Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 309 záznamů.  začátekpředchozí297 - 306další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Vliv kinematografie na názor veřejnosti
PFLEGEROVÁ, Jana
Do masmédia patří i kinematografie, se kterou se setkáváme v dnešní době stále častěji. V ČR se řídí podle zákona č. 249/2006 Sb., kterým se mění zákon č.273/1993Sb. o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl,o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů. Tvůrčí způsob života ustupuje do pozadí a nyní se preferuje konzumní způsob života, který se orientuje na spotřebu a zábavu. Typické znaky životního stylu: kognitivní zhodnocení sebe sama a svého postavení ve světě {--} osobní životní filozofie, způsob prožívání {--} kvalitou a intenzitou prožitku se lidé navzájem liší, vztah k práci, odpočinku a pohybové aktivitě {--} regenerace a relaxace, zvládání sociálních interakcí {--} dostatečná opěrná sociální síť, ego úroveň {--} kompetence při zvládání náročných životních situací. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké faktory ovlivňují výběr filmu a jak ovlivňuje vybraný film názory široké veřejnosti. Cíl byl naplněn. Provedeným výzkumem se měly potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy, které zní: H1:Široká veřejnost upřednostňuje filmy s komediální tématikou. H1 byla potvrzena. 96 respondentů (20%) odpovědělo, že nejoblíbenějším filmovým žánrem jsou komedie. Z tohoto počtu bylo 53 respondentů ženského pohlaví a 43 mužského pohlaví. Jak u mužského pohlaví, tak i u ženského ohlaví komedie byl nejoblíbenější filmový žánr., H2: Široká veřejnost preferuje české filmy. H2 byla potvrzena. Česká společnost (59%) navštěvuje radši české filmy. U ženského pohlaví (61 respondentů) bylo více odpovědí pro český než u mužského pohlaví (35 respondentů)., H3: Široká veřejnost upřednostňuje filmy, které jsou v nabídce masmedií. H3 byla vyvrácena. 56 respondentů (34%) si vybírá film dle žánru, z toho bylo 27 ženského pohlaví a 29 mužského pohlaví. Nejoblíbenějším kritériem filmu je žánr. Z celkového počtu tvořilo 55% ženské pohlaví. Z toho můžeme usoudit, že kina více navštěvují ženy. Ženy (55%) tvořily nejvíce početnou věkovou kategorii od 16 do 25 let. Z tohoto výzkumu vyplynulo, že si široká veřejnost chodí do kina odpočinout, pobavit se a užít si humor a zábavu. Animované a komediální filmy, jsou většinou humorné a zábavné, proto jsou v prvních pozicích žebříčku návštěvnosti. Z výzkumu vyplynulo, že široká veřejnost dává přednost v 59% českým filmům. Na základě výsledků provedeného výzkumu je nutno konstatovat, že vliv kinematografie na názor veřejnosti je sice oblast spadající do pedagogiky volného času a prevence rizikového chování, ale přesto je této problematice věnováno v široké veřejnosti málo pozornosti. Předpokládám, že by bakalářská práce mohla být využita jako vhodný doplňující materiál týkající se problematiky životního způsobu osob v české společnosti
Názory pedagogů a žáků na vliv masmédií na rizikové chování dětí a mládeže
HRKALÍKOVÁ, Jana
Děti nemají dostatek životních zkušeností a proto nedovedou pokušení získat nabízený produkt odolat. Reklamní tvůrci představují v reklamách mystifikovaný svět. Pokud rodina dítěte nefunguje tak jak by měla a dítě není informováno ani ve školním prostředí o nebezpečnosti masové komunikace, hrozí, že dítě bude ovlivněno reklamou a bude v ní hledat chybějící pozitivní vzor. Tímto vvzorem se může stát konzument alkoholických nápojů. Reklama představuje konzumenta alkoholu jako člověka vedoucího zdánlivě šťastný život a proto může dítě konzumace alkoholu lákat. Teoretická část je věnována rozdělení masové komunikace a reklam. Jsou zde popsány psychologické aspekty reklamy. Dále zde popisuji několik teorií vlivu médií. Další část je věnována