|
Výchova k občanství a environmentální výchova na základní a střední škole
Toužimská, Zuzana ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá environmentální výchovou mládeže a jejím významem pro přechod společnosti k trvale udržitelnému životu. Zdůrazňuje nutnost proniknout k jádru problému, kterým je citové odcizení současného člověka od přírody a životního prostředí. V teoretické části dokazuje existenci mnoha různých přístupů ke světu a možnost přiklonit se k tomu méně sebestřednému a více šetrnému. Dále předkládá východiska environmentální výchovy, její vývoj a především pak její trendy, které odrážejí dnes uvědomovanou potřebu zaměřit se na environmentální sensitivitu a osobní odpovědnost každého jedince. Ukazuje, že obě oblasti je možné rozvíjet v rámci občanských a společenskovědních předmětů, které pro začlenění environmentální výchovy poskytují značný prostor. Právě tyto předměty totiž zdůrazňují potřebu vychovávat studenta tak, aby si osvojil kompetence k tomu být odpovědným občanem společnosti i ohleduplným obyvatelem této krásné planety. Praktická část práce proto navrhuje konkrétní způsoby začlenění environmentální výchovy do občanských a společenskovědních předmětů, tak, aby vedly studenty k trvale udržitelnému životu ve společnosti i v celku našeho životního prostředí. Klíčová slova: hodnota života, ekologická krize, antropocentrismus, biocentrismus, ekocentrismus, trvale udržitelný rozvoj,...
|
|
Výuka svátků a významných dnů v hodinách výchovy k občanství
ZEZULOVÁ, Lucie
Diplomová práce je zaměřena na důležité kulturně společenské souvislosti začlenění svátků a významných dnů do výuky výchovy k občanství na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena do dvou částí - na teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována vymezení a charakteristice svátků a významných dnů České republiky. V další části je popsána kurikulární reforma školství v České republice a její dokumenty. V praktické části je nejprve podroben analýze Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, do něhož je ukotvena problematika výuky svátků a významných dnů na základních školách. Následně je pozornost zaměřena na analýzu Školního vzdělávacího programu Škola pro všechny Základní a mateřské školy Osová Bítýška, v rámci které bylo hledáno začlenění výuky svátků a významných dnů do učiva výchovy k občanství. V praktické části jsou také analyzovány učebnice výchovy k občanství s platnou doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a poté jsou v ní vytvořeny modelové výukové jednotky, které byly na vybrané základní škole odučeny. Závěr diplomové práce patří evaluaci realizovaných hodin a zhodnocení přínosu vytvořených aktivit pro žáky.
|
|
Práce s textem v hodinách výchovy k občanství
PUCHOLTOVÁ, Andrea
Bakalářská práce se zabývá výukovými metodami práce s textem a jejich využitím v hodinách výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, které se týkají dané problematiky: výukové metody, metody práce s textem, text, učebnice, čtenářská gramotnost a občanská gramotnost. Praktická část zahrnuje obsahovou analýzu sady učebnic výchovy k občanství, českého jazyka a literatury pro 2. stupeň ZŠ. Součástí práce je dotazníkové šetření, které se soustředí na texty a metody využívané v hodinách výchovy k občanství. Práce také zahrnuje tři pracovní listy, v nichž jsou využity metody práce s textem.
|
|
Současný učitel občanské výchovy
ŘABKOVÁ, Adéla
Diplomová práce se zaměřuje na kvalifikační charakteristiku současného učitele občanské výchovy a současný stav výuky tohoto předmětu. V teoretické části budou objasněny pojmy: kvalifikovanost, aprobovanost, průřezová témata, učebnice občanské výchovy, občanská výchova v Rámcově vzdělávacím programu. Empirický výzkum bude proveden kvantitativně formou dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit, jaká je kvalifikovanost současných učitelů v kraji Vysočina. Dále tato práce zjišťuje, jak jsou tito učitelé spokojeni se současným vzdělávacím obsahem vyučovacího předmětu občanská výchova.
|
|
Výchova demokratického občana na 2. stupni ZŠ
VÝLETOVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá jedním z průřezových témat RVP ZV, které pojednává o výchově směřující k aktivnímu demokratickému občanství. V teoretické části se práce zabývá tématy: výchova k občanství, kurikulární reforma, klíčové kompetence, výchova demokratického občana, učebnice občanské výchovy. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření, které je zaměřeno na výuku výchovy demokratického občana na základních školách a návrh pracovních listů, které směřují k naplnění očekávaných výstupů výchovy demokratického občana.
