Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29,259 záznamů.  začátekpředchozí29240 - 29249další  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.73 vteřin. 

Analýza vývoje konceptu mikrofinancí v českém neziskovém sektoru
Plhoň, Tomáš ; Ochrana, František (vedoucí práce) ; Mašková, Pavla (oponent)
PLHOŇ, Tomáš. Analýza vývoje konceptu mikrofinancí v českém neziskovém sektoru. Praha, 2011. 70 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra veřejné a sociální politiky. Vedoucí diplomové práce prof. PhDr. František Ochrana, DrSc. Abstrakt Tato práce se zabývá konceptem mikrofinancí a jeho rozvojem v českém neziskovém sektoru. V první části se autor věnuje stručnému popisu tohoto konceptu a jeho historickému vývoji v průběhu posledních padesáti let. Následuje samotná analýza, která se snaží vypořádat s faktem, že i přes velmi rychlý celosvětový rozvoj tohoto fenoménu po celém světě jde v České republice stále o poměrně nový jev. Metodou polostrukturovaných rozhovorů se autor pokusil zmapovat hlavní aktéry v tomto odvětví, odhalit jejich zájmy, postoje, zdroje a deklarované cíle. Stěžejním bodem analýzy je český internetový portál myElen.com, který je do velké míry hlavním hybatelem veškerého dění v oblasti mikrofinancí v Česku. V závěru autor nabízí zhodnocení analytických poznatků a navrhuje možné budoucí kroky k jeho dalšímu zkoumání, stejně tak doporučuje nejvhodnější kroky v oblasti tvorby politik.

Fyzioterapie ruptury Achillovy šlachy vzniklá při sportu
BERNÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá tématem "Fyzioterapie ruptury Achillovy šlachy vzniklá při sportu". Ruptura Achillovy šlachy se nejčastěji vyskytuje u mladých mužů, kteří se amatérsky nebo profesionálně věnují nějaké sportovní aktivitě. Patologie v oblasti Achillovy šlachy jsou stále častější i díky zvyšující se nabídce a lepší dostupnosti volnočasových sportů. Pokud dojde k poranění šlachy je pacient nucen podstoupit léčbu. V současné době existují tři způsoby léčby: konzervativní, operativní či léčba miniinvazivní perkutánní technikou. Poslední dvě techniky jsou nejčastěji voleny pro aktivní lidi či sportovce. V teoretické části se věnuji shrnutí poznatků o Achillově šlaše po stránce anatomické, fyziologické a biomechanické. Zabývám se také vznikem ruptury (jejími vyvolávajícími příčinami), klinickými souvislostmi a vyšetřením. V neposlední řadě popisuji jednotlivé druhy léčby ruptury, fyzioterapeutický postup a možné kontraindikace v průběhu léčby. Do teoretické části práce jsem zahrnula taktéž soubor preventivních opatření, díky kterým je možné zranění předcházet. Důležitost těchto zásad vidím zejména v tom, že se jejich dodržování vytrácí i v oblasti profesionálního sportu. Praktická část byla zpracována metodou kvalitativního výzkumu a obsahuje cíle a výzkumnou otázku, metodiku práce, průběh a popis terapie i zpracované výsledky formou kazuistik pacientů. Úkolem stanoveného cíle je návrh a realizace individuální fyzioterapie u pacientů s rupturou AŠ. Výzkumná otázka se zaměřuje na sledování změn vyšetřovaných parametrů po fyzioterapeutickém postupu. V oddílu metodiky je charakterizován výzkumný soubor, který se skládá ze dvou pacientů s diagnózou celkové ruptury Achillovy šlachy, jež docházeli na Rehabilitační oddělení Nemocnice České Budějovice, a.s.. Pacienti utrpěli úraz v průběhu sportovní aktivity (basketbal, fotbal) a následně byla u obou shodně provedena operace formou otevřeného operativního výkonu. Dále je v této části popsán průběh vstupního a výstupního vyšetření. Nejdříve byla od pacientů odebrána anamnestická data, poté byly vyhodnoceny jednotlivá vyšetření kineziologického rozboru. Využitými technikami ke sběru dat byl rozhovor a pozorování. Průběh fyzioterapeutické léčby zaznamenal několik lokálních problémů, na které bylo nutné se při terapie soustředit: otok přilehlých tkání, omezení hybnosti, změnu měkkých struktur v oblasti hlezna a nártu, oslabení muskulatury bérce i stehna, tuhost AŠ. Také bylo nutné s pacienty provést reedukaci chůze a senzomotorické techniky. Po aplikaci stanovené fyzioterapeutické léčby došlo u obou pacientů ke zlepšení hodnot somatometrických měření (obvod stehenního svalu, lýtkového svalu, hlezna, přes hlavičky metatarsů), hybnosti v hlezenním kloubu do dorzální a plantární flexe a zlepšení svalové síly hlavně u m. quadriceps femoris a m. triceps surae. Cíle práce byly splněny a výzkumná otázka zodpovězena. Výsledky práce budou poskytnuty odborné fyzioterapeutické veřejnosti a měla by být užitkem jak pro klinickou praxi fyzioterapeutů, tak i pro studenty v aplikaci moderních fyzioterapeutických technik u dané diagnózy.

