Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 826 záznamů.  začátekpředchozí797 - 806dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Predation in Literature, David Mitchell's Cloud Atlas
HEMERKOVÁ, Anna
Cílem této bakalářské práce je popsat a zpracovat téma reinkarnace a predace v komplexním díle Atlas mraků autora D. Mitchella. Dílo britského spisovatele se skládá ze šesti novel, které jsou vzájemně ideově propojeny výše zmíněnými tématy. Román vykazuje rysy historického románu a zároveň žánru science fiction. Sekundárním cílem této bakalářské práce bude zamyšlení se nad otázkou, zda Mitchellův román spadá či nespadá do zmíněných kategorií. Jedním z dílčích cílů této bakalářské práce je popis odrazu východních filozofií v tomto díle.

K otázce pojetí civilizací a civilizačního vývoje v díle Jaroslava Krejčího
Šochman, Martin ; Sládek, Jan (oponent) ; Šubrt, Jiří (vedoucí práce)
Teoreticky zamerena prace se zabyva fenomenem civilizaci v dile ceskeho sociologa Jaroslava Krejciho. Vsima si autoni, kteri ovlivnili promysleni pojmu civilizace u tohoto badatele, zvlastni pozornost je venovana osobnosti britskeho historika Arnolda Toynbee. Zaver prace zasazuje Krejciho dilo do soucasneho civilizacniho diskursu. Prace je zalozena na srovnavaci metode. Klicova

Stylizace sochařských portrétů v kubismu a civilismu, v tvorbě Otto Gutfreunda
DUBENSKÝ, Jan
Tato práce se zabývá osobností Otty Gutfreunda jako sochaře, přesněji pak jeho dvěma styly tvorby, kubismem a civilismem. Jejím cílem je seznámit čtenáře s osobností umělce, jeho tvorbou a historickými reáliemi 1. poloviny 20. století. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část zahrnuje charakteristiku sochy a sochařského portrétu a rozebírá historické pozadí kubismu a civilismu. Dále obsahuje životopis Otty Gutfreunda a rozbor jeho práce. V praktické části jsou vyhotoveny dva sochařské portréty. Každý v jednom stylu s odkazem na umělce, přenesené do dnešní doby.

Stanislav Lolek (1873-1936)
Klouzová, Aneta ; Prahl, Roman (oponent) ; Wittlich, Petr (vedoucí práce)
Snahou této bakalá ské práce je podat co nejucelen jší obraz o život a díle malí e Stanislava Lolka (1873 - 1936). Sledování jeho životních osud a vliv , jež formovaly jeho dosti pestrý um lecký vývoj, a nastín ní um leckého podhoubí, z n jž jeho tvorba vyr stala, umož uje snad vnímat dílo tohoto milovníka p írody v kontextu dobové krajinomalby. P i nep etržitém hledání vlastního výtvarného projevu byly Stanislavu Lolkovi nejinspirativn jšími impulsy - vedle jeho bytostného sepjetí s p írodou a vrozeného opojení barvou - metodicky ucelená malí ská výuka Julia Ma áka, celkové dobové malí ské klima se smyslem pro vystižení barevné nálady krajiny a snahou o vyjád ení um lcova pom ru k p írod , poznání francouzského impresionismu a také specifický ráz Slovácka, v n mž nakonec malí zakotvil. Veškeré podn ty Lolek slou il v zajímavou syntézu. Zejména vliv impresionismu si p etavil do vlastního plnozvu ného pojetí. Svou svérázn pojatou krajinomalbou, pov tšinou zá ící sytými, š avnatými až zp vnými barvami, Lolek obohatil eské krajiná ství o velmi osobitá díla. Cílem práce bylo rovn ž zmapovat sou asný výskyt d l Stanislava Lolka v eských a moravských muzeích a galeriích.

Obraz matky v díle Tomáše H.
HRUBÁ, Helena
Bakalářská práce se zabývá vztahem matky a dítěte v raném dětství s následnými dopady tohoto vztahu v dospělosti. Je postavena na hledání paralel mezi neuspokojivým vztahem syna s matkou v dětství a latentním významem zjištěné symboliky orální frustrace či separační úzkosti ve výtvarné produkci syna, profesionálního výtvarníka. Je zde zahrnut výklad pojmu matka ve všech dostupných symbolických modifikacích. Teoretická část se věnuje vztahu matky a dítěte z hlediska psychoanalýzy a analytické psychologie, stručně pak zmiňuje základní názory předních psychoanalytiků na tuto problematiku. Druhou oblast teorie tvoří psychologie umění, kde jsou opět předloženy základní otázky vztahu mezi výtvarným dílem a umělcem, případně divákem, nelze opomenout ani teoretický a filozofický přístup k výtvarnému umění. Stěžejní část práce již věnuje pozornost osobnosti umělce Tomáše H., sestává z umělcovy biografie, analýzy a interpretace třech artefaktů, na kterých jsou aplikovány poznatky z oblasti psychoanalýzy a arteterapie. Cílem práce je konfrontace latentního a manifestního obsahu zkoumaných artefaktů, a propojení těchto zjištění se vztahem umělce s matkou v raném dětství. Závěr patří hledání odpovědí na klíčové otázky týkající se vztahu matky, syna a výtvarné produkce. Přínosem této práce je seriózní potvrzení významu oboru arteterapie, jeho úzká souvislost s psychoanalýzou a aplikace arteterapeutické metodiky v praxi s relevantními výsledky.

