Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  začátekpředchozí43 - 52  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kříž v proměnách věků a jeho význam v lidské společnosti
Roule, Radek ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Weis, Martin (oponent) ; Royt, Jan (oponent)
Kříž jako nejrozšířenější znak se objevuje po celém světě již od prehistorické doby. Ačkoli se jedná o jednoduché protnutí dvou linií, význam vzniklého tvaru je veliký. Disertace se zabývá křížem především jako symbolem chápaným jako odkaz k něčemu přesahujícímu a zaměřuje se na jeho vizuální podobu. V disertaci jsou sledovány možné vlivy na utváření symbolu kříže během starověku. Kříž spojovaný obvykle s Ukřižováním Krista má velmi komplexní historii, která začíná již v předkřesťanské době. Biblické texty o kříži hovoří spíše v náznacích. V typologickém pojetí lze však kříž chápat jako určitý most mezi Starým a Novým zákonem. Při rozboru spisů raného křesťanství bylo nalezeno několik výrazů užívaných pro kříž, z nichž jsou nejvýznamnější - σταυρός s latinským ekvivalentem crux a ξύλου (dřevo) s latinským ekvivalentem lignum. Později se objevuje více obecné σημεῖον (znamení) a nakonec symbolické "σύμβολον σωτηρίας" (znamení-symbol záchrany). Tvar kříže je ranými autory popisován většinou přirovnáním z okolního světa. Církevní otcové využívají pro symbol kříže některá stará pohanská schémata, kterým dávají nový smysl. V jejich spisech nalézáme také doklady o tom, že kříž byl mezi lidmi užíván a rozšiřován. Význam takového kříže byl vždy vnímán jako symbol záchrany, jistoty a života. Označování se znamením...
Figura a možnosti její dimenze
HRABÁNKOVÁ, Tereza
Tereza Hrabánková, Jihočeská univerzita, pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, bakalářská práce Figura a možnosti její dimenze, vedoucí práce Dr. Dominika Sládková. Práce je rozdělená na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zamýšlí nad zobrazováním lidské figury ve výtvarném umění v období starověku, mapuje nejvýznamnější umělce zabývající se figurální tvorbou a jejich díla a podává informace o dimenzi figury ve smyslu její velikosti a proporcionálních vztahů. Teoretická část se dále zabývá historií videoartu v Čechách a videoartem se zaměřením na animovaný film. Stručně také popisuje historii výtvarné výchovy a způsob zobrazování lidské figury u dětí. Praktická část je zaměřena na postup při tvorbě animovaného filmu. Výsledná animace se skládá z cyklu kreseb a maleb, ze kterých pak vznikne krátký film, jež bude mít za cíl seznámit žáky základních uměleckých škol s proporcionálními zákonitostmi lidské figury.
Antika v nápisné kultuře českých zemí
Kepartová, Jana
Autorka informuje o elektronické databázi, která bude obsahovat nápisy z českých zemí, jež mají něco společného s antikou. Cílem dlouhodobého projektu Antika v nápisné kultuře českých zemí je postupně zdokumentovat a analyzovat antické dědictví v epigrafické kultuře českých zemí od prvních nápisných dokumentů až do současnosti. Nehraje přitom roli, zda je tento odkaz vědomý či nevědomý. Výsledkem celého projektu budou studie o 'druhém životě' antického světa v nápisech českého prostředí, tedy v oblasti, které dosud nebylo věnováno dostatek pozornosti. Teprve v této fázi projektu budou zkoumány cesty, jakými se antika do našich nápisů dostávala. Tento druhý život antiky u nás bude konfrontován s dědictvím antiky v epigrafické kultuře dalších středoevropských zemí.
Antické motivy v epice J. Vrchlického.
AUBRECHTOVÁ, Lucie
Hlavní náplní této bakalářské práce je interpretace antických motivů ve vybraných epických sbírkách Jaroslava Vrchlického. Cílem je sledovat frekvenci těchto motivů v jednotlivých sbírkách, porovnat rozdílnosti v jejich užití a stanovit jejich místo ve struktuře celku. Největší část práce je věnována samotné analýze antických motivů po stránce obsahové i formální. Je kladen důraz na způsob zpracování jednotlivých motivů, zasazení do kontextu a volbu jazykových prostředků.
Otroctví ve starověkém Izraeli
NUSKO, Jaroslav
Práce pojednává o systému otroctví ve starověkém Izraeli. Začíná popisem historie této země a vývoje její společnosti, do které jsou potom zařazeny jednotlivé skupiny otroků, které tehdy měly být její součástí. Zabývá se jak otroky v majetku jejich vlastníků, tak i otroky dlužními. V souvislosti s dlužním otroctvím také blíže popisuje izraelský starozákonní systém půjček. V další části se potom věnuje podrobnému rozboru jednotlivých nařízení pro jednání s otroky, která jsou rozdělena podle jednotlivých knih Starého zákona, ve kterých se nachází, přičemž výsledky jsou následně shrnuty v závěru práce.
