Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 73 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Fotograf a pedagog Jan Regal
Smilková, Karolína ; POSPĚCH, Tomáš (vedoucí práce) ; LEDVINA, Josef (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na fotografa a pedagoga Jana Regala. V teoretické části je shrnut jeho život a dílo v podobě fotografické a pedagogické činnosti. Působnost Jana Regala je převázně ve Zlínském kraji, odkud pochází. Záměrem této práce není pouze biografie zmiňovaného fotografa, ale i jeho působení v kontextu s dobou.
Odborné zájmy a harmonie s přírodou. Snahy hraběte Jiřího Buquoye o intelektuální seberealizaci
MORAWETZ, Michal
Tématem disertační práce jsou odborné zájmy hraběte Jiřího Buquoye (1781-1851). Tento aristokrat proslul v první polovině 19. století vynálezy vlastních technických přístrojů, snahou o zlepšování výrobních technologií na svých panstvích, kontakty s přírodovědci a filozofy i sepisováním vlastních odborných prací. Dochované spisy v pozůstalosti Jiřího Buquoye a jeho vydaná díla konfromtuji s reakcemi na ně ze strany vědců a Buquoyova okolí. V práci odhaluji Buquoyovy motivace k vlastní odbornému působení, způsoby, kterými se pokoušel proniknout do vědecké komunity a interpretuji jeho filozofický pohled na svět. Metodologicky se opírám o současný trend intelektuálních dějin, který propojuje interpretaci myšlenek se zasazením díla do kontextu autorova života a dobového myšlení. Zároveň se snažím vyhnout biografické iluzi tím, že se zaměřuji na stěžejní momenty Buquoyova vědeckého působení bez toho, abych je propojoval v konstrukt životního příběhu domnělou kauzalitou. Práci jsem koncipoval jako výklad stěžejních témat a formujících momentů Buquoyových zájmů, které řadím v chronologickém sledu. Důraz kladu na vlivy, které formovaly názory hraběte Buquoye. Byly jimi zejména výchova, vzdělání, nabyté zkušenosti při cestách, četba odborných prací a výměna názorů s vědci. Sledoval jsem, jak se promítaly do jeho odborných témat, konkrétně jak modifikovaly způsoby vyjádření hraběte a pozměňovaly oblasti jeho zájmu. Důležitou součástí práce je i dekonstrukce Buquoyovy sebeprezentační strategie, pomocí níž se pokusil identifikovat s vědeckou komunitou. Své místo v práci má i výklad filozofického názoru hraběte, tedy intelektuální završení jeho snah na poli vědy.
John Steinbeck and His Attachment to the Landscape of California
KAŠŤÁK, Nicholas
Práce se bude v perspektivě ekokritického čtení zabývat drobnějšími literárními útvary amerického prozaika Johna Steinbecka (Tortilla Flat, Cannery Row, The Wayward Bus) a pokusí se o definici prostředí Steinbeckovy prózy, jeho vnímání prostředí a popisu krajiny včetně charakteristiky postav, které přírodním podmínkám čelí a krajinu Steinbeckovy literární Kalifornie obývají. V úvodní části se práce teoreticky zaměří na problematiku ekokritiky jako současného literárního přístupu k prostředí a krajině románů. Jádrem práce bude aplikace ekokritických teoretických východisek na tvorbu Johna Steinbecka, především na jeho vnímání prostoru, přírody a krajiny. Součástí práce bude kapitola zpracovávající Steinbeckovu biografii a jeho spjatost a přírodou a krajinou západního pobřeží USA.
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
Biografie profesora Jana Bouzka
Havelková, Miroslava ; Pinc, Zdeněk (vedoucí práce) ; Německý, Marek (oponent)
Diplomová práce popisuje životní a profesní osudy profesora Jana Bouzka na pozadí historických situací. Tento český intelektuál se díky svému hlubokému vzdělání a své životní filosofii dokázal prosadit na vědeckém poli a přitom čelit peripetiím osudu ve složitém období druhé poloviny 20. století v Československu. Jde o sociálně-historicky koncipovanou komentovanou biografii. Druhou kapitolu tvoří filosofické úvahy nad lidským jednáním a sociologická perspektiva. Ve třetí kapitole popisuji zvolenou metodu, tedy orální historii a prameny biografie. Obsahem nejrozsáhlejší, čtvrté kapitoly, je podrobný životopis Jana Bouzka s historickými a faktografickými vstupy. Zahrnuje celý jeho osobní i profesní život, od dětství, přes studia, počátky vědecké činnosti až po dosažení vědeckých titulů. Historické vstupy se týkají zlomových období v Československu, která Jan Bouzek prožil, padesátá léta, "Pražské jaro", rok 1968 a následnou normalizaci, podmínky pro cestování do zahraničí v době komunistické totality a zlom v roce 1989, "Sametovou revoluci. V závěru kapitoly je podrobnější vhled do jeho obšírného díla. Pátou, závěrečnou kapitolu, tvoří několik jeho zamyšlení a postřehů a výsledek, k němuž jsem dospěla. Na konci práce je úplný seznam jeho knih, článků a dalšího díla.
