Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 65 záznamů.  začátekpředchozí55 - 64další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí
Myslivcová, Jana ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Autorský abstrakt Bakalářská práce s názvem Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí se v první části zabývá problematikou lidových písní z pohledu sběratelství, dělení, námětů, hudební teorie. Druhá část práce řeší problematiku využití horácké lidové písně ve školních a mimoškolních aktivitách dětí. Přestože Horácko není ve srovnání s jinými folkloristickými oblastmi u nás příliš známé, řada sběratelů, učitelů hudební výchovy, vedoucích kroužků a souborů pomáhá udržovat tradice. Součástí práce je rozbor tří školních vzdělávacích programů základních škol ve sledované oblasti, analýza nejpoužívanějších učebnic hudební výchovy a pro praktické využití je zařazena vzorová hodina výuky horácké lidové písně. V oblasti mimoškolní se práce zabývá činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání, základních uměleckých škol, mapuje dětské folklorní soubory a dává přehled nejvýznamnějších přehlídek a festivalů, kterých se děti z Horácka pravidelně účastní.
Folklor ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol
Vejborová, Petra ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití českého folklorního odkazu ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Přináší teoretické informace týkající se českého folkloru. Analyzuje současnou nabídku učebnic hudební výchovy určených pro druhý stupeň základní školy z hlediska obsahu folklorní tematiky a prezentuje výsledky výzkumu orientovaného na výuku folkloru na druhém stupni základních škol. Na základě těchto výsledků je v závěru práce navržen projekt, který přináší možnosti, jak efektivně zapojit výuku českého folkloru do hodin hudební výchovy i jiných předmětů vyučovaných v rámci druhého stupně základních škol.
Využití lidové písně v hudebních činnostech s dětmi předškolního věku
Vondráčková, Alice ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně a hudebních činností v práci s předškolními dětmi. Teoretická část zahrnuje definici, charakteristiku lidové hudby a lidové písně a stručný vývoj lidové hudby v Čechách a na Moravě. Dále se okrajově zabývá významem zpěvu v rodinách obecně a zájmem o hudební činnosti v současných rodinách. Druhá kapitola teoretické části nabízí návrhy hudebních činností podněcující rozvoj hudebnosti. Činnosti jsou rozděleny podle věku dítěte a lze je použít jak v mateřské škole či jiných předškolních institucích, tak v rodinném kruhu. Závěrečná kapitola části patří Rámcově vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání a jeho cílům. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi. Na základě zvolených okruhů vztahujících se k programu práce v mateřské škole byly vybrány lidové písně a didakticky uspořádány do jednotlivých souborů tak, aby motivovaly a rozvíjely jednotlivé hudební dovednosti - zejména prostřednictvím pěveckých a hudebně pohybových činností. První kapitolu Setkávání tvoří soubor na sebe navazujících bloků, které je možnou využít v počátečních hodinách v měsíci září (představování, seznamování se, motivace k hudebním aktivitám, atd.). Na něj navazuje integrovaný soubor činností s názvem Podzim, který je vhodný ke společným...
Moravské národní písně ze sbírky Františka Sušila a jejich uchopení současnými hudebními interprety
NĚMEČKOVÁ, Petra
Lidová či národní píseň je součástí národní historie i historie samotného českého jazyka její zaznamenávání a následné zhudebňování ji udržuje stále v podvědomí, aby nebyla zapomenuta. Takové písně byly v době svého vzniku, v porovnání se současnou moderní hudební scénou, jedinečné, unikátní a sdílené celou společností. Po úvodním přiblížení datace a kontextu sběratelů Sušilovy doby je přiblížena tvorba hudebníků pracujících na podkladě jeho sběrů v průsečíku doby od vydání sbírky až do poloviny 20. století. Hlavním předmětem zkoumání je názor současných hudebních interpretů, pracujících s národní písní, sesbíranou především F. Sušilem, na styl, smysl a účelnost propagace této tematiky.
