Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31,567 záznamů.  začátekpředchozí31558 - 31567  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.68 vteřin. 

Vertikální distribuce medúzky sladkovodní v přírodních a laboratorních podmínkách
Hutňan, Martin ; Petrusek, Adam (vedoucí práce) ; Seďa, Jaromír (oponent)
V experimentálním zařízení (dva teplotně stratifikované průhledné perspexové válce o objemu 78 l) jsem v průběhu dvou sezón sledoval vertikální distribuci medúzky sladkovodní (Craspedacusta sowerbii). Vytvořením gradientu teploty a světelné intenzity jsem se pokusil objasnit vliv těchto faktorů na vertikální distribuci medúzek. Narozdíl od studovaných lokalit zde nedocházelo k dramatickým poklesům množství rozpuštěného kyslíku v oblasti teplotního zlomu a pod ním. Mohl jsem proto vyloučit vliv hypoxických podmínek na vertikální distribuci medúz. Ta byla omezena teplotou, která odpovídala teplotě naměřené v aklimatizačním zásobníku. Diurnální vertikální migrace (DVM) samčí populace medúzek jsem sledoval na teplotně stratifikované lokalitě. Také crustaceoplankton (hlavní potravní složka medúzek) vykazoval změny ve vertikální distribuci v závislosti na denní době. Výskyt medúzek byl omezen spodní hranicí epilimnia. Má pozorování mne vedla k následujícím závěrům: 1) Chování medúzky sladkovodní v experimentálním zařízení potvrdilo hypotézu, že změna světelné intenzity je primárním proximátním faktorem řídícím DVM. 2) Další proximátní faktor, který hraje významnou roli, je vertikální gradient teploty. Pomocí laboratorních pokusů i terénního pozorování jsem potvrdil hypotézu, že výskyt medúzek je omezen spodní...

Posouzení stravovacích návyků a nutriční zásobenosti u seniorů
VÁVRA, Radek
Diplomová práce byla řešena v domově seniorů Mistra Křišťana v Prachaticích. Jejím cílem bylo posouzení stravovacích návyků a nutriční zásobenosti u seniorů v ústavní péči, včetně hodnocení skladby jídelníčku a analýza plnění normy potřeby z hlediska příjmu energie, makronutrientů a vybraných mikronutrientů. Řešení diplomové práce bylo rozděleno do dvou částí. V první části byl porovnán příjem energie za sledované období s normou potřeby u 7 členné skupiny mužů a žen. Ve druhé části byla zvolena dotazníková metoda šetření a byly vytyčeny 3 testovací hypotézy. Hypotéza č. 1: Sledování zdravé výživy respondentů vzhledem ke vzdělání. Hypotéza č. 2: Vztah pohybové aktivity respondentů vzhledem k pohlaví. Hypotéza č. 3: Sledování dodržování pitného režimu respondentů vzhledem k pohlaví. Z řešení diplomové práce vyplývá, že u všech žen, které byly zařazeny do sledování, byla zjištěna obezita, která byla vyhodnocena jak na základě hodnot BMI, tak % tuku i obvodu pasu. U mužů byly hodnoty BMI většinou v optimálním rozmezí 20 {--} 25, ale přesto bylo u nich zjištěno vysoké % tuku v těle, což je způsobeno úbytkem svalové tkáně a zvýšením podílu tělesného tuku. Zjištěné hodnoty korespondují s výsledky porovnání příjmu energie a živin s normou potřeby. U všech respondentů byl zjištěn vysoký příjem tuků a zvýšený příjem bílkovin, především u žen. Příjem sacharidů a vlákniny byl optimální. Na základě porovnání průměrného příjmu vitamínů a minerálních látek s normou potřeby byl zjištěn výrazně nízký příjem vitaminu D s porovnáním normou potřeby. U minerálních látek byl zjištěn zvýšený příjem selenu zhruba o 14 % od normy potřeby. Při vyhodnocení vápníku a fosforu, byl zjištěn opačný poměr 1:1,2. Příjem vápníku se pohybuje dlouhodobě pod normou potřeby v rozmezí 20 - 40 %. Shodný závěr platí i u hořčíku. kde se příjem pohybuje pod normou potřeby v rozmezí 15 - 30 %. Zjištěné údaje byly konzultovány s dietní sestrou a byl zjištěn zvýšený vznik osteoporózy u seniorů. Ve druhé části diplomové práce byly vyhodnoceny 3 testovací hypotézy, na základě nich bylo zjištěno, že sledování zdravé výživy je závislé na vzdělání. Ve druhé testovací hypotéze bylo zjištěno, že pohybová aktivita u seniorů není závislá na pohlaví. V poslední testovací hypotéze bylo zjištěno, že dodržování pitného režimu není závislé na pohlaví. Bylo zpracováno 30 dotazníků, průzkumu se zúčastnilo 20 žen a 10 mužů. Ženy projevovaly o vyplnění dotazníku mnohem větší zájem než muži, neboť je problematika výživy velice zajímala. Dotazník obsahoval celkem 36 otázek, které byly rozděleny do čtyř částí. První část dotazníku je zaměřená na základní informace o respondentech. Druhá část je zaměřená na stravování. Třetí část dotazníku se týká správného pitného režimu a poslední čtvrtá část dotazníku je zaměřená na spokojenost uživatelů domova seniorů. Součástí diplomové práce je doporučení na co soustředit pozornost ve výživě klientů domova seniorů.

