Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  začátekpředchozí24 - 33  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kuřáci, šňupáci a cigaretáři: Reprezentace konzumentů tabákových výrobků ve veřejném prostoru v letech 1864 až 1914
Holíková, Tereza ; Storchová, Lucie (vedoucí práce) ; Šima, Karel (oponent)
Předmětem diplomové práce je analýza dobového diskurzu konzumace tabákových výrobků v českých zemích mezi lety 1864 a 1914 se zaměřením na jednotící a distinkční potenciál tabáku. Práce si klade za cíl představit, jak byl vnímán konzument tabáku, ať se již jednalo o kuřáka dýmky, doutníků či v této době nově strojově vyráběných cigaret, nebo o osoby šňupající tabák, označované zpravidla jako šňupáci. Zabývá se reprezentací fyzické podoby příznivců tabáku v dobových pramenech, ale také jejich charakteristických vlastností. Zároveň se pak práce pokouší nastínit, jak bylo vnímáno kouření či šňupání tabáku u žen a dětí. Úkolem práce je také postihnout, s jakou sociální distinkcí se v daném období konzumace tabáku spojovala a jak ji vnímaly jednotlivé sociální skupiny. Součástí výzkumu je také analýza reprezentace dobového sociálního prostoru a jeho členění ve vztahu k tabákové konzumaci. V neposlední řadě se pak práce zaměřuje také na prolínání eugenického diskurzu do dobového tabákového diskurzu. Předmětem analýzy pak není jen široké spektrum dobových monografií a periodik, zabývajících se tématikou tabákové konzumace, ale práce analyzuje také vybrané dobové ilustrace reprezentující tabákovou konzumaci. Zdroj těchto ilustrací představují především Humoristické listy.
Nacionální ideologie sokolského hnutí v prvních dvou desetiletích jeho existence
Formánková, Kateřina ; Storchová, Lucie (vedoucí práce) ; Šima, Karel (oponent)
Cílem této práce je na základě analýzy jazykové stránky reprezentací v raných sokolských textech ukázat, do jaké míry a jakým způsobem je sokolský diskurz vystavěn na nacionálně-ideologických základech. Nacionální ideologii zde chápu jako komplexní, byť neohraničený a nejednoznačně definovatelný, princip, který spojuje a rozvíjí určité předpoklady, ideje a v případě 19. století zejména ideály za účelem jejich masivního rozšíření a kladného přijetí. K tomu dochází právě prostřednictvím specifického sokolského diskurzu. V rámci tohoto diskurzu budu rozlišovat jednotlivé roviny, na nichž dochází pomocí různých argumentačních a narativních prostředků k vypovídání ideálů spojujících tělocvičné a nacionální zájmy. Práce obsahuje tři analytické části. V první z nich se zabývám diskursivními mechanismy - opakujícími se argumentačními či narativními strategiemi a rétorickými prostředky. Ve druhé části se zabývám sokolským pojetím ideálního člověka a ve třetí části tím, jak se konkrétně tento ideální člověk podílí na rozkvětu národa, tedy na deklarovaném hlavním cíli sokolských snah. Klíčová slova: Sokol, národ, ideologie, tělesná výchova, zdraví
Dějiny ve vlastní režii. Univerzita Karlova jako tvůrce vlastní paměti
Horký, Adam ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Šima, Karel (oponent)
Práce se zabývá otázkou konstrukce specificky "národního" vyprávění dějin Karlovy univerzity v "krátkém" dvacátém století (1918-1998). Pracuje s předpokladem, že populární reprezentace minulosti univerzity jsou silně poznamenány českým nacionálním narativem s kořeny v první polovině devatenáctého století. Ve snaze zrekonstruovat podoby tohoto příběhu práce zkoumá nejen rozličné reprezentace minulosti univerzity - psané, verbální i vizuální, nýbrž také proměny, které podoba příběhu prodělávala během dvacátého století, v němž se na území českého státu vystřídalo několik radikálně odlišných politických režimů a společenských zřízení. Na základě zkoumání narativních příběhových zkratek a stereotypů na straně jedné a vývoje konkrétních dějepisců a jejich vlivu na podobu vyprávění na straně druhé se práce pokouší odhalit základní sjednocující rysy příběhů dějin univerzity v předmětném období.
Metal - hudba, kultura, identita
Hudcová, Lucie ; Heřmanský, Martin (vedoucí práce) ; Šima, Karel (oponent)
Má diplomová práce se zabývá tím, jak se posluchači metalu identifikují s metalem jako hudebním žánrem a jakou formu kolektivity na základě společného hudebního vkusu utvářejí. Nejprve ve stručnosti představím historii a vývoj metalové hudby a poté charakterizuji koncepty společenských věd zabývající se studiem hudebních kultur a také koncepty subkulturního kapitálu a identity, které ve své práci používám. Stěžejní část práce tvoří interpretace dat z mého výzkumu mezi metalisty, který probíhal na metalových koncertech v Praze a na metalových festivalech v České Republice formou zúčastněného pozorování a prostřednictvím polo-strukturovaných a neformální rozhovorů s posluchači tohoto žánru. Při výzkumu jsem zjišťovala, co znamená být metalistou, jak důležitou součást života metal pro svoje posluchače představuje, jaké sdílené postoje a hodnoty vytváří, z čeho pramení pocit sounáležitosti metalistů a zda mezi nimi dochází k vnitřnímu dělení.
