Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  začátekpředchozí72 - 81dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Inovativní postupy ve výuce cizích jazyků - využití projektového vyučování v hodinách německého jazyka
Opálková, Kateřina ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Tato práce se zabývá inovativními přístupy a využitím projektové metody při výuce německého jazyka. Teoretická část je zaměřena na historii projektové metody, její klasifikací a způsoby, kterými by měla být aplikována ve vyučování. Zároveň hodnotí její kladné i záporné stránky. Dále se práce věnuje alternativním a inovativním přístupům ve vzdělávání, problémově orientovanému vyučování a zajímá se i o významnou roli motivace žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu. Praktická část se zabývá výměnným pobytem českých a německých studentů, který proběhl v bavorském městě Lichtenfels, a během kterého byl realizován projekt Znám svůj druhý domov Lichtenfels. Tato práce si klade za cíl ověřit, zda je projektová metoda vhodným a efektivním způsobem výuky, a zda může naplnit klíčové kompetence stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia. Dále je celý projekt a výměnný pobyt reflektován studenty, kteří se ho zúčastnili. Z vyhodnocených dotazníků vyplynulo, že tato metoda je přínosným obohacením výuky, která rozvíjí především komunikativní a kognitivní kompetence. Avšak je chápána spíše jako zpestření tradičního způsobu výuky, který je potřebný k dosažení výchovně-vzdělávacích cílů. KLÍČOVÁ SLOVA inovativní postup, projektové vyučování, projekt, motivace, výměnný pobyt, klíčové kompetence
Výuka německého jazyka na českých měšťanských a středních školách v letech 1869-1918
Kasinová, Barbora ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Výuka německého jazyka jakožto cizího jazyka se v průběhu 19. století poměrně výrazně měnila v souvislosti s rozvojem školství a také v souvislosti s prosazováním českého jazyka jako jazyka vyučovacího na českých školách. Německý jazyk se stal na mnohých školách nepovinným cizím jazykem, ačkoli o jeho studium mělo zájem velké množství žáků, neboť až do vzniku samostatné Československé republiky to byl úřední jazyk také v českých zemích. V úvodu práce se zabývám organizační strukturou českého školství v Rakousko - Uherské monarchii v období 1869 - 1918. V této době se nejvíce měnilo a rozvíjelo střední odborné školství, vznikaly tzv. reálky, reálná gymnázia a různě zaměřené odborné školy. Pozornosti věnuji také učitelům a jejich vzdělávání, neboť bez kvalitních učitelů by nemohla probíhat na školách dobrá výuka. Hlavní náplní mé práce je přehled vývoje metod pro výuku moderních cizích jazyků. Vývoj metod sleduji chronologicky zhruba od 17. století a podrobněji v 19. století, kdy vznikalo nejvíce metod. Proti gramaticko - překladové metodě, která se uplatňovala ve výuce cizích jazyků velmi dlouho, se začaly v této době prosazovat tzv. reformní metody, tedy metody přímé, založené na výuce jazyka po vzoru výuky mateřštiny u malého dítěte. V praktické části práce analyzuji učebnice německého jazyka z...
Jazykové vzdělávání pro konkurenceschopnost absolventů ŠAVŠ - tvorba výukových modulů v německém jazyce s ohledem na soudobé trendy ve výuce odborného cizího jazyka
Žáčková, Martina ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Primárním záměrem této rigorózní práce bylo na základě studia odborné literatury a vlastních praktických zkušeností vypracovat nejefektivnější model výuky odborného cizího jazyka a jeho funkční uplatnění ve výuce. Součástí práce je zavedení a ověření nového koncepčního pojetí výuky vzhledem k specifickým cílům studijní skupiny, které vyplynuly z šetření na výzkumném vzorku respondentů studujících na Škoda Auto Vysoké škole (dále jen ŠAVŠ). Úvodní část práce tvoří báze teoretických východisek, která je nutná pro tvorbu výukového konceptu v odborném cizojazyčném vyučování. Jsou zde rozpracovány hlavní zásady vedení vyučovacího procesu, dále se tato část zabývá teoretickou rovinou výuky odborného jazyka a východisky tvorby sylabů pro danou výuku. Teoretická část je ukončena pojednáním o lingvodidaktických problémech při osvojování německého odborného jazyka. V praktické části jsou uvedeny návrhy nových metodických opatření, které vyplynuly z ověření a závěry empirického výzkumu, které zanalyzovaly požadavky potřeb praxe na jazykové znalosti nastupujících absolventů a nároky studentů ŠAVŠ na výukové materiály z hlediska motivačního v procesu učení se cizímu jazyku. V obou případech bylo použito dotazníkové šetření. Po shrnutí všech vstupů k dané problematice je nastíněn nový koncept výuky německého...
