| |
|
Teorie krajního voluntarismu se zřetelem na pozdější autory
LASTOMIRSKÁ, Jana
Práce se zabývá krajním voluntarismem a jeho vlivem na pozdější autory. Nejdříve je v práci vysvětlena Schopenhauerova koncepce metafyzické vůle. Zde je vůle nahlédnuta především jako forma objektivace, přičemž nejbližší objektivací se zde podává tělo, chápané jako objekt. V další části práce je tato vůle sledována ve filosofii Ladislava Klímy a jeho myšlence egodeismu. U Klímy však metafyzická vůle ztrácí svojí transcendující schopnost a je nahlédnuta z čistě subjektivního hlediska. V poslední části práce je zmíněn Friedrich Nietzsche, jehož teorie vůle k moci a smrti Boha, mohla být inspirací pro Klímovu myšlenku egodeismu.
|
|
Podnikatelský záměr
Bohatová, Kristýna ; Novák, Zdeněk (oponent) ; Rompotl, Jaroslav (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá podnikatelským záměrem. Cílem této práce je sestavení 3 návrhů, díky kterým by firma Camaieu mohla na trhu lépe obstát, snížit náklady a především zvýšit zisk. Teoretická část je zaměřená na samotný podnikatelský záměr, nejčastější chyby při podnikání, subjekty trhu a také na cíle podniku. V praktické části najdeme konkrétní návrhy.
|
|
Fenomenologie dotyku a touhy
Vojtěšková, Jitka ; Hanzlová, Alžběta (oponent) ; Mikyta, Svätopluk (vedoucí práce)
Zátiší vznikají na základě interakcí vztahujících se k určité situaci, místu a prožitku. Jsou složena z předmětů, které se na daném místě nacházely. A to jak z mých vlastních, tak vypůjčených nebo darovaných mými „společníky“. Reflektují čas, vzpomínku. Jsou fyzickou připomínkou prožitku. Zátiší jsou manipulovaná, inscenovaná, skládají se z různých artefaktů, jež jsou symbolickým nositelem skutečnosti, jež jim předcházela. Obrazy mohou působit na vnímání emocí spojených s pojetím krásy, pomíjivosti, úpadku, evokovat pocit práznoty, reflektovat čas – nevratný moment. Fotografie zobrazují banální, všední předměty, často tak samozřejmé a opomíjené. Co po nás zůstává ... Co přetrvává...Co odejde...Co je pryč... Podobné scénáře získávají různé významy, hledání toho, co je již nepřítomné.
|
|
Rozšířený bezpečnostní model operačního systému, řízení přístupu
Novotný, Filip ; Lattenberg, Ivo (oponent) ; Pelka, Tomáš (vedoucí práce)
Práce se věnuje ochraně dat pomocí řízeného přístupu. Srovnává rozdíl řízeného přístupu pomocí režimů DAC a MAC. Popisuje vývoj režimu MAC na základě aktuálních požadavků uživatelů. Řeší problematiku SELinuxu, který nabízí systému větší bezpečnost a je založen na povinném řízeném přístupu MAC. Je zde uvedena problematika tvoření politiky SELinuxu. Vlastní tvoření politiky je věnováno SELinux editoru, který je založen na zjednodušených pravidlech a přibližuje tím SELinux i běžnému uživateli.
|
|
Touha
Bačíková, Alžběta ; Baladrán, Zbyněk (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Téma práce má základ v textových úvahách o putujícím subjektu a jeho vůli pronikat skrze překážky a hranice. Cílem jeho touhy není žádný objekt, nýbrž je směřována k nedosažitelnému. Touha je motorem k produkci obrazů, rozšiřujících obzory možného. Vede k rozvíjení imaginárního světa plného zvratů. Práce je vizualizací myšlení. Proces tvorby má dvě části. V první fázi je shromážděno velké množství kreseb jako základní stavební materiál. Následné uspořádání do diagramu je obrazem sítě vnitřních obsahových souvislostí kreseb. Výsledkem je prostorvý diagram konstruovaný pomocí dřevěních latí.
|
|
Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ve výuce anglického jazyka
VLÁŠEK, Vladimír
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS) v hodinách anglického jazyka. Teoretická část nejdříve obecně představuje výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech, dále se zabývá jejím místem v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (RVP G) a následně i ve Školním vzdělávacím programu (ŠVP) Gymnázia Český Krumlov, kde se uskutečnil projekt v rámci této práce. Další část mapuje využívání VMEGS v ostatních předmětech, zabývá se metodikou a představuje některé dostupné metodické příručky a výukové materiály. Praktická část nás seznamuje s projektem výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech integrované do hodin anglického jazyka, který se zabývá tématy globalizace a evropanství a je vypracován pro využití ve dvou devadesátiminutových hodinách. V této části jsou v rámci projektu detailně popsány charakteristika, struktura, cíle a metody jednotlivých hodin, jejich příprava, průběh a reflexe. Poslední část je věnována hodnocení studentů.
