Název:
KVALITA ŽIVOTA PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ NA PRACHATICKU
Překlad názvu:
The Quality Of Life Of Pedagogical Workers In The Prachatice Area.
Autoři:
BEYEROVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá kvalitou života pedagogických pracovníků v regionu Prachatice. Cílem bylo zmapovat vnímání kvality života pedagogů mateřských, základních, speciálních a středních škol. Teoretická část se věnuje Světové zdravotnické organizaci, jejíž strategické záměry se týkají zdraví a kvality života v holistickém pojetí. Je vymezen samotný pojem kvalita života a pedagogičtí pracovníci, u kterých je zájem soustředěn na učitele, vychovatele a asistenty pedagoga, profese dotazovaných ve výzkumné části této práce. S tématem a cílovou skupinou souvisí další části práce - únava, stres, deprese, syndrom vyhoření, psychohygiena a smysl života. Na začátku výzkumné části je vytyčen cíl a úkoly práce a stanoveny hypotézy. Následuje popis použité metody, cílové skupiny a průběhu výzkumu, který byl realizován dotazníkovým šetřením pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL-BREF. Kapitoly výsledků a diskuze jsou věnovány hodnocení kvality života cílové skupiny, větší zájem je soustředěn pouze na pedagogy základních škol, vnímání jejich kvality života a prožívání negativních pocitů. Hodnoty výsledků dotazování jsou porovnávány se státním průměrem běžné populace. Ukázaly normální kvalitu života cílové skupiny ve zjišťovaných oblastech (fyzický stav, prožívání, sociální vztahy), ve vnímání celkové kvality života a spokojenosti se zdravím; v oblasti životního prostředí dosahují kvality života mírně zvýšené oproti výsledkům z výzkumu realizovaného v roce 2006 týmem PhDr. Evy Dragomirecké.The thesis focuses on standard of living of the educators of the Prachatice region. Its aim is to research the perceived standard of living of the educators at the nursery, primary, special and secondary schools. The theory part focuses on the World Health organisation whose strategic aims of health care and standard of living are perceived holistically. The term standard of living is defined as well as the term educator. It includes all teachers at all types of schools, carers and teacher assistants. The following parts of the thesis connect to these terms. These are fatigue, stress, depression, burnout syndrome, healthy psychic living and the meaning of life. The aim and the tasks together with the hypotheses are stated in the beginning of the research part. It is followed by the description of the method used, the definition of the target group and the research itself. The standardised questionnaire WHOQOL-BREF method was applied. The chapters commenting on the results and discussing the problem concern perception of the standard of living of the target group. The chapter discusses perception of the standard of living as well as the negative feelings of the elementary school teachers in more detailed way. The results are compared with the general national average. It was shown that the standard of living of the target group (physical health, experience, and social relations), its perception and health contentedness are perceived as normal; the perception of the environment influence on standard of living decreased comparing it to the research of PhDr. Eva Dragomirecká?s team.
Klíčová slova:
Kvalita života; pedagogičtí pracovníci; smysl života; WHO; WHOQOL-BREF; zdraví; educators; health; meaning of life; Standard of living; WHO; WHOQOL-BREF Citace: BEYEROVÁ, Jana. KVALITA ŽIVOTA PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ NA PRACHATICKU. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29879