Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 56 záznamů.  začátekpředchozí37 - 46další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Souhra nominačních tendencí v jazyce masových médií. Případ analytických adjektiv
Vačkov, Veselin ; Gladkova, Hana (vedoucí práce) ; Rangelová, Albena (oponent) ; Uhlířová, Ludmila (oponent)
Disertační práce se věnuje výzkumu a teoretickému popisu celé škály nově vznikajících komplexních jmenných slovních tvarů a slovních spojení, jejichž nárůst přerůstající v sériovost je jedním z nejviditelnějších projevů dynamiky slovanských jazyků během posledních několika desetiletí. V centru pozornosti jsou tzv. analytická adjektiva, jež definujeme jako invariantní lexikální jednotky převážně cizího původu, jejichž slovnědruhové zařazení a přívlastkovou syntaktickou funkci nemanifestuje morfém, nýbrž slovosled. Odmítáme tezi, že se jedná o první složky kompozit, a zároveň zkoumáme celou řadu přechodových jevů a procesů. V širším plánu tato práce zkoumá jevy, jež testují hranici morfologie a syntaxe, slova a slovního spojení. Hlavním závěrem je, že se zvláště v případě bulharštiny konstituuje samostatná kategorie analytických adjektiv tím, že se z původně okrajového lexikálního jevu stal jev produktivní, gramatikalizovaný díky intenzivnímu přejímání lexikálních jednotek a konstrukcí (především z angličtiny) a jejich replikaci. Synchronní srovnání bulharštiny a češtiny umožňuje sledovat, jak dva geneticky příbuzné jazyky řeší své nominační potřeby v podobných jazykových situacích někdy stejně a někdy odlišně. Hledání příčin podobností a rozdílů vede k poznání jejich hlubších systémových a...
České reálie v čínštině Zpravodaje Číňanů žijících v České republice (Jiéhuá tōngxùn)
Mirková, Renata ; Zádrapa, Lukáš (vedoucí práce) ; Pavlík, Štěpán (oponent)
Práce je zaměřena na popis českých reálií v čínštině užívaných v časopise Zpravodaj Číňanů žijících v České republice Jiéhuá tōngxùn 捷华通讯. Analýza shromážděného materiálu z časopisů je uvedena kapitolami, které se týkají slovní zásoby čínštiny, slovotvorby a výpůjček. Materiál týkající se českých reálií shromážděný z vybraných čísel časopisu je rozdělen do tematických skupin. Materiál je analyzován a konfrontován s běžným lexikálním systémem čínštiny. Slova a slovní spojení popisující české reálie jsou jak výpůjčky, tak běžná čínská slova, která se užívají k popisu českých reálií. V závěru jsou uvedeny tendence popisu českých reálií v tomto časopise. Shromážděný materiál je uveden v příloze práce v podobě přehledu a může sloužit jako slovníček. Klíčová slova české reálie, Česko-Čínský žurnál, čínština, Číňané žijící v Česku, slovní zásoba, slovo, slovotvorba, výpůjčky,
Postava Moudrosti v Písmu svatém
Červinková, Alena ; Větrovec, Pavel (vedoucí práce) ; Mikulicová, Mlada (oponent)
Bakalářská práce "Postava Moudrosti v Písmu svatém" se zabývá nejprve tématem moudrosti obecně, poté pojetím moudrosti dnes, v kulturách Blízkého východu (v egyptské a mezopotámské kultuře) a v Bibli a zvláště pojetím moudrosti v Izraeli. Samostatně je probíráno téma personifikace. Rozbory v druhé části práce se zaměřují na charakteristiky Moudrosti, vyjádřené ať už v přívlastcích v Mdr 7,22-8,1, tak v Př 8,1-9,6. K rozborům textů je použita narativní metoda a jazykové dělící prostředky a v závěru práce jsou hlavní témata obou pojetí moudrosti porovnány. Pozornost bude zaměřena na témata, v kterých se texty shodují nebo jsou si podobné. Klíčová slova mudrosloví, Moudrost, Slovo, personifikace
Cesty k porozumění
Choulíková, Klára ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
V této práci představujeme výstup z výzkumu, jehož záměrem bylo prozkoumat rozsáhlé pole porozumění zastaralým, resp. jiným méně běžným výrazům u české školní mládeže ve věku 11-15 let. Pro tento účel byl sestaven dotazník, který byl díky ochotě a vstřícnosti šesti vyučujících distribuován na několika českých základních školách a gymnáziích. Takto získaná data jsme podrobili kvalitativní analýze a následné interpretaci odhalující strategie, které byly našimi respondenty využívány k porozumění neznámým a méně známým slovům. Dotkli jsme se také otázek souvisejících s čtenářským porozuměním. Zároveň jsme se na bázi kvantitativní analýzy pokusili vysledovat vztah mezi mírou porozumění řídkým výrazům a několika proměnnými, zejména věkem a pohlavím respondentů.