Zdravotnický záchranář pohledem středoškolského studenta
FALTUSOVÁ, Magdaléna
Bakalářská práce nese název ? Zdravotnický záchranář pohledem středoškolského studenta. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické je podrobně popsána definice a osobnost zdravotnického záchranáře, jeho kompetence vývoj oboru, možnosti studia oboru, dále pak i samotné studium oboru Zdravotnický záchranář. Kapitola studium je ještě rozdělena na teoretickou výuku, kde jsou popsány detailněji předměty, které musí studenti absolvovat a na praktickou výuku, kde jsou zmíněny školní odborné praxe a praxe individuální, které studující plní též. V praktické části je zmínka i o kurzech, které studenti navštěvují. Následující kapitola pojednává o možnostech uplatnění absolventů oboru Zdravotnický záchranář. Absolventi mohou pracovat v rámci zdravotnické záchranné služby na pozici operátor/dispečer, ve výjezdových posádkách, nebo v nemocničním prostředí na akutních lůžkách. V kapitole s názvem ? Zdravotnický záchranář v pracovním procesu, jsou zahrnuty podkapitoly - přijetí do zaměstnání, nástupní praxe absolventa, náplň práce a platové ohodnocení. Dále je zde rozebrán - student, střední škola, vysoká škola a motivace ke studiu. Věnuji se také veletrhům vysokých škol a informacím, které studentům mohou poskytnout. A poslední část teoretické části pojednává o celkové informovanosti středoškolských studentů o zdravotnickém záchranáři. Druhá část práce, je část praktická. Pro praktickou část této bakalářské práce byla použita kvantitativní metoda výzkumu, která byla provedena formou dotazníkového šetření. Dotazník byl anonymní a byl určen studentům končících ročníků střední zdravotnické školy a vybraného gymnázia v Českých Budějovicích. Výzkumné otázky byly zaměřeny na znalosti studentů ohledně Zdravotnického záchranáře, jeho studia a následné pracovní náplně. Celkem bylo rozdáno 130 dotazníků, jejich návratnost činila 82%. Pro konečné zpracování bylo použito 106 dotazníků (100%). Z toho 55 dotazníků ze zdravotnické školy a 51 dotazníků z gymnázia. Výsledky byly zpracovány do grafické podoby, ve které byly porovnány znalosti o zdravotnickém záchranáři, zdravotnickými a nezdravotnickými obory. Cíl práce byl, zmapovat pohled a představy potencionálních studentů oboru Zdravotnický záchranář na studium a vlastní práci zdravotnického záchranáře. A hypotéza zněla: studenti středních zdravotnických škol mají lepší představu o studiu a práci zdravotnického záchranáře, než studenti jiných středních škol. V dotazníku se objevily například tyto otázky: Myslíte si, že je v rámci studia oboru Zdravotnický záchranář povinná i praxe v době letních prázdnin?, Musí ZZ ovládat i ošetřovatelské činnosti všeobecných sester?, Jaká je náplň práce ZZ kromě přímé práce s pacientem?, Myslíte si, že práce ZZ prezentovaná v TV?, Kdo může tvořit výjezdové posádky vozů zdravotnické záchranné služby? Hypotéza může být z procentuálního hlediska výsledků potvrzena. Můžeme však konstatovat, že správnost výsledných odpovědí zdravotnických oborů, byly pravdivější jen o bezvýznamné procento. Z toho lze vyvodit závěr, že celková informovanost studentů o studiu a práci zdravotnického záchranáře je stále malá a mohla by být rozhodně vyšší. Domnívám se proto, že tato bakalářská páce, může být zajímavým zdrojem informací jak pro studenty zajímající se o studijní obor Zdravotnický záchranář, tak i pro středoškolské pedagogy, kteří zastávají funkci poradce v oblasti dalšího vzdělávání. Dále by tato práce mohla posloužit i jako impuls vysokým školám, které obor Zdravotnický záchranář nabízejí, aby ho prezentovali kvalitněji, hlavně na internetových stránkách, které studenti navštěvují nejvíce. Na základě výzkumného šetření, které je součástí této práce, byl vypracován podrobnější informační leták, pro validní zvýšení informovanosti. Ten je určen hlavně pro zájemce o studijní obor Zdravotnický záchranář.