Count Maurice de Benyovszky and the central European literary reflections of his life and work
Beňačková, Miroslava ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce) ; Benešová, Michala (oponent)
Cieľom predkladanej bakalárskej práce je zamerať sa na grófa Mórica Beňovského, cestovateľa, dobrodruha a kráľa na Madagaskare, na jeho život a dielo, a reflektovať jeho osobnosť a význam v stredoeurópskom priestore. Ide o pokus vysledovať rozdiely medzi jeho zobrazovaním v literárnych dielach spomínaného regiónu, zdôvodniť ich a konfrontovať ich s historickou skutočnosťou. Pozornosť bude tiež venovaná vydaniam jeho denníkov z ciest a spôsobu ich prekladu do slovenčiny a maďarčiny. Kľúčové slová Móric Beňovský, cestovateľ, Madagaskar, stredná Európa, dobrodružný román, biografia, pamäti, denníky
Josef Aleš-Lyžec (1862-1927): Životopisná freska
Hatala, Petr ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Pokorný, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o osobnosti Josefa Alše-Lyžce, českého pedagoga, kreslíře, překladatele, průkopníka a propagátora lyžařské turistiky v českých zemích. Je vypracována historickou metodou na základě studia pramenného materiálu Alšovy pozůstalosti v Literárním archivu Památníku národního písemnictví v Praze. V první části jsme seznámeni se stručnou biografií Josefa Alše-Lyžce, která rekapituluje nejdůležitější okamžiky jeho života. Druhá část práce se na základě dochovaných dokumentů snaží postihnout nejdůležitější oblasti Alšova života, především jeho činnost pedagogickou, výtvarnou a lyžařskou. Důraz byl kladen také na rozbor jeho korespondence, jenž nám osvětluje vztah k jeho slavnějšímu příbuznému Mikoláši Alši, k nemanželskému synovi Josefu Váchalovi a k jeho matce Anně Váchalové (Hlaváčkové). Celá práce si klade za cíl alespoň částečně přiblížit tuto polozapomenutou osobnost současnému čtenáři, jenž dosud neměl k dispozici žádnou Alšovu biografii. KLÍČOVÁ SLOVA Josef Aleš-Lyžec, Mikoláš Aleš, Josef Váchal, Anna Váchalová, biografie, rodinná korespondence, lyžařství v českých zemích, učitel na přelomu 19. a 20. století.
Případ začínajícího učitele na Kavkaze
Šimáková Dosoudilová, Anna ; MALANÍKOVÁ, Hana (vedoucí práce) ; CHRZ, Vladimír (oponent)
Diplomová práce Případ začínajícího učitele na Kavkaze: autorský přístup ve školském systému je pokusem o ztvárnění a zreflektování zkušenosti učitelských začátků. Případová studie vychází z půlročního působení autorky na mezinárodní škole ve Tbilisi v Gruzii a je vedena snahou „poučit se z krizového vývoje“ a získat potřebný vhled jak do vlastní pedagogické činnosti, tak do možností, jak pracovat uvnitř omezujícího školského systému tvořivě a osobitě. V první části se experimentálně zachází s narativní biografií - „románově“ je líčen první půlrok v práci učitelky, přičemž se využívá autentických deníkových zápisů a úvah, e-mailů a stylizovaných literárních deníkových záznamů z tohoto období. Druhá část vyprávěnou zkušenost reflektuje a rozebírá s pomocí odborné literatury a nachází témata, která i vzhledem k budoucí zamýšlené pedagogické praxi autorky potřebují být hlouběji propátrána (nenásilná komunikace, důslednost, svoboda a řád ve vyučování a vztazích, potřeba zůstat jako učitelka přítomná, zapojená). Autorka pro sebe nalézá k těmto tématům zdroje, které mohou sloužit jako inspirace pro její další výchovnou a učitelskou činnost (metoda nenásilné komunikace, unschooling, dialogické jednání), propojuje impulsy a doporučení z těchto inspiračních zdrojů s příklady ze školní praxe a vytváří si na základě toho vlastní příručku pro další pedagogické (a rodičovské) působení. Na závěr je celý příběh nahlédnut optikou narativní analýzy, která odkrývá prvky shodné s žánrem Bildungsromanu a zjišťuje, že se v podaném vyprávění jedná o příběh hledání. Hledání smyslu konání, hledání sebe, své dospělé podoby, svého místa ve společnosti. Hledání vztahu ke školským institucím a k žákům v nich. V tomto posledním bodě dochází diplomová práce k potřebě vytvoření vzdělávacího systému, který by nebyl hierarchický, ale představoval by spíše společenství rovných, ve kterém se vztahy budují nikoliv na principu moci a síly, příkazů a zákazů, ale na podkladu široce rozvinuté empatie.
Kategorizace "vzbouřenců" z období Korjŏ na příkladech životopisů kroniky Korjŏsa
Vojtíšková, Markéta ; Glomb, Vladimír (vedoucí práce) ; Löwensteinová, Miriam (oponent)
(česky) Politické a společenské podmínky období Korjŏ daly vzniku fenoménu tzv. vzbouřenců. Oficiální kronika Korjŏsa zaznamenala jejich případy v třiceti osmi životopisech, které měly sloužit jako výstraha budoucím generacím. Jaké modely rebelů a typy vzpour podle této kroniky existovaly a jaké byly příčiny revolt?

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 73 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.