Simultánní a sekvenční osvojování si druhého jazyka v rané fázi (německý jazyk)
Ramešová, Jana ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Název práce: Simultánní a sekvenční osvojování si druhého jazyka v rané fázi (německý jazyk) Autor: Mgr. et Bc. Jana Ramešová Katedra: Katedra germanistiky Vedoucí rigorózní práce: PaedDr. Dagmar Švermová, katedra germanistiky PF UK Abstrakt Předmětem zkoumání této rigorózní práce je fenomén dvojjazyčnosti. Konkrétně je zkoumána raná fáze osvojování si dalšího jazyka. V teoretické části jsou podrobně rozpracované dvě formy dvojjazyčnosti, které se od sebe odlišují dle kritéria doby, kdy k osvojování dalšího jazyka došlo. Simultánní bilingvismus znamená souběžné osvojování si mateřského a jiného dalšího jazyka. Termínem sekvenční bilingvismus se označuje následné osvojování dalšího jazyka, ke kterému dochází až po osvojení mateřštiny. Obě tyto formy jsou rozpracovány z pohledu vědních disciplín psychologie, pedagogiky, psycholingvistiky a neurobiologie. Pozornost je zaměřena na srovnání obou způsobů osvojování si dalšího jazyka. Cílem je vytvořit teoretickou bázi celého procesu, který probíhá v předškolním a mladším školním věku. V empirické části je popsán výzkum dětí, které se nachází, nebo právě prošly ranou fází sekvenčního osvojování si dalšího jazyka v rámci návštěvy výchovně- vzdělávacího zařízení. Metodou zkoumání je anketa s rodiči těchto dětí, rozhovor s pedagogy, kteří se podílí na...
Possibilities of Using the Internet in teaching German at secondary schools in the Czech Republic
Červenková, Martina ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Cílem diplomové práce je představit možnosti využití internetu k zefektivnění výuky cizích jazyků. Ve středu pozornosti přitom stojí výuka německého jazyka na gymnáziích v České republice. Nejprve jsou definovány cíle, obsahy a specifika výuky německého jazyka na gymnáziích v České republice, následuje diskuze vhodných didaktických postupů na základě vzdělávacích teorií. Dále jsou představeny nástroje a charakteristické vlastnosti internetu, které mohou přispět k zefektivnění výuky cizího jazyka. Pozornost je věnována také příslušné terminologii. V praktické části jsou nejprve analyzovány předpoklady efektivního využití internetu ve výuce němčiny jako cizího jazyka na gymnáziích. Poté jsou uvedeny konkrétní příklady využití internetu ve výuce německého jazyka a zároveň k systematické podpoře výuky s ohledem ke stanoveným výukovým cílům. Uvedené příklady vycházejí z vlastní výukové praxe a rozsáhlých rešerší na internetu a dále v odborné, zejména cizojazyčné literatuře. Nechybí příklady užitečných webových stránek. Práce ukazuje, že internet nabízí řadu možností, které mohou za splnění určitých podmí- nek výrazně přispět k zefektivnění výuky němčiny jako cizího jazyka.
Zkvalitnění písemného projevu jako jedné z řečových dovedností ve výuce němčiny dospělých
Ležáková, Petra ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Název: Zkvalitnění písemného projevu jako jedné z řečových dovedností ve výuce němčiny dospělých Abstrakt: Diplomová práce se zabývá chybami v oblasti postavení slovesa v písemného projevu v němčině studentů kombinované formy studia na Vysoké škole manažerské informatiky a ekonomiky v Praze. Srovnávány jsou chyby v syntaktických jevech odpovídajících referenční úrovni A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky v úlohách zaměřených na rozvoj písemného projevu. Dosažené výsledky ukazují, že průpravná cvičení vypracovaná za účelem zkvalitnění písemného projevu mají své opodstatnění. Po jejich aplikaci se zkvalitnil písemný projev studentů - snížil se počet chyb - v oznamovacích větách s nepřímým pořádkem slov, souvětích se spojkami ovlivňujícími i neovlivňujícími slovosled a ve slovosledu vět vedlejších. Klíčová slova: chyby v písemném projevu, referenční úroveň A2, syntax, výuka němčiny dospělých
Obraz nemoci a smrti v současné německy psané literatuře pro děti a mládež (Analýza a didaktická adaptace vybraných děl v kontextu světové literatury)
Stavjaníčková, Kamila ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
NÁZEV:Obraz nemoci a smrti v současné německy psané literatuře pro děti a mládež (Analýza a didaktická adaptace vybraných děl v kontextu světové literatury) ABSTRAKT:Předkládaná diplomová práce se zabývá literární reflexi tématu nemoc a smrt v současné německé literatuře pro děti a mládež. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy jako je nemoc, smrt, dítě a vývojové fáze dětství, literatura a literatura pro děti a mládež, se kterými je dále pracováno. Podrobněji se práce věnuje analýze literárních děl s uvedenou tématikou. Díla jsou zkoumána z hlediska literárně estetické a tematické komponenty, kompoziční a jazykové komponenty. V praktické části se práce zaměřuje na vnímání zkoumeného tématu žáky a práci s konkrétními literárními texty. Závěrečná část srovnává aspekty recepce tématu nemoc a smrt žáky českých a rakouský škol ve věku od 14 do 19 let na základě dotazníků, které vyplňovali a který byly použity jako hlavní výzkumný materiál. KLÍČOVÁ SLOVA: nemoc, smrt, současná německy psaná literatura pro děti a mládež, Jutta Treiber, Sigrid Zeevaert, Petr Pohl, Eric-Emmanuel Schmitt, interkulturní aspekty.