Pečárkotvaré, holubinkotvaré a jejich využití ve školní praxi
Košťáková, Veronika ; Ziegler, Václav (oponent) ; Dostál, Petr (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zabývám výskytem pečárkotvarých a holubinkotvarých stopkovýtrusých hub na vybrané lokalitě lesopark Čeřovka v rámci katastru města Jičína. Teoretická část této práce je zaměřena na historii mykologie, vznik houbových organismů, obecnou charakteristiku hub a jejich systematické členění, dále pak rozmnožování a podrobnější charakteristiky oddělení Basidiomycota. Samotná lokalita je charakterizována klimaticky, geologicky, a stručně také faunisticky a floristicky. Metodika zpracování nálezů druhů hub je založena na fotografiích celých jedinců, porovnání donesených jedinců s atlasy a také na elektronové mikroskopii výtrusů. U jednotlivých taxonů jsou uvedeny základní charakteristiky, četnost, doba a mapy výskytu. V rámci studia pečárkotvarých a holubinkotvarých jsem si stanovila dvě pracovní hypotézy. V první hypotéze předpokládám první výskyty těchto hub nejdříve na jižní straně. Druhá hypotéza předpokládá severní stranu jako vlhčí s větší druhovou diverzitou. Didaktická část je především zaměřena na naučnou stezku, práci s klíčem k určování holubinek, které se vyskytují v dané lokalitě, vytvoření vlastní sbírky a poskytování první pomoci při otravách. Je zde i uvedeno propojení s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia.

O titulech
Lesák, Josef ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Peterka, Josef (vedoucí práce)
Tato práce v úvodu pojednává o obecné poetice titulu (jeho funkcích, historické poetice titulu, typologii titulů, vztahu mezi titulem a textem literárního díla), stručně postihuje specifika současné literatury a jejích názvů. Dále práce analyzuje způsoby atraktivizace knižních názvů. Těžiště práce spočívá v analýze názvů současné české prózy. Rozborem názvů jednotlivých žánrů a typů titulů jsme se snažili zodpovědět otázku, o čem vypovídají názvy literárních děl. Potvrdily se naše hypotézy, že tituly vypovídají o obsahu literárních děl, tituly ve většině případů těsně souvisí s vlastním obsahem knih. Dále v některých případech vypovídají o autorech samotných, o jejich poetice, částečně i o jejich životě. Svou podobou mohou signalizovat žánr či téma, avšak nevypovídají nic o příslušnosti k umělecké či populární literatuře (tituly umělecké a populární literatury se liší ne svou formou, ale spíše zakomponováním do textu díla, které se v případě umělecké literatury jeví více promyšlené). Podtitul odkazuje nejčastěji k žánru či tématu. Zároveň jsme při našem zkoumání stanovili znaky tzv. postmoderních titulů, které vycházejí z obecné teorie postmodernismu (zejména intertextualita, víceznačnost, tendence k mystifikacím). Naším zkoumáním jsme potvrdili názor D. Hodrové o protikladných tendencích titulů - (1)...

Sémantické a pragmatické aspekty suprasegmentální složky sdělení v simultánním tlumočení
Marešová, Julie ; Sládková, Miroslava (oponent) ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce)
Diplomová práce se zamerila na suprasegmentální složku sdelení v ST z pohledu posluchace projevu, tlumocníka a posluchace tlumocení. Nejprve jsme popsali obecnou funkci prozodie a její roli v ST. Zmínili jsme Model úsilí D. Gilea, nebot s ním prozodická stránka výchozího projevu úzce souvisí, a zabývali jsme se také hodnocením kvality výkonu tlumocníka z hlediska klienta. V empirické cásti jsme zkoumali, jak v ST ovlivnuje prozodický charakter výchozího projevu práci tlumocníka a zda se promítne stejným zpusobem rovnež do posluchacova (klientova) hodnocení výsledného tlumocení. Pomocí pocítacové analýzy (program PRAAT) a retrospektivních dotazníku jsme zjistili, že tlumocníci si pri práci plne uvedomují prozodii výchozího projevu a pokud je nejakým zpusobem neprirozená ci nevhodná, zvyšuje nároky na pozornost a porozumení a tím ztežuje tlumocení. Nepotvrdila se hypotéza, že prozodie výchozího projevu se stejne projeví i v tlumocení. Posluchaci hodnotili tlumocení velmi ruzne zrejme v závislosti na osobních preferencích. Potvrdil se ovšem pozitivní vliv profesionální praxe na výslednou kvalitu tlumocení

