|
Dosavadní vývoj procesu přistoupení Turecka k EU
Vaniš, Jakub ; Adámková, Vlasta (vedoucí práce) ; Sudliankou, Aliaksandr (oponent)
Situace kolem přijetí Turecka do Evropské unie je velice aktuální téma propírané v médiích i na půdě světových politických diskusí. Tato bakalářská práce se zabývá zachycením probíhajícího procesu z různých hledisek za pomoci dostupných dat i pohledu na problematiku z pozice občana České republiky. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první části je Turecko rozebíráno z hlediska geografického a historického. Část druhá prezentuje sled událostí předcházejících aktuální pozici Turecka uprostřed vstupních rozhovorů s Evropskou unií. Základní překážky konečné integrace pak rozebírá část třetí a čtvrtá kapitola analyzuje výsledky krátkého dotazníku k této problematice.
|
|
Spolupráce mezi EU a Andským společenstvím
Végsöová, Markéta ; Němcová, Ingeborg (vedoucí práce) ; Antal, Jarolím (oponent)
Práce se věnuje tématu spolupráce mezi EU a Andským společenstvím a jejím cílem je poskytnout pohled na integrační uskupení Andské společenství a blíže popsat jeho vzájemnou spolupráci s Evropskou unií. První kapitola pojednává o vzniku a vývoji Andského společenství, jak se utvářely vzájemné vztahy jednotlivých členů integrace a je zde popsána institucionální struktura společenství. Ve druhé kapitole je popsán vývoj vzájemných vztahů obou integrací, dále je tato kapitola věnována vzájemnému obchodu EU s Andským společenstvím. Ve třetí kapitole je charakterizována rozvojová pomoc, kterou Evropská unie poskytuje členům Andského společenství. Jsou zde také popsány programy, pomocí kterých unie realizuje rozvojovou pomoc v zemích společenství.
|
|
Porovnání přístupů k nákladní železniční dopravě v USA a v EU
Král, Martin ; Němcová, Ingeborg (vedoucí práce) ; Horák, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá nákladní železniční dopravou na území Evropské unie a Spojených států amerických, a to především současným stavem tohoto odvětví. Jejím cílem je porovnat přístupy k tomuto odvětví v obou regionech. Úvodní dvě kapitoly jsou pojaty jako teoretické nastínění dopravy jako takové, se zaměřením na dopravu železniční a její specifika. V další části práce je pak popsána současná pozice nákladní železniční dopravy v EU a USA na prahu 21. století.
|
|
Banánový spor ve WTO
Kuncová, Zuzana ; Černá, Iveta (vedoucí práce) ; Taušer, Josef (oponent)
Po druhé světové válce se změnil pohled na mezinárodní obchod. Byla vytvořena pravidla, která ho upravovala. Snižováním cel a odbouráváním překážek obchodu se přecházelo od protekcionismu k liberalismu. I přesto vznikaly spory mezi jednotlivými státy, kterými se bylo nutné zabývat. Jedním z těchto sporů byl spor ohledně dovozního režimu na banány do EU.
|
|
EU development aid in relation to Africa
Kurimská, Miroslava ; Abrhám, Josef (vedoucí práce) ; De Castro, Tereza (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je vyhodnotit euro- africké vztahy a zaměřit se na přínosy a také nedostatky, které z těchto vztahů plynou a to pomocí analýzy potřeb afrického kontinentu a dosavadního vývoje spolupráce s EU. Analýzou nové formy rozvojové politiky v jednotlivých oblastech partnerství poukazuji na způsob a adekvátnost rozsahu implementace nové společné rozvojové strategie.
