Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 128 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 

Dialektologické a sociolingvistické aspekty kontaktu mezi dvěma subdialekty severocentrální romštiny v městě Jelšava
Samko, Milan ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Elšík, Viktor (oponent)
SAMKO,Milan: Dialektologické a sociolingvistické aspekty kontaktu mezi dvěma subdialekty severocentální romštiny v měste Jelšava [Dizertačná práca]/Mgr.Milan Samko-Univerzita Karlova. Filozofická fakulta; Stupeň odbornej kvalifikácie : doctor philosopiae (PhD.).- Praha:UK,2011.s.142. + prílohy 48. Dizertačná práca sa zaoberá rómskym jazykom v meste Jelšava. Subdialektom domácich rómskych občanov mesta (ďalej aj ako L1) a subdialektom prisťahovaných rómskych občanov do mesta Jelšava (ďalej aj ako L2).Prácou chceme ukázať vybrané dialektologické a sociolingvistické aspekty kontaktu L1-L2.Čiže chceme ukázať na základe vybraných javov kontrastívnosť L1- L2, lexikálnu variantnosť L1-L2, mieru a smer akomodácie L1↔L2. Uvedené interpretujeme a konfrontujeme v troch generáciách L1 a v troch generáciách L2, súborne za L1 a súborne za L2. Práca sa snaží v tejto oblasti zachytiť mieru zmeny a vývojové tendencie od najstaršej generácie L1 a L2 po najmladšiu generáciu L1 a L2.Mladá generácia je pre nás ukazovateľom vývojových tendencií a prognóz pri skúmaní takýchto jazykových procesov. Mesto Jelšava je pre nás jedinou známou lokalitou v SR, kde takéto jazykové procesy v uvádzaných intenciách a parametroch v reále prebiehajú a kde ich môžeme skúmať. Prácou chceme preukázať vzájomný vplyv dvoch subdialektov v...

Slovo v obraze / obraz ve slově. Slovo, písmeno, symbol a sdělující gesto v českém umění padesátých a šedesátých let.
Jakš, Filip ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Larvová, Hana (oponent)
Filip Jakš: Slovo v obraze / obraz ve slově. Slovo, písmeno, symbol a sdělující gesto v českém umění padesátých a šedesátých let. bakalářská práce, ÚDKU KTF UK 2009 Vedoucí práce: Mgr. Marie Rakušanová, Ph.D. Resumé (zkrácené) "Kolář nikdy nepřestal být básníkem." Z tohoto Lamačova názoru vyvoďme, že Kolář byl po celý život nejenom básníkem vizuálního jazyka, ale stal se i filozofem slova a obrazu. Slovo prošlo v Kolářově tvorbě metamorfózou. Zpočátku sloužilo jako "očitý svědek" každodennosti, v níž se autor snažil prokázat kosmický rozměr (sbírky Křestní list, Ódy a variace, Limb a jiné básně); později sloužilo k působivému básnickému vyjádření "skutečných událostí" (Kolářovy deníky a Česká suita); v další etapě pro něj Kolář připravil způsob, jak by se mohlo oživit a stát se součástí lidského osudu (Mistr Sun o básnickém umění, Nový Epiktet, Černá lyra). Tehdy však Kolář narazil na neschopnost slov předat něco více než jen slova. Z dogmatu není možné vykřesat ani jiskru živé kreativity. V hlubinách poezie se ukázalo to, co Kolář dřív jen četl u Klímy: slovo je mrtvé. Stejně jako u Nietzscheho Boha to však neznamená, že není možné jej vzkřísit k novému životu. Kolář tedy přestal rozebírat poezii a pustil se do anatomie slov. Na přelomu padesátých a šedesátých let pronikl do hloubi vět, slov, písmen,...

