Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Genderová analýza publikace feministické autorky Jany Juráňové - Orodovnice
Gajdošová, Veronika ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Cílem mé práce je jednak charakterizovat zobrazení ženských a mužských postav v díle feministické autorky Jany Juráňové s názvem Orodovnice a prostřednictvím tohoto charakterizovaní interpretovat a analyzovat, jaké možné obrazy femininity a maskulinity nám toto dílo nabízí skrz archetypální analýzu a analýzu vztahovosti jednotlivých postav. Hlavní hypotézou této práce je, že nám dílo, vzhledem k tematickému zaměření autorky, nabízí subverzivní potenciál v kontextu součastných sociálních a kulturních diskursivních praktik a hodnot. Úlohou této diplomové práce je za pomoci genderové analýzy tento subverzivní potenciál odhalit, interpretovat a vysvětlit v čem jsou jeho možné podvratné účinky na myšlení lidí nejen v rámci literatury a jaké možné nové možnosti vnímání a zobrazování může se sebou přinášet. Teoretická část je věnována pojmům a představení konceptů v kontextu feminismů a literatury, jež považuji za relevantní vzhledem k zaměření a cíli této diplomové práce. Samostatná kapitola je věnována archetypům a kritické analýze archetypálního zobrazování a jejich možnosti použití v kontextu součastné feministické literatury. Analytická část je věnována genderové analýze obrazů ženských a mužských postav v kontextu jejich vzájemné vztahovosti a následné interpretaci možného subverzivního potenciálu...
KONSTRUKCE FEMININITY A MASKULINITY V ČESKÉM FILMOVÉM PLAKÁTU V ROCE 1968
Krátká, Lenka ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Práce se zaměřuje na genderovou analýzu českých filmových plakátů vytvořených v roce 1968, s důrazem na identifikaci dominantních způsobů zobrazování žen a mužů v těchto výtvarných dílech a jejich interpretaci v rámci daného historického a společenského kontextu. Teoretická část se věnuje především prezentaci funkce a výrazu filmového plakátu a podmínek autorské tvorby v období totality. V empirické části jsou porovnávány závěry některých ‚západních' teorií zabývajících se prezentací genderu v reklamě (Erving Goffman, Judith Williamson, Jean Kilbourn; v tuzemském kontextu Libora Oates-Indruchová) s prezentacemi feminity a maskulinity na filmových plakátech z roku 1968. Analýza se dále soustředí na identifikaci specifických rysů tvorby filmových plakátů v daném období a na způsoby prezentace (a vzájemné interakce) patriarchálního diskurzu na straně jedné a komunistické ideologie na straně druhé. Analýza souboru plakátů z roku 1968 odhaluje stereotypní zobrazování žen (ženy jako pasivizované objekty) a prezentaci hierarchického uspořádání genderových vztahů (ženy jako znevýhodňovaná skupina). V rámci analýzy však byla identifikována také díla, která nabízejí alternativní reprezentaci genderových vztahů a narušují dominantní patriarchální perspektivu. Klíčová slova český filmový plakát, feminita, maskulinita,...
Fenomén televizního pořadu Q (Queer) v České televizi
Filičková, Andrea ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Základním rámcem diplomové práce je analýza televizního pořadu Q, který vysílá Česká televize a který mapuje queer subkulturu nejen v ČR, ale i v zahraničí, zabývá se hledáním identit napříč pohlavími, narušuje konvence vycházející z hodnot heteronormativní společnosti. Název pořadu přímo odkazuje k pojmu queer, který představuje společenský fenomén přinášející genderovou a sexuální diverzitu a pluralitu. Práce zkoumá genezi pořadu od jeho vzniku, přes výrobu, zařazení do vysílání až po jeho zrušení a nahrazení jiným formátem. Diskutuji, jaké jsou motivace a důvody tvůrců a managementu k prosazení pořadu do programové skladby, jaké jsou přitom procesy rozhodování a produkční mechanismy, nebo jak tvůrci/tvůrkyně pracují v pořadu s feministickými teoriemi a genderovými aspekty. Práce zohledňuje také dlouhodobý vývoj sledovanosti pořadu. Hlavní metodou práce je kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci pořadu. Z hlediska mediální produkce se práce zabývá postupy organizace práce při tvorbě pořadu Q.
