Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  začátekpředchozí34 - 43další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Ústavněprávní aspekty korespondenčního hlasování při výkonu volebního práva
Řehořek, Michal ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Tématem této diplomové práce jsou ústavněprávní aspekty korespondenčního hlasování při výkonu volebního práva. Hlavním cílem diplomové práce je zodpovědět dvojici otázek: Mělo by být korespondenční hlasování zavedeno v České republice? A pokud ano, pak v jaké podobě? Volební právo je neodmyslitelnou součástí demokratického státu a je základním právem každého občana České republiky staršího 18 let. Česká republika umožňuje svým občanům vykonat své volební právo i v zahraničí, avšak zvolenou podobu právní úpravy lze označit za problematickou. V práci uvádím důvody tohoto závěru, kdy lze jako hlavní uvést velice nízkou volební účast voličů v zahraničí v porovnání s odhadovaným počtem občanů, kteří se v zahraničí dlouhodobě či krátkodobě zdržují. Ač mají všichni občané garantována stejná práva, současná volební úprava znevýhodňuje zahraniční voliče, když fakticky k vykonání volby vyžaduje opakovanou osobní účast na vzdálených zastupitelských úřadech v zahraničí, kde je volba umožněna. Dále zmiňuji problematické aspekty výkonu volebního práva na území České republiky, které jsou spojeny zejména s volbou voličů mimo jejich bydliště s využitím institutu voličských průkazů. Korespondenčním hlasováním se zabývám, jako možným řešením této situace. Shrnuji zahraniční úpravu, jako podklad pro možnou inspiraci...
Registrace kandidátů na úřad prezidenta republiky
Vodehnal, Ondřej ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Janstová, Kateřina (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá problematikou nominace a registrace kandidátů pro volbu prezidenta republiky. V roce 2012 přijal Parlament novelu Ústavy, která změnila volbu prezidenta republiky z nepřímé volby Parlamentem na přímou volbu občany České republiky. V souvislosti s tím se vyskytlo mnoho otázek týkajících se nominace a registrace kandidátů na úřad prezidenta republiky, které při nepřímé volbě hlavy státu vůbec nebylo třeba řešit, když právo nominovat kandidáta získali nově i občané, kteří předloží petici podporující kandidaturu vybraného kandidáta s podpisy nejméně 50.000 občanů s právem volit. Diplomová práce se tyto problémy snaží analyzovat a navrhovat jejich řešení. Po úvodních částech týkajících se historie pokusů o zavedení přímé volby prezidenta republiky do českého ústavního systému a rekapitulaci dalších právních předpisů, v nichž je občanům snažícím se dosáhnout jistého cíle (kandidatura nezávislých kandidátů ve volbách do zastupitelstev obcí či do Senátu, popř. založení nového politického subjektu) uložena obdobná povinnost předložit petici s určitým počtem podpisů, následuje právě tato analytická část. V diplomové práci se tak autor zabývá např. tím, jak docházelo při první přímé volbě prezidenta republiky k výběru podpisů, resp. celých petičních archů do kontrolních vzorků, jakým...
Politická reklama
Janotová, Hana ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Kindlová, Miluše (oponent)
Tato práce si klade za cíl zodpovědět otázku, zda je zákaz vysílat politická obchodní sdělení zakotvený v zákoně o provozování rozhlasového a televizního vysílání v souladu s právem na svobodu projevu. Konkrétně, zda je v souladu čl. 17 Listiny základních práv a svobod a s čl. 10 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Svoboda projevu představuje v demokratické společnosti jedno z klíčových politických práv. Omezení svobody projevu je tak možné pouze z kvalifikovaných důvodů. Práce nejprve zkoumá rozsah zákazu politické reklamy v televizi a rozhlasu v České republice, uvádí sankce za porušení zákazu a příklady porušení z minulých let. Následně je představena novela zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Neboť ta navrhuje zakotvit nově definici politického obchodního sdělení. Taková definice v současné úpravě absentuje. Dále je zaměřena pozornost na regulaci anonymní reklamy. Její regulace je v českém právním řádu stále novinkou, zakotvenou poprvé v roce 2012. Pozornost je věnována také úpravě bezplatného vysílacího času, jenž je kandidujícím politickým subjektů poskytován před volbami do Poslanecké sněmovny, Evropského parlamentu a před volbou prezidenta republiky. Ve druhé kapitole jsou předneseny důvody pro zákaz či limitování politické reklamy ve vysílání a současně též...
Unikameralismus v ústavním systému České republiky?
