Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,958 záznamů.  začátekpředchozí4949 - 4958  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.21 vteřin. 

Možnosti zoorehabilitace jako prevence rizikového chování
VIKOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce mapuje pohledy na efekt zoorehabilitace jako prevence rizikového chování. Formou zúčastněného pozorování a polostrukturovaných až nestrukturovaných rozhovorů vyhodnocuje metody zoorehabilitace a její možnosti využití pro různé typy klientů. Teoretická část se zabývá zoorehabilitací jako oborem postaveným na humánně-animální interakci. V práci je vysvětlen termín attentionis egens, tento latinský termín popisuje potřebu pozornosti na základní emoční úrovni jako předpoklad úspěšné sociální interakce. Jde o odlišení problémového chování od normální potřeby pozornosti. Cílem bakalářské práce je shromáždění názorů na zoorehabilitaci canisterapeutů, klientů, rodinných příslušníků handicapovaných klientů a vlastních chovatelů. Pohledy canisterapeuta a klienta se doplňují a přispívají k vyhodnocení přínosů zoorehabilitace.

Informovanost dospělých obyvatel správního obvodu obce s rozšířenou působností, Jilemnice o možnosti vzniku a správných zásad počínání při mimořádné události přírodního charakteru.
VOHNOUTOVÁ, Markéta
Mimořádné události přírodního charakteru ohrožují lidstvo již od jeho počátků. Obec s rozšířenou působností jménem Jilemnice se nachází v Podkrkonoší a měla by být připravena na jakoukoli mimořádnou událost. Každé roční období s sebou nese svá rizika a danou lokalitou se riziko zvyšuje. Ať již hovoříme o sněhu, vodě či větru. Například v zimě je municipalita ohrožena velkými přívaly sněhu, z čehož vyplývá následné riziko jarních povodní. Těmto vlivům nemůžeme zabránit, pouze zmírnit následky. Informovanost je jedním z nejdůležitějších aspektů při správném a pohotovém rozhodování, které může ovlivnit náš život, zdraví a majetek. Ke splnění základního cíle diplomové práce bylo zapotřebí nejdříve nastudovat a vytvořit teoretickou část práce. Teoretická část práce se skládá z typologie mimořádných událostí přírodního charakteru a zásad správného počínání při jejich vzniku. Dále stručnou charakteristiku území obce s rozšířenou působností Jilemnice. Na základě nastudovaných informací byl vytvořen dotazník, který byl následně aplikován u respondentů laické veřejnosti občanů s trvalým pobytem na území ORP Jilemnice. Účastníci z řad laické veřejnosti byly vybrány záměrným výběrem ve spolupráci s odborníkem samosprávy ORP Jilemnice. Vybráno bylo 100 respondentů z řad laické veřejnosti ORP Jilemnice. Pro potřeby výzkumu podle pohlaví se záměrný výběr stratifikoval na 50 žen a 50 mužů. K dosažení vymezeného základního cíle byly vytyčeny 2 hypotézy, základní (H) a dílčí hypotéza (H1). Formulované hypotézy byly následující: H) Informovanost dospělých obyvatel správního obvodu obce s rozšířenou působností Jilemnice neboli laická veřejnost má Gaussovo rozdělení. H1) Mezi informovaností dospělých žen a mužů správního obvodu ORP Jilemnice, v problematice možnosti vzniku a správných zásad počínání při MU přírodního charakteru, je statisticky významný rozdíl na hladině [alfa]= 0,05. Hypotéza spolu se svou dílčí hypotézou byly stanoveny pomocí metod deskriptivní statistiky a matematické statistiky. Deskriptivní statistika byla provedena pomocí následujících kroků: formulace statistického šetření, škálování, měření, elementární statistické zpracování. Matematická statistika byla provedena pomocí neparametrického a parametrického testování. Prvním krokem neparametrického testování bylo provedeno intervalové rozdělení četností. V práci bylo použito 7 intervalů o stejném rozsahu. Poté byl zvolen vhodný test neparametrického testování pro zpracování dat. V práci se využil [chí2]test neboli test dobré shody. Následuje testování normality, kterého bylo docíleno pomocí výpočtů integrálů jednotlivých ploch za pomoci zavedení proměnné u, využitím primitivní funkce F(ui) za pomoci statistických tabulek, použití [chí2]testu pro srovnání [chí2]teor a [chí2]exp, vyvrácení nebo potvrzení hypotézy práce. Z kapitoly parametrického testování bylo využito dvojvýběrové testování za účelem vyvrácení dílčí hypotézy. Dvouvýběrový t- test byl proveden ze srovnání empirického parametru [mí1]=O1 nebo [sigma1] a Sx s vnějšími teoretickými údaji [mí2] a [sigma2]. Základní hypotéza byla ověřena a pozitivně přijata. Informovanost dospělých obyvatel správního obvodu ORP Jilemnice, bylo předpokládáno Gaussovo (normální) rozdělení. V tomto směru byl uvedený předpoklad splněn. Dílčí hypotéza se nepotvrdila. Zkoumání rozdílu informovanosti dospělých žen a mužů žijících na území ORP Jilemnice byl očekáván. Lze však konstatovat, že jak ženy, tak muži mají stejnou informovanost o možnosti vzniku a správných zásad počínání při MU přírodního charakteru. Vzhledem k původnímu předpokladu jde o překvapující závěr.

