hlediska tektonického, harmonického, melodického, polyfonního a stylizačního b) zkoumání z hlediska didaktické praxe - a to zejména s ohledem na poměrně rozsáhlou instruktivní klavírní literaturu Eduarda Douši c) z hlediska interpretačního, protože autorka práce je zároveň interpretkou současné hudby a dokonce řadu koncertních nebo komorních skladeb Eduarda Douši má ve svém repertoáru. Výsledkem disertační práce je charakteristika hudební řeči skladatele a její zařazení do vývojových kontextů, dále pak práce reflektuje historické reálie, související s životem skladatele. Analytické části práce jsou opatřeny notovými ukázkami, v přílohách jsou uvedeny soupisy klavírního díla a celého kompozičního díla Eduarda Douši. Součástí disertační práce je kompletní notový materiál všech klavírních kompozic - většinu tvoří přepisy do počítačové verze z rukopisných originálů (na přepisech se autorka...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Bezděk, Jakub
6 Bezděk, Jan
1 Bezděk, Jaroslav
2 Bezděk, Jiří
2 Bezděk, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.