Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26,812 záznamů.  začátekpředchozí26803 - 26812  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.65 vteřin. 

A Dystopian Prediction of Inevitable Future in Aldous Huxley's Brave New World
Moldřík, Karel ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Bakalářská práce "Dystopická předpověď neodvratitelné budoucnosti v Konci Cilizace od Aldouse Huxleyho" je pečlivou analýzou Huxleyho mistrovského díla Konec Civilizace. Práce se soustředí na objevení veškeré inspirace, kterou mohl Huxley najít ve svém životě, ve společnosti Spojených států amerických a tematicky obdobných dílech v době jeho života, které by se daly považovat za zdroje inspirace. Hlavní literární díla Lidé jako bozi (1923) od H. G. Wellse a My (1924) od Jevgenije Zamjatina, která jsou často zmiňována ve spojení s Koncem Civilizace, jsou analyzována v souvislosti s možným zdrojem inspirace a porovnána s Koncem Civilizace.

Cesta pravdy J.S Machara. Život a dílo J.S. Machara ve 20. a 30. letech 20. století
Sýkora, Petr ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Tato práce, vznikající postupně v průběhu posledních pěti let, byla iniciována snahou přispět co největší možnou měrou k osvětlení a zmapování života a díla českého básníka a fejetonisty Josefa Svatopluka Machara. Na toto téma bylo pochopitelně napsáno několik více či méně povedených monografických knih již v minulosti. Jmenujme například studie V. Martínka Josef Svatopluk Machar (1912), Z. Pešata Josef Svatopluk Machar básník (1959), F. Soldana Josef Svatopluk Machar (1974) nebo stať B. Svozila uveřejněnou v jeho macharovském výboru Pravdy znak (1982). Vzhledem k tomu však, že všechny zmíněné monografie zachycují takřka výhradně básníkovo předválečné období a vyhýbají se jeho životu ve 20. a 30. letech 20. století, stejně tak jako opomíjejí jeho tvorbu z této doby (nebo vše shrnují na pouhých několika stránkách), bude úkolem této práce podat co nejucelenější a nejpodrobnější pramenný materiál k poznání Macharovy poválečné tvorby a zároveň jeho života v dotčených letech, neboť právě v souvislosti s tímto obdobím je básníkův obraz nejčastěji pokřivován tradovanými omyly, nepravdami a zjednodušujícími frázovitými formulkami, a to jak v ústním podání, tak mnohdy i na stránkách učebnic literatury.

Licenční smlouvy na internetu pro díla k bezúplatnému použití
Stacho, Marek ; Boháček, Martin (vedoucí práce) ; Menčl, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na bezúplatné licence používané na internetu a rozšířením možností klasického copyrightu jakožto ochrany autorských děl. Porovnává různé druhy licenčních rámců, jejich výhody v praktickém použití a zároveň nevýhody jednotlivých licencí při využití pro konkrétní díla. Cílem práce je zhodnotit vhodnost použití konkrétních licenčních smluv pro bezúplatně poskytovaná díla, případně rozšíření znění těchto licenčních smluv tak, aby lépe vyhovovala požadavkům současných trendů. Dalším cílem je také zhodnotit současný stav použití licencí na českém internetu v porovnání se světovými trendy.

Leoš Janáček: Symfonietta, geneza a interpretační problémy díla
Blahunek, Václav ; Šebesta, Josef (vedoucí práce) ; Šebesta, Josef (vedoucí práce) ; Štědroň, Miloš (oponent)
První část této diplomové práce je věnována poslednímu tvůrčímu období Leoše janáčka, jeho inspiračním zdrojům a podnětům. Genese Sinfinietty je pojata z opačného , tedy z vojenského hudebního prostředí a dokumentuje Janáčkovy kontakty, vlivy a ispirace vojenskou hudbou. Dále se vymezuje způsob Janáčkovy kompoziční metody, která právě v Sinfoniettě inklinuje jak k jeho skladbám komorním, absolutním, tak i k dílům hudebně- dramatickým, programním. Zachycuje průběh Janáčkovy tvorby orchestrální v linii podnětů psychologických ( Žárlivost), sociálních ( Šumařovo dítě), historických ( Taras Bulba, Balada blanická) až po oslavné ( Sinfonietta). Druhá část práce analyzuje zásadní interpretační problémy Sinfonietty Leoše Janáčka, a to z pohledu dirigenta. Poukazuje zvláště na obtíže tempové, zvukové, proporční, rytmické, estetické a zároveň přináší jejich vladtní tvůrčí řešení. Závěrečná kapitola srovnává interpretační postoje dvanácti význačných dirigentů v konkrétních úsecích Janáčkovy Sinfonietty. Hodnotí zvukové proporce, tempové přechody a celkové působení úvodních a závěrečných fanfár v podání dvanácti světových orchestrů.

Marie Kokešová Šechtlová, ženský element ve čtyřech generacích fotografického ateliéru Šechtl a Voseček v Táboře
BOLKOVÁ, Petra
Marie Kokešová Šechtlová, ženský element ve čtyřech generacích fotografického ateliéru Šechtl a Voseček v Táboře Bakalářská práce se věnuje fotografickému dílu Marie Kokešové Šechtlové, která od 60. let 20. století patřila k významným českým umělkyním. V úvodu práce je nastíněna historie ateliéru Šechtl a Voseček v Táboře. Bylo to prostředí, do něhož se Marie Šechtlová přes svého manžela Josefa Šechtla dostala a z něhož pak také dále čerpala a vycházela. Navazující část práce se zabývá spoluprací Marie a jejího manžela Josefa Šechtla, přičemž tato etapa se stala důležitým pilířem její tvorby. V hlavní části textu se pak bakalářská práce věnuje zmