|
Konstrukce vznětového leteckého jednoválcového motoru s protiběžnými písty
Svoboda, Tomáš ; Drápal, Lubomír (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem klikového hřídele pro jednoválcový vznětový motor s protiběžnými písty. V rešeršní části práce je historie, porovnání v současnosti využívaných motorů ultralehkých letadel a naznačení výhod motoru s protiběžnými písty. Dále je zvoleno vyvážení a navržen CAD model klikového hřídele, který je zkontrolován proti meznímu stavu únavového poškození. Pro motor je zvolena vhodná vrtule a jí odpovídající převodový poměr reduktoru.
|
|
Únavové charakteristiky hořčíkové slitiny AZ31 po korozní degradaci
Horynová, Miroslava ; Lukáč, Pavel (oponent) ; Doležal, Pavel (vedoucí práce)
Předmětem této diplomové práce je hodnocení cyklické odezvy a únavového chování hořčíkové slitiny AZ31 v základním stavu a po korozní degradaci v mlze neutrálního 5% roztoku NaCl po dobu 480 a 1000 hodin. V práci je hodnocena mikrostruktura, základní mechanické vlastnosti a únavové chování experimentálního materiálu v základním stavu. U materiálu po korozní degradaci je hodnocen vzhled a hloubka lokálního korozního napadení a dále také mechanismus koroze. Na únavových zkušebních tělesech po korozi 480 a 1000 hodin byl hodnocen vliv korozní degradace na cyklickou plasticitu a únavové chování slitiny AZ31 v nízkocyklové i vysokocyklové oblasti. Na závěr byl hodnocen vliv lokálního korozního napadení na iniciaci únavových trhlin.
|
|
Seal Plugs Design for Common-Rail System Pressure Reservoir High-Cyclic Fatigue Testing
Skrutek, Ivo ; Cupl, Zdeněk (oponent) ; Ramík, Pavel (vedoucí práce)
This diploma thesis is focused on problem with crackling of the sealing cone on the rail body during high pressure pulsation test. There are analyzed properties of currently used sealing caps for pulsation test and their influence on loading of the sealing cone. The main target is proposal of new sealing cap which creates the same or very similar loading on all components during pulsation test like high pressure pipe which is used in serial production. Next part is verification of properties of new sealing cap by high pressure pulsation test.
|
|
Vliv povrchových úprav na únavovou životnost
Gerec, Matúš ; Kučera, Pavel (oponent) ; Vopařil, Jan (vedoucí práce)
Táto bakalárska práca predkladá popis technológie povrchových úprav využívaných u dynamicky namáhaných strojných súčastí. Zaoberá sa popisom vplyvu jednotlivých povrchových úprav na únavovú životnosť vo vysokocyklickej oblasti. Ďalej popisuje postup pri analytickom odhade medze únavy skutočnej súčasti a postup pri dimenzovaní súčasti na trvalú únavovú pevnosť.
|
|
Výpočet únavové životnosti klikových hřídelí
Wolf, David ; Kučera, Pavel (oponent) ; Vopařil, Jan (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na klikovou hřídel jakožto jednu z nejdůležitějších dynamicky namáhaných částí spalovacích motorů. Na začátku v širším kontextu popisuje, jakým způsobem je kliková hřídel spalovacích motorů namáhána. Dále se pak zabývá jednotlivými částmi klikové hřídele, které ovlivňují její návrh z hlediska únavové životnosti. A v poslední části jsou popsány způsoby, jakými lze eliminovat poškození způsobené cyklickým zatěžováním a moderní metody predikce únavové životnosti klikových hřídelí.
|
| |
| |
|
Fatigue testing and calculation of a conical pedicle screws for spine fusion
Major, Štěpán ; Kocour, Vladimír ; Hubálovský, Š.
The main goal of spinal surgery is to stop the pain caused by joints that have worn out over time or degenerated due to disease. Spinal fusion joins together the vertebrae on either side of a joint in spine. Fixation with pedicle screws is one method which is used by surgeons for fusing the vertebrae in spine. Implants are subjected to many loading cycles during their life. Any damage to the implant leads to significant complications in the treatment and causes considerable pain. For this reason, it is necessary to pay close attention to testing and fatigue prediction of implants.
|
| |
|
Thermo-mechanical and isothermal fatigue behavior of austenitic stainless steel AISI 316L
Škorík, Viktor ; Šulák, Ivo ; Obrtlík, Karel ; Polák, Jaroslav
Many structural components of nuclear power plant systems are made of austenitic stainless steels. These structures undergo degradation by thermo-mechanical fatigue (TMF) caused by simultaneous cyclic straining and temperature cycling, particularly during start-up, shut-down and transient operations. The present work reports the cyclic deformation behavior and fatigue damage of austenitic stainless steel AISI 316L during TMF and isothermal fatigue (IF) testing in air. Total strain controlled in-phase TMF loading in the temperature range 200 - 600 °C and isothermal fatigue (IF) at 600 °C were performed. Hardening/softening curves, cyclic stress-strain response and fatigue life diagrams were obtained both for TMF and IF tests. Fatigue damage was documented using surface relief and fracture surface observations. Mean stress evolution and fatigue degradation data are employed to discuss the fatigue behavior of 316L steel both in TMF and IF regimes.
|