Musil, Jiří ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Antoš, Marek (oponent)
Práce analyzuje bikamerálnost ústavního systému České republiky v komparaci se systémy Maďarska, Polské republiky a Slovenské republiky. Výchozím předpokladem je hypotéza, že státy s bikamerálním ústavním systémem dosahují lepších hospodářských výsledků než státy mající ústavní systém s parlamentem jednokomorovým. Tato hypotéza je podmíněna úvahou, že v právním státě musí být veškerá činnost v souladu s právním řádem, z kvality právního řádu, který je koncipován zákonodárným sborem, se odvíjí každý aspekt života občanů a z něj přeneseně i životní úroveň v dané zemi. Předkládaný text však upouští od mainstreamového přístupu v ústavně právní a politologické rovině jako primárního prostředku analytického rozboru a nahrazuje jej použitím metodologie Ekonomické analýzy práva (LAE) a výše zmíněné přístupy používá již jen jako korekci závěrů práce. Jako nejkomplexnějšího ukazatele hospodářského rozvoje je použito hrubého domácího produktu per capita. Z důvodu absence jiných dat pro sledované období jsou použita data Světové banky (World Bank) uvedená v amerických dolarech (USD), přepočtené na současnou cenovou hladinu. Volba výše uvedených zemí byla provedena z důvodu vyloučení výrazných rozdílů na počátku sledovaného období a zároveň u daných zemí nelze předpokládat významné kulturní a společenské...
Unikameralismus v ústavním systému České republiky?
Musil, Jiří ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Antoš, Marek (oponent)
Práce analyzuje bikamerálnost ústavního systému České republiky v komparaci se systémy Maďarska, Polské republiky a Slovenské republiky. V souladu s názvem a pojetím práce hledá otázku na odpověď, zdali by pro Českou republiku bylo ceteris paribus výhodné transformovat stávající systém do unikamerální podoby. Výchozím předpokladem je hypotéza, že státy s bikamerálním ústavním systémem dosahují lepších hospodářských výsledků než srovnatelné státy mající ústavní systém s parlamentem jednokomorovým. Tato hypotéza je podmíněna úvahou, že v právním státě musí být veškerá činnost v souladu s právním řádem, z kvality právního řádu, který je koncipován zákonodárným sborem, se odvíjí každý aspekt života občanů a z něj přeneseně i životní úroveň v dané zemi. Předkládaný text však upouští od mainstreamového přístupu v ústavně právní a politologické rovině jako primárního prostředku analytického rozboru a nahrazuje jej použitím metodologie Ekonomické analýzy práva (LAE) a výše zmíněné přístupy používá pouze jako jeden z faktorů, který je třeba zohlednit při sestavování primární hypotézy práce. Jako nejkomplexnějšího ukazatele hospodářského rozvoje je použito hrubého domácího produktu per capita. Z důvodu absence jiných dat pro sledované období jsou použita data Světové banky (World Bank) uvedená v amerických...
Zákon o volbě prezidenta republiky a jeho komparace s úpravou ve státech EU
Šutka, Pavel ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Pavlíček, Václav (oponent)
Práce se zabývá novelizaci právní úpravy volby prezidenta České republiky z roku 2012. Tato novelizace zavedla přímou volbu prezidenta, což pro české právo představuje historický milník. Nová úprava však byla přijímána ve spěchu a trpí mnoha nedostatky, což se projevilo i při první přímé volbě prezidenta v roce 2013. Hlavním cílem práce je tak popis problematických míst nové zákonné úpravy a hledání jejich řešení. Práce se přitom zabývá čtyřmi hlavními tématy. Jde o 1) základní úpravu voleb, 2) proces navrhování kandidátů, 3) financování kampaně a 4) etické aspekty kampaně. Za účelem hledání vhodných řešení byla v práci provedena komparace právních úprav 14 zemí Evropské unie s přímou volbou prezidenta. Konkrétně jde o následující země: Česká republika, Bulharsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Kypr, Litva, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko. Vedle výsledků komparace vychází práce také ze zpráv skupiny GRECO, OBSE a příslušné judikatury českých soudů. Závěry mé práce jsou, že česká úprava volby prezidenta splňuje všechny demokratické standardy. Zároveň však obsahuje mnoho chyb. Zejména otázka financování a etických aspektů kampaně je řešena zcela nedostatečně. Mám obavu, že stávající úprava povede ke kampaním, jako byla ta v roce 2013. Tedy kampaním, které budou díky své...
