|
Vliv televizní reklamy na hodnotový systém dětí mladšího školního věku
Benet, Tomáš ; Sak, Petr (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou vlivu televizní reklamy na hodnotový systém dětí mladšího školního věku v českém prostředí a v kontextu dnešní společnosti, která se vlivem infosféry a kyberkultury výrazně modifikuje. Vliv souvisí jak s nadměrným sledováním televize, tak i s využíváním ostatních digitálních video zařízení. Video reklama, zpravidla totožná s televizní, se zde objevuje také. Sledování televizního vysílání výrazně podporuje pasivní a konzumní životní styl. Proto je důležitá role rodičů, aby děti vedli k aktivitám a ke kritickému uvažování o jejich skutečných potřebách. Důležité je i pedagogické působení prostřednictvím mediální výchovy, která je stále opomíjena. Cílem práce je ověřit, zda a do jaké míry tento hodnotový systém prezentovaný reklamami děti přijímají za svůj, protože hodnotový systém člověka je směrodatný pro jeho vývoj.
|
|
Hodnotový systém žáka na 1. stupni základní školy
Šlapánková, Petra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Název Hodnotový systém žáka na 1. stupni základní školy Anotace Diplomová práce se zabývá hodnotovým systémem žáků 1. stupně základní školy. Stručně charakterizuje pojem hodnota z hlediska různých vědních disciplín a popisuje proces jeho utváření, dále se zabývá pojmem hodnotový systém. Zabývá se vlivem prostředí na utváření hodnotového systému žáků a mapuje současný stav učiva týkajícího se této problematiky. Praktická část poukazuje prostřednictvím dotazníkového šetření na aktuální stav hodnotové orientace dětí ve spojitosti s experimentem prováděným pomocí lekcí dramatické výchovy. Klíčová slova hodnoty, hodnotový systém, morální chování, etická výchova, utváření hodnot, dramatická výchova v procesu ovlivňování hodnotové orientace
|
|
Hodnotový systém žáků mladšího školního věku na základě čtenářských preferencí
Veselá, Tereza ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá hodnotovým systém žáků 1. stupně základní školy vyplývajícího také z preferovaných čtenářských výběrů. V práci je charakterizován pojem hodnota prostřednictvím různých vědních disciplín a pojem hodnotový systém. Popisuje stupně mravního vývoje žáků. Je zde poukázáno na proces osvojování čtení a na místo čtenářství ve volnočasových aktivitách. Praktická část je orientována na dotazníkové šetření vztahující se k mapování hodnotového systému dětí ve spojitosti se čtenářstvím.
|
|
Vliv divadelní instituce na utváření hodnot středoškolského studenta
ČASTORALOVÁ, Hana
Bakalářská práce s názvem Vliv divadelní instituce na utváření hodnot středoškolského studenta se zabývá procesem formování hodnot dospívajících a faktory, které tento proces ovlivňují, se zaměřením na analýzu vlivu divadelní instituce. Teoretická část je věnována charakteristice období dospívání z hlediska biologických, psychologických a sociálních změn. Následuje vymezení pojmů hodnota, hodnotový systém, krize hodnot, výchova a hodnotová výchova a proces socializace. Zvláštní pozornost je věnována formování hodnot v období dospívání. Celá část je ukončena definováním vlivu prostředí na tvorbu hodnot se zaměřením na prostředí kulturní. V praktické části jsou popsány východiska a zpracovány výsledky provedeného výzkumu, při kterém byly formou dotazníkového šetření zjišťovány vzájemné závislosti a míry vlivu divadelní instituce na formování hodnotového systému respondentů středoškolských studentů.
|
|
Hodnotový systém seniorů v Domově seniorů Jindřichův Hradec
BERÁNKOVÁ, Jana
Tato diplomová práce je zaměřena na hodnoty, které preferují senioři v DpS. Hodnoty jsou neodmyslitelnou součástí každého lidského života. Ve stáří dochází ke změně orientace hodnot potřeb, je zde velká fixace na rodinu, kdy senior potřebuje dodávat pocit potřebnosti a lásky. Uspokojování potřeb je podkladem pro vznik hodnotového systému, kdy hodnotová hierarchie je uspořádaný systém podle důležitosti. Staří lidé mají potřebu komunikace, však tato potřeba nebývá příliš dobře saturována. S přibývajícím věkem dochází k osamocenosti a zvýrazňují se potřeby biologické. V emperické části diplomové práce je stanovený cíl, který má zjistit, jaké životní hodnoty preferují senioři v Domově seniorů Jindřichův Hradec. Pro sběr dat byla aplikována metoda kvalitativního výzkumu a zvolená byla metoda případových studií. Výzkumný soubor byl vybrán pomocí metody kvótového záměrného výběru. Byl tvořen šesti uživateli z DpS, kdy se jednalo o komunikativní muže a ženy, ve věku 65-85 let, kteří pobírali příspěvek na péči II. stupně. Stěžejní technikou pro získání dat byl rozhovor pomocí návodu, který byl využit u šesti respondentů z DpS Jindřichův Hradec. Celkem bylo osloveno 15 uživatelů, kteří splňovali kvótové podmínky, ale pouze šest uživatelů bylo ochotno zúčastnit se výzkumu a poskytnout rozhovor. Z výzkumu vyplynulo, že nejvíce respondenty ovlivňuje pobyt na třílůžkovém pokoji, který je omezuje při kvalitě spánku, soukromí a adaptaci. Pro respondenty je nejdůležitější zachování důstojnosti a komunikace s personálem. Na zodpovězení hlavní výzkumné otázky "Jaké životní hodnoty preferují senioři v Domově seniorů Jindřichův Hradec?" mohu odpovědět, že pro respondenty je nejdůležitější jejich soběstačnost, zdravotní stav, který bezesporu ovlivňuje naplňování všech ostatních potřeb a rodina, která je smyslem života respondentů, je jejich hnacím motorem a oni mají pro co žít. Tato práce, by měla poukázat na důležitost toho, co preferují uživatelé v Domově pro seniory, jak důležitá je spolupráce s rodinou, jak podstatná je komunikace, která napomáhá v adaptaci uživatelů na nové prostředí a následně vytváření individuálních plánů pro zachování soběstačnosti seniorů a v případě, že již nemohou být soběstační a je zde potřeba pomoci druhé osoby, je potřebné si uvědomit jak důležité je pro uživatele zachování důstojnosti. Tato práce napomáhá opodstatnění významu hodnotového systému u seniorů, a snaha o zkvalitnění života seniorů v pobytových sociálních službách a zároveň zefektivnění sociální práce.
