Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  začátekpředchozí66 - 75  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Grafická motorika předškolních dětí a její rozvoj před vstupem do základní školy.
KOCOVÁ, Ilona
Tato bakalářská práce se zabývá úrovní grafické motoriky u dětí v předškolním věku a odstranění obtíží v této oblasti. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, z nichž první teoretická charakterizuje dítě předškolního věku, vysvětluje pojem motorika, lateralita. Zabývá se vývojem kresby u dětí předškolního věku a správným úchopem psacího náčiní včetně jeho nácviku a správnou fixací polohy u pracovního stolu. Druhá - praktická část popisuje průběh grafomotorického kurzu, obsahuje kazuistiky dětí a analýzu jejich kreseb a fiktivního písma před a po grafomotorickém kurzu.
Vliv laterality na mzdu: Jsou leváci na práci leví?
Jakubcová, Klára ; Komrska, Martin (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Práce zkoumá vliv laterality na mzdu na průřezových datech pro Českou republiku, která byla získána dotazníkovou metodou. Obecně se u leváků předpokládá nižší mzda z důvodu nepřizpůsobení některých nástrojů pro použití levou rukou, což vede k nižší produktivitě práce leváků. První hypotéza tvrdí, že muži leváci dosahují mzdové prémie díky lepším tvůrčím schopnostem a druhá, že ženy levačky jsou mzdově penalizovány oproti pravačkám. K testování hypotéz byl použit odhad regresních rovnic metodou nejmenších čtverců. Ani jedna hypotéza nebyla pomocí základních modelů potvrzena. Dosažené výsledky naznačují, že leváci by v průměru měli mít spíše o 6,6 % nižší mzdy než praváci a levačky o 4 % vyšší než pravačky. Avšak statistická významnost proměnné lateralita se v základních modelech nepotvrdila. Po rozdělení datasetu podle nejvyššího dosaženého vzdělání mají dle výsledků muži leváci s vysokoškolským vzděláním o 14 % vyšší hodinovou mzdu než praváci (potvrzení hlavní hypotézy), na druhou stranu leváci se středoškolským a nižším vzděláním o 43 % nižší mzdu než praváci (u levaček nebyl prokázán vliv).
Lateralita jako pedagogický problém
OBSELKOVÁ, Gabriela
Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání dětí v mateřské škole a žáků na počátku školní docházky s přihlédnutím na jejich lateralitu. Práce zjišťuje, jaké činnosti ve škole jsou nejvíce ovlivněny lateralitou dětí a v čem spočívá největší pedagogický problém související s lateralitou. Teoretická část této práce přináší základní informace o problematice laterality a vzdělávání. Nejdříve je vysvětlen samotný pojem lateralita z hlediska etymologie a poté je rozebráno členění laterality. Dále je popsán vzájemný vztah laterality a cerebrální dominance, vývoj laterality a rovněž proces jejího diagnostikování, včetně výpočtu tzv. kvocientu pravorukosti a stanovení jednotlivých druhů, stupňů a typů laterality. Práce také uvádí pojem pravoruká společnost, možné důvody jejího vzniku a její historický vývoj. Následně se práce zabývá vzděláváním dětí v předškolním a mladším školním věku, a proto je nejprve vymezena charakteristika daného období dětského vývoje a poté je popsáno samotné vzdělávání pravorukých i levorukých dětí. V souvislosti s vymezeným cílem práce je podrobněji rozebrána výuka psaní u žáků, její zásady, možné využívané metody, jednotlivé fáze výuky a zmíněno je rovněž i nové písmo Comenia Script a odlišnosti výuky psaní v alternativních školách. Práce též popisuje specifika výuky psaní u leváků. Cílem empirické části této práce bylo zjistit, jak je realizována výchova, výuka a metodika rozvoje grafomotoriky a psaní u dětí v mateřských školách a na počátku školní docházky s přihlédnutím na lateralitu dětí. K tomuto šetření byly stanoveny tři výzkumné otázky. Otázka č. 1: Jak probíhá rozvoj grafomotoriky a výuka psaní pravorukých a levorukých