Vzájemné porovnání systému jmenování soudců v České republice a jmenování soudců na základě výběrového řízení
Němec, Tomáš ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Kudrna, Jan (oponent)
Vzájemné porovnání systému jmenování soudců v České republice a jmenování soudců na základě výběrového řízení Diplomová práce se zabývá porovnáním systému jmenování soudců v České republice a jmenování soudců na základě výběrového řízení. Cílem práce je podrobně popsat oba systémy a zjistit, zda uplatňované principy modelového příkladu jmenování soudců na základě výběrového řízení jsou možné uplatnit v České republice. V první kapitole jsem si stanovil základní předpoklady soudce, které by každý soudce měl splňovat. Pomocí těchto předpokladů zároveň porovnávám oba systémy jmenování soudců. Ideální systém jmenování soudců by podle mého názoru měl být nastaven tak, aby na jeho základě byli jmenovaní soudci, kteří jsou nezávislý a nestranní, odpovědní, důvěryhodní, inteligentní a mají potřebné zkušenosti a morální předpoklady. V kapitole druhé se věnuji stávajícímu systému jmenování soudců v České republice, kde popisuji aktuální právní úpravu ustanovování soudců a dále se zabývám procesem, který předchází jmenování soudce prezidentem republiky. Na závěr druhé kapitoly shrnuji, jak se ve stávajícím systému výběru soudců zohledňují kritéria uvedená v první kapitole. Ve třetí kapitole představuji systém jmenování soudců na základě výběrového řízení. Systém výběrového řízení se v současné době prosazuje...
První přímá volba prezidenta v České republice a z ní plynoucí konsekvence
Kourek, Ondřej ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Janstová, Kateřina (oponent)
Zavedení přímé volby prezidenta v České republice bylo po dlouhou dobu jen okrajovým tématem, které však postupně nabývalo na významu v souvislosti s rostoucí podporou veřejnosti a nedůstojným průběhem dvou posledních nepřímých voleb prezidenta. Přesto však byla příslušná novelizace Ústavy a prováděcí zákon č. 275/2012 Sb. projednáván a přijímán ve značné časové tísni v souvislosti s blížícím se termínem prezidentských voleb v lednu 2013. Přímá volba prezidenta navíc představovala v českém právním prostředí novum, a proto je logické, že právní úprava přímé volby prezidenta obsahovala řadu nedostatků. Cílem této práce je kriticky a přehledně zhodnotit průběh první přímé volby prezidenta a navrhnou právní úpravu "de lege ferenda", která by již reagovala na zmíněné nedostatky a učila přímou volbu transparentnější, mj. zejména v oblasti financování volební kampaně a kvalifikace kandidátů.
"Ústavněprávní vymezení kontrolních mechanismů územních samosprávných celků"
Dušek, Libor ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Suchánek, Radovan (oponent)
Resumé Cílem práce je zodpovědět otázku, zda v České republice existují účinné kontrolní mechanismy, které jsou schopny zaručit dodržování zákonnosti při právních dispozicích obcí a krajů s veřejným majetkem. Zároveň zkoumám, zda takové kontrolní mechanismy vyplývají z Ústavou garantovaného práva na samosprávu a popř. v jaké podobě je lze začlenit do českého právního řádu. Základem diplomové práce jsou konkrétní případové studie z praxe, stejně jako judikatura obecných soudů a aktuální judikatura Ústavního soudu ČR. Po popisu aktuálního právního stavu v České republice se dále zaměřuji na vymezení kontrolních mechanismů územních samospráv v období meziválečného Československa (1918- 1938), a díky judikatuře také částečně v období Rakouska-Uherska. Odbočení do této historické etapy je zvoleno v souvislosti s odkazem na snahu o navázání na samosprávné tradice při obnově územní samosprávy v České republice po roce 1989. Závěrem historického exkurzu je dokázáno, že oproti současnému stavu existovaly před 2. světovou válkou účinné kontrolní mechanismy, a to hned v několika variantách. Práce dále obsahuje srovnání s právní úpravou kontrolních mechanismů územních samospráv v zahraničí, konkrétně se sousedními zeměmi Slovenskem a Německem. V prvním případě se jedná o systém samospráv vycházející ze společného...
Volební kampaň a její limity
Vybíralová, Jana ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Kudrna, Jan (oponent)
Resumé Předkládaná diplomová práce pojednává o některých procesech, jimiž je aktuálně volební kampaň ovládána. Primárně je zaměřena na analýzu procesů a trendů, které jsou charakteristické pro českou právní úpravu volebních kampaní. Zvolené téma jsem uchopila a zpracovávala skrze restriktivní parametr limitů, které zasahují do průběhu a obsahu volební kampaně. Těžiště práce bylo přirozeně situováno především do oblasti práva. Záměrem předložené práce bylo přiblížení základních poznatků o tématu, které je v české společnosti vzhledem k četnosti voleb stále aktuální. Práce proto může posloužit jako zdroj informací pro další zkoumání a odpovědnou reflexi problematiky volebních kampaní, jejichž ambicí zůstává ovlivňování a získávání co nejširší voličské podpory. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První je věnována teoretickému ukotvení a pozadí volebních kampaní, druhá se zabývá volební kampaní samotnou, resp. její právní úpravou de lege lata. Třetí kapitola diplomové práce připomíná obecně platné zásady vedení volební kampaně. Závěrečná kapitola reaguje v souvislosti s volební kampaní a jejími limity na aktuální dění v České republice týkající se přímé volby prezidenta.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   začátekpředchozí34 - 43další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Antoš, Martin
1 Antoš, Michal
6 Antoš, Milan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.