Základy fyziky klasických kruhových urychlovačů pro radiologické asistenty
VESELÁ, Barbora
Jako vybraná teorie přenosu poznatků z vědecké radiologické fyziky (v oblasti fyzikálních základů klasických kruhových urychlovačů) ke studentům radiologických oborů byla použita teorie kurikulárního procesu. Tato teorie byl ve světě formulovaná např. M. Paschem, T. G. Gardnerem, M. Certonem, M. Gaylovou, v České a Slovenské republice např. J. Průchou, J. Brockmeyerovou, P. Tarábkem, P. Záškodným. Na základě teorie kurikulárního procesu lze také v oblasti radiologické fyziky definovat kurikulární proces jako posloupnost transformací T1-T5 variantních forem kurikula: "konceptuální kurikulum" jako sdělitelný vědecký systém radiologické fyziky (první variantní forma kurikula jako výstup transformace T1 od vědeckého systému ke sdělitelnému vědeckému systému) "zamýšlené kurikulum" jako vzdělávací systém radiologické fyziky (druhá variantní forma kurikula jako výstup transformace T2 od sdělitelného vědeckého systému ke vzdělávacímu systému) "projektové kurikulum" jako vzdělávací projekt radiologické fyziky (třetí variantní forma kurikula jako výstup transformace T3 od vzdělávacího systému k výukovému projektu) "implementované kurikulum-1" jako připravenost pedagoga na vzdělávání v radiologické fyzice (čtvrtá variantní forma kurikula jako první výstup transformace T4 od výukového projektu k realizaci výuky) "implementované kurikulum-2" jako výsledky vzdělávání v radiologické fyzice (pátá variantní forma kurikula jako druhý výstup transformace T4 od výukového projektu k realizaci výuky) "dosažené kurikulum" jako použitelné výsledky vzdělávání v radiologické fyzice (šestá variantní forma kurikula jako výstup transformace T5 od realizace výuky k uplatnění dosažených výsledků výuky).(24) V bakalářské práci byly v oblasti fyzikálních základů klasických kruhových urychlovačů použity transformace mezi zamýšleným kurikulem, projektovým kurikulem, implementovaným kurikulem-1 a implementovaným kurikulem-2. Tyto transformace byly uskutečněny prostřednictvím vazeb mezi edukačním textem, experimentální výukou, přípravou na experimentální výuku a položením edukačního testu studentům radiologických oborů k zjištění výsledků experimentální výuky v oblasti fyzikálních základů klasických kruhových urychlovačů. K ověřování hypotéz bakalářské práce byly použity vedle metod deskriptivní statistiky také metody statistiky matematické: neparametrické testování a dvojvýběrový t-test. Neparametrické testování bylo použito pro test normality znalostí dosažených experimentální výukou. Dvojvýběrový t-test byl použit k porovnání znalostí z oblasti fyzikálních základů klasických kruhových urychlovačů u studentů prezenčního a kombinovaného studia. Bakalářská práce vycházela z ověřování dvou hypotéz: a) přiměřený edukační text v oblasti fyzikálních základů klasických kruhových urychlovačů lze vytvořit aplikací kurikulárního procesu b) znalosti studentů v oblasti fyzikálních základů klasických kruhových urychlovačů získané na základě vypracovaného edukačního textu budou mít normální rozdělení. Obě tyto hypotézy byly následně potvrzeny statistickým zpracováním výsledků, které byly získány experimentální výukou a položením edukačního testu studentům. Rovněž byla potvrzena dílčí hypotéza, že mezi znalostmi studentů prezenčního a kombinovaného studia nebude na hladině statistické významnosti 0,05 statisticky významný rozdíl. Na základě ověřených hypotéz a přehledu dalších dosažených výsledků bakalářské práce lze považovat cíle bakalářské práce za splněné.

