|
Volby do Senátu Parlamentu ČR - 2014
Český statistický úřad
Základní informace o volbách, právních podkladech, zpracování výsledků hlasování a souhrnné výsledky voleb. Český statistický úřad se podílel na organizaci přípravy voleb a byl nositelem úkolu zpracování výsledků voleb. V návaznosti na publikace, vydávané statistickým úřadem k volbám do zákonodárných sborů v předchozích letech, připravil obdobnou publikaci i k těmto volbám.
Plný text: PDF
|
|
Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2013 - 2. díl
Český statistický úřad
V říjnu 2013 se v ČR v důsledku rozpuštění Poslanecké sněmovny konaly „mimořádné“ volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Český statistický úřad coby nositel úkolu zpracování výsledků voleb připravil v návaznosti na publikace, vydané k volbám do Parlamentu ČR v předchozích letech, obdobnou základní řadu publikací i k těmto volbám, která je rozdělena takto: Díl I: obsahuje základní souhrnné volební výsledky Díl II: obsahuje podrobné volební výsledky podle vybraných obcí a skupin obcí a vybrané informace o výsledcích přednostního hlasování pro jednotlivé kandidáty.
Plný text: PDF
|
|
Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2013 - 1. díl
Český statistický úřad
V říjnu 2013 se v ČR v důsledku rozpuštění Poslanecké sněmovny konaly „mimořádné“ volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Český statistický úřad coby nositel úkolu zpracování výsledků voleb připravil v návaznosti na publikace, vydané k volbám do Parlamentu ČR v předchozích letech, obdobnou základní řadu publikací i k těmto volbám, která je rozdělena takto: Díl I: obsahuje základní souhrnné volební výsledky Díl II: obsahuje podrobné volební výsledky podle vybraných obcí a skupin obcí a vybrané informace o výsledcích přednostního hlasování pro jednotlivé kandidáty.
Plný text: PDF
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Projednávání státního rozpočtu v parlamentech vybraných zemí Evropské unie: Studie 1.162
Částek, Michal ; Palán, Josef
Studie se věnuje postupu projednávání rozpočtu v parlamentech deseti vybraných zemí Evropské unie s parlamentní formou vlády. Cílem práce je zejména ukázat, zda mohou poslanci či jiné zainteresované subjekty předkládat ve sledovaných národních parlamentech pozměňovací návrhy k navrhovanému vládnímu rozpočtu (k výši jeho výdajů a příjmů, popř. ke změně jeho struktury) v jednotlivých fázích jeho projednávání. U států, u kterých se nám podařilo získat údaje, je v závěru uveden počet schválených pozměňovacích návrhů v závěrečném hlasování o státním rozpočtu a procentuální vyjádření podílu peněžního vyjádření schválených pozměňovacích návrhů poslanců na HDP dané země. Ze studie můžeme vysledovat, že „britsko-skandinávský model“ schvalování rozpočtu se opírá o silné pravomoci exekutivy, poslanci tak disponují omezenými možnostmi pozměňovat vládní předlohy rozpočtu. Navíc poslanci koaličních stran plně respektují vládní návrh rozpočtu a během jeho projednávání v parlamentu již nepředkládají pozměňovací návrhy. Na druhé straně v zemích jako Belgie, Estonsko a Slovensko mají poslanci větší možnosti i vůli ovlivňovat výdajovou stránku rozpočtu při schvalování státního rozpočtu, o čemž svědčí i fakt, že při schvalování rozpočtu na rok 2005 v jednotlivých parlamentech se finanční vyjádření pozměňovacích návrhů podílelo více než jedním promile na jejich HDP. Ve většině sledovaných zemí mohou pozměňovací návrhy předkládat jak skupiny poslanců, strany či jednotliví poslanci, pouze ve Švédsku může předkládat pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu rozpočtu pouze skupina poslanců či politická strana, jednotliví poslanci pozměňovací návrhy podávat nemohou.
Plný text: PDF
|