Hypertext and its didactic process for productive skills practise
Hauznerová, Šárka ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
NÁZEV: Hypertext a jeho didaktizace k nácviku produktivních řečových dovedností. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá využitím hypertextu ve výuce cizího jazyka. V realizovaném pedagogickém výzkumu byl navržen didaktický plán e-learningu, který byl vyzkoušen prostřednictvím internetové sociální sítě Facebook v praxi. Předmětem pedagogického výzkumu je nácvik produktivních řečových dovedností u studentů německého jazyka na úrovni A1 SERR. Cílem výzkumu bylo zhodnocení přínosu e-learningu v oblasti nácviku produktivních dovedností. Cíl byl evaluován na základě didaktické analýzy autentického jazykového materiálu v hypertextu, pedagogickým pozorováním zúčastněné skupiny a následným dotazováním. KLÍČOVÁ SLOVA: německý jazyk e-learning hypertext produktivní dovednosti internet
Error correction of pronunciation of Czech students in German lessons
Michalcová, Petra ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
NÁZEV: Aussprachefehlerkorrektur der tschechischen Lernenden im Deutsch als Fremdsprachenunterricht ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá opravami chyb ve výslovnosti českých žáků při výuce němčiny jako cizího jazyka. Teoretická část pojednává o důležitosti fonetiky ve výuce německého jazyka, definuje pojem chyba nejprve v obecné rovině a dále se specifikuje na chyby ve výslovnosti českých mluvčích. Zabývá se způsoby korektur výslovnosti, otázkou, co se v oblasti fonetiky považuje za chybu a zamýšlí se nad tolerancí vyučujících při opravování chyb ve výslovnosti. Praktická část představuje fonetický experiment, který byl realizován na pražských základních školách a gymnáziích. Na základě vyhodnocení fonetických dotazníků a analýzy hospitací práce dochází k závěru o tolerančním prahu vyučujících při opravách chyb ve výslovnosti českých mluvčích. KLÍČOVÁ SLOVA: Fehler, Aussprachefehlerkorrektur, Selbstkorrektur, Toleranzschwelle der Lehrpersonen, Aufforderungsarten
Mistakes of Czech pupils in the pronunciation of German numerals and the pronunciation of numerals in the textbooks of German language
Salvetr, Rudolf ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Autor: Rudolf Salvetr Vedoucí práce: PhDr. Pavla Nečasová, Ph. D. Univerzita Karlova v Praze Název práce: Chyby českých žáků ve výslovnosti německých číslovek a výslovnost číslovek v učebnicích německého jazyka. Počet stran: 94 Název: Chyby českých žáků ve výslovnosti německých číslovek a výslovnost číslovek v učebnicích německého jazyka. Abstrakt: Cílem práce je odhalit chyby, kterých se čeští žáci dopouští při výslovnosti německých číslovek. Výzkum byl proveden metodou pozorování, jež byla provedena formou analýzy nahrávek. Díky výsledkům analýzy je možné identifikovat jevy a číslovky, které jsou pro české žáky mimořádně obtížné. Ve druhé části práce jsou na základě několika stanovených kritérií z fonetického hlediska analyzovány učebnice. Cílem analýzy učebnic je zvolit učebnice, které s výslovností pracují kvalitně. Na základě analýzy učebnic jsou navržena některá cvičení, která by se měla v učebnicích objevit a přispět tak ke zvýšení kvality výslovnosti německých číslovek českými žáky. Klíčová slova: analýza, cvičení, chyby, nahrávky, německé číslovky, učebnice, výslovnost

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   začátekpředchozí72 - 81dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.