|
Městský cestovní ruch v regionálním centru na příkladu města Plzně
Koutenková, Zuzana ; Vágner, Jiří (vedoucí práce) ; Novotná, Marie (oponent)
MĚSTSKÝ CESTOVNÍ RUCH V REGIONÁLNÍM CENTRU NA PŘÍKLADU MĚSTA PLZNĚ Abstrakt Městský cestovní ruch v Plzni jako významném regionálním centru, jeho současná situace, potenciál i budoucí rozvoj jsou hlavními zkoumanými tématy této diplomové práce. Cílem práce je podat ucelený pohled na roli cestovního ruchu v Plzni. Úvodní část práce je věnována obecné problematice cestovního ruchu, v níž se řeší otázka cíle, metod zpracování a hodnocení literatury. Obsah následujících kapitol je věnován předpokladům a následně formám cestovního ruchu v Plzni a jejich možný rozvoj do budoucna. V rámci terénního průzkumu bylo prováděno dotazníkové šetření s provozovateli ubytovacích zařízení, které je zhodnoceno v několika částech práce. Závěrečná část obsahuje zhodnocení dané problematiky. Klíčová slova: městský cestovní ruch, Plzeň, potenciál rozvoje
|
|
Kultura, kreativita a rozvoj města: kritické zhodnocení realizace projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015
Ciprová, Petra ; Sýkora, Luděk (vedoucí práce) ; Mulíček, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi kulturou, kreativitou a rozvojem měst se speciálním zaměřením na projekt Evropské hlavní město kultury (EHMK) a jeho realizaci v Plzni. Práce hodnotí potenciál a úskalí této iniciativy na příkladu Plzně, která získala prestižní titul EHMK pro rok 2015. Práce diskutuje stav projektu a situaci ve městě během přípravné fáze a hledá a diskutuje kromě kladných a záporných aspektů kandidatury i možné hlubší příčiny současných problémů, kvůli kterým je situace v Plzni velmi závažná a další vývoj značně nejistý. Mezi nejpalčivější problémy, ke kterým dochází i v jiných post-socialistických zemích, lze považovat nedostatečné pochopení projektu, nedostatek politické podpory, snahy o politizaci a komercializaci projektu, lokální zahleděnost či nedostatečné finanční zajištění. Ukazuje se, že pro tyto země je velmi obtížné zrealizovat projekt na "evropské úrovni", a proto práce nabízí i některá doporučení, která by mohla vést k úspěšnější realizaci projektu. Klíčová slova: kultura, kreativita, město, Evropské hlavní město kultury, Plzeň.
|
| |
|
Církevní tisk v první polovině 20. století se zaměřením na tituly vycházející v Západočeském kraji
Špiclová, Zdeňka ; Suk, Pavel (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Cílem této bakalářské práce je podat přehled církevního tisku, vycházejícího v první polovině 20. století v Západočeském kraji spolu s jeho stručnou charakteristikou. V první části je nastíněna situace, která panovala v našich zemích v první polovině 20. století, z hlediska politického, kulturního a společenského. Dále se zabývám událostmi, které byly v této době pro církev významné. Na konci první části také zmiňuji významný církevní tisk vycházející v daném období, především se věnuji titulům katolickým. Druhá část se věnuje přehledu počtu věřících v jednotlivých církvích v letech 1900 - 1950 a také situaci, která v církevním prostředí panovala na Plzeňsku. V poslední části pak stručně charakterizuji jednotlivé tituly z hlediska formálního i obsahového. Je zde tak zmíněno, kdo byl vydavatelem a nakladatelem jednotlivých titulů, kdo byl redaktorem a kde bylo dané periodikum vytištěno. Také poukazuji na periodicitu daného titulu, období, ve kterém daný list vycházel, komu byl určen a jakého byl obsahového zaměření.
|
|
Naplněnost územního plánu jako nástroje územního plánování - dokumentace vs. realita
Hrudková, Magdalena ; Perlín, Radim (vedoucí práce) ; Treml, Václav (oponent)
Územní plánování je vědou, jež čerpá z přírodních, technických i společenských věd a zároveň proniká do sféry ekonomické, sociální i sféry životního prostředí. Přitom reaguje i na změny společenských podmínek. Úkolem územních plánů, jako dlouhodobých dokumentů, je reagovat na minulý vývoj, soudobé tendence a podporovat budoucí rozvoj. Územní plány pořízené v 90. letech, tedy v prostředí nového politického režimu, měly důležitou roli, podchytit a podpořit územní rozvoj. Mezi města, která pořizovala za nových politických podmínek územní plán, patřila i Plzeň. Účinnost územního plánu Plzně z roku 1995 byla prognózována na 15 let, tedy do loňského roku. V případě snahy o hodnocení územního plánu, je nutné vzít v úvahu změnu nejrůznějších podmínek ve společnosti. Budeme-li respektovat vliv těchto změn, pak hodnotit dobrý nebo špatný plán není možné. Z tohoto důvodu je v této práci přistupováno k jakési úvaze o naplněnosti územního plánu města Plzně.
