|
Policy determinants in the context of the EU's carbon neutrality goals
Žganec, Matej ; Martinková, Viera (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent)
Aby bylo možné splnit ambiciózní cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, které si Evropská unie stanovila, bude muset městská mobilita mnohem více přispět k celkovému snížení emisí skleníkových plynů. Plány udržitelné městské mobility (SUMP) jsou nejnovější politikou, kterou si Evropská komise vybrala k řešení tohoto problému. Tato holistická dopravní strategie, která je interdisciplinární a vychází z osvědčených postupů, se zaměřuje na lidi jako na účastníky procesu plánování i jako na jeho konečné příjemce. Ačkoli je tato politika úspěšná a oblíbená, její zavádění je v evropských městech poměrně nerovnoměrné. Tato práce se pokouší odhalit, co případně ovlivňuje rozhodovací orgány v malých a středně velkých evropských městech, aby přijaly plán udržitelné městské mobility, a to prostřednictvím binomické logistické regrese na velkém podsouboru měst (296) ve 12 zemích EU. Zjištění naznačují, že města, která se nacházejí v geografické blízkosti oceněného města, která mají ve svém okolí vysokoškolskou instituci a která se nepřetržitě účastní akcí Evropského týdne mobility, mají vyšší pravděpodobnost přijetí SUMP. Kromě toho rozlišujeme mezi sítěmi měst, a to tak, že je rozdělujeme do skupin na "závazkové" a "projektové" sítě. Zjištění ukazují, že "závazkové" sítě nemají žádný významný vliv. Na druhou...
|
|
A comprehensive analysis of integration of EU energy markets and aspects affecting the process of integration between 2000 and 2019
Mocák, Filip ; Holubcová, Jitka (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent)
Tato diplomová práce analyzovala integrační proces národních trhů s energetikou skrze evropské legislativní a nelegislativní dokumenty. Cílem této práce bylo skrze interpretační obsahovou analýzu zkoumat integraci národních trhů s energetikou a aspekty, které mají vliv na integrační proces. Taktéž byla obohacena samotná definice vnitřního energetického trhu. Vnitřní trh s energiemi vyžaduje nejen konkurenceschopnost, tržní přístup, orientaci na zákazníka a flexibilitu, ale je také nutné zajistit bezpečnost dodávek, diverzifikaci dodavatelů, udržitelnost a transparentnost. Čtyři aspekty byly analyzovány. Jako první byl potvrzen fakt, že většina iniciativ a návrhů Evropské komise byla implementována do Evropské legislativy (energetické balíčky) v období mezi roky 2000 až 2019. Avšak, Evropská komise několikrát identifikovala ve svých publikacích, že progres členských státu v implementaci evropské legislativy do zákonů byl pomalý, co ovlivnilo i samotný proces integrace. Mezi hlavní problémy se řadí deregulace cen plynu pro konečné uživatele, proces rozdělování vlastnictví a nezávislost národních regulátorů. Geopolitika uvnitř EU se ukázala jako další aspekt, který způsobuje značné problémy při formulací jednotné evropské energetické politiky, což se projevilo i během konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou...
|
|
Czech Republicfacing changes of the European Union energy market
Rokuskova, Klara ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent)
Tato studie se zabývá vývojem řízení energie biopaliv v odvětví dopravy v Evropské unii. Toto odvětví představuje velkou výzvu pro ekologickou a udržitelnou výrobu a spotřebu energie. V posledních deseti letech se biopaliva objevila jako narůstající řešení, ale také obdržela kritiku od některých čtvrtí. Tato studie analyzuje funkce Evropské komise při řízení trhu s biopalivy v České republice prostřednictvím jediné případové studie. Výzkum je založen na teorii "Principal-Agent" vypracované širší teorií institucionalizmu racionálního-výběru. Tvrdí, že trh s biopalivy v České republice může být poháněn Evropskou komisí, pokud by jí členské státy delegovaly funkce, která zvýší důvěryhodnost jejich závazku, účinnosti a informovanost. Prostřednictvím metody kongruence, tato studie porovnává očekávání teorie "principal-agent" se skutečnou situací. Podle evropských právních předpisů, mezi směrnicí 2009/28/ES a směrnicí (EU) 2018/2001, studie zjistila, že Evropská komise má určité významné zejména funkce v řízení udržitelnosti biopaliv v České republice, ale zároveň má velmi omezenou moc ovlivňovat přímo vývoj české výroby biopaliv. Evropská komise stanoví spíše rámec pro rozvoj politik v oblasti biopaliv, ale hlavní politická opatření ovlivňující vývoj na trhu s biopalivy jsou řízena na národní úrovni...