|
|
Inconsistencies in Norwegian foreign policy
Olšiak, Matúš ; Rolenc, Jan Martin (vedoucí práce) ; Sršeň, Radim (oponent)
Nórska zahraničná politika sa vonkajšiemu pozorovateľovi môže zdať plná rozporov. Krajina si dlhodobo razí svoju vlastnú, unikátnu cestu na poli integračných aktivít a bezpečnostnej politiky. Vytrvalo odmieta vstúpiť do EÚ, ale zároveň sa dlhodobo snaží o čo najbližšie vzťahy s touto inštitúciou. Na poli bezpečnostnej politiky je zase cítiť určité pnutie medzi jej tradične mierovou orientáciou a členstvom v NATO. Pri bližšej analýze sa rozpory vo vzťahu k EÚ ukazujú byť zapríčinené nesúladom medzi postojmi politických elít a verejnosti voči tejto inštitúcii. Zdanlivo protirečivé aspekty bezpečnostnej politiky Nórska sa zase dajú vysvetliť zmenou tradičného poňatia bezpečnosti na tzv. "komplexnú bezpečnosť" po Studenej vojne.
|
|
Making the most of Brussels: for a European lobbying strategy
Lefevre, Rémi ; Štěrbová, Ludmila (vedoucí práce) ; Collin, Paul Marc (oponent)
Vytvořením úspěšné evropské korporátní politické strategie jsou sledovány tři základní kroky: zhodnocení přínosů takové strategie z hlediska informací a vlivu, navržení odpovídajícího schématu, který zahrnuje specifika firmy, a efektivní implementaci prostřednictvím správně zvoleného širokého výběru mechanismů. DP nabízí náhled na kompetence a procedury struktur EU tak, aby firmy byly schopné rozhodnout o svých aktivitách a krocích s jejich zohledněním. Ukazuje, že firmy všech druhů a velikostí mohou hájit své zájmy před úřady EU, ale nemohou si nárokovat návratnost prostředků vynaložených na tuto činnost.. Lobbying v Bruselu vychází ze zkušeností a "strategická komunikace specifických informací" může být užitečná mnoha společnostem bez ohledu na uváděná negativa.
|
|
Pozice Ukrajiny v euroasijském transportu ropy a zemního plynu
Ruban, Andriy ; Vošta, Milan (vedoucí práce) ; Jeníček, Vladimír (oponent) ; Wahla, Arnošt (oponent) ; Terem, Peter (oponent)
Práce se soustředí na teoretické a empirické analýzy toků ropy a zemního plynu v Euroasii a mapuje tranzitní pozici Ukrajiny v regionálním řetězci dodávek ropy a plynu. Cílem disertační práce je pokusit se objektivně zhodnotit možnosti euroasijské energetické integrace v rámci rozšíření evropského energetického trhu na východ a předpovědět úlohu Ukrajiny v nové geopolitické energetické alianci vedené EU. Tato disertační práce staví na ekonomických, geografických, historických a politických premisách integrace trhů stejně jako na systémovém přístupu vývoje energetických aliancí. Tvrdí, že (i) energetická integrace narozdíl od tradičního ekonomického směru může být vysvětlena systémovým přístupem a geopolitickým směrem energetického expanzionismu; (ii) infrastrukturní ropné a plynové projekty EU znamenají hlubší intergaci členských zemí EU se zainteresovanými nečlenskými zeměmi (iii) status Ukrajiny jakožto tranzitora ropy a plynu v euroasijském regionu znamená rostoucí angažovanost v energetických iniciativách EU dle evropských pravidel. Práce je rozčleněna do tří kapitol. První je predominantně teoretická a snaží se stručně shrnout současné teoretické přístupy energetické integrace a trendy energetických trhů v Euroasii. Druhá kapitola představuje stav ropných a plynových přepravních kapacit a status Ukrajiny v řešení disparit dodávek energetických zdrojů v Euroasii. Třetí kapitola popisuje status ukrajinské ropné a plynové infrastruktury a dotýká se témat reformování národních ropných a plynových přepravních potrubí. Zajištění přístupu k energetickým dodávkám bylo hnacím motorem globálního rozvoje už od industriální revoluce. Zvyšující se poptávka po