|
|
Změny reálných dopravních toků a akcesibility v Plzeňském regionu ve vztahu k systému osídlení
Brož, Petr ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Květoň, Viktor (oponent)
Problematika dopravy je v současnosti jedním z nejvíce diskutovaných témat, a to díky prohlubující se územní diferenciaci vyvolávající zvýšené nároky na kvalitu současných dopravních spojení. Zvláště pak atraktivita středisek a existence kvalitní dopravní infrastruktury, podněcující rozvoj území (jeho úspěšnost), se stává jedním z nejdiskutovanějších témat dnešní doby. Tato diplomová práce se tak zabývá porovnáním a zhodnocením změn prostorových interakcí v systému osídlení Plzeňského kraje ve dvou časových řezech (1991 a 2001). Analýza dopravních interakcí bude provedena pomocí několika statistických metod a za pomoci technologií GIS. Hlavní pozornost však bude věnována prostorové diferenciaci frekvence dopravních toků a dopravní dostupnosti. Následně bude provedeno srovnání dopravních charakteristik s charakteristikami komplexního významu osídlení za účelem zjistit základní vztahy mezi těmito ukazateli. Klíčová slova: prostorové interakce, dopravní dostupnost, frekvence veřejné dopravy, dopravní toky, dopravní regionalizace, Plzeňský kraj.
|
|
Vybrané aspekty testamentární praxe v pozdním středověku (na příkladu měst Olomouce a Plzně v letech 1350-1469)
Veselý, Martin ; Zaoral, Roman (vedoucí práce) ; Malý, Tomáš (oponent)
Práce je rozvržena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá cestami vedoucími ke spáse duše. Zejména otázkou víry v dogma o očistci a způsobům, jak mohou podle Tomáše Štítného živí zkrátit očistcová muka zesnulých hříšníků. Předmětem druhé kapitoly je kvantitativní rozbor zbožných odkazů peněžních i nepeněžních. Základní výzkumné otázky jsou: Jaké dobročinné instituce byly nejčastěji obdarovávány? Jak velký počet a objem odkazů jim byl určen? Jak se lišila struktura zbožných odkazů v závětech mužských a ženských testátorů? K jakým změnám v typu a objemu zbožných odkazů v průběhu sledovaného období došlo a jaké byly hlavní příčiny těchto změn? Ve třetí kapitole analyzuji veškeré nepeněžní odkazy a kladu si otázku, do jaké míry se v jejich složení odrážejí genderové a socioekonomické rozdíly mezi testátory. Ve čtvrté kapitole rekonstruuji geografický horizont testátorů. Mým cílem je ověřit předpoklad, že velikost geografického horizontu měšťanů je přímo úměrná celkovému významu příslušného města.
|
|
Bytový dům
Egermaier, Václav ; Mastný, Václav (oponent) ; Brukner, Bohuslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá novostavbou bytového domu v Plzni na Slovanech. Základním cílem je vyhotovení projektové dokumentace pro provádění stavby. Objekt je tvořen čtyřmi nadzemními, jedním podzemním podlažím a plochou střechou. Půdorysný tvar L, odskočené 4.NP a balkóny odlehčují hmotové řešení objektu. Konstrukční systém objektu je železobetonový kombinovaný systém v 1.PP, skeletový systém v 1.–3.NP a zděný stěnový systém ve 4.NP. V objektu je navrženo šest bytových jednotek se sklepy, dvě garáže, relaxační místnost a tělocvična. Práce obsahuje přípravné a studijní práce, architektonicko-stavební řešení, požárně-bezpečnostní řešení objektu a techniku prostředí stavby.
|
|
Poprojektová analýza řešení dálničního obchvatu Plzně
Borkovec, Martin ; Martiš, Miroslav (vedoucí práce) ; Karel, Karel (oponent)
Diplomová práce v první části nastiňuje silniční dopravu, její vývoj
a společenský význam. Popisuje problematiku silniční dopravy ve vztahu
k životnímu prostředí a vlivu na lidské zdraví. Dále informuje o procesu posuzování vlivů na životní prostředí (tedy "EIA") a o procesu poprojektové analýzy vlivů na životní prostředí. Rozebírá cíle a problematiku v rámci těchto dvou na sobě návazných procesů.
Druhá část práce se zaměřuje již na samotné město Plzeň a jeho vybudovaný dálniční obchvat. Hodnotí účinnost aplikovaných opatření zmírňujících negativní dopad stavby na životní prostředí a lidské zdraví. Dále zkoumá efektivnost obchvatu, zda splnil svůj účel. Tedy, jestli dokázal odklonit významnou část dopravy z dálnice D5 mimo město Plzeň. Další zkoumanou oblastí je hluková a imisní zátěž v okolí původního dálničního průtahu cesty město Plzeň
|
| |