zákonu o reklamě a etickému kodexu reklamy. Zmiňuji se o negativních stránkách reklamy, obzvláště reklamy na alkohol. Opomenuta není ani mediální výchova a její využití. Zaměřuji se na užívání alkoholu u mládeže a na škodlivé účinky alkoholu. Cílem výzkumné části práce je zmapování názorů žáků a jejich pedagogů na osah reklam ve vztahu k alkoholu a následně tyto názory porovnat. Hypotézy zní následovně. Na všech základních školách se vyučuje mediální výchova. Nadpoloviční většina pedagogů souhlasí s tím, že reklamy děti negativně ovlivňují. Nadpoloviční většina žáků sleduje reklamy. Žáci znají reklamy na alkohol. Použita byla strategie kvantitativního výzkumu, technika dotazníku. Dotazníkové šetření bylo provedeno u 60 žáků osmých a devátých tříd Základní školy Lišov a 60 učitelů na pěti základních školách na Českobudějovicku. Vyplněné dotazníky byly vyhodnoceny pomocí elementární statistiky programů SPSS a Excel. Zjistila jsem, že žáci ve velké míře sledují reklamy a nejsou si vědomi toho, že by byl jejich názor do jisté míry formován reklamou. Reklamy na alkohol se žákům líbí. Žáci nejsou dostatečně informováni o škodlivosti alkoholu. Téměř všichni žáci již alkohol konzumovali a mnozí z nich již byli opilí. Učitelé uvádějí, že reklamy nabízející alkohol formují názory dětí. Vítají vyučování mediální výchovy a propagaci reklamy by více omezili.
Informovanost žáků základních škol v Milevsku o problematice HIV/AIDS
VINKLEROVÁ, Lucie
AIDS je pandemické onemocnění známé bezmála tři desetiletí a nejúčinnější prevencí je informovanost a uvědomělé sexuální chování jednotlivců. Zejména mladí lidé mají o onemocnění vědět co nejvíce, aby se mohli účinně chránit. Cílem práce je zjistit zdroje informací o HIV/AIDS a úroveň vědomostí o tomto onemocnění dospívající populace, resp. žáků nejvyšších ročníků základních škol v Milevsku. V teoretické části této práce se zaměřuji na dospívající jedince, jejich životní styl a především na probouzející se zájem o sexualitu a jejich sexuální chování. Hledám vlivy, které tyto sexuální aspekty mohou ovlivňovat, včetně sexuální výchovy ve škole a v rodině. Zabývám se vlivem informací o HIV/AIDS na sexuální chování mládeže. Krátce popisuji preventivní programy AIDS určené pro dospívající jedince. Výzkum provedený dotazníkovou metodou ukazuje, že žáci jsou o problematice prevence HIV/AIDS rámcově informovaní, ovšem některým skutečnostem je třeba se věnovat podrobněji. Pozitivním zjištěním je, že až dvě třetiny dotazovaných se domnívají, že získané informace o HIV/AIDS ovlivní v budoucnu jejich sexuální chování tak, aby nedošlo k nákaze. Jen samotná informovanost ale k zábraně šíření infekce nestačí. Je potřeba dále realizovat preventivní programy, poskytovat kvalitní informace v rámci sexuální výchovy, ale i v médiích a směřovat k odpovědnému sexuálnímu chování jednotlivce. V neposlední řadě je důležité zajišťovat a podporovat takové prostředí ve společnosti, které bude pozitivní a nebude napomáhat šíření nákazy.
Rizikové chování adolescentů se zaměřením na užívání návykových látek
FENDRICHOVÁ, Anna
Bakalářská práce se zabývá problematikou rizikového chování adolescentů v oblasti užívání návykových látek, zejména kouření, konzumace alkoholu a experimentování s marihuanou. Teoretická část je rozdělena do několika kapitol, které pojednávají o dospívání, návykových látkách, příčinách tohoto chování a o primární prevenci. Analýza dat získaných ve výzkumné části poskytuje informace o věku začátku užívání tabáku, alkoholu a marihuany, jejich frekvenci užívání a informaci, od koho získali dospívající první návykovou látku a o rozdílnosti v užívání návykových látek mezi studenty Střední školy obchodu a služeb, Obchodní akademie a Středního odborného učiliště.
Evaluace primární prevence na základních školách.