Meditace a sen v díle českých umělců počátku 20. století
Čichovský, Jan ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Bydžovská, Lenka (oponent)
Jan Čichovský Resumé "Meditace a sen v díle českých mistrů počátku 20.století" Svou podstatou a zaměřením se tato práce vztahuje především k osobním představám a meditacím umělců, objevujících svou duchovní cestu prostřednictvím umění. Úvod této práce se vyjadřuje k obecné problematice duchovních proudů, které měly vliv na výtvarné umění a zejména pak pojednává o konkrétních skupinách a směrech, jakými je např. antroposofie, teosofie nebo rozenkruciánská filozofie, které přímo zasahují do dění na počátku století. Vlastním předmětem mé práce je potom výběr z duchovní tvorby autorů Rudolfa Adámka a Františka Bílka, kteří jako jedni z mála sledují cestu křesťanské mystiky, jenž oba autory spojuje. Má práce chce ukázat způsob, jakým umělec přebírá duchovní poselství neviditelného světa, a jak jej prostřednictvím obrazu zhmotňuje. Pozorování nejvnitřnějších snů a tužeb mystikových má sloužit jako prostředek pro lepší pochopení díla i specifické symboliky, kterou jeden každý z těchto tvůrců používá. Neméně významnými jsou také jeho osobní vize. Má práce chce doplnit některé významy symbolistního umění týkající se mystické tematiky a meditace jako prostředku k dosažení poznání, a přiřadit jej do co nejpřesnější souvislosti s konkrétním směrem, který tento proces nejvíce ovlivnil. Umělecká cesta a umělecké dílo je...

Vágnost, věda a filosofie
Nosek, Jiří
Sborník 14 příspěvků věnovaných problematice fenoménu vágnosti a diskutovaných na mezioborovém semináři konaném 8. listopadu 2001 v Praze. Autoři příspěvků se zamýšlejí nad rolí, kterou vágnost hraje v běžném životě, umění, filosofii, lingvistice, psychologii, fyzice abiologii.

Médium fotografie ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy.
ŠEDIVÁ, Adéla
Práce se zabývá zařazením fotografie do projektové výuky na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou obsaženy podrobné informace a poznatky z historie i filozofie fotografie, které určují postoj pedagoga k fotografii samotné. Tyto informace jsou nezbytné pro správný přístup k tvorbě výukového projektu. Praktická část obsahuje konkrétní podobu výukového projektu ?Fotografie a my? pro žáky 5. tříd základní školy. Výukový projekt se opírá o Rámcový vzdělávací program pro základní školy, v oblasti Umění a kultura, ve vzdělávací oblasti Výtvarná výchova. Projekt ?Fotografie a my? je sestaven ze sedmi vyučovacích jednotek. Ze samotné realizace projektu vyplynula i doporučení pro pedagogickou praxi.

REVITALIZACE PŘEDPOLÍ KVĚTNÉ ZAHRADY V KROMĚŘÍŽI
Chybík, Ondřej ; Ležatka, Lukáš (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Zahradní kultura platila do poloviny 19. století za nejvyšší možnou formu umění. Vedle architektury a zahradnictví propojovala také sochařství, malířství, poezii, hudbu, filosofii atd. Kroměřížské zahrady reprezentují více jak půltisíciletý kontinuální vývoj zahradního umění. Historie zahrad vypovídá o podstatných proměnách lidského myšlení (mikrokosmu) a vztahům k vnějšímu světu, makrokosmu. Je zde tedy možné sledovat směřování od renesančního ideálu člověka jako správce vyváženého universa, přes barokní pokus o mechanické ovládnutí bezduché hmoty k následnému pokusu o navrácení prapůvodní přírodní, duchovní podstaty v 18. a v první polovině 19. století, které však 20. století opět záhy zavrhlo.

Dobudování VUT - Fakulta výtvarných umění
Kovářová, Hana ; Kyselka,, Mojmír (oponent) ; Nový, Alois (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce bylo vytvořit architektonickou studii pro objekt fakulty výtvarných umění v městské části Brno - Veveří. Parcela se nachází v blízkosti právnické fakulty Masarykovy univerzity a je ohraničena ulicemi Šumavská, Veveří, Bulínova a Akademická. Projekt navazuje na studii z předmětu TG02, která se zabývala řešením druhé části stavebního programu "Akademické náměstí" a to na fakultu soudního inženýrství a společné zázemí obou fakult. Řešením je tedy komplexní architektonická studie, která urbanisticky a architektonicky řeší obě fakulty a jejich společné zázemí. Hlavní myšlenkou urbanistického konceptu je navázat na okolní blokovou zástavbu typickou pro tuto část Brna. Filozofie architektonického řešení vychází z konceptu tradičních univerzit ve Velké Británii. Řešením jsou tedy dva objekty fakult půdorysného tvaru písmene U, které mezi sebou svírají jednopodlažní objem společného zázemí.

Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G. Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projekt
Tereba, Ján ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; ZBOŘILOVÁ, Jana (oponent)
Abstrakt V prvej časti mojej bakalárskej práce budem rozoberať príčiny a obdobie vzniku surrealizmu, jeho prejavy ako vo sfére literárnej a filozofickej, tak aj jeho presahy do výtvarného umenia. Na jednotlivých príkladoch uvediem metódy surrealistickej obrazovej imaginácie. Popíšem vplyv surrealizmu na svetové a České divadlo a prehodnotím v akej miere divadlo vychádzalo zo surrealistickej metodiky. Analýza a snaha o rekonštrukciu inscenácií Julie aneb snář a Julietta aneb snář na základe získaných vedomostí. Vyvodenie záveru. V druhej časti, venovanej vlastnému konceptu výtvarného riešenia, predstavím, na základe znalostí o surrealizme a divadle ovplyvneným surrealizmom, moje vlastné scénické a kostýmové riešenie k opere Bohuslava Martinů Julietta aneb snář. V závere prepojím výsledky obsiahnuté v prvej časti s výsledným konceptom. Cieľom by malo byť zistiť, či a ako sa prejavili naštudované materiály na finálnej koncepcii.

The contexts of the "aesthetic mentality" of the early avant-garde
Beracková, Dáša ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Papoušek, Vladimír (oponent) ; Zajac, Peter (oponent)
Práca Kontexty "estetickej mentality" ranej avantgardy ozrejmuje súvislosti, ktoré v umení začiatku 20. storočia charakterizujú zmenu paradigmy, označovanú ako nástup historickej avantgardy. V konfrontácii s nejasne definovaným pojmom expresionizmu, tradične používaným pri interpretácii niektorých prejavov avantgardnej poetiky v českej literatúre, nadväzuje práca na diskusiu v aktuálnom výskume avantgardy, upozorňujúcu na diskurz odkrývania "skutočnej skutočnosti", v ktorom sa pretínajú najvýraznejšie dobové reflexie krízy moderny. Predkladaná práca upozorňuje na filozofické a estetické kontexty, ktoré formujú projekt avantgardného umenia, vychádzajúci z naliehavosti korigovať isté aspekty myslenia moderny, predovšetkým pretrvávajúcu tradíciu karteziánskeho myslenia. Pozornosť výkladu sa upriamuje na charakteristický jav "estetickej mentality" avantgardy začiatku 20. storočia, nápadný dotyk diskurzu filozofie a estetiky. Práca sleduje reflexiu týchto kontextov v dobovom prostredí českej kultúry a poukazuje na typologickú spätosť koncepcie modernosti J. Čapka s koncepciou umeleckého tvorenia W. Worringera, na polemiku K. Čapka s noetikou bergsonovskej koncepcie života a na jeho sympatiu voči filozofii "perspektívneho relativizmu", reprezentovanej náhľadmi G. Simmela. Reflexiu uvedených myšlienkových...

Vnímání prostoru: Uvedení do problematiky
Šikl, Radovan ; Šimeček, Michal
Tématika vnímání prostoru je pravděpodobně nejdůkladněji prostudovanou oblastí zrakového vnímání. V průběhu historie se opakovaně ocitala v centru zájmu malířství, filozofie, geometrie, astronomie, fyziologie a stála i u zrodu psychologie jako samostatné vědecké disciplíny. V příspěvku se pokusíme posluchače ve zkratce seznámit s hlavními okruhy problémů, které jsou studovány, používanými metodami výzkumu a některými výsledky, které vypovídají o charakteristických zkresleních člověka při percepčním zachycení prostorových konfigurací. Zmíníme se rovněž o vlastních výzkumech, které byly zaměřeny na hledání vztahu mezi jednotlivými deskriptory vizuálního/optického prostoru (velikost, vzdálenost, umístění, orientace) a na pokus o kvantifikaci parametrů optického prostoru ve vztahu k prostoru fyzikálnímu/reálnému.