Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37,175 záznamů.  začátekpředchozí37156 - 37165další  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.52 vteřin. 

Morfologická disambiguace češtiny pomocí Markovkých modelů
Dufková, Kateřina ; Podveský, Petr (vedoucí práce) ; Vidová Hladká, Barbora (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem se rozhodla věnovat morfologické disambiguaci textu. Tato úloha má své opodstatnění především v oblasti překladu přirozených jazyků, kde slouží k předzpracování textu určeného k přeložení tak, aby z něj byly odstraněny nejednoznačnosti ve slovních druzích a dalších morfologických kategoriích, které by v dalších fázích překladu působily problémy anebo neúnosně zvyšovaly jeho časovou náročnost. Zvolila jsem statistický přístup k tomuto problému, který je v porovnání s dalšími možnými metodami rychlejší, univerzálnější a je schopen vždy jednoznačně určit kategorii slova. Svoji aplikaci KDTagger, kterou jsem vytvořila v rámci této bakalářské práce, jsem založila na teorii skrytých Markovských modelů. Mým cílem bylo vytvořit takový program, který by byl univerzální co do operačního systému i způsobu ovládání a umožňoval zároveň nastavení všech důležitých lingvistických parametrů pro odborníky i komfortní použití pro laiky. Součástí mé práce byla rozsáhlá testování vytvořené aplikace, které jsem prováděla na českých novinových textech z Pražského závislostního korpusu verze 2.0. Aplikace je ovšem bez sebemenší změny použitelná i na libovolný jiný přirozený jazyk. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Učebnice dějin výtvarné kultury pro výtvarné a uměleckořemeslné obory středních odborných škol: didaktická analýza textů
Polanecký, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Švec, Vladimír (oponent) ; Lysáček, Petr (oponent)
Disertační práce Učebnice dějin výtvarné kultury pro výtvarné a uměleckořemeslné obory středních odborných škol (Didaktická analýza textů) se zaměřuje na problematiku didaktických textů určených pro umělecko-historickou oblast odborného vzdělávání, která je v současnosti realizována ve vyučovacím předmětu dějiny výtvarné kultury (DVK). Střední umělecké vzdělávání má na území České republiky dlouhou tradici a vyučovací předmět dějiny výtvarné kultury je důležitým odborným teoretickým vyučovacím předmětem, jehož cílem je poskytnout žákům ucelenou orientaci v oblasti vývoje společnosti a výtvarné kultury od jejího vzniku až po současnost a rovněž poskytnout teoretické zázemí pro jejich aktivní působení v oblasti výtvarné tvorby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Záchranná služba: její historie, modely a vývojové trendy v České republice
Kučera, Martin ; Lojda, Jiří (vedoucí práce) ; Mašek, Jiří (oponent) ; Klicperová, Zuzana (oponent)
Klíčová slova: záchranná služba, neodkladná přednemocniční péče, organizace, technické zabezpečení, statistika, analýza Tématem této bakalářské práce je historický vývoj záchranné služby s důrazem na významné změny v jejím technickém, personálním a organizačním zabezpečení této služby na území dnešní České republiky. Hlavním cílem práce je přispět do diskuse o současné organizaci ZZS a především o efektivnosti a rezervách její práce. Analýza se v zájmu dosažení cíle práce soustřeďuje na porovnání situace ve vybraných krajích a v České republice jako celku, na zhodnocení současných regionálních rozdílů v technickém zabezpečení a výkonech ZZS v rámci poskytování přednemocniční neodkladné péče. Součástí studie je také detailní diskuse aktuálních možností hodnocení rozsahu a kvality péče poskytované ZZS a vypovídací hodnoty dat popisujících podmínky její činnosti a výkony.

Vlastivědný popis města Pacov
Míková, Alžběta ; Županič, Jan (oponent) ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce)
Má diplomová práce má název Vlastivědný popis města Pacov. Toto téma jsem zvolila proto, že zde žiji již od narození. Pracuji jako učitelka na 1. stupni ZŠ Za Branou, a proto budu moci svoji práci využít i v praxi. Každý, kdo v Pacově žije, by měl něco o svém městě vědět. Zajímavá je zejména historie města a osudy místních rodáků, kteří se svojí činností velmi proslavili. Mezi ně patří například Antonín Sova. Cílem mé práce bylo vytvořit ucelený materiál o městě Pacov, který na město pohlíží z několika hledisek. Například z hlediska přírodního prostředí, historie a kultury. Chtěla bych poukázat na historické okamžiky, které se do dějin města nesmazatelně zapsaly. Pro lepší přehlednost a orientaci jsem text rozdělila do několika kapitol a podkapitol. Jako první jsem zvolila kapitolu s názvem Poloha města. Kapitola obsahuje popis polohy města v kontextu České republiky a jeho územně správní rozdělení. Zařadila jsem do ní i 15. poledník, který městem prochází. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Lidová slovesnost v kontextu etnolingvistiky a její využití ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Biňovcová, Barbora ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Janeček, Petr (oponent)
Předmětem diplomové práce je využití útvarů lidové slovesnosti ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Předkládám proto návrh učebního materiálu sestaveného převážně z textů lidové slovesnosti, který v sobě na základě komunikačního přístupu ve výuce cizích jazyků snoubí dimenzi jazykovou a sociokulturní. Navrhovaný učební materiál má podobu kalendáře, ve kterém jsou charakterizována jednotlivá roční období v České republice prostřednictvím jejich atributů, tj. podstatných znaků, zachycených v textech lidové slovesnosti a dále jsou v něm za podpory textů lidové slovesnosti vyloženy rituály, státní svátky, ostatní svátky a jiné významné dny a pojmy, které se k jednotlivým ročním obdobím vážou. Veškeré texty lidové slovesnosti a informace zařazené do návrhu učebního materiálu jsou vybírány či upravovány s ohledem na komunikační potřeby studentů češtiny jako cizího jazyka a za účelem seznámení cizojazyčných studentů s pojmy a znalostmi z české geografie, kultury a kulturní historie.