PRŮCHOVÁ, Dominika
Cílem primární prevence je odradit od rizikového chování či zahájení rizikového chování posunout do co nejpozdějšího věku. Z toho důvodu byly stanoveny mechanismy primární prevence, kde jako hlavní vykonavatel jsou pověřeny školy a školská zařízení. Hlavní činitel na utváření postojů a výchově dětí je bezesporu rodina, avšak ta velmi často selhává v preventivním dění v návaznosti na rizikové chování. Rodina má jasně nezastupitelnou roli, kterou má ve společnosti suplovat škola, prostřednictvím svých realizovaných preventivních programů. Každá základní škola je povinna vypracovat tzv. "minimální preventivní program``, podle metodického pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Na kolik jsou preventivní opaření ze strany školního prostředí účinná, se pokusím zjistit v této práci. K výzkumu je použita metoda kvalitativního výzkumu, formou obsahové analýzy dat, získaných z minimálních preventivních programů a z dříve provedených výzkumů, zaměřených na rizikové chování. Takto získaná data byla vzájemně komparována, analyzována na základě jejich dostatečnosti a plného zastoupení vyskytujícího se rizikového chování. Data byla dále evaluována prostřednictvím polořízeného rozhovoru s krajskou koordinátorkou prevence sociálně patologických jevů. Výzkumný soubor tvoří základní školy z Českých Budějovic a z Třeboně, celkem 10. Cílem diplomové práce bylo Zmapovat oblast primárně preventivních aktivit v základních školách na základě jejich včasnosti a zastoupení prevence vybraného rizikového chování provést evaluaci.
Vybrané rizikové chování a společensky nežádoucí jevy u dětí základních škol
SUCHELOVÁ, Markéta
Práce se zabývá vybraným rizikovým chováním a společensky nežádoucími jevy u dětí základních škol. Data pro tuto práci byla sbírána v devátých třídách základních škol v Jihočeském, Středočeském a Ústeckém kraji. Pro zjištění dat byl použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku, na základě jehož vyhodnocení jsou verifikovány či falzifikovány předem stanovené hypotézy. Respondenti vyplňovali dotazníky ve školním prostředí, ovšem s vyloučením jim blízké autority z důvodu získání co nejvyšší validitu dat. Práce obsahuje teoretickou část, která popisuje jednotlivé vybrané jevy, předchozí statistiky jejich výskytu, stejně jako období života, ve kterém se respondenti nacházejí. V praktické části jsou vytyčené cíle a je zde popsán vlastní výzkum a diskuze s autory, z nichž jsem čerpala. Cílem práce bylo zmapovat výskyt a rozsah vybraných jevů u žáků devátých tříd základních škol. Dílčími cíli bylo porovnání jevů mezi jednotlivými regiony a komparace dat s realizovanou prevencí. Z výzkumu vyplývá, že vybrané jevy se vyskytují ve všech regionech, žádný z jevů neabsentuje v žádném kraji. Nejvíce je zastoupeno užívání legálních, společensky tolerovaných látek, tedy alkoholu a tabáku. Každý z vybraných krajů je ohroženější v jiné formě rizikového chování než ostatní regiony. Jako nejrizikovější se ukazuje kraj Jihočeský s nejvyššími zkušenostmi žáků s nelegálními drogami, a to jak v počtu zkušeností, tak ve frekvenci užívání. Z výzkumu dále vyplývá, že realizace primární prevence přichází téměř u všech forem vybraného rizikového chování pozdě, a to často až po vlastním zapojení žáka či jen krátce před ním. Výsledky práce je možné využít praxi, např. lektory primární prevence, školními metodiky prevence k sestavení Minimálních preventivních programů a v neposlední řadě k výuce a pro potřeby dalších výzkumům.
