Název:
Významné osobnosti české klavírní pedagogiky dvacátého století
Překlad názvu:
Significant personalities of the Czech piano pedagogy of the twentieth century
Autoři:
Rezek, Michal ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent) ; Bezděk, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce "Významné osobnosti české klavírní pedagogiky dvacátého století" je součástí dlouhodobého výzkumu zaměřeného na českou klavírní pedagogiku a její vývoj ve dvacátém století. Jednotlivé kapitoly se zaobírají pedagogickou působností významných osobností naší klavírní pedagogiky, s ohledem na tradici a provázanost sekundárního a terciálního vzdělávání zaměřeného na přirozené kulturní metropole Prahu a Brno. Součástí je i historie vzniku a činnosti jednotlivých hudebních ústavů. Významným osobnostem jsou věnovány biografické medailony s údaji o jejich vlastním uměleckém vývoji, koncertní a pedagogické činnosti, užívanými pedagogickými metodami a výsledky jejich práce, včetně uvedení nejúspěšnějších žáků. Práce obsahuje ve stručném výběru i činnost pedagogických osobností v rámci dlouhodobější působnosti na ostatních konzervatořích a také osobnosti české pedagogiky, které byly vzdělány na našich ústavech, avšak dlouhodobě působící v zahraničí. Na základě souhrnu všech získaných poznatků je vypracován nástin generační kontinuity a vývoje české klavírní pedagogiky dvacátého století. KLÍČOVÁ SLOVA klavír, pedagog, osobnost, klavírní škola, česká klavírní pedagogika, vyučovací metody.The work "Significant personalities of the Czech piano pedagogy of the twentieth century" is part of a long-term research focused on Czech piano pedagogy and its development in the twentieth century. The individual chapters deal with pedagogical competencies of prominent personalities of our piano pedagogy, taking into account the tradition and interdependence of secondary and tertiary education focused on the natural cultural metropolis of Prague and Brno. Part of this is the history of the establishment and activity of individual musical institutes. Biographical medallions are devoted to significant personalities with data of their own artistic development, concert and pedagogical activities, used pedagogical methods and the results of their work, including the most successful pupils. The work also includes the activities of pedagogues within the long-term work at other conservatories as well as personalities of Czech pedagogy who have been educated at our institutes but worked abroad. Based on the summary of all the acquired knowledge, an outline of generation continuity and development of the Czech piano pedagogy of the twentieth century is elaborated. KEY WORDS piano, pedagogue, personality, piano school, Czech piano pedagogy, teaching methods.