Sociální vyloučení u bezdomovců a jeho vliv na zdraví
ZLATUŠKOVÁ, Vendula
Diplomová práce zpracovaná na téma "Sociální vyloučení u bezdomovců a jeho následný vliv na zdraví" podává ucelený pohled na problémy lidí, kteří se nacházejí bez střechy nad hlavou, rodinných a společenských vazeb a často trpí zhoršeným zdravotním stavem a nedostatkem kvalitní sociální a zdravotní péče. V teoretické části, nazvané kapitolou "Současný stav", se zabývám myšlenkami a prostudováním základních pojmů. Definováním objektivních a subjektivních faktorů bezdomovectví, dále a stěžejně problematikou zdraví a jeho determinant, přičemž nastiňuji právě problematiku zdraví týkající se osob bez přístřeší, především somatické a psychické komplikace, navazující na systém zdravotní péče poskytovaný těmto lidem. Cílem bylo odhalit a vydefinovat prvky sociálního vyloučení u bezdomovců a nalézt jejich podmíněnost ve vztahu k subjektivnímu vnímání zdravotního stavu. Základním položeným podkladem pro výzkum byly následující výzkumné otázky: V1: Jaké příčiny hrály významnou roli v ocitnutí se respondentů na ulici? V2: Jak lidé bez domova hodnotí své momentální zdraví? V3: Jak lidé bez domova vnímají pomoc v oblasti zlepšení jejich situace? Předmětem výzkumu jsou souvislosti mezi životní (sociální) situací vybrané skupiny obyvatel a jejich subjektivně vnímaným zdravotním stavem. Ke zjištění potřebných údajů byla použita metoda kvalitativního charakteru, technika polořízeného rozhovoru doplněna pozorováním. Výzkum byl proveden v Azylovém domě sv. Pavla v Českých Budějovicích. Rozhovory byly uskutečněny s 10 respondenty a výsledky zkoumaného souboru jsou shrnuty v podobě kazuistik. Následně rozděleny do kategorií a interpretovány podle podobnosti či rozdílnosti uvedených tvrzení. Tato práce může být využita jako podklad pro další kvantifikovatelné zkoumání sociálních determinant zdraví souvisejících s bezdomovectvím. Společně se sociální pracovnicemi AD sv. Pavla vnímám absenci propojení zdravotně sociálních služeb pro osoby bez domova. Tuto problematiku je třeba dále prohlubovat, aby posléze mohla sloužit k ovlivnění veřejné politiky při formování prostředí ovlivňujícího naše zdraví.

Konstrukce kvótních znaků „region“ a „velikostní skupina obce“
Vinopal, Jiří
Příspěvek je věnovaný problematice kvótního výběru a zejména konstrukci kvótních znaků „region“ a „velikostní skupina obce“, které se Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) v současné době věnuje ve snaze o zkvalitnění výběrového procesu a inovaci tazatelské sítě.

Typologie pravidelných uživatelů marihuany podle míry kontroly
Erva, Jan ; Morávek, Jan (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce "Typologie pravidelných uživatelů marihuany podle míry kontroly" pojednává o vzorcích užívání, které si uživatelé udržují a zkoumá, jak svoji konzumaci konopných látek kontrolují nebo regulují. Pro výzkum fenoménu "(Ne)kontrolovaného užívání marihuany: rituály a neformální normy u mladých pravidelných uživatelů" byly provedeny kvalitativní polostrukturované rozhovory s jedenácti respondenty, kteří vypovídali o svém užívání marihuany. Analýza dat byla vykonána pomocí metody zakotvené teorie. Při užívání marihuany jsou důležité strategie, kterými se uživatelé snaží zvládat rizika a předcházet sociálním a zdravotním problémům. Jsou zodpovědní za sledování svého užívání a rozhodují se ohledně pravidel, která by měli dodržovat. Zvažují, jak by jim mohlo jednání ublížit. Pokud je jejich úsilí úspěšné, pak jsou rizika minimalizována a užívání marihuany je pod kontrolou. Když osvojená pravidla nedodržují nebo se dokonce ocitají ve stavu absence pravidel, pak propadají nekontrolovaným (chaotickým) vzorcům. Na uživatele působí celá řada příčinných a intervenujících podmínek, které formují jejich vzorec užívání a management užívání konopných drog.