Zpětný pohled
Ivanová, Karolína ; Hládeková, Katarína (oponent) ; Smetana, Matěj (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci se budu zabývat souvislostí mezi pozorováním a procesem fotografování. Sleduji jak se proces fotografie rodí ve své nejprostší a nejzákladnější podobě a to- v prvotní myšlence. První část mé bakalářské práce se skládá z audio nahrávek kde zachycuji každodenní všední momenty které mne zaujaly. Zajímá mě vztah mezi fotografií slovem/ jazykem, jak jazyk vstupuje do fotografie a naopak. Stačí abychom se na fotografii podívali a asociace a vzpomínky a představy se promítnou do slov a obrazů. Jde mi o vyvolávání „mentálních“ fotografií v mysli. Druhá část mé bakalářské práce se skládá ze zrcátkového objektu, který je aktivován až zapojením diváka do procesu pozorování.
Petr Eben - hudba jako cesta k Bohu
Šmardová Koulová, Jana ; Špačková, Alena (vedoucí práce) ; Tvrdek, Petr (oponent)
Petr Eben. Hudba jako cesta k Bohu. Jana Šmardová Koulová Resumé Svou prací jsem došla k závěrům, že přínos skladatele Petra Ebena je pro českou a světovou duchovní hudbu opravdu velký a jeho skladby jsou skutečnou pomocí v ekumenické práci. Autorova vlastní upřímná víra v Boha se, díky jeho usilovné smysluplné práci, nese tóny skladeb dál k posluchači, kterého skutečně oslovuje. Pochopil služebnost hudby a podřídil ji moudrosti slov, jejich pravému významu a obsahu, čímž její význam naopak pozdvihl. Vznikla díla, která opravdu k posluchači promlouvají svým poselstvím, dokonce ho i formují. Na základě této práce a získaných poznatků, se určitě pokusím Ebenovu Truvérskou mši, pro její jednoduchost a přitom nádhernou melodičnost, citlvě propojenou hudbu se slovy, která byla inspirována vírou v Boha, zařadit do katecheze dětí. Petr Eben. Music as the way to God. Jana Šmardová Koulová Summary In my work I have come to the conclusion that Petr Eben's music means really great contribution not only to Czech but even to the whole world sacred music with his compositions that help a lot in ecumenical efforts. The author's own true faith in God, thanks to his concentrated and meaningful work, conveys onto the listener and addresses him/her with direct impact. He understood the subservience of music well, and he...