KVALITA ŽIVOTA PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ NA PRACHATICKU
BEYEROVÁ, Jana
Práce se zabývá kvalitou života pedagogických pracovníků v regionu Prachatice. Cílem bylo zmapovat vnímání kvality života pedagogů mateřských, základních, speciálních a středních škol. Teoretická část se věnuje Světové zdravotnické organizaci, jejíž strategické záměry se týkají zdraví a kvality života v holistickém pojetí. Je vymezen samotný pojem kvalita života a pedagogičtí pracovníci, u kterých je zájem soustředěn na učitele, vychovatele a asistenty pedagoga, profese dotazovaných ve výzkumné části této práce. S tématem a cílovou skupinou souvisí další části práce - únava, stres, deprese, syndrom vyhoření, psychohygiena a smysl života. Na začátku výzkumné části je vytyčen cíl a úkoly práce a stanoveny hypotézy. Následuje popis použité metody, cílové skupiny a průběhu výzkumu, který byl realizován dotazníkovým šetřením pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL-BREF. Kapitoly výsledků a diskuze jsou věnovány hodnocení kvality života cílové skupiny, větší zájem je soustředěn pouze na pedagogy základních škol, vnímání jejich kvality života a prožívání negativních pocitů. Hodnoty výsledků dotazování jsou porovnávány se státním průměrem běžné populace. Ukázaly normální kvalitu života cílové skupiny ve zjišťovaných oblastech (fyzický stav, prožívání, sociální vztahy), ve vnímání celkové kvality života a spokojenosti se zdravím; v oblasti životního prostředí dosahují kvality života mírně zvýšené oproti výsledkům z výzkumu realizovaného v roce 2006 týmem PhDr. Evy Dragomirecké.

Výzkum sedimentů a speleotém ve Zbrašovských aragonitových jeskyních
Bosák, Pavel ; Šlechta, Stanislav ; Hercman, H. ; Pruner, Petr
Numerické datování termominerálních speleotém (koblih) z okolí lokality U krokodýla poskytlo poněkud starší data než dosud udávaná v literatuře: 123 až 127 tisíc let (s rozptylem 108 až 144 tisíc let). Speleotémy se tvořily v průběhu klimatického optima vrcholné poslední doby meziledové (eem), tj. v mořském izotopovém stupni (MIS) 5e. Jemnozrnné klastické sedimenty z výkopu U Krokodýla mají normální paleomagnetickou polaritu vzorků s téměř současnými paleomagnetickými směry. S ohledem na skutečnost, že sedimenty leží na bloku ze stěny utržených termominerálních speleotém, jsou pak jistě mladší než 108 tisíc let.

Rastrovací elektronová mikroskopie pomalými elektrony
Hrnčiřík, Petr ; Müllerová, Ilona
Největší možná tloušťka vzorku pro prozařovací elektronovou mikroskopii (TEM) je ovlivněna nepružnou a pružnou střední volnou dráhou (IMFP a EMFP). Při energiích běžně používaných v transmisní elektronové mikroskopii (>50 keV), obě střední volné dráhy se snižují s klesající energií primárního svazku. Proniknout dostatečně vzorkem dané tloušťky je potom pouze otázkou použití dostatečně vysoké energie primárních elektronů. Pokud je energie primárních elektronů snížena pod 100 eV, IMFP se opět zvyšuje. Toto otevírá možnost prozařovací elektronové mikroskopie pomalými elektrony, s nižším rozlišením ale velmi sníženým radiačním poškozením vzorku

Vliv tlumení na rázové jevy s předpětím ve třídě nelineárních časově heteronomních pseudoplanetových soustav
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Předmětem příspěvku je analýza vlivu lineárního, nelineárního - kvadratického a kubického jakož i kombinovaného tlumení v jedné větvi pseudoplanetové soustavy při normálním záběru ozubení a při odskoku zubových profilů, tj. rázových jevech v záběru ozubení kinematické dvojice, na vnitřní dynamiku.