Úloha vychovatele v Terapeutické komunitě Karlov ve skupině závislých matek s dětmi
NOVÁKOVÁ, Sára
Práce se zabývá úlohou vychovatele v Terapeutické komunitě Karlov ve skupině závislých matek s dětmi. V práci dochází k seznámení s drogovou problematikou včetně obecné specifikace terapeutické komunity. Je zde popsáno postavení neziskové organizace SANANIM v České republice a podrobně je popsána její Terapeutická komunita Karlov zabývající se léčbou závislých matek společně s jejich dětmi. Další část práce je zaměřená na léčbu závislých matek s jejich dětmi a funkcí vychovatele při této léčbě. Poslední část práce je věnována kvalitativnímu výzkumu realizovanému ve skupině abstinujících matek, které absolvovaly léčbu v této terapeutické komunitě. Při něm došlo k potvrzení hypotézy, že vychovatel pozitivně ovlivňuje během léčby vztah matek a jejich dětí.

Český feminismus.
Čálková, Klára ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Vágnerová, Marie (oponent)
Tématem magisterské práce je feminismus, který je nahlížen z několika úhlů. V teoretické části se zabývám důvody a místem vzniku, vývojem a důsledky, které z tohoto myšlenkového proudu vyplývají. Větší pozornost je věnována tomuto hnutí na území České republiky. Hypotézy jsou ověřovány v praktické části, která vychází z analýzy dotazníku. Otázky jsou sestaveny tak, aby zjistily obecné povědomí společnosti o feministickém hnutí a schopnost reflexe postavení žen a mužů.

Vztah spisovné a obecné češtiny v novinovém žánru sportovního interview
Ouředník, Jan ; Kvapilová Brabcová, Radoslava (vedoucí práce) ; Vybíral, Petr (oponent)
Cílem této práce bylo prokázat výskyt nespisovných (obecněčeských) jevů v novinovém žánru sportovního interview. Dále přiblížit čtenářům, čím je tento žánr charakteristický, i jaká mají specifika rozhovory Lukáše Pollerta. V neposlední řadě jsem považoval za důležité vysvětlit pojem obecná čeština, uvést její nejpříznačnější prvky a čím její vývoj během několika desítek let prošel. Došel jsem k závěru, že texty rozhovorů jsou jazykově velmi rozmanité, i když jsem úplně pominul jejich lexikální stránku. Co se týká spisovnosti a nespisovnosti hláskové a tvaroslovné, zdá se, jako by jejich původci měli představu, že součástí písemné podoby, která má v podstatě odpovídat pravidlům spisovného jazyka, mohou být i některé tvary obecněčeské jako rovnocenné se svými spisovnými protějšky. A v tom že právě tkví jejich nenucenost, přirozenost a spontánnost. Té ale není na obtíž důsledné užívání některých tvarů jen spisovných a dokonce v současné době hodnocených jako knižní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

The financial instability hypothesis of Hyman P. Minsky and its apllication to the current financial crisis
Paulus, Michal ; Skuhrovec, Jiří (oponent) ; Mertlík, Pavel (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se věnuje hypotéze finanční nestability Hymana P. Minského a její aplikaci na současnou finanční krizi. První půlka práce shrnuje hypotézu finanční nestability a poukazuje na práce, které hypotézu dále rozvíjejí. Druhá půlka práce vztahuje hypotézu k současné finanční krizi. Práce se zde věnuje obecné diskusi o vztahu krize, Minského teorie a případu pádu pojišťovací firmy AIG a plyne z ní, že současná finanční krize vykazuje podstatné znaky Minského hypotézy až na několik důležitých odlišností soudobého finančního systému oproti době Hymana Minského. Těmi jsou hlavně změna v risk managementu a vznik nových finančních instrumentů. V závěru jsou důsledky obou odlišností pro současnou aplikovatelnost hypotézy diskutovány. Zahlavní poučení z Minskeho analýzy je považováno tvrzení, že novodobé finanční krize nevznikají exogenními silami, ale racionálním chováním ekonomických agentů a jsou tím pádem způsobeny endogenně.