|
|
Daně z nabytí a převodu majetku
RUDOLFOVÁ, Vladimíra
Cílem bakalářské práce je analýza současné právní úpravy daně z bezúplatného nabytí majetku a z nabytí nemovitých věcí v komparaci s předchozí právní úpravou transferových daní. Bakalářská práce sestává ze stručného úvodu ke zvolenému tématu a z části teoretické a praktické.V teoretické části se věnuji jednotlivým typům daně z hlediska subjektu daně, předmětu daně, osvobození od daně, základu daně a sazby daně. U daně z bezúplatného nabytí majetku, dříve daně dědické a daně darovací (část 3. a 4.) je oddělena pasáž týkající se právní úpravy těchto daní před rekodifikací soukromého práva zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a po této rekodifikaci. Zabývám se konkrétními praktickými otázkami, které byly v praxi sporné a byly řešeny zejména krajskými soudy v jejich správních senátech a Nejvyšším správním soudem. Uvádím konkrétní rozhodnutí soudů. Tato judikatura se vztahuje k právní úpravě uvedených daní účinné do 31. 12. 2013, tedy k zákonu č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, který byl od 1. 1. 2014 zrušen na základě přijetí zákonného opatření Senátu č. 340/2013 Sb. Vzhledem ke krátké době účinnosti současné právní úpravy není judikatura soudů v daňových věcech dle této úpravy dostupná. Následuje část 5. věnovaná dani z nabytí nemovitých věcí. Část 6. obsahuje údaje o výběru daní, kterých se tato práce týká, a to za období předcházejících deseti let, tj. od roku 1993 až 2013. V praktické části na konkrétních účetních případech provádím účtování o pořízeném majetku v důsledku bezúplatného nabytí (dříve děděním a darováním) a v důsledku nabytí nemovitých věcí.
|
|
Dzogčhen a jeho filosofické aspekty v tradici Bön
KLOZAR, Karel
Práce se zabývá filosofickými aspekty Dzogčhenu, jenož náhled tvoří nejhlubší a nejvlastnější esenci tradice Jungdrung Bön. Dzogčhen je duchovní tradice se specifickým nedualistickým náhledem na svět a člověka. První část se zabývá historií Bönu a rozdělením jeho nauk, a také hlavními dzogčhenovými liniemi v této tradici předávaných. Další část cílí na vysvětlení rozdílů mezi sútrou, tantrou a Dzogčhenem z pohledu bönského Dzogčhenu zejména ve smyslu pojmů základu, cesty a plodu, prázdnoty a jasnosti, vědomí a mysli a jejich přirozenosti. Dále předkládá text Dvanáct malých tanter, který i důsledně vysvětlí a okomentuje. V poslední a klíčové kapitole se práce věnuje filosofickému prozkoumání některých klíčových aspektů Dzogčhenu, zejména pojmu autenticity, a to ve smyslu jak si můžeme být jisti zkušenosti přirozené mysli, když naše vědomí ji nejsou schopna nijak pojmout. Dále dojde na porovnání Parmenidových zlomků s některými východisky buddhistické a dzogčhenové filosofie a vyvozeny možné inspirativní závěry o pojmu myšlení o intencionalitě.
|
|
Behaviorální ekonomie - relativita výběru spotřebitele
KRATOCHVÍLOVÁ, Pavla
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na behaviorální ekonomii. Jedná se o kombinaci ekonomie, psychologie a sociologie. Zkoumá člověka jako bytost, která dělá chyby. Volba lidí je ovlivněna několika faktory. Zaměřila jsem se konkrétně na návnadu. Je to přidaná nedominantní varianta, která má vliv na volbu. S touto návnadou se zvyšuje preference u alternativy, která je dominantní k přidané možnosti. Ve své práci se pokusím ověřit tuto teorii pomocí experimentu. Oslovila jsem 120 subjektů a rozdělila je do dvou skupin. První skupina dostala dotazník s návnadou. Druhá část lidí obdržela dotazník bez návnady. Každý dotazník obsahoval doplňující otázky: zda subjekt je muž nebo žena, zda studuje nebo pracuje a jaké je jeho nejvyšší dokončené vzdělání. S těmito otázkami jsem zjišťovala, jestli některý z těchto faktorů ovlivňuje účinek návnady. Získaná data byla zpracována v programu Statistica pomocí Logitova modelu. Zpracování bylo rozděleno do dvou částí, protože někteří lidé preferovali naši návnadu, i když byl předpoklad, že si ji nikdo nevybere. V první části jsme vypustili preference pro návnadu, ve druhé části jsme spojili data u návnady s výsledkem k ní dominantní alternativě. Výsledky v obou částech byly velmi podobné a vypovídaly stejné informace. Velký vliv mělo to, jaký druh dotazníku (s návnadou nebo bez návnady) subjekt dostal. Z dalších otázek, které byly uvedeny, se podařil prokázat vliv u faktoru, který zkoumal, zda subjekt studuje nebo pracuje, tedy zda má svůj příjem nebo je závislý na třetí osobě. U pohlaví a nejvyššího dosaženého vzdělání se nám vliv nepodařilo prokázat.
|