Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 162 záznamů.  začátekpředchozí153 - 162  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Britský bipartismus - kontinuita či změna?
Čápová, Magdaléna ; Lebeda, Tomáš (vedoucí práce) ; Říchová, Blanka (oponent)
Volební systém ve Spojeném království je obecně považován za nejjednodušší metodu hlasování a je spojován s fungováním britského dvoustranického systému. Přesto však systém prvního v cíli dokáže ve svých výstupech překvapit. Cílem této práce je analyzovat vývoj britského stranického systému od 19. století do dnešních dnů. Analýza se opírá o studii výsledků voleb od roku 1918 do roku 2005 a porovnává jejich výstupy pomocí indexů měřících proporcionalitu, nadreprezentaci, podreprezentaci a vlastnosti stranického systému. Práce nám tak odhaluje slabiny volebního systému, které ovlivňují podobu stranického systému a již dvakrát způsobily krátkodobé vychýlení z dvoustranického formátu. Práce se pak zaměřuje především na období po druhé světové válce a současný vývoj, který je od sedmdesátých let ovlivňován socioekonomickými změnami v britské společnosti. Jako hlavní důvody rostoucí disproporcionality voleb jsou uváděny: velikost volebních obvodů, nadreprezentace Skotska a Walesu, rostoucí podíl třetích stran, snižující se volební účast a taktické hlasování. Při odpovědi na otázku o kontinuitě či změně britského dvoustranického systému tak zkoumáme několik faktorů, včetně možné změny volebního zákona. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Švýcarský federalismus
Pláničková, Eva ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Just, Petr (oponent)
Dospěli jsme ke konci přehlídky nejvýznamnějších pozitivních i negativních aspektů švýcarského federalismu. Lze konstatovat, že aplikace Kincaidovy definice (viz, Úvod) na švýcarský případ je možná. Viděli jsme ale, že Švýcarsko, ač bývá často glorifikováno pro stabilitu svých institucí a dojem jisté "čistoty", který vytváří, má před sebou složité úkoly k řešení. Naše diagnóza švýcarského federalismu není nicméně ve výsledku tak kritická. V průběhu zpracovávání tématu se ukázalo, že za některými soudy, se kterými bývá ke Švýcarsku a Švýcarům přistupováno, stojí nedostatečná znalost faktů. Cílem této práce nicméně nebylo emotivní hodnocení Švýcarska jako takového, ale analýza a problematizace švýcarského federalismu. Primárním záměrem bylo postihnout jeho podstatu. Dospěli jsme k zásadním determinantám, které můžeme shrnout následovně: Při existenci teritoriálních jednotek odlišných kulturně, jazykově, nábožensky, a také ekonomicky a nucených z politických a ekonomických důvodů spolupracovat, se federalismu nabízel prakticky jako jediné možné a nejúčinnější řešení. Federální uspořádání pak jako jediná forma, která by začlenila všechny skupiny v rámci jedné země. Institucionální odpovědí na tato společenská, politická i geografická specifika tak bylo vytvoření federace složené z kantonů, které si ponechaly...
Vybrané aspekty decentralizace tzv. státu autonomií
Dvořák, Miroslav ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Krausz Hladká, Malvína (oponent)
Predstavili jsme tzv. "stát autonomií", který představuje specifický druh složeného státu v němž jsou jeho jednotlivé části nadány vlastními pravomocemi a polem působnosti, jakož i vlastním stupněm politické legitimity. Jednotlivé autonomie jsou zmocněny činit rozhodnutí která jsou nezávislá na vůli centra. Při analýze tohoto jedinečného modelu decentralizace jsme věnovali pozornost zejména : ústavnímu rámci Španělska, asymetrickým prvkům státu autonomií, modelům spolupráce, dualitě politické moci a španělskému bikameralismu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Comparison of the Czech and Slovak Governments between 1992 and 2002
Bobula, Filip ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Cabada, Ladislav (oponent)
Podstatou tejto práce bolo porovnanie Českej republiky a Slovenskéj republiky v oblastiach, ktoré sa porovnat dajú. Pri porovnávaní som sa snažil čo najobjektívnejšie zhodnocovat faktory, ktoré som zvolil, a to stabilitu stranického systému, konsolidáciu spoločnosti a zahraničnopolitický vývoj oboch krajin. Už v úvode som sa snažil zohladniť isté specifické rozdiely českej a slovenskej spoločnosti, ktoré sťažujú přistup k problematike. Je teda jasné, že zjednodušenie porovnávania len na spomenuté tri parametre može byť vnímané ako nedostačujúce, no podlá mňa pokrývajú najdoležitejšie oblasti politického života spoločnosti. Z práce jednoznačné vyplývajú dóvody a dosledky istých krokov politických elit oboch krajin, ktoré pri poslednom zúčtovaní posúvajú Českú republiku mierne navrch. Česká spoločnosť sa nemusel vysporiadať s autoritářským sposobom vládnutia, ktorý zabrzdil Slovensko nielen v ekonomickej a zahranično-politickej oblasti, ale hlavně pri kryštalizácii a stabilizácii stranického systému. Už od rozdelenia sa stranicky systém v Českej republike rýchlo stabilizoval a voličská afiliácia voličov s politickými stranami a hnutiami je už tradičné omnoho silnéjšia ako na Slovensku. Dokazuje to aj fakt, že pri vzniku vládnych koalícii v SR pravicovo/Iavicové pravidlá politického spektra nehrajú dóležitú...