Figurální motivy v díle Antonína Hudečka
Ropková, Barbora ; Prahl, Roman (oponent) ; Wittlich, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se soustředí na zajímavou skupinu obrazů Antonína Hudečka s figurální tematikou, který je však považován převážně za krajináře. Jeho obrazy s figurální tematikou vznikly především v počátcích jeho tvorby v secesním období. Práce se zabývá výkladem obrazů v dosavadní literatuře a zároveň se pokouší provést jejich interpretaci. Sleduje také umělecký vývoj malíře, českou dobovou uměleckou scénu a celkový kontext.

Rudolf Urbánek. Drobná glosa k portrétu historika
Boubín, Jaroslav
Článek pojednává o životě a díle českého historika Rudolfa Urbánka (1877–1962).

Relationship between "Ich" and "Der andere" in Améry's "Hand an sich legen"
Straková, Zuzana ; Kouba, Petr (vedoucí práce) ; Švec, Ondřej (oponent)
Témou práce je vzťah medzi ja a tým druhým v dielach Jeana Améryho, predovšetkým v jeho knihe zaoberajúcej sa sebevraždou. Premýšľanie o vzťahu medzi týmito dvoma členmi je zároveň uvažovaním o slobode, humanite, o práve na život a tiež o práve na slobodnú smrť. V prvej časti práce sa venujem definícii základných pojmov a v ďalšej časti rozoberám podrobnejšie pojem "dobrovoľná smrť". Práve dobrovoľná smrť môže byť najradikálnejším vyústením rozporu medzi ja a tým druhým, pretože nie je len rozhodnutím nebyť už ďalej v tomto čase a na tomto mieste, ale tiež rozhodnutím opustiť túto spoločnosť, druhých ľudí. Rozhodnutie vzdať sa života charakterizuje Améry ako slobodné, prirodzené a humánne. Prehlásením o slobode tohto rozhodnutia sa Améry stavia proti deterministickým učeniam psychológov. Dobrovoľná smrť je podľa Améryho prirodzená, je totiž prirodzenou odpoveďou na neľudské, ponižujúce alebo z akýchkoľvek dôvodov neprijateľné podmienky. A do tretice je dobrovoľná smrť humánna, pretože umožňuje človeku prestať existovať úplne, ak je tu hrozba, že by ďalej existoval nie ako človek, ale ako odľudštená forma bytia, akou je napríklad muselman v koncentračnom tábore. Améryho myšlienky o humanite prepájam v poslednej podkapitole práce s Agambenovými myšlienkami o biopolike, ktoré ponúkajú zaujímavý výklad...

Výpočet optimálního rotorového kmitočtu asynchronního motoru za účelem minimalizace ztrát
Prudík, Martin ; Huták, Petr (oponent) ; Vorel, Pavel (vedoucí práce)
V díle je odvozen matematický aparát popisující výpočet optimálního rotorového kmitočtu asynchronního motoru s kotvou nakrátko. Odvození je provedeno pomocí náhradního -článku a je konstruováno pro široké rozmezí otáček a zátěžných momentů. Konstanty náhradního článku motoru, požadovaný moment a otáčky jsou vstupy optimalizace. Optimální rotorový kmitočet a velikost napájecího napětí jsou výstupy této optimalizace. Odvozený matematický aparát je prezentován výpočty na dvou asynchronních motorech pro různé otáčky a zatížení.

Básnické dílo Jana Kameníka
El-Dunia, Zita ; Červenka, Miroslav (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent) ; Žůrek, Jiří (oponent)
Tématem mé práce je básnické dílo Jana Kameníka, vlastním jménem Ludmily Maceškové (1898-1974). Básnické dílo Jana Kameníka čítá pět básnických sbírek a bývá označováno za neobyčejně výrazné a v české literatuře ojedinělé. Ve své práci jsem si položila dvě související otázky. První z nich je "zařazení Jana Kameníka do kontextu české literatury" a druhou "vztah mystiky a poezie v Kameníkově literární tvorbě". Základním metodologickým východiskem je pro mě zkoumání "estetického obsahu", jak ho aplikuje Josef Vojvodík v monografii Od estetismu k eschatonu. Modely světa a existence v lyrickém díle Otokara Březiny. Rekonstrukce symbolických paradigmat (2004). V případě Jana Kameníka/ Ludmily Maceškové vystupuje ve specifických souvislostech do popředí problematika subjektu v souvislosti s mužskou stylizací v textech autorky-ženy a jejím mužským pseudonymem. K postižení problematiky subjektu v poezii Jana Kameníka mi byly východiskem studie Miroslava Červenky, Marie Kubínové a Vladimíra Macury prezentované ve sborníku Proměny subjektu (1994). Nastíněním širších kulturněliterárních souvislostí, zhodnocením dosavadního kameníkovského bádání a vlastní interpretací Kameníkových básnických sbírek jsem se pokusila jednak zařadit Jana Kameníka/ Ludmilu Maceškovou do kontextu české poezie 20. století, jednak postihnout...