Paní Moudrost ve Starém zákoně
PŮLPÁNOVÁ, Daniela
Práce se zabývá postavou paní Moudrosti ve Starém zákoně v mudroslovných knihách Job, Přísloví, Moudrosti a Sirachovec. Na začátku je vymezen okruh výběru biblických starozákonních textů, pojetí moudrosti ve starověku z egyptských a mezopotamských pramenů a podíl jejich inspirace pro autory mudroslovných spisů. Dále jsou uvedeny jednotlivé biblické texty s krátkým úvodem, po něm následuje rozbor a pojetí moudrosti v daném textu. Pro doplnění povahy a jednání Moudrosti je popsán význam stavby domu pro starověké obyvatele. Jako protiklad k paní Moudrosti je uvedena paní Pošetilost. Závěrem je popis různých podob personifikované Moudrosti v jednotlivých biblických knihách s vysvětlením jejích proměn v průběhu starozákonních dějin.
Cestování v raném principátu
VOSTRÁ, Dominika
Bakalářská práce s názvem Cestování za raného principátu se věnuje problematice cestování v období 1. stol. př. n. l. ? 2. stol. n. l. Zaměřuje se na cestování po souši i po moři. Rozebírá účely cest i možná rizika cestování. Snaží se zodpovědět otázky typu: jak vypadalo vybavení cestovatele, jakých dopravních prostředků pro svou cestu mohl využít, které služby se mu podél silnic nabízely, zda měl k dispozici nějakou mapu či plán cesty, do jaké míry byl cestující obeznámen s geografií apod. Nabízí též přehled nejvýznamnějších silnic na území Itálie. Práce vychází především z vydaných pramenů vztahujících se k vymezenému období. Těžištěm práce je analýza osobních svědectví vypovídajících o cestování, proto se zaměřuje zvláště na prameny osobní povahy typu korespondence (především Plinius Mladší, Cicero, Seneca), ale využity budou i zážitky zachycené v poezii (Horatius) a románové tvorbě (Petronius). Mnoho zajímavých informací o cestování však lze nalézt též v dílech historických (Suetonius, Cassius Dio, Historia augusta aj.), či vědeckých pojednáních z různých oborů (zvláště geografie, ale také lékařství).
Pohledy na člověka v nacismu a neonacismu v etických souvislostech
GRBAČOVÁ, Lenka
Práce se zabývá etickou polemikou nacismu, jako politické ideologie s důrazem na člověka. Deskriptivní část popisuje kořeny a historii nacismu, jeho formování v politickou stranu NSDAP a také jeho hlavní atributy. Tématy části preskriptivní jsou polemiky nad otázkou, jak by nacismus obstál v kontextu různých historických období, od antiky až po jeho vrcholné období. Dále je nastíněna problematika neonacismu, kde jsou kritice podrobeny kontroverzní publikace významných propagátorů neonacismu, kterými jsou ve světovém měřítku David Duke s knihou Moje probuzení a z českých autorů Petr Bakalář s publikací Tabu v sociálních vědách.
VÝCHOVA VE STAROVĚKU U XENOFONA
LUZAR, Kamil
Práce se zabývá výchovou ve starověku, přímo ve starověkém Řecku v období od roku 428 ? 354 př. n. l. Dále popisuje dějová období městských států Starověkého Řecka, včetně chronologických událostí. V tomto období se věnuje starověkému spisovateli Xenofonovi z Athén. Zde se věnuje zejména Xenofonovu životu, představením a rozboru jeho díla. Dále se věnuje také životu a dílu antického filozofa Sokrata a jeho vztahu s Xenofonem.
Výchova a vzdělání ve starověku aneb jejich odkaz dnešní době
KOPTYŠOVÁ, Monika
Práce se zabývá výchovou a vzděláním ve starověku v porovnání s dnešní výchovou a vzděláním. Nejprve se seznámíme se vzděláním ve dvou městských státech Spartě a Athénách. Porovnáme rozdíly, které zde byly, a přesuneme se k jedné z nejvýznamnějších osobností tehdejší filosofie ? Sokratovi. Krátce se zmíním o jeho životě, ale mnohem důležitější je jeho filosoficko-pedagogické působení a myšlenky, které nás ovlivňují i dnes. Na závěr se v práci věnuji porovnání pohledu Sokrata, Platóna a Aristotela na tehdejší výchovu a vzdělání oproti dnešnímu pohledu. Hlavním cílem celé práce je najít nějaký odkaz pro dnešní dobu. Ať už je to metoda nebo nějaká myšlenka, která by se dala využít i v dnešní době, a která by mohla pomoci při výchově a vzdělání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   začátekpředchozí43 - 52  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.