Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 66 záznamů.  začátekpředchozí47 - 56další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Lidové písně z Pelhřimovska, jejich editace v notačním softwaru a možnosti jejich využití
Makovcová, Šárka ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Diplomová práce navazuje na rozsáhlou bakalářskou práci z roku 2012. Zkoumá rukopisnou sbírku Podstrážišťské písničky Josefa Václava Kratochvíla. V první části popisuje lidové písně obecně, dále nastiňuje vývoj lidových písní v Čechách a na Moravě, následně se zaměřuje na lidové písně z Pelhřimovska. V další části se zabývá dělením lidových písní podle regionů, sbírkami z těchto regionů a zkoumá jejich sběratele. Následující podtémata zahrnují také informace o pramenech a jejich získávání. V neposlední řadě diplomová práce zmiňuje údaje o sběrateli Josefu Václavu Kratochvílovi a jeho rukopisné sbírce Podstrážišťské písničky. Dále připomíná slovesnou stránku písní, jejich tematiku a typy písní podle hudebního charakteru. V navazující části se obecně zaobírá stylizací možných doprovodů lidových písní. Mapuje možnosti využití lidových písní, uvádí vybrané příklady folklorních souborů z regionu, folkloristických institucí a médií, která folklor šíří. Zdůrazňuje postavení rodiny. Následně je představena lidová píseň jako materiál, jenž lze využít v rámci pedagogického procesu. Zásadní a obsáhlou částí diplomové práce je příloha, která čítá 97 písní z rukopisné sbírky Josefa Václava Kratochvíla zpracovaných v notačním softwaru.
Lidová píseň v pedagogice předškolního věku
Cuřínová, Magdalena ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně nejen k rozvoji dětských hudebních dovedností, ale i jejím vlivem na celkový rozvoj osobnosti předškolních dětí. Teoretická část obsahuje stručný vývoj lidové písně, zastoupení lidové písně v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání, dále popisuje jednotlivé hudební činnosti při práci s písní a krátce je věnována osobnosti předškolního pedagoga. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi s předškolními dětmi. Na souboru písní ukazuje, jak lze prostřednictvím hudebních činností rozvíjet osobnost dítěte. Písně obsahují praktické náměty, které jsou v konkrétní mateřské škole realizovány. Následně jsou zaznamenány reakce dětí na uváděnou nabídku činností. Klíčová slova instrumentální činnosti, lidová píseň, pěvecké činnosti, pohybové činnosti, poslechové činnosti, předškolní věk
Lidové písně z Pelhřimovska, jejich editace v notačním softwaru a možnosti jejich využití
Makovcová, Šárka ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Diplomová práce navazuje na rozsáhlou bakalářskou práci z roku 2012. Zkoumá rukopisnou sbírku Podstrážišťské písničky Josefa Václava Kratochvíla. V první části popisuje lidové písně obecně, dále nastiňuje vývoj lidových písní v Čechách a na Moravě, následně se zaměřuje na lidové písně z Pelhřimovska. V další části se zabývá také dělením lidových písní podle regionů, sbírkami z těchto regionů a zkoumá jejich sběratele. Následující podtémata zahrnují take informace o pramenech a jejich získávání. V neposlední řadě diplomová práce zmiňuje údaje o sběrateli Josefu Václavu Kratochvílovi a jeho rukopisné sbírce Podstrážišťské písničky. V další části připomíná slovesnou stránku písní, jejich tematiku a typy písní podle hudebního charakteru. V navazující části se obecně zaobírá stylizací doprovodů lidových písní. Mapuje možnosti využití lidových písní, uvádí vybrané příklady folklorních souborů z regionu, folkloristických institucí a médií, která folklor šíří. Zásadní částí jsou návrhy úprav doprovodu lidových písní, Poslední kapitola diplomové práce čítá 97 písní z rukopisné sbírky Josefa Václava Kratochvíla zpracovaných v notačním softwaru v podobě zpěvníku. KLÍČOVÁ SLOVA: lidová píseň, sbírka lidových písní, region, notační program
Metodické pohledy na tvorbu Jiřího Pavlici určenou dětskému posluchači a interpretovi
Kutilová, Alžběta ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapování hudební tvorby Jiřího Pavlici, která je určena dětskému posluchači a interpretovi, a nalezení možností (příkladů), jak tuto tvorbu využít při výuce hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce obsahuje životopis Jiřího Pavlici a popisuje tvorbu tohoto autora a interpreta určenou dětem a její vztah k folklorismu. Zahrnuje rovněž čtyři metodické postupy, podle kterých lze pracovat s lidovou písní. Praktická část obsahuje osm konkrétních příprav na hodiny hudební výchovy. Pro jejich sestavení byly využity popsané metodické postupy. Součástí práce je i ověření a kritika (reflexe) využitelnosti těchto příprav.
Folklórní soubory na Znojemsku
Krčálová, Monika ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o představení folkloru a několika lidových souborů působících v minulosti i současnosti na Znojemsku. Přestože Znojmo není přímo folklorní oblastí, jsou zde lidé a tradice, jež ho na Znojemsku udržují. Zejména se zaměřuji na soubor Dyjavánek, který zde působí více jak 25 let. Dále popisuji několik dalších těles, lidové kroje, písně a tance. Cílem této práce je představení hudebního života na Znojemsku, který je velmi bohatý a snaží se co nejvíce přiblížit lidem pořádáním svátků hudby a různých hudebních festivalů.
Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí
Myslivcová, Jana ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Autorský abstrakt Bakalářská práce s názvem Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí se v první části zabývá problematikou lidových písní z pohledu sběratelství, dělení, námětů, hudební teorie. Druhá část práce řeší problematiku využití horácké lidové písně ve školních a mimoškolních aktivitách dětí. Přestože Horácko není ve srovnání s jinými folkloristickými oblastmi u nás příliš známé, řada sběratelů, učitelů hudební výchovy, vedoucích kroužků a souborů pomáhá udržovat tradice. Součástí práce je rozbor tří školních vzdělávacích programů základních škol ve sledované oblasti, analýza nejpoužívanějších učebnic hudební výchovy a pro praktické využití je zařazena vzorová hodina výuky horácké lidové písně. V oblasti mimoškolní se práce zabývá činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání, základních uměleckých škol, mapuje dětské folklorní soubory a dává přehled nejvýznamnějších přehlídek a festivalů, kterých se děti z Horácka pravidelně účastní.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 66 záznamů.   začátekpředchozí47 - 56další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.