|
|
Analýza průřezových témat (v rámci výchovy k občanství) v ŠVP ZŠ Kaplice
ZIFČÁKOVÁ, Monika
Tématem diplomové práce je analýza průřezových témat (v rámci Výchovy k občanství) v ŠVP ZŠ na dvou základních školách v Kaplici. V teoretické části se práce zabývá tématy: RVP ZV, ŠVP, klíčovými kompetencemi, průřezovými tématy a projektovým vyučováním. V praktické části se práce věnuje charakteristice základních škol, analýze průřezových témat a vytvoření návrhu projektového vyučování.
|
|
Česká časosběrná dokumentární tvorba po roce 1989 a její možné využití v hodinách výchovy k občanství
TROLLEROVÁ, Tereza
Tato bakalářská práce se zabývá vznikem, vývojem a druhy dokumentárního filmu. Je zaměřena na časosběrný dokument. Rozebírá pojetí a vývoj těchto dokumentů u nás. Zmíněni jsou vybraní filmoví tvůrci využívající časosběrnou metodu společně s jejich dokumentární tvorbou. Práce popisuje motivy časosběrných dokumentů a její výhody, nevýhody a specifika. Hlavní postavou této bakalářské práce je Helena Třeštíková a její tvorba. Jsou zde detailněji popsány tři její dokumenty dokončené po roce 1989. Stěžejním bodem této práce jsou témata, která dokument zachycuje a která mohou být poté využita při hodinách výchovy k občanství na školách. Cílem práce je odhalit "vzkaz" časosběrných dokumentárních filmů pro společnost. Co by si studenti po zhlédnutí tohoto typu dokumentu měli odnést do budoucího života, a jak je možné časosběrné dokumenty využít při hodinách výchovy k občanství či v jiných předmětech.
|
|
Hodnocení žáků při výuce výchovy k občanství na 2. stupni základní školy
NOVOTNÁ, Radka
Hodnocení výchovy k občanství je velice specifické a mnoho škol, učitelů i žáků se zamýšlí nad tím, jaké hodnocení je v současné době tím nejefektivnějším. Cílem mé práce je zaměřit se na formy hodnocení, které jsou pro žáka, učitele i rodiče nejpřijatelnější a dokážou nejvíce informovat. V teoretické části bude obecně popsáno hodnocení, jeho funkce a formy, které se využívají na 2. stupni základní školy. Nejvíce pozornosti bude zaměřeno na formy hodnocení, převážně na klasifikaci a slovní hodnocení, jaké jsou jejich přednosti a naopak v čem jsou pro hodnocení nevyhovující. Také se pokusím vysvětlit, jak může hodnocení působit na žáky a motivovat je pro další výuku. Praktická část bude věnována dotazníkovému výzkumu na 2. stupni základní školy. V tomto výzkumu se zaměřím na žáky, rodiče a učitele, u kterých budu zjišťovat, jaké formě hodnocení dávají přednost a jestli hodnocení dokáže opravdu ovlivnit motivaci žáků k učení.
|
|
Zmizelá kulturní krajina českého pohraničí - interaktivní výuková příručka pro 2. stupeň ZŠ
TŮMOVÁ, Radka
Název diplomové práce zní:,,Zmizelá kulturní krajina českého pohraničí - interaktivní výuková příručka pro 2. stupeň ZŠ".Diplomovou práci tvoří rozbor literatury (učebnice zeměpisu, výchovy k občanství a dějepisu, odborná, populárně naučná literatura, didaktický literatura a multimediální dokumenty) v další praktické části se jedná o interaktivní výuková příručka. Převážná část práce je věnována problematice Sudet, které se z největší míry reprezentují zmizelou kulturní krajinu českého pohraničí. Sudety jsou zde hodnoceny z několika různých pohledů. Nedílnou součástí podrobného a důkladného geografického zmapování bude objasnění historických okolností, ale také důsledků, které s sebou spletitý vývoj českého pohraničí přinesl pro ,,naši" dnešní společnost. Stěžejní částí práce je vlastní interaktivní výuková příručka pro žáky 2. stupně ZŠ. V našem případě bude sloužit jako nadstavbový učební materiál, a tudíž ho lze využít i na víceletých gymnáziích.
|
|
Mediální výchova v předmětu občanská výchova (návrh pracovních listů)
ZIFČÁKOVÁ, Monika
Bakalářská práce pojednává o začleňování Mediální výchovy do předmětu Výchova k občanství na základní škole formou pracovních listů. Cílem práce je vytvoření pracovních listů k předmětu Mediální výchova. Pracovní listy mají přispět k rozvoji znalostí a dovedností v oblasti Mediální výchovy. Témata pracovních listů jsou zvolena tak, aby se dala využít k výuce Výchovy k občanství na ZŠ. Témata jsou následující: média, reklama, internet, tištěná média, film, politika a globalizace
|