Ošetřovatelská péče u zlomenin stehenní kosti u dětí do pěti let
TROJANOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zabývá problematikou ošetřovatelské péče o děti na náplasťové extenzi a jejich hospitalizací na lůžkovém dětském oddělení. Problematika zlomenin u dětí je stále aktuálním tématem, jelikož je málo literatury o ošetřovatelské péči o tyto děti. Děti se zlomeninou stehenní kosti do pěti let se nejčastěji léčí konzervativním způsobem za pomoci náplasťové extenze. Stanovili jsme si dva hlavní cíle práce. Prvním cílem práce bylo zjistit, jak dítě zvládá hospitalizaci na lůžkovém dětském oddělení. Druhý cíl byl zaměřen na specifika ošetřovatelské péče u dětí do pěti let se zlomeninami stehenní kosti na lůžkovém dětském oddělení. K těmto cílům jsme si stanovili čtyři výzkumné otázky. První výzkumná otázka se zabývá tím, jaký má přínos hospitalizace dítěte se zlomeninou stehenní kosti s matkou na lůžkovém dětském oddělení. Druhá výzkumná otázka se věnuje uspokojováním potřeb dítěte se zlomeninou stehenní kosti. Třetí otázka zjišťuje specifika ošetřovatelské péče u dětí do pěti let se zlomeninou stehenní kosti. Poslední se zabývá možnými komplikacemi, které z ošetřovatelského hlediska mohou vzniknout u dětí do pěti let se zlomeninou stehenní kosti. K vypracování bakalářské práce bylo využito kvalitativního výzkumného šetření za pomoci polostrukturovaného rozhovoru se všeobecnými sestrami a rodiči dětí na náplasťové extenzi. Rozhovory probíhaly v období od 16. 2. 2013 do 31. 3 ve dvou nemocnicích v Praze a v jedné nemocnici v Brně. Výzkumný soubor tvořilo šest sester pracujících na dětském oddělení a pět rodičů hospitalizovaných na dětském oddělení se svými dětmi. Získané údaje byly zpracovány do kategorií v modulu Microsoft Word a poté byly tyto kategorie okomentovány. Výsledky poukazují na to, jak dítě zvládá hospitalizaci na lůžkovém dětském oddělení a jaká jsou specifika ošetřovatelské péče. První výzkumná otázka se zabývala hospitalizací dítěte se zlomeninou stehenní kosti na lůžkovém dětském oddělení. Zjistili jsme, že děti na náplasťové extenzi jsou obvykle hospitalizovány se svými rodiči. Hospitalizaci zvládají dobře, protože se o ně převážně starají rodiče. Sestry uvedly, že pro dítě je lepší hospitalizace s rodičem, protože je zvyklé na péči od matky či otce a je klidnější. Druhou výzkumnou otázkou jsme zjišťovali potřeby dítěte na náplasťové extenzi. Došli jsme k závěru, že o veškeré potřeby dítěte se stará matka či otec. Z potřeb jsme zjišťovali hlavně výživu, hygienu, vyprazdňování a pohyb. Potřeba výživy se u těchto dětí zajišťuje vleže na lůžku a krmí se nejčastěji lžičkou. Pokud je dítě krmeno kojeneckým mlékem, podává se mu přímo z prsu matky nebo z kojenecké lahve odstříkaným mlékem. Hygiena se provádí též v lůžku a to za pomoci umělohmotného umyvadla a žínek. U potřeby vyprazdňování jsme došli k závěru, že se děti na náplasťové extenzi převážně vyprazdňují v lůžku do plen. Pohyb mají děti, které jsou umístěné na náplasťové extenzi, omezený a zajišťují si ho převážně samy. Třetí výzkumná otázka zkoumala specifika ošetřovatelské péče u dítěte s náplasťovou extenzí. Zjistili jsme, že se extenze upravuje dle potřeby pomocí ,,speciálních obvazů" a elastických obinadel. Veškerá ošetřovatelská péče se provádí vleže v lůžku. Čtvrtá výzkumná otázka se zabývala ošetřovatelskými komplikacemi, které u těchto dětí mohou vzniknout. Všechny sestry se zmínily o možnosti vzniku defektu pod náplastí. Došli jsme k názoru, že je důležitá zvýšená péče o pokožku na dolních končetinách. Tato práce by měla sloužit k seznámení s náplasťovou extenzí a k následnému odstranění chyb, které se mohou v péči o dítě se zlomeninou stehenní kosti na náplasťové extenzi vyskytovat.