ropě a plynu ovládla energetickou a ekonomickou bezpečnost světových center. V Euroasii soutěží Evropa s Asií o fosilní paliva pocházející z Ruska, Středního Východu a Střední Asie. Až nedávno se euroasijský energetický bezpečnostní problém začal řešit výstavbou nových tras dodávek. Tyto infrasktrukturní projekty jsou iniciovány spotřebiteli ropy a plynu stejně jako dodavateli a přepravci, kteří mezi sebou soutěží o kontrolu nad infrastrukturou. Toto soutěžení destabilizuje euroasijské vztahy, vede k energetickým "válkám", politickým konfliktům a zvyšuje rizika přerušení dodávek. Aby byla zajištěna stabilita energetických dodávek, měli by se producenti, přepravci I spotřebitelé ropy a plynu integrovat, úzce spolupracovat a společně investovat do zlepšení existujících tras dodávek a efektivity spotřeby paliv, jejich produkce a přepravy. Ropa a plyn by měly být obchodovány za technologie a kapital zajišťující kontrolu nad infrastrukturou společných zájmů. Vývoj dalších bilaterálních a multilaterálních nástrojů společných zájmů by take pomohl řešit kontradikce mezi zúčastněnými stranami, které souvisejí s energetikou. Klíčová role v rozvoji energetické integrace v Euroasii patří EU jako nejstaršímu a nejrozvinutějšímu integračnímu uskupení v této části světa. Evropská unie realizuje projekty TEN-e a nedávno začala prosazovat i společnou energetickou politiku k upevnění vnější spolupráce s dodavateli a tranzitory ropy a plynu, a to včetně Ukrajiny. Od 70. let je Ukrajina důležitým tranzitorem ropy a plynu z Ruska a Střední Asie do Evropy. Ukrajinská potrubí přepravují 10 % ropných a 50 % plynových importů do Evropy. Aby EU vyvážila ruskou energetickou politiku vůči Ukrajině, podporuje její aktivity v rámci energetických aliancí jako jsou INOGATE nebo GUAM. Nedávné přijetí Ukrajiny do Jihovýchodního evropského energetického společenství by mělo zlepšit stabilitu dodávek ropy a plynu do Evropy a umožnit zreformování národních přepravních kapacit.
|
|
Zahraniční ekonomické vztahy zemí ESVO
Novák, Tomáš ; Zamykalová, Miroslava (vedoucí práce) ; Štěrbová, Ludmila (oponent)
Cílem této práce je analyzovat vnější ekonomické vztahy jednotlivých členských zemí ESVO i zahraniční ekonomickou politiku společenství ESVO (jako jednoho subjektu). Zejména se jedná o obchod a vztahy s Evropskou unií, dále o ekonomické vztahy samostatně s Českou republikou a rovněž i o politiku ESVO vůči tzv. třetím zemím. Charakterizován je především proces uzavírání obchodních dohod, obchod se zbožím, obchod se službami či přímé zahraniční investice mezi danými subjekty.
|
|
Analýza přeshraniční spolupráce Euroregionu Nisa prostřednictvím EGTC -- ESÚS
Kadlecová, Barbora ; Horáček, Jiří (vedoucí práce) ; Šourek, Vladimír (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části věnuje přeshraniční spolupráci a analyzuje nový právní nástroj na úrovni Evropské unie -- Evropské seskupení pro územní spolupráci (ESÚS). Práce nástroj charakterizuje, včetně vymezení právního základu. Věnuje se též možnému využití ESÚS, kde se zaměřuje především na trvalé struktury přeshraniční spolupráce, tzn. euroregiony a provede souhrn již vzniklých ESÚS na území Evropské unie. Praktická část se zaměřuje na Euroregion Nisa, který si vytvoření právního subjektu uložil jako jeden z hlavních cílů a v současnosti je ve fázi příprav založení ESÚS. Zde je kromě charakteristiky Euroregionu také analýza jednotlivých kroků k založení, konkrétní možnosti využití ESÚS na daném území, komparace s jinými již existujícími právnickými subjekty na území EU. Cílem diplomové práce je analyzovat ESÚS a určit, zda má potenciál pro rozvoj na území Euroregionu Nisa.
|