|
Využití interakčního modelu I. Kingové v péči o pacienta s poruchou sluchu
MALÁKOVÁ, Lenka
V současné době pacientů s poruchou sluchu neustále přibývá. Model I. Kingové je orientován na humánní a komplexní ošetřovatelskou péči. Úkolem sestry je v rámci modelu I. Kingové pomáhat jedincům prostřednictvím interakce. Sestra a pacient si společně vytyčují cíle a stanovují si prostředky k jejich dosažení. Svou práci na téma využití ošetřovatelského modelu I. Kingové jsem si vybrala z důvodu, abych se pokusila více přiblížit problematiku ošetřovatelských modelů a prakticky ukázala jejich využití v praxi. Výzkumné šetření je kvantitativně kvalitativní. Kvantitativní výzkumné šetření bylo prováděno metodou dotazování. Na techniku sběru dat byl použit dotazník. Na odděleních ORL bylo rozdáno celkem 100 dotazníků pro sestry a vrátilo se kompletně vyplněných 50 kusů. Výsledky jsou zpracovány do grafů. Kvalitativní výzkumné šetření bylo prováděno metodou dotazování. Sestry pracovaly s dokumentací dle I. Kingové po dobu jednoho měsíce. Dále byl s nimi proveden individuální hloubkový rozhovor. Sestry se mohly jednotlivě k předložené dokumentaci vyjádřit. Výsledky jsou zpracovány do tabulek. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, možnosti sester v interakci se sluchově postiženým pacientem. Cíl byl splněn. Byly stanoveny hypotézy. H1- Sestry mají zájem o školení ve znakové řeči se potvrdila. H2- Sestry nemají zájem používat piktogramy se nepotvrdila. H3 - Sestry dodržují zásady při komunikaci se sluchově postiženým pacientem se potvrdila. Druhým cílem bakalářské práce bylo zmapovat možnosti využití modelu I. Kingové v péči o pacienty s poruchou sluchu, hospitalizovaných na ORL oddělení. Dále byla položena výzkumná otázka, zda je možno využít dokumentaci dle modelu I. Kingové u pacientů s poruchou sluchu. Cíl byl splněn. Na základě výsledku rozhovorů jsme si stanovili hypotézu. "Vzdělání sester ovlivňuje schopnost pracovat s ošetřovatelskou dokumentací dle modelu I. Kingové". Používání modelu dle I. Kingové hodnotily sestry kladně. Dle jejich názoru získávají více informací o pacientovi a dochází ke zlepšení komunikace mezi pacientem a sestrou. Výsledky práce budou poskytnuty sestrám ORL oddělení, které pracují se sluchově postiženými pacienty. Dále bude možno výsledky uveřejnit v odborných publikacích.
|
|
Problematika dětských domovů v odrazu předškolního a základního vzdělávání
KOŽÍŠKOVÁ, Pavla
Bakalářská práce je věnována problematice dětských domovů v odrazu předškolní a základní pedagogiky. Je dělena do tří celků. Teoretické části, praktické části a příloh. V teoretické části jsem se zabývala typologií rodiny. Dále popisuji proměny pohledu na dítě a dětství. V kapitole pedagogika bylo mým úmyslem nastínit složitost vědy, která se zabývá výchovou a vzděláním. Již názvu kapitoly historie syndromu týraných a zneužívaných dětí je zřejmý obsah. Téma náhradní rodinná péče a péče institucionální jsem pojala jako stručný popis možností a nejistot dětí z dětského domova. V praktická část je věnována výzkumnému šetření, ve které bych chtěla zjistit složení věkových skupin ve školství v oblasti Příbrami a okolí. Dále stanovit odlišnosti v pohledu pedagogů na děti z dětských domovů a zjistit s jakou frekvencí se sekávají učitelé s dětmi z dětských domovů. V příloze si můžete prohlédnout fotky dětí z výzkumných pracovišť a najít vzor výzkumné metody.
|
|
Filosoficko - etické aspekty ve výchově a vzdělávání
VOJTĚCH, Milan
Obsahem a smyslem práce je zmapování historického vývoje vztahu pedagogů a dětí a nesporný kvalitativní posun směrem k potřebám a možnostem dítěte (resp. žáka). V rámci tohoto vývoje představuje bohatou škálu názorů a směrů a to z oblasti nejen pedagogiky ale také psychologie, filosofie a teologie. Na příkladech ukazuje zjevné i méně zjevné chyby a nedostatky, kterých se jak v minulosti, tak i dnes dopouštějí, nebo mohou dopouštět ti, kteří se na výchově a vzdělávání dětí podílejí a snaží se poskytnout (navrhnout) určitý návod, ja by bylo možno se těchto nedostatků vyvarovat, či je alespoň zredukovat. V práci jsou hojně citovány nosné myšlenky předních odborníků z výše jmenovavých oborů, které zde slouží jako určité vodítko a potvrzení směru, kterým se autor práce vydal.