|
| |
|
Fenomén zneužívání léků - otázka hodnoty zdraví ve výchově dětí
BARTOŠKOVÁ, Jitka
Diplomová práce se zabývá tématem zdraví jedince, hodnoty zdraví v jeho životě a problematikou zneužívání léků. Teoretická část je rozdělena do tří hlavních částí. První část se zabývá zdravím a různými pohledy na něj, druhá část je věnována hodnotám, a to především vnímání zdraví jako hodnoty a třetí část uvede čtenáře do problematiky zneužívání léků. Praktická část seznámí čtenáře s výsledky kvantitativního výzkumu prováděného v dotazníkové formě mezi žáky 8. a 9. tříd na dvou základních školách ve Veselí nad Lužnicí. Cílem praktické části bylo zjistit povědomí žáků o tom, že užívání léků může za určitých okolností i škodit a dále zjistit, zda si žáci umí připustit své zdraví jako hodnotu a zda si uvědomují svou částečnou zodpovědnost za něj.
|
|
Filozofické pojetí člověka a výchovy u Alberta Camuse
STRNAD, Radovan
Cílem bakalářské práce je odhalit život a dílo jednoho z nejvýznamnějších a nejkontroverznějších světových filozofů Alberta Camuse, a to ve vztahu k výkladu souvislosti existencialistické koncepce člověka a současného pojetí výchovy v kontextu sociální pedagogiky. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První část se zabývá představením velmi zajímavého života Alberta Camuse, vzhledem k tomu, že jeho filozofické myšlenky se často spojují s důležitými událostmi v jeho životě. Dále je uveden stručný rozbor děl Alberta Camuse. Díla jsou rozčleněna do vývojových etap. Posléze je provedena komparace názorů na otázky života a člověka v širším konceptu existenciální filozofie. V druhé části práce autor analyzuje Camusovo pojetí vztahu člověka, prostředí a výchovy, komentuje náhledy na role a možnosti výchovy v kontextu životních situací. Zároveň porovnává, do jaké míry je současné obsahové pojetí sociální pedagogiky jako teorie a praxe pomáhání člověku předznamenáno názory filozofa a spisovatele Alberta Camuse. Závěr druhé části tvoří autorův vlastní výzkum hodnot u vysokoškolských studentů oboru Sociální pedagogika.
|
|
Činnost romského mentora na okrese Český Krumlov
ŠTINDLOVÁ, Jana
Práce se zabývá činností romských mentorů na okrese Český Krumlov. Teoretická část popisuje službu romský Mentor, projekty Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o. s. v rámci romského mentoringu a dále poukazuje na potřebnost služby pro cílovou skupinu, prostřednictvím témat kriminalita Romů, romská rodina/rod, vzdělání a hodnotový systém. Praktická část práce obsahuje metodiku výzkumu a prezentaci výsledků polostrukturovaných rozhovorů. Diskuze se věnuje závěrečnému hodnocení a možnostem zkreslení výzkumu.
|
|
Pojetí smrti z pohledu odborné literatury, terminálně nemocných osob, jejich rodinných příslušníků a pracovníků hospicové péče
ČERNÁ, Pavla
Diplomová práce se zabývá tématem proměny ţivotních hodnot v kontextu smrti a umírání. Teoretická část je členěna do dvou hlavních oddílů. První z nich seznamuje čtenáře s pojetím smrti v pohledu různých disciplín, druhý oddíl se zabývá hodnotami v ţivotě člověka, specifiky a proţíváním procesu umírání ze strany terminálně nemocného člověka i jeho rodiny. Praktická část mapuje postoje ke smrti tří různých skupin, kterých se proces umírání velmi dotýká, a sice umírajících klientů hospiců, jejich rodinných příslušníků a zaměstnanců lůţkové i domácí hospicové péče a v Diskuzi jejich výpovědi porovnává s dalšími výzkumy a pracemi zaměřenými na obdobné téma. Hlavním výstupem diplomové práce se stává poznání, ţe hodnotami uznávanými v bezprostřední blízkosti smrti (blízké osoby nebo vlastní), nejsou hodnoty materiální (finance, vlastnictví movitostí i nemovitostí), ale hodnoty týkající se kvalitních mezilidských vztahů a rodinného zázemí, tedy úcta, láska, věrnost, oddanost, vděčnost.
|