Gender differentiation of leisure time activities after marriage during the socialism
Šimková, Lenka ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá otázkou rodovej diferencovanosti voľnočasových aktivít po vstupe do manželstva v období socializmu. Teoretická časť sa pozerá na problematiku z pohľadu rôznych prístupov vytvárania voľného času v období socializmu a toho, akým spôsobom tieto kroky ovplyvnili rodový charakter tých ktorých činností. Teória si kladie za cieľ priblížiť situáciu a životné podmienky manželských párov po nástupe žien na pracovný trh v období socializmu, ktoré ovplyvnili trávenie voľného času. Empirická časť je založená na analýze pološtrukturovaných rozhovorov realizovaných s manželskými pármi, ktoré vstúpili do pracovného procesu a manželstva v období normalizácie. Cieľom diplomovej práce je tak odhaliť, aký rodový charakter mali jednotlivé aktivity a aký dôraz na tieto činnosti kládli samotní manželia v súvislosti s tým, kým boli vykonávané. Cieľom výskumu je rovnako prepojenie sociálnych javov odkrytých počas rozhovorov s teóriami a myšlienkami prezentovanými v rámci teoretickej časti práce. Kľúčové slová: rod, voľný čas, manželstvo, štátny socializmus, rodová diferencovanosť, deľba práce, kolektivizácia
Kult povrchu: analýza časopisu Top dívky z perspektivy mýtu krásy
Hanzlíková, Terezie ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Práce se zabývá mýtem krásy a tím, jak je prezentován dívkám dívčím časopisem Top dívky. Zaměřuje se na odhalení mechanismů, které časopis používá pro upoutání dívčí pozornosti a souvisejících genderových důsledků. Důležitou součástí práce je sledování analogických a rozdílných rysů předkládání mýtu krásy dívkám a ženám. V teoretické části autorka nejprve představuje diskuzi na téma mýtu krásy v čele s feministickou teoretičkou Naomi Wolf (2000). Základním teoretickým rámcem celé práce jsou teze Wolf o "ženském" mýtu krásy, s jejichž pomocí přistupuje autorka ke zkoumání "dívčího" mýtu krásy. K výzkumu autorka využívá otevřené, axiální a selektivní kódování. Stanovením centrální kategorie Kult povrchu odhaluje práce základní poselství mýtu krásy v časopise Top dívky. Povrch je ústředním aspektem nejen dívčího vzhledu, ale i vztahů a zájmů. K fungování kultu povrchu pak přispívá diskurz snadnosti a dostupnosti krášlení, který práce vyzdvihuje jako velmi významný aspekt mýtu krásy v dívčím časopise. Základní poselství týkající se krásy žen jsou v časopise Top dívky aplikovány i na dívky, přesto existují jisté nuance, o kterých se autorka zmiňuje. Klíčová slova: krása, femininita, mýtus krásy, kult krásy, dívčí časopis
Komparativní analýza politiky slaďování pracovního a rodinného života v Rakousku a České republice
Jarošová, Nikola ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Diplomová práce seznamuje čtenáře a čtenářky s rodinnými politikami ve dvou vybraných středoevropských zemích, v České republice a Rakousku. Cílem je provést komparativní analýzu takových opatření rodinných politiky, která se týkají otázky podpory slaďování rodinného a profesního života rodin s dětmi. V rámci studování jednotlivých opatření na úrovni rodinných politik vybraných států budou nejprve prozkoumána opatření podílející se na formování rodinných a pracovních rolí v rámci rodinného života. Následně budou představeny možnosti jejich vzájemného ovlivňování, nedílnou součástí analýzy bude hodnocení těchto opatření z genderového hlediska. Výsledkem této práce je podrobné srovnání těch složek rodinné politiky, které ovlivňují slaďování rodinného a profesního života rodin s dítětem/dětmi včetně zhodnocení účinnosti jednotlivých nástrojů v obou vybraných zemích. Klíčová slova: harmonizace práce a rodiny, rodinná politika, komparace, genderová analýza, rodina, mateřská/rodičovská dovolená, trh práce, institucionální péče o děti
Strategie harmonizace pracovního a rodinného života vysokoškolsky vzdělaných žen v počátcích jejich kariéry.