dětí v předškolním věku a na počátku školní docházky? Otz. č. 2: Jakou úlohu přisuzují metodice a didaktice rozvoje grafomotoriky a psaní učitelé mateřských a základních škol? Otz. č. 3: Jakých výsledků v počátečním psaní dosahují pravorucí a levorucí žáci? Pro realizaci praktické části práce byla zvolena kvalitativní strategie výzkumu. K získání potřebných dat byl použit test laterality a dále technika strukturovaného pozorování a polostandardizovaného rozhovoru. Výzkum probíhal ve školním roce 2013/2014 na třech školách ve městě Světlá nad Sázavou. Výzkumu se účastnilo 54 dětí v mateřské škole, 51 žáků v základních školách a 7 učitelů. Výsledky práce přinášejí zpracovaná data ze všech použitých technik výzkumu a poskytují tak informace o funkční lateralitě respondentů a rovněž o tom, jak probíhá vzdělávání pravorukých i levorukých dětí v předškolním a mladším školním věku. Z výsledků výzkumu vyplývá, že v populaci převažuje počet praváků nad leváky a také se výzkumem potvrzují názory odborníků o vývoji laterality u dětí. Výzkum rovněž přináší poznatky o důležitosti výuky pracovních návyků u dětí a žáků, jež napomáhají k lepšímu psaní, a které žáci nemají ještě ani v prvním ročníku plně zafixované. V neposlední řadě výzkum též popisuje průběh výuky psaní v prvním ročníku daných základních škol, který se v jednotlivých třídách nejvíce odlišuje ve způsobu psaní leváků, kdy 2 učitelky akceptují tzv. horní způsob psaní a jedna učitelka vyučuje žáky psát pouze dolním způsobem. Z rozhovorů s učitelkami rovněž vyplývá, že ve všech třídách dosahují leváci i praváci srovnatelných výsledků v psaní. Rozhovory též přináší názory učitelů na nové písmo Comenia Script. Tato práce přináší poznatky o vzdělávání pravorukých i levorukých dětí a žáků ve vybraných mateřských a základních školách. Výsledky mohou být použity jako náměty do diskuze k otázkám metodiky a didaktiky psaní s přihlédnutím na lateralitu žáků.
K problematice leváctví
GROBHEISEROVÁ, Petra
Diplomová práce K problematice leváctví je zaměřena na problematiku leváctví a levorukosti ve své komplexnosti. Teoretická část práce je zaměřena na lateralitu a levorukost obecně, postavení leváků ve společnosti a měnící se pohled na lateralitu v průběhu historie. Zabývá se odlišnostmi leváků a praváků a upozorňuje na možná úskalí, na která leváci mohou narazit. V závěru jsem se zabývala testováním laterality a možnými způsoby vedení levorukých žáků. Výzkumná část je zaměřena na orientační zjištění počtu levorukých žáků v 1. třídách základních škol v Karlovarském kraji. Dále jsem zjišťovala, do jaké míry jsou učitelé ve zkoumaných třídách obeznámeni s problematikou leváctví a jakým způsobem leváky vedou. Výzkum probíhal na 16 náhodně vybraných školách.
Ekonomie diskriminace: dosahují leváci mzdové prémie?
Borovská, Radka ; Houdek, Petr (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
U leváků se předpokládá nižší plat, jakožto penalizace za nestandardní orientaci ruky. Bylo však zjištěno, že je tomu právě naopak (Denny, O'Sullivan 2007). Tato práce zkoumá na vzorku zaměstnanců PR agentur v České republice úspěšnost leváků v zaměstnání, a to podle výše platu, frekvence povýšení a pracovní pozice. Ani u jedné z těchto oblastí nebyla korelativní souvislost s lateralitou prokázána. Další testovanou oblastí je také jejich spotřeba alkoholu a návštěvnost restauračních zařízení, jež by v přiměřené míře měly přispívat k vyššímu platu (Peters, Stringham 2006). Bylo však zjištěno, že plat je ovlivněn pohlavím, nikoli lateralitou a ani spotřeba alkoholu mzdy neovlivňuje. Kouření ovlivňuje výši mezd negativním způsobem (Levine et al. 1997) a je rozšířenější mezi leváky (Ernest Harburg, Anna Feldstein, James Papsdorf 1978). Souvislost mezi lateralitou a kouřením sice prokázána byla, ale vliv kouření na mzdy nikoli.