Krajina janusovské tváře. Reprezentace rakovnicko-křivoklátské krajiny ve věstnících rakovnickému musejního spolku a jeho další regionální produkci
Uhlířová, Tereza ; Šima, Karel (vedoucí práce) ; Randák, Jan (oponent)
V diplomové práci se zabývám tím, jakým způsobem reprezentoval rakovnický Musejní spolek krajinu Rakovnicka a Křivoklátska ve Věstnících rakovnického Musejního spolku královského města Rakovníka a politického okresu Rakovnického a další regionální produkci na počátku 20. století. Jedná se o kulturně-historickou analýzu toho, jak autoři rakovnicko-křivoklátský kraj v textech interpretují jako jednotný, specifický, svébytný, mýtotvorný apod., to znamená, jakým způsobem vymezují jeho hranice, jaké prvky v krajině označují za charakteristické, jak tvoří jeho literárně-folkloristický obraz, čím podle nich může být tato krajina pro člověka (hospodářsky) užitečná a jaké významné osobnosti se s ní pojí. Zřetel je kladen také na to zda, popřípadě jak se do tohoto obrazu kraje promítá samotná pozice autorů. Výzkumné otázky řeším v souvislosti s konceptem "krajiny jako příběhu" či "paměti krajiny", tedy s konstruktivistickým přístupem ke krajině, jejíž ustavování je vždy kulturně a sociálně podmíněné. Klíčová slova: reprezentace, krajina, musejní spolek, Rakovnicko, Křivoklátsko Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Český ráj v perspektivě antropologie krajiny
Jůnová, Lenka ; Pauknerová, Karolína (vedoucí práce) ; Šima, Karel (oponent)
Práce pojednává o tom, jakým způsobem byla krajina nazvaná Český ráj nacionalizována. Nejprve se krátce zabývá tím, že původní Český ráj - Paradies von Böhmen se nacházel na Litoměřicku, na území obývaném převážně Němci. V nacionálně vypjaté situaci v druhé polovině 19. století bylo nutné přesunout tento Český ráj do ryze české oblasti. Práce sleduje, jak se tato nová oblast hledala a co byly ony hlavní faktory pro lokalizaci nového Českého ráje do oblasti okolo Turnova. Hlavní těžiště práce je však ve sledování toho, jakým způsobem se naplňovala koncepce nacionální krajiny nazvané Český ráj. Sleduje, jakým způsobem se zacházelo s krajinou, aby se v ní materializovaly nacionální ideje. Pozadí práce tvoří takový přístup ke krajině, který v krajině vidí dva pohyby. Jeden pohyb v krajině je takový, kdy člověk působí na krajinu, v případě Českého ráje krajinu nacionalizuje a druhý pohyb je opačný, kdy krajina působí na člověka. Práce je zaměřena zejména na období od 80. let 19. století do období krátce před první světovou válkou.
Baroko, rekatolizace a reformace v novějším českém dějepisectví : (narativistická interpretace)
Feuereis, Eduard ; Himl, Pavel (vedoucí práce) ; Šima, Karel (oponent)
Abstrakt/Abstract Tématem diplomové práce je sledování a analýza narativních struktur dějepisného díla, vycházející ze základního předpokladu, že historický text je z určitého úhlu pohledu dílem prozaickým, dílem, jehož formální struktura je poetická a tudíž alespoň zčásti podléhající zákonům tvorby beletristické (krásné) literatury. Hlavním teoretickým rámcem této práce je narativistická kritika H. Whitea, která poskytuje nástroje k analýze poetické struktury dějepisného díla. Kromě narativních struktur historického textu práce tematizuje i roli autora (historika) - přesněji řečeno jeho stylizace a funkce, které z těchto stylizací vyplývají. Primárními prameny diplomové práce jsou česká historická díla pojednávající o baroku, rekatolizaci a reformaci v českých zemích.
Kultura českých národních festivit v 60. - 80. letech 19. století
Šima, Karel ; Havelka, Miloš (vedoucí práce) ; Hlavačka, Milan (oponent) ; Řepa, Milan (oponent)
Výzkumným problémem této práce je národní festivitní kultura a její performativní utváření identifikací. Zahrnuje soubor aktivit kulminujících v 60. a 70. letech 19. století, jež různým způsobem spojovaly významový rámec Národa a festivitní kulturu. Cílem práce bude zjistit, zda a proč právě v tomto období došlo k tak významnému propojení a také jaké to mělo důsledky pro podobu a dynamiku identifikace (českého) Národa.
Vyhodnocení technické analýzy a investiční strategie buy and hold na burze NYSE
Šíma, Karel
Tato bakalářské práce se zabývá komparací výsledků investičních strategií založených na indikátorech technické analýzy a investiční strategie buy and hold. Testování těchto strategií probíhá v období od 30. 9. 2002 do 31. 10. 2012 na akciích společností obchodovaných na burze NYSE. Výsledky jsou nakonec porovnány s výsledky jiných závěrečných prací nebo článků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   začátekpředchozí24 - 33  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 Šíma, Kamil
6 Šíma, Karel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.