Lidová píseň v mateřské škole
MAŠTÁLKOVÁ, Michaela
V teoretické části bakalářské práce se věnuji hudebním činnostem v mateřské škole a vztahu dítěte k hudbě. Podrobněji se zabývám zpěvem. Charakterizuji písně lidové, umělé, a jelikož se můj výzkum konal v oblasti Chodska a jeho okolí, zmiňuji znaky písní chodských. V úvodu praktické části krátce podotýkám Chodsko. Tento kraj je známý především dodržováním tradic, zpíváním chodských písní, tancováním a oblékáním krojů. Díky dotazníkům jsem se dověděla, zda se již děti tohoto věku setkávají v mateřských školách s písní chodskou a jestli jsou vybaveny předměty, které podněcují vztah k tomuto krásnému kraji. Zmiňuji, jaký repertoár písní volí učitelky ke zpívání a jaké k tomu mají důvody. Cílem práce je zjistit a ověřit, zda lidová píseň v lokalitě Chodska a jeho blízkého okolí upadá, či nikoliv. Součástí praktické části je videonahrávka, která odpovídá na jednu z mých klíčových otázek.
ZPĚV A ROZVOJ ZPĚVNOSTI POMOCÍ LIDOVÉ PÍSNĚ U DĚTÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
WOLFOVÁ, Monika
Cílem bakalářské práce bylo zpracovat základní poznatky o významu zpěvu pro vývoj dítěte mladšího školního věku z pohledu rozvoje jeho hudebnosti a z pohledu výchovného působení. Na základě těchto teoretických poznatků byly v práci představeny praktické ukázky k rozvoji jednotlivých dovedností. Práce obsahuje též pojednání o lidové písni. Připomínám dřívější život lidí, kteří byli písní ovlivňováni a zároveň se podíleli na jejím vzniku a šíření. Písně plnily rozmanité funkce, prošly různými etapami vývoje. V mé práci vyzdvihuji význam zpívání pro vývoj dítěte. S lidovou písní se setkává většina dětí již od narození, postupně se však vytrácí její aktivní provozování. Proto jsem do mé práce o zpěvu zahrnula i kapitolu o historii a významu lidové písně.
Rytmické doprovody říkadel a písní pro mateřskou školu
FILLOVÁ, Michaela
Teoretická část bakalářské práce se zabývá rytmickým cítěním a možnostmi jeho podpory v mateřské škole, zejména hrou na tělo a instrumentálními činnostmi s využitím říkadel a lidových písní. V praktické části je vypracován program rytmických doprovodů k říkadlům a lidovým písním s postupnou náročností pro věkově smíšenou třídu mateřské školy. Program byl realizován ve skupině dětí ve věku 3 - 5 let. Dětmi byl přijat pozitivně, jeho náročnost byla přiměřená vzhledem k věku dětí. K vytvořenému programu jsou v závěru práce připojena metodická doporučení.
LIDOVÁ PÍSEŇ V MATEŘSKÉ ŠKOLE
PITROVÁ, Alice
Bakalářská práce v teoretické části je věnována pěveckým činnostem a jejich místu v současném předškolním vzdělávání. Další část se zabývá lidovou písní jako součásti české kultury , její charakteristikou, historií i současností. Obsahem praktické části jsou možnosti využití lidové písně v mateřské škole a jejího přiblížení dnešním dětem. Dále zahrnuje program s těmito záměry pro předškolní děti, který následně ověřuje a vyhodnocuje. Část jeho realizace je zaznamenána na DVD. Tato nahrávka je součástí praktické části. Cílem práce je popsat a ověřit možnosti využití lidové písně jako prostředku ke komplexnímu naplňování cílů předškolního vzdělávání.
Chodská lidová píseň v mateřské škole
BENEŠOVÁ, Ludmila
Přínos a uplatnění lidové písně v mateřské škole. Teoretická část je věnována postavení hudebních aktivit v současném předškolním vzdělávání a rozvoji hudebnosti dítěte chodskou lidovou písní. Obsahem praktické části je ŠVP a ukázky TVP vycházející z chodské lidové písně a směřujíví k cílům současného předškolního vzdělávání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 65 záznamů.   začátekpředchozí55 - 64další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.