Ověřování normality rozdělení
Zimmerhaklová, Tereza ; Jarošová, Eva (vedoucí práce) ; Malá, Ivana (oponent)
Cílem mé bakalářské práce na téma "Ověřování normality" je podat přehled různých metod ověřování normality, a to jak testů, tak grafických metod, testů normality vyskytujících se ve vybraných statistických paketech a vyzkoušet účinnost testů na náhodně generovaných datech. Důležitost testování normality, jak numericky, tak graficky vychází ze skutečnosti, že mnoho statistických analýz předpokládá normální rozdělení: analýza rozptylu, t-testy nebo vícenásobnou regrese. Testování normality umožňuje učinit závěry na základě šetření výběru pro celou populaci ve vztahu s intervaly spolehlivosti a testy hypotéz.

Edukace pacientů po transplataci ledvin
PIVCOVÁ, Alena
Název této bakalářské práce je: Edukace pacientů po transplantaci ledvin. Transplantace obecně znamená přenos orgánu nebo tkáně na jiné místo nebo jinému jedinci. Ledviny patří k nejčastěji transplantovaným orgánům u nás i ve světě. V České republice provádí transplantaci ledvin 8 center. Nejvíce jich je provedeno v pražském IKEMu. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou základní informace z anatomie, popsané akutní a chronické selhání ledvin a následné možnosti léčby, transplantace ledvin a edukace. Praktickou část tvoří výzkumné kvalitativní šetření. Šetření bylo provedeno pomocí polostrukturovaného rozhovoru s 8 pacienty po první transplantaci ledviny a se 4 sestrami pracujícími na nefrologickém oddělení pražského IKEMu. Rozhovory byly zpracovány do kazuistik. Na začátku jsme si stanovily dva cíle. Zaprvé zjistit, jakým způsobem edukuje sestra pacienty po transplantaci ledvin o režimových opatření, zadruhé jak pacienti dodržují režimové opatření. Položily jsme si tyto výzkumné otázky: Jaké metody používá sestra při edukaci pacientů po transplantaci ledvin? Jaké vzdělání mají sestry určené pro edukaci pacientů po transplantaci ledvin? K jakým omezením v životě transplantovaného pacienta dochází po transplantaci? Jaké životní omezení limituje nejvíce pacienta při zapojení do běžného života po transplantaci? Výzkumné otázky byly zodpovězeny v rozhovorech. Z nich vyplynulo, že všichni pacienti jsou edukováni během hospitalizace několikrát. Pacienti znají režimová opatření, která mají dodržovat. Edukaci provádí koordinátorka, která nemá speciální vzdělání a nemá vědomosti o správném vedení edukace. Proto byl jako výstup z práce vytvořen edukační plán, který bude k dispozici vedení kliniky pro vytvoření vlastních edukačních plánů.

Indexy SI skloubení.Stanovení normálních hodnot
MAŘÍK, Karel
Indexy SI skloubení. Stanovení normálních hodnot. Předkládaná bakalářská práce si klade za cíl stanovit normální hodnoty u dospělých osob bez patologických změn v oblasti SI skloubení, LS páteře a pánve vyšetřených pomocí celotělové scintigrafie skeletu na Oddělení nukleární medicíny nemocnice v Českých Budějovicích. U pacientů s podezřením na zánět v oblasti SI skloubení se vyšetřuje aktivita v tomto skloubení pomocí celotělové scintigrafie skeletu, z níž se následně pomocí ROI vypočítává poměr aktivity v SI skloubení proti aktivitě v kosti křížové nebo L páteři. První hypotéza předpokládá, že u osob bez patologie v oblasti SI skloubení se normální hodnoty pohybují v rozmezí 1,0?1,4. Ke stanovení normálních hodnot byl vytvořen referenční soubor z osob, u kterých celotělový scintigram nevykazoval patologii v oblasti LS páteře a SI skloubení a nebylo u nich klinické podezření na zánět SI skloubení. Osoby vybrané do souboru neměly morbus Bechtěrev, trauma pánve a LS páteře, ložiska změněného kostního metabolismu v oblasti LS páteře či pánve. Jejich věk se v termínu vyšetření pohyboval v rozmezí 25?45 let. Pomocí techniky ROI jsou získány hodnoty z oblastí pravého a levého SI skloubení, z oblasti L4 a os sakrum, z nichž jsou poté vypočítány poměry k ověření druhé hypotézy, která předpokládá, že pro stanovení normálních hodnot v oblasti SI skloubení je vhodnější použít ke komparaci os sakrum než L4. Z těchto oblastí jsou následně pomocí statistických výpočtů stanoveny normální hodnoty pro oblast SI skloubení, které budou nápomocny při diagnostice zánětlivých onemocnění páteře u pacientů vyšetřených celotělovou scintigrafií na Oddělení nukleární medicíny nemocnice v Českých Budějovicích.