SOUČASNÝ STAV PSANÍ LEVÁKŮ V ZŠ
KRÝCHOVÁ, Hana
PRÁCE SE ZABÝVÁ PROBLEMATIKOU LATERALITY, KDE SE ZAMĚŘUJI HLAVNĚ NA LEVÁCTVÍ. SEZNAMUJI ČTENÁŘE S VYŠETŘENÍM LATERALITY A PŘEDSTAVUJI JEDNOTLIVÉ ZKOUŠKY HORNÍCH A DOLNÍCH KONČETIN, VEDOUCÍ OKO A UCHO.DÁLE ZDŮRAZŇUJI DŮSLEDKY POTLAČOVANÉHO LEVÁCTVÍ A NUTNOST VHODNÉ VÝCHOVY NA HARMONICKÝ ROZVOJ OSOBNOSTI LEVÁKA. NEJVÍCE VĚNUJI POZORNOST METODICE PSANÍ LEVÁKŮ. dÁLE POZORUJI, V JAKÉ OBLASTI MAJJÍ LEVÁCI NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY A SROVNÁVÁM, JAKÝM ZPŮSOBEM SE UČÍ PSÁT A JAKÝM ZPŮSOBEM PÍŠÍ NA DRUHÉM STUPNI.
Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku
BAĎUROVÁ, Lucie
V bakalářské práci zkoumám rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku. V teoretické části jsem charakterizovala vývojové období předškolních dětí. Největší část v teoretické části jsem věnovala rozebíráním termínu grafomotorika a pojmům tomu blízkých. Charakterizovala jsem možné diagnostické metody zjišťující úroveň grafomotoriky a nastínila jsem možné poruchy ve vývoji dítěte, které mají obtíže s grafomotorikou. V praktické části jsem si vyzkoušela diagnostické metody pro zkoumání úrovně grafomotoriky, které jsem následně vyhodnotila. Pomocí strukturovaného rozhovoru jsem zpracovala kazuistiky jednotlivých dětí.
Lateralita
HRNČÍŘOVÁ, Kateřina
Diplomová práce se zabývá specifickým problémem laterality u dětí v mladším školním věku. Je dělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou. Teoretická část pojednává o lateralitě ve vztahu zralosti osobnosti, o historických souvislostech laterality ve společnosti, o diagnostice laterality a jejích druzích. Rovněž sleduje vliv laterality na školní úspěšnost. Práce obsahuje návrh možnosti práce s žáky s jednotlivými typy laterality ve školní praxi. Cílem zkoumání v praktické části diplomové práce bylo zjistit v populaci dětí na prvním stupni základní školy počet dětí pravorukých, levorukých a počet ambidextrů ve vztahu k lateralitě a její vyhraněnosti. Ke zpracování výsledků byla použita metoda zkoušek laterality a pozorování, doplněna dotazníkem zaměřeným na anamnestické údaje. Výsledky testů laterality byly zpracovány do grafů a společně se zjištěnými výsledky z dotazníků byly vyhodnoceny závěry jednotlivých oblastí zkoumání. Přílohová část diplomové práce obsahuje pracovní materiál související se zjišťováním laterality a návrhy grafomotorických listů pro žáky levoruké i pravoruké s možnými grafomotorickými obtížemi.
Pohledy na leváctví ve světě
LINHARTOVÁ, Magdaléna
Diplomová práce je zaměřena na systém výuky a práce s levorukými žáky v Německu a USA a následném porovnání s přístupem k levákům u nás. Základem práce je dobrá orientace v odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách. Cílem práce je zmapování příčin leváctví ve vybraných zemích, popsání výhod a nevýhod levorukosti a následné porovnání s přístupy ve výuce k levorukým žákům v ČR. V závěru práce je provedena zevrubná analýza současné problematiky leváctví u nás a v Německu a USA. Práce má poukázat na rozdílnosti v pohledu na leváctví ve své komplexnosti a nastínit možnosti obohacení našeho pohledu na lateralitu nejen při výuce.
Problematika školní zralosti (se zřetelem na grafický projev)
HURDOVÁ, Lenka
Diplomová práce se zabývá problematikou školní zralosti se zřetelem na grafický projev. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vymezuje pojem předškolní věk a školní zralost, zabývá se možnými příčinami školní nezralosti a jejich nápravou. Zvláštní zřetel je věnován kresebnému projevu dítěte v souvislosti se školní zralostí. Výzkumná část práce vychází z posuzování školní zralosti na základě grafického projevu dětí. Jsou posuzovány typické znaky a možné odlišnosti mezi grafickým projevem předškolních chlapců a dívek.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   začátekpředchozí66 - 75  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.