|
|
Komparace vývoje vztahu Číny-Angoly a Číny-Nigérie z hlediska energetické bezpečnosti a čínských investic
Löfflerová, Michaela ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent)
Michaela Löfflerová Diplomová práce: Komparace vývoje vztahu Číny-Angoly a Číny-Nigérie z hlediska energetické bezpečnosti a čínských investic Abstrakt Diplomová práce "Komparace vývoje vztahu Číny-Angoly a Číny-Nigérie z hlediska energetické bezpečnosti a čínských investic" se zaměřuje na analýzu čínských aktivit směrem k Angole a Nigérii jako zástupcům států subsaharské Afriky bohatých na nerostné suroviny. Práce si klade za hlavní cíl testování dvou hypotéz o přístupu Číny k Angole a Nigérii v časových periodách 2000-2007 a 2008-2018. První hypotéza vycházející z konceptu energetické bezpečnosti testuje, zdali došlo k změně čínského přístupu k státům bohatých na ropu v rámci sledovaných období v důsledku finanční krize roku 2008 a návazným globálním trendům. Druhá hypotéza vycházející z konceptu neokolonialismu testuje, zdali se skrze těžbu ropy rozrostly čínské aktivity do dalších sektorů, což v důsledku vedlo k výrazné závislosti států na Číně. Diplomová práce si klade za cíl sledování ekonomických, bezpečnostních a politických aspektů s využitím kvantitativních i kvalitativních analýz. Sledování aktivit Číny v těchto státech slouží jako případová studie dopadů čínské zahraniční politiky k surovinově bohatým státům druhého a třetího světa. Práce se ve svém závěru zaměří na analýzu pozitivních a...
|
|
Examining United States' Presidential Perception of the Energy Security in Period 2001-2017: A Content Analysis
Mazač, Jan ; Parízek, Michal (vedoucí práce) ; Karlas, Jan (oponent)
Bezprecedentní nárůst v těžbě ropy a plynu z břidlic, který odstartoval v polovině minulé dekády v USA (známý též jako "břidličná revoluce"), zahájil transformaci světového obchodu s energiemi, a také změnil po dekády platná geopolitická paradigmata. Nicméně zda a jak tento fenomén ovlivnil percepci energetické bezpečnosti americkými prezidenty nebylo doposud prozkoumáno. Tato diplomová práce se o to pokouší a nabízí její komplexní a systémovou analýzu v období 2001-2017. Deskripce percepce energetické bezpečnosti je rozdělena do čtyř měřitelných kategorií a provedena metodou kvantitativní obsahové analýzy. V prvním případě je sémantika určována člověkem (autorem), v druhém případě počítačem na základě vytvořených slovníků. Výsledky obou metod jsou jednoznačné. Břidličná revoluce pozitivně ovlivnila to, jak je energetická bezpečnost vnímána a bylo překonáno po více než 40 let platné paradigma, které spojovalo otázky energetických dodávek s národní bezpečností. Počet negativních výroků o energetické bezpečnosti se během zkoumaného období snížil o pětinásobek a naopak, počet pozitivních výroků vzrostl čtyřnásobně. Autor práce předpokládá, že použitý metodologický rámec, především počítačová obsahová analýza, která slouží jako velmi užitečný nástroj pro zpracování velkého množství textových dat, má velký...
|
|
Návrhové podmínky pro polygon specializovaný na autonomní vozidla
Trhlík, Tomáš ; Mazáč, Jan (oponent) ; Hýzl, Petr (vedoucí práce)
Předmětem této diplomové práce je rešerše stavajících polygonů sloužících pro testování autonomních vozidel, a to jak z pohledu technologie vozovek, tak z projekčního hlediska. V práci je zmíněno 9 nejvýznamějších světových testovacích polygonů a jejich popis návrhových parametrů. Jsou zde popsány jednotlivé stupně automatizací od zahraničních organizací zabývajících se výzkumem a vývojem v automobilovém průmyslu. Dále jsou popsány základní pokročilé systémy asistence řidiče, konektivita mezi vozidly a infrastrukturou. A také zhodnocení stávajících letištních ploch pro testování autonomních vozidel.
|
|
Využití kevlarových vláken v asfaltových směsích
Mazáč, Jan ; Hegr, Zdeněk (oponent) ; Hýzl, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá tématem využití aramidových (kevlarových) vláken v silničním stavitelství v asfaltových směsích. V teoretické části práce jsou popsány obecné vlastnosti aramidových vláken a jejich technické využití. Práce se také zabývá výzkumem a použitím aramidových vláken v zahraniční a také v České republice. V praktické části je zkoumán vliv aramidových vláken, konkrétně FORTA FI vláken ve směsi s modifikovaným pojivem do obrusné vrstvy. Součástí práce je také popis všech zkušebních metod, které byly použity během zpracování praktické části. V závěru práce jsou zhodnoceny poznatky o problematice přidávání aramidových vláken do asfaltových směsí.
|
|
Deskový most v Protivíně
Mazáč, Jan ; Klusáček, Ladislav (oponent) ; Panáček, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem silničního mostu na silnici I/20 mezi Českými Budějovicemi a Pískem. Most vede přes vodní tok. Jsou navrženy dvě předběžné varianty předpjatých desek a jedna z prefabrikovaných betonových nosníků, varianta monolitické předpjaté desky je zpracována podrobně. Řešení zahrnuje statický výpočet, výkresovou dokumentaci a vizualizace.
|