Francouzská strana UMP a její vnitřní struktura
Vlková, Michaela ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Říchová, Blanka (oponent)
Oblast politologie zabývající se politickými stranami má velmi široký záběr - jak z hlediska témat, tak především přístupů ke studiu politických stran. Možnosti zkoumání jsou natolik různé, že spolu nemusí mít téměř žádné společné prvky. Strany bývají obecně studovány na základě popisu vzniku, velikosti, organizace, síly, ideologického zaměření, relevance, postavení v politickém spektru, ve stranickém systému atd. Tento úhel pohledu je bezpochyby důležitý a zajímavý a nebude úplně opomenut. Nedokáže ale postihnout rozmanitost sociopolitických procesů probíhajících uvnitř a vně strany. Politické strany bývají často redukovány na výraz společenských štěpení a pojímány jako homogenní celky, místo toho, aby na ně bylo pohlíženo jako na kolektivní uskupení ovládaná různými zájmy, vztahy a neustálými změnami. To je důvod, proč se cílem této práce stalo zkoumání konkrétní politické stranu (UMP) z hlediska její struktury, vnitřního života a vývoje, které vyžaduje pohled více zaměřený dovnitř samotné organizace a na vnitrostranické aktéry. Francouzská středopravicová strana UMP, která vznikla ve volebním roce 2002, se zdá být pro zkoumání vnitřní struktury velmi vhodným objektem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Regionální politika EU, postavení regionů v EU, zastoupení španělských regionů a českých krajů při EU
Grimová, Kateřina ; Romancov, Michael (vedoucí práce) ; Říchová, Blanka (oponent)
Evropská unie má mnoho podob. Jednu z nich představuje mozaika stovek rozmanitých regionů - územně správních jednotek, z nichž se členské země skládají. Zvýšený zájem 0 evropské regiony se spojuje především se sílícím tokem finančních prostředků ze strukturálních fondů a s vývojem regionální politiky, která pro jejich využívání vytváří pravidla. Ze studia této politiky vyplývá, že se jedná o složitý proces, v jehož rámci chudší země a regiony získávají velmi významnou pomoc, ale ze kterého těží také regiony vyspělé. Regionální politika přesto sehrála významnou roli při vyrovnávání zaostalých regionů a jejich plném začlenění do jednotného vnitřního trhu. 1přes mnohé úspěchy přetrvávají nadále mezi regiony značné rozdíly. Rozšíření EU o 10 nových členských států odlišnou životní úroveň nadále posílilo. Růst členů z 15 na 25 sice zvýšil počet obyvatelstva o 20 %, ale znamenal nárůst HDP pouze o 5 %. Jaké je tedy postavení evropských regionů? Jaká je "Evropa regionů" dneška? Jak se vyvíjela evropská regionální politika v této otázce? Výrazným trendem uvnitř Unie je tedy zvláště v posledních letech právě posilování pozice jednotlivých regionů. Pro mnoho institucí jsou už dnes regiony silnějšími partnery než samotné státy. Je velmi pravděpodobné, že po rozšíření EU v roce 2004 se tato tendence ještě prohloubí....
Proměna exekutivních koalic na Magistrátu Hlavního města Prahy ve volebním období 2010-2014
Horký, Miroslav ; Švec, Kamil (vedoucí práce) ; Říchová, Blanka (oponent)
(abstrakt) Cílem předkládané diplomové práce Proměna exekutivních koalic na Magistrátu Hlavního města Prahy ve volebním období 2010 - 2014 je co nejdetailnější analýza vlivů, které se projevují v procesu ustavování exekutivních koalic a také v jejich stabilitě. Analýza vychází z klasické teorie koalic, diskurzivní analýzy, rozhovorů s přímými účastníky a z oficiálních dokumentů. Jedním z cílů je popsat, do jaké míry jsou teoretická východiska teorie koalic, platná a aplikovatelná na prostředí pražské politiky. Na vznik a stabilitu koalic ve sledovaném volebním období je tak nahlíženo z několika úhlů pohledu, mimo jiné také z hlediska tvorby a prosazování jednotlivých politik, nebo z hlediska významu vlivu politiky celostátní úrovně. Velký důraz je kladen na vyjednávání mezi aktéry, mediální výstupy aktérů a konečně na jejich reálně uskutečněné kroky, které souvisejí s koaliční stabilitou. Účelem práce není vytvoření obecného vysvětlujícího modelu, který by byl aplikovatelný na podobně velký komunální systém, nýbrž poukázání na jedinečnost a specifičnost jak sledovaného období, tak pražského komunálního prostoru.
Národy a budoucnost Evropy. Odpovědi národních států na polyetnizaci
Janicki, Marko ; Veselý, Zdeněk (vedoucí práce) ; Dvořáková, Vladimíra (oponent) ; Říchová, Blanka (oponent) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Disertační práce se zabývá problémem polyetnizace západoevropských národních států, kterou autor definuje jako narůstání kulturní a etnické rozmanitosti v důsledku rostoucí imigrace. Tento vývoj představuje výzvu jak pro soudržnost a kontinuitu historických národních států, tak i pro stabilitu současného systému mezinárodních vztahů. Práce se zabývá analýzou konkrétních odpovědi tři států - Francie, Německa a Velké Británie - v komparativní perspektivě. Teoretické zázemí představuje národnostní teorie alochtonních národnostních menšin. Autor zkoumá rozdílné aspekty imigrační politiky (ekonomickou imigraci, azylovou politiku, imigraci rodinných příslušníků, ilegální imigraci) a integrační politiky (především otázky udělení občanství - narozením nebo naturalizaci, a politiku občanské integrace). Výsledky jsou zasazeny do teoretického schématu, operujícího s 4 modelovými přístupy - exkluzionismem, segregacionismem, asimilacionismem a multikulturalismem. Práce dává také odpověď na vyhlídky evropské integrace a na otázku budoucnosti národních států v Evropě.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 162 záznamů.   začátekpředchozí153 - 162  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.