|
|
Rodinná výchova v systému interakcí
KŘUPALOVÁ, Kateřina
ANOTACE Název práce: Rodinná výchova v systému interakcí Klíčová slova: rodina, výchova, interakce, moderní výchovné styly, instituce pro rodinu s dětmi Tato bakalářská práce se zabývá výchovou dětí v rodině a vzájemným působením jejích členů na sebe projevujícím se v jejich chování, tzn. interakcemi. V teoretické části je stručně popsán vývoj rodiny, jako základní sociální skupiny a výchovy v ní od pravěku až po novověk, který navazuje na potíže vznikající v rodinách dnes, díky současnému životnímu stylu. Je zde naznačeno, jakými moderními způsoby a praktikami výchovy bychom se těchto potíží mohli vyvarovat , a kde v případě nouze může rodina s dětmi hledat odbornou pomoc. Praktická část se zabývá rodinou ze dvou hledisek, tedy dvěma výzkumy. Dokazuje, výzkumem pozorováním a zpracováním kazuistik konkrétních případu, jak důležité jsou i sebemenší změny v této sociální skupině a jak mnohdy mohou pozměnit výchovné interakce. Druhý výzkum v podobě dotazníkové metody nám nastiňuje současnou situaci informovanosti rodičů v moderních výchovných stylech a jejich praktikované chování k dětem.
|
| |
|
Interakce Policie ČR a menšinových skupin v ČR
KUBINEC, Patrik
Cílem práce je podat přehled o způsobech přístupu policistů PČR v přímém výkonu služby k menšinovým skupinám, které žijí a páchají trestnou činnost na území ČR, s důrazem na přístup jednotlivce v praxi, dále analyzovat současnou vzájemnou interakci, z analýzy vyvodit požadavky a následně navrhnout k praktické realizaci doporučení pro zlepšení komunikace s příslušníky menšin zejména na straně uniformovaných policistů v přímém výkonu.
|
| |
|
Sociální systém organizace a jeho kvalita
Bendík, Pavel ; Hiršová, Miloslava (vedoucí práce) ; Kožichová, Lenka (oponent)
Práce vychází z pojetí organizace jako systému vztahů odvíjejících se od organizačních rolí. Cílem diplomové práce je vybrat nástroje a stanovit kritéria, jejichž prostřednictvím lze vztahy v organizaci hodnotit a posuzovat jejich kvalitu. Teoretická část je nejprve zaměřena na vysvětlení základních pojmů s organizací a se vztahy v ní souvisejícími a na jejím základě jsou vybrány konkrétní nástroje, jejichž prostřednictvím lze organizační vztahy hodnotit. Praktická část pak již analyzuje vybranou organizaci jako systém vztahů odvíjejících se od organizačních rolí a je zaměřena na možnosti posuzování jejich kvality prostřednictvím vybraných nástrojů.
|
|
Návrh a volba uživatelského rozhraní
Šild, Vladimír ; Rosický, Antonín (vedoucí práce) ; Doucek, Petr (oponent)
Vývoj přístupů k interakci počítače s uživatelem od počátků kybernetiky až do současnosti závislým především na vývoji operačních systémů. Zhodnocení současného komponentního přístupu k tvorbě grafického uživatelského rozhraní a jeho využití v komerčních a nekomerčních aplikacích. Hlavní psychologicko-filozofické principy, které jsou podmínkou každého úspěšně navrženého či zvoleného uživatelského rozhraní.
|
|
Potenciál a omezení vybraných českých veřejných inf. systémů z hlediska lidského faktoru
Halamíček, Jan ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Toman, Prokop (oponent)
Práce se zabývá tím, jaké jsou rozdíly v přístupu k člověku jakožto uživateli u elektronických informačních systémů a přirozených systémů, fungujících na mezilidské interakci a výměně informací. Stanovená hypotéza o těchto rozdílech je ověřována na skupině kvalitativně různých veřejných webových informačních systémů pomocí hodnocení lidské interakce s nimi na příkladu uspokojování běžné informační potřeby. Výsledky této interakce jsou zdrojem zkušeností a poznatků k designu informačních systémů obecně.
|