Přejímání německých slov do ruského a českého jazyka
Andrlová, Lucie ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Rozboudová, Lenka (oponent)
Resumé Tato bakalářská práce se zabývá Přejímáním německých slov do ruského a českého jazyka. Jejím hlavním cílem bylo vytvoření slovníku, který na základě porovnání ruských a českých obdobně znějících slov přejatých z německého jazyka stanoví jejich významové a stylistické odlišnosti a zařadí je do aktivní či pasivní slovní zásoby. Aby bylo stanoveného cíle dosaženo, musel být nejprve zvolen klíč výběru slov, která bude slovník této práce obsahovat. Za výchozí zdroj byl zvolen Краткий этимологический словарь русского языка: Пособие для учителя, který je určen pro učitele ruštiny základních a středních škol, a tudíž obsahuje nejfrekventovanější výrazy, se kterými se pedagog může při výuce ruského jazyka a literatury setkat. Slovník práce zpracovává všechna slova z tohoto slovníku vybraná podle jediného kritéria - zda byla do ruštiny přejata z němčiny. Každé slovo splňující tuto podmínku je nejprve přeloženo do češtiny a pokud mu žádný z jeho překladů zvukově neodpovídá, je hledáno takové české slovo, které by bylo ruskému zvukově podobné. Pokud jsou v obou jazycích nalezena zvukově podobná slova přejatá z němčiny, je s využitím výkladového slovníku ruštiny a českého slovníku cizích slov porovnáván jejich význam a styl použití v současném jazyce. Práce je strukturována do pěti kapitol. V první kapitole je...
Fonotaktická osnova českého slova a mluvního taktu
Churaňová, Eliška ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Palková, Zdena (oponent)
Tato diplomová práce předkládá zevrubný popis konsonanticko-vokalické struktury spisovné mluvené češtiny. Úvodní část je věnována přístupům a poznatkům souvisejícím s kombinatorikou a distribucí zvukových jednotek v řeči: pojednány jsou otázky řečového rytmu, aspekty členění souvislé řeči na promluvové úseky a mluvní takty a problematika fonotaktiky jazyků obecně i konkrétně češtiny. Na základě nahrávek 12 profesionálních mluvčích češtiny o celkovém rozsahu 6639 slov a 5368 mluvních taktů byly vytvořeny soubory dat, díky kterým bylo možné popsat CVCV struktury českých slov a mluvních taktů. Ve výsledcích tohoto výzkumu jsou uvedeny počty slov a taktů a jejich vztahy, četnost slovních druhů, počty hlásek ve slovech a taktech; zohledněny jsou i slabikotvorné likvidy a ráz. Dále je podán přehled nejčastějších CVCV vzorců slov a taktů a jejich variability v rámci slovních druhů. Poslední část práce se zabývá frekvencemi výskytu konsonantů a vokálů a jejich dvojic a trojic na různých místech v jednotce. Výsledky jsou průběžně porovnávány mezi sebou a také jsou srovnávány s výzkumem provedeným na rozsáhlejším psaném korpusu SYN2005 (2009). Tato práce může poskytnout základ pro další bádání v souvisejících jazykových oblastech (např. fonotaktika dialektů, mluvních stylů češtiny apod.).
Aktivní slovní zásoba vztahující se k vnímání těles u dětí ve věku 5 - 6 let
Skalová, Dana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá aktivní slovní zásobou související s vnímáním těles u dětí ve věku 5 - 6 let. Hlavním cílem práce je zmapovat, která slovní vyjádření děti používají při rozpoznávání, porovnávání a identifikaci těles, jak jsou schopny se při identifikaci těles vyrovnat s deficitem příslušné slovní zásoby, čeho si při popisu, identifikaci a porovnávání těles děti nejčastěji všímají, resp. co je pro ně v komunikaci nejsnadnější a k čemu naopak nemají jazykové prostředky. K naplnění tohoto cíle slouží metoda experimentu, který proběhl ve dvou mateřských školách podle předem připraveného scénáře. Při realizaci experimentu byla použita sada dřevěných těles, které měly děti identifikovat, popisovat a porovnávat. Přínos práce spočívá v tom, že se zabývá tématy týkajícími se předškolního věku, která v dostupné literatuře nejsou podrobněji zpracována.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 56 záznamů.   začátekpředchozí37 - 46další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.