Rozvoj grafomotoriky u předškolních dětí s příznaky hyperaktivity
ŠMÍDOVÁ, Kateřina
Grafomotorika je soubor pohybových dovedností v grafické oblasti. Její rozvoj je závislý na celkové úrovni psychomotorického vývoje, zejména hrubé a jemné motoriky. Hyperaktivita znamená nadměrné nutkání k činnosti, nadměrné pohyby. Velmi často se proto u dětí, které mají příznaky hyperaktivity, vyskytují problémy s některou oblastí psychomotoriky. Cílem práce bylo zjistit, nakolik úroveň rozvoje grafomotoriky ovlivňuje u hyperaktivních dětí odklad školní docházky a také jak se mateřské školy věnují u těchto dětí rozvoji jemné a hrubé motoriky. Oba cíle byly splněny. Teoretická část práce se zabývá podrobným popisem problematiky, snaží se podat ucelený přehled o tématu. Výzkumná část je tvořena integrovaným výzkumem. Kvalitativní výzkum probíhal pomocí řízených rozhovorů se zástupci mateřských škol. Rozhovor byl zaznamenáván písemně a následně analyzován a zpracován do tabulek. Kvantitativní část výzkumu byla postavena na sběru dat pomocí dotazníků a na následné analýze dat. Výsledky byly zpracovány do grafů. Dotazníky byly celkem dva, oba anonymní. Jeden byl určen pro pedagogické pracovníky mateřských škol, zaměřoval se na zachycení dětí s příznaky hyperaktivity a orientační posouzení úrovně jejich psychomotorického vývoje. Druhý dotazník vyplňovali rodiče dětí, které byly pedagogy uvedeny jako hyperaktivní. Zjišťoval úroveň hrubé i jemné motoriky, grafomotoriky a případný odklad (i zvažovaný) školní docházky. Byly stanoveny dvě hypotézy. Výzkum obě hypotézy potvrdil. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že nedostatky v rozvoji grafomotoriky u předškolních dětí jsou závislé na rozvoji hrubé motoriky a koordinace a že u hyperaktivních dětí jsou v těchto oblastech větší nedostatky. V předškolním věku by se proto měl psychomotorický vývoj, hlavně pohybová koordinace, hrubá a jemná motorika, cíleně podporovat a rozvíjet. Tím lze zvláště u hyperaktivních dětí předejít problémům s grafomotorikou.

Sebehodnocení adolescentů se specifickými poruchami učení
Rubášová, Tereza ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice sebepojetí a sebehodnocení adolescentů se specifickými poruchami učení. Teoretická část je zaměřena na specifické poruchy učení, adolescenci a sebepojetí dospívajících. V praktické části diplomové práce jsem shromáždila informace o adolescentech se specifickými poruchami učení pomocí rozhovoru, pozorování a z dat pedagogicko-psychologické poradny. Z těchto údajů jsem sestavila tři případové studie chlapců a jedné dívky pro období od narození až do současnosti. Pokusila jsem se z kasuistik analyzovat obecné znaky individuálních problémů se specifickými poruchami učení s důrazem na utváření jejich sebepojetí.

Rozpad manželství a partnerské vztahy dětí
WÖLFLOVÁ, Pavla
Bakalářská práce se zabývá problematikou dospělých lidí pocházejících z rozvedených rodin a problematikou partnerských vztahů. Cílem práce bylo zachytit, jaké bylo prožívání těchto lidí během rozvodu jejich rodičů a po něm. Dále, zda rozvod ovlivnil jejich postoje k partnerství a manželství. Teoretická část stručně charakterizuje partnerské vztahy a jejich vývoj. Proces výběru partnera a jaký mají rodiče na tento proces vliv. Rodinu, její funkce a role otce a matky. Manželství a sňatečnost v České republice. Problematiku rozvodů, rozvodovost v České republice, příčiny rozvodu, nejčastější reakce dětí na něj a následné dopady, a to z krátkodobého i dlouhodobého hlediska. Výzkumné šetření bylo prováděno metodou rozhovoru. Zúčastnili se ho čtyři respondenti vě věku 26 - 30 let.

Výtvarné činnosti v mateřské škole
VALENTOVÁ, Michaela
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké výtvarné techniky využívají učitelky jedné mateřské školy pro práci s dětmi.Zda se drží osvědčených známých technik, nebo experimentují i s novými netradičními technikami, materiály a pomůckami. Teoretická část se zabývá otázkami vývoje předškolního dítěte, zařazením výtvarných činností a výtvarných technik v rámci programu mateřské školy. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření s učitelkami jednotlivých tříd a rozhovory s dětmi. Praktická část je rozšířena o popis netradičních výtvarných technik a výtvarných činností na základě vlastní realizace.