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základních škol v okresech Louny a České Budějovice
NOVÁKOVÁ, Eva
Rizikové chování je považováno za jeden z velmi významných problémů současného společenského vývoje. Neustále se dynamicky vyvíjí a způsoby dosud uplatňované při jeho řešení většinou nelze hodnotit jako účinné. Toto konstatování se vztahuje nejen k České republice, ale na celou současnou společnost, jedná se tedy o problém celosvětový. Rizikové chování zahrnuje širokou škálu problémů, které tvoří zejména u dětí a mládeže výrazné společenské, zdravotní, ale i ekonomické riziko. Rizikové chování dětí a mládeže představuje v dnešní době velké riziko, kterým se zabývá mnoho odborníků. Tento neustále se vyvíjející problém je v dnešní společnosti velmi aktuální a často diskutovaný, je zapotřebí věnovat mu více pozornosti a dbát též na jeho prevenci. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Pro teoretickou část jsem využila poznatků z prostudované odborné literatury a dalších materiálů a zdrojů. Pro výzkum jsem zvolila kvantitativní metodu výzkumu, metodu dotazování, techniku sběru dat prostřednictvím dotazníku. V dotazníku byly použity otázky uzavřené, polootevřené, otázky kontrolního charakteru a dále otázky, jejichž hodnocení proběhlo za pomoci hodnotící škály. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 9. třídy základních škol v okresech České Budějovice a Louny. Celkem bylo rozdáno a vyplněno 593 dotazníků z obou okresů (404 dotazníků za okres České Budějovice a 189 dotazníků za okres Louny). Cílem výzkumu bylo zmapovat výskyt vybraného rizikového chování u žáků 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny, získaná data následně zpracovat a vzájemně komparovat. Dále pak zjistit zdroje informací o vybraných formách rizikového chování a míru, do které mohou působit tyto zdroje informací pro žáky 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny motivačně pro jejich aktivní zapojení do vybraných forem rizikového chování. Pro dosažení výše uvedených cílů byly stanoveny následující hypotézy: H1: Vybrané rizikové chování se ve větší míře vyskytuje u žáků základních škol v okrese Louny. H2: Informace získané z médií, internetu a od kamarádů jsou pro žáky 9. tříd základních škol okresů České Budějovice a Louny více motivující k jejich aktivnímu zapojení do vybraných forem rizikového chování oproti informacím získaným ze školy, rodiny, přednášek a besed. Výsledky této práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice na vybraných základních školách v okresech České Budějovice a Louny, dále jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách (výsledky budou použity pro zpracování Minimálního preventivního programu), nebo jako materiál sloužící pro potřeby výuky a dalšího výzkumu.
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základního školství
KORTIŠOVÁ, Jana
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základního školství Abstrakt k bakalářské práci Úkolem mé práce je zmapovat a vyhodnotit výskyt vybraného rizikového a závislostního chování v populaci žáků druhého stupně základních škol v regionu České Budějovice. V teoretické části své práce vysvětluji termín rizikové chování a jeho etiologii, popisuji jeho jednotlivé druhy, které jsem rozdělila na drogové a nedrogové závislosti a charakterizuji zde věkového období dospívání. Pro dosažení vytyčených cílů jsou kvantitativním výzkumem formou anonymního dotazníku sbírána data na šesti základních školách v Českých Budějovicích, kterými jsou zjišťovány zkušenosti žáků s vybranými druhy rizikového a závislostního chování. Jmenovitě se jedná o zkušenosti žáků s alkoholem, tabákem, ilegálními drogami, šikanou, gamblerstvím a využíváním počítače a internetu. Na základě svého výzkumu si také ověřuji tři předpokládané hypotézy. Hypotéza číslo 1 zní: Nadpoloviční většina žáků základní školy se v průběhu školní docházky setkala se šikanou. Tato hypotéza byla falzifikována. Z výsledků mého výzkumu totiž vyplývá, že se šikanou se setkalo pouze 34 % dotazovaných žáků. Hypotéza č. 2: První zkušenost s legálními návykovými látkami mají žáci již před 13. rokem věku. Tato hypotéza byla verifikována. Hypotéza č. 3: První zkušenost s ilegálními návykovými látkami je již před 14 rokem věku. I tato hypotéza byla verifikována. Výsledky mé práce mohou být použity pro potřeby dalšího výzkumu, pro potřebu výuky a preventivního dění ve školských zařízeních a také pro větší míru informovanosti o vybraném rizikovém chování dětí a dospívajících. Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Vácha Autor: Jana Vochozková České Budějovice 2008
Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách
ŠMATLÁKOVÁ, Iva
Téma této práce zní Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách. Rizikové chování je obecný pojem a každý člověk o něm má různou představu. Dle odborníků lze vymezit 3 základní oblasti rizikového chování. První oblastí je zneužívání návykových látek, druhou je rizikové chování v oblasti reprodukčního zdraví a třetí je rizikové chování v oblasti psychosociální. Tato problematika je stále aktuálním předmětem celé společnosti. Usus návykových látek, šikana či patologické hráčství patří k nejznámějším podobám sociální patologie vyskytující se na základních školách. Současný stav byl čerpán z odborné literatury. Je v něm popsán pojem rizikové chování, druhy sociálně patologických jevů, oblast školní i mimoškolní primární prevence a cílová skupina {--} dospívající. Důležitým faktorem vzniku rizikového chování je jeho prevence. Na kolik jsou preventivní opaření ze stran rodiny, přátel, médií a především školního prostředí účinná zjišťuji v této práci. Cílem bakalářské práce je posoudit účinnost primární prevence rizikového chování na základních školách. Dílčím cílem je zmapovat postoje žáků a školních metodiků prevence k rizikovému chování a k primární prevenci. Ke sběru dat byla pro žáky základních škol použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků. Dále byl v práci aplikován kvalitativní výzkum, kde byl nástrojem sběru dat polostandardizovaný rozhovor se školními metodiky prevence. Z výzkumu vyplynulo, že děti mají nemalé zkušenosti s návykovými látkami a školní metodici neshledávají primární prevenci za dostatečně účinnou. Výsledky tohoto průzkumu byly předány ředitelům škol a metodikům prevence a mohou být využity v rámci primární prevence, ve výuce a pro potřeby dalšího výzkumu.
Informovanost dospívajících v otázce HIV/AIDS
SOMPEKOVÁ, Zuzana
Abstrakt Bakalářskou prací na téma {\clqq}Informovanost dospívajících v otázce HIV/AIDS`` jsem se snažila o zjištění, jak jsou naši dospívající mladí lidé informování o HIV a AIDS, o prevenci proti sexuálně přenosným chorobách, jaké je jejich sexuální chování, jestli dodržují zásady bezpečného sexu a jaké jsou jejich znalosti o správné manipulaci s potencionálně infikovanými injekčními jehlami. V teoretické části se zabývám úlohou rodiny v sexuální výchově a mluvím o rodině a rolích rodičů ve vztahu k sexuální výchově. Dále se zabývám otázkou, jak a kdy začít s informováním dospívajících potomků. V další části popisuji dospívání, vztah dospívajících k dospělým. V další kapitole rozvádím téma {\clqq}Sexuální výchova ve škole`` , definuji sexuální výchovu jako předmět a jeho cíle, důvody povinné sexuální výchovy. Nedílnou součástí této kapitoly je také téma bezpečného sexu. Dále se zabývám rizikovým chováním a oblastmi rizikového chování dospívajících, zde uvádím faktory ovlivňující rizikové chování, což jsou např. individuální, rodinné či společenské aspekty. Ve své práci se zmiňuji o všech sexuálně přenosných chorobách, dále pak také o jejich prevenci. Prevenci jsem rozvedla do tří skupin {--} primární, sekundární a terciární prevenci, popsala jsem zásady úspěšné prevence. V poslední kapitole teoretické části uvádím rizikové a ochranné faktory, do nichž řadím dědičnost, osobnost dítěte, rodinu, školu, vrstevníky a širší okolí. Pro praktickou část jsem použila dotazníkovou metodu. Chtěla jsem zjistit, zda jsou dospívající dostatečně informováni o HIV a AIDS, jestli dbají na prevenci při sexuálním styku a zda ví, jak bezpečně postupovat při kontaktu s použitou injekční jehlou. Výsledky jsem zpracovala pomocí tabulek a grafů. Z tohoto výzkumu jsem poznala, že dospívající mládež je o problematice HIV/AIDS rámcově informována, ale informace nejsou příliš podrobné detailní a dostačující. Je třeba zintenzivnit a zkvalitnit preventivní programy, rozšířit sexuální výchovu, která by měla být realizována již od nižších ročníků vzhledem k věku. Měl by být zajištěn odborný dohled nad publikovanými informacemi na internetu a v časopisech pro mladé, dbát, aby tento zdroj mladí lidé více využívali jako doplňující a hlavně aby měli jistotu, že zde nebudou žádné nevalidní informace či dokonce desinformace.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 309 záznamů.   začátekpředchozí297 - 306další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.