|
Učebnice chemie - historický vývoj a současnost
Petriláková, Monika ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Matoušková, Šárka (oponent)
Bakalářská práce je věnována především historickému vývoji učebnic chemie a evaluaci vybraných učebnic. Na počátku práce je uveden stručný nástin vývoje oboru chemie, neboť právě obsah oboru chemie je určující pro obsah učiva v učebnicích chemie. Dále se práce stručně zabývá jedněmi z prvních učebnic chemie vůbec a detailněji vývojem učebnic chemie na našem území. Následně jsou uvedena kritéria pro hodnocení učebnic a nakonec je provedena evaluace vybraných učebnic. Snahou bylo provést jakousi retrospektivu do historie psaní učebnic, která by mohla být i inspirací autorům učebnic chemie. Prezentovaná hlediska, evaluace učebnic a závěrečné shrnutí analyzovaných učebnic mohou také pomoci učitelům při výběru učebnic ze široké škály nabídky na trhu.
|
|
Základní chemické výpočty ve výuce chemie na základních a středních školách
Režňák, Jakub ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Distler, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou výuky chemických výpočtů a zpracováním tohoto tématu v učebnicích a přehledech chemie pro gymnázia. Teoretická část práce obsahuje shrnutí současně platných českých a vybraných mezinárodních kurikurálních dokumentů a technických norem, které se týkají zpracování chemických výpočtů. Předmětem praktické části je výběr kritérií pro analýzu obsahu, rozsahu a zpracování chemických výpočtů, analýza jednotlivých učebnic a přehledů chemie, hodnocení zpracování tématu chemických výpočtů v jednotlivých učebnicích, srovnání učebnic a nakonec doporučení vhodných úprav zpracování tohoto tématu.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Experimenty pro výuku chemie na střední škole - motivace a osvojování učiva
Maca, Ondřej ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Feltl, Tomáš (oponent)
Název Práce: Experimenty pro výuku chemie na střední škole - motivace a osvojování učiva Abstrakt: Tato práce se věnuje chemickým experimentům a jejich využití v jednotlivých fázích výuky - tedy ve fázi motivační, osvojovací, upevňovací a kontrolní. Na souboru prověřených experimentů ukazuje jejich možné využití ve výuce ve fázi motivační a osvojovací. Každý experiment je doplněn návodem, vysvětlením, poznámkami k jeho provedení a zařazení do výuky a fotografiemi. Pro použití ve fázi osvojovací byly vytvořeny pracovní listy, které na základě experimentu mají za úkol napomoci osvojení učiva.
|
| |
|
Mezioborové vztahy chemie a geologie v přírodovědném vzdělávání
Kálalová, Anna ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
SHRNUTÍ Ve své bakalářské práci jsem se zabývala mezioborovými vztahy chemie a geologie v přírodovědném vzdělávání na gymnaziální úrovni. Vyhledala jsem výskyt tohoto tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a provedla rešerši středoškolských učebnic chemie a geologie. Vybrala jsem několik běžných minerálů a hornin vhodného chemického složení a vypsala o nich informace z chemického i geologického hlediska. Vyhledala jsem také pokusy s těmito látkami, upravila je a vyzkoušela v praxi.
|