Memory, narrative and politics
Reichelová, Tereza ; Slačálek, Ondřej (vedoucí práce) ; Barša, Pavel (oponent)
(česky) V této práci analyzuji současné politiky paměti na základě jejich časové orientace vůči konceptu konce dějin. K této analýze využiji teorie vnímání času a sociální dimenze identity Henriho Bergsona a Jean-Paul Sartra, kterou aplikuji na práci Pierra Nory. Na druhé straně se pokusím spojit tyto filosofické koncepty s narativním přístupem Ricouera a MacIntyra. Tato teoretická část práce mi následně umožní zaměřit se na otázku politické temporality, orientované k nad-světské věčnosti, k budoucnosti či minulosti a konfrontovat tyto s hypotézou o konci dějin Francise Fukuyamy. Politiky paměti se zde dostává zvláštního postavení. V jednom případě se mohou orientovat na minulost a konec dějin zcela odmítnout; ve druhém mohou mít ambici společnost z dějin, bolestivě přítomných v živé paměti, vyléčit, a napomoci tak konsolidaci post-historické reality. Paradoxně ovšem oba dva přístupy politik paměti umožňují dějinám práh jejich konce překročit.

Gramotnost žáků vybrané základní školy o předlékařské první pomoci
Ráczová, Věra ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Váchová, Alena (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zjistit úroveň gramotnosti u vzorku žáků vybrané základní školy v oblasti předlékařské první pomoci. Porovnává znalosti žáků 8. a 9. tříd získané během výuky běžných předmětů v rámci ŠVP pro základní školy, se znalostmi, které žáci získají v průběhu projektu, cíleně sestaveného se zaměřením na zdraví člověka a první pomoc, jeho součástí je i praktické školení na střední zdravotnické škole. Práce se skládá z části teoretické, která seznamuje krátce s historií první pomoci v rámci Červeného kříže, přibližuje legislativu týkající se první pomoci a ukazuje základní postupy první pomoci. Praktická část obsahuje znalostní dotazníkové šetření, jehož výsledky se staly podkladem pro vypracování výukového projektu, který byl následně ověřen. KLÍČOVÁ SLOVA Předlékařská první pomoc, zdraví, záchrana života, gramotnost, zraněný

Rozvojové cíle tisíciletí a jejich plnění na příkladu Ghany
Videnovová, Petra ; Adamcová, Lenka (vedoucí práce) ; Borgström Korba, Anna (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku projektu Miléniových cílů, který byl zakotven v roce 2000 a spadá pod gesci OSN. Miléniové cíle jsou zaměřeny do osmi oblastí, které jsou považovány za klíčové pro rozvoj. Splnění těchto cílů je stanoveno na rok 2015. Práce je zaměřena na sledování vývoje v jednotlivých oblastech projektu v západoafrické Ghaně. Práce je dělená do dvou hlavních částí. První část je zaměřena na Ghanu, popisuje zemi z pohledu ekonomiky, kultury, historie, demografie. Druhá část je zaměřena na Miléniový projekt a popisuje nejprve celosvětové trendy v jednotlivých rozvojových oblastech a následně popisuje vývoj v Ghaně.

Využití obrazového materiálu v hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy
Kotyzová, Pavla ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
v předložené diplomové práci jsem se zabývala problematikou využití obrazového materiálu ve vyučovacích hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy. Obraz jako statické, plošné zobrazení patří mezi vizuální média a jeho využití ve výuce je známo již z dávné historie. Největším přínosem v této oblasti byl Jan Amos Komenský, který jako první využil systematicky spojení textu a obrazu ve výuce cizího jazyka. Četnost a význam používání obrazového materiálu se nadále měnily v závislosti na jednotlivých vyučovacích metodách. Podrobně jsem se zabývala funkcemi obrazu ve výuce cizího jazyka. Kromě primární estetické jsem nastínila několik funkcí didaktických, z nichž jednou z nejvýznamnějších je motivace žáků. U různých typů zobrazení se tyto funkce mění, proto jsem rozpracovala jejich typologii a definovala pojmy jako analogická a logická zobrazení, obrázky v užším slova smyslu, didaktické a autentické obrazy. Pro nastínění rozsahu možností využití obrazového materiálu jsem zpracovala několik návrhů a pracovních kroků, kterými je možné se inspirovat a ve vyučování s nimi aktivně pracovat. V této části jsem zdůraznila možnost propojení německého jazyka s jinými předměty. Mezipředmětová výuka, kterou využití obrazu umožňuje, je právě na prvním stupni základní školy velmi důležitá pro splnění cílů výuky...

Autorský překlad Ústavy Kanady a srovnávání jejích vybraných částí s Ústavou České republiky
Barták, František ; Sádovský, Stanislav (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá porovnáním vybraných částí ústavy Kanady a ústavy České republiky. Jde o moc zákonodárnou, Listiny práv a svobod a podmínky pro pozměňování ústav. Součástí práce je autorský překlad ústavy Kanady, která nebyla dosud k dispozici v češtině; text se nalézá v příloze na konci práce. Samotné komparaci předchází úvod do tématu, stručná historie Kanady a vývoj srovnávaných ústav. Práce se pokouší nalézt styčné body a upozornit na specifika obou právních dokumentů. Přibližuje českému prostředí některé právní předpisy, zvyklosti a problémy Kanady.