Dvořáček, Pavel ; Kiczková, Zuzana (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Téma své diplomové práce harmonizace pracovního a rodinného života vysokoškolsky vzdělaných žen v počátcích jejich kariéry a současně v době, kdy pečovaly o malé děti ve věku do pěti let, jsem si vybral pro jeho aktuálnost, ale i proto, že se mě bezprostředně týká. Analýzu svého kvalitativního feministického výzkumu jsem založil na teorii moci, tak jak o ní pojednává Foucault a Butler. Zajímaly mě původní rodiny mých komunikačních partnerek, s kterými jsem vedl rozhovory. Rodiny, v nichž ony vyrůstaly a v nichž získávaly své socializační návyky. V rámci tohoto socializačního procesu pak to, jakým působením moci byly v těchto rodinách vystaveny při uplatňování zažitých genderových stereotypů založených na patriarchálním uspořádání naší společnosti a zvýhodnění jednoho pohlaví nad druhým. Dále se pak předmětem mého zkoumání staly současné rodiny a mocenské vztahy, v rámci kterých se odehrává proces harmonizace pracovního a rodinného života mých komunikačních partnerek v soukromém a veřejném prostoru, a to, jak se v nich projevují socializační návyky získané v dětství. Důležité pro mé rozhovory a můj feministický výzkum bylo přistupovat ke komunikačním partnerkám jako k subjektům, a tak upřednostnit mezi mnou coby tazatelem a komunikační partnerkou subjekt-subjektový vztah před běžně aplikovaným...
Fenomén televizního pořadu Q (Queer) v České televizi
Filičková, Andrea ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Základním rámcem diplomové práce je analýza televizního pořadu Q, který vysílá Česká televize a který mapuje queer subkulturu nejen v ČR, ale i v zahraničí, zabývá se hledáním identit napříč pohlavími, narušuje konvence vycházející z hodnot heteronormativní společnosti. Název pořadu přímo odkazuje k pojmu queer, který představuje společenský fenomén přinášející genderovou a sexuální diverzitu a pluralitu. Práce zkoumá genezi pořadu od jeho vzniku, přes výrobu, zařazení do vysílání až po jeho zrušení a nahrazení jiným formátem. Diskutuji, jaké jsou motivace a důvody tvůrců a managementu k prosazení pořadu do programové skladby, jaké jsou přitom procesy rozhodování a produkční mechanismy, nebo jak tvůrci/tvůrkyně pracují v pořadu s feministickými teoriemi a genderovými aspekty. Práce zohledňuje také dlouhodobý vývoj sledovanosti pořadu. Hlavní metodou práce je kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci pořadu. Z hlediska mediální produkce se práce zabývá postupy organizace práce při tvorbě pořadu Q.
Genderová analýza vybraných filmů Jiřího Vejdělka
Žertová, Michaela ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
V této diplomové práci se zabývám genderovou analýzou filmů Jiřího Vejdělka, přesněji filmy Ženy v pokušení a Muži v naději z roku 2010, respektive 2011. Jedná se o komedie o ženách a mužích a jejich každodenních životech. První část je teoreticko-metodologická a představuji v ní základní koncepty, které jsem poté použila při analýze výše zmíněných filmů. V této části představím teorie např. o archetypech, moci nebo o mýtu krásy. Také zde píši o zobrazování žen ve filmech a jejich filmových rolích. V analytické části, tedy v druhé části mé práce, se věnuji samotné analýze filmů, při které využívám teoretické koncepty zmíněné v první části. Nejprve se věnuji jednotlivým postavám a archetypům, poté tomu, jak je v těchto filmech konstruována genderová moc, a nakonec jaké genderové stereotypy a role jsou ve filmech zobrazovány. Klíčová slova: symbolické násilí, mýtus krásy, archetypy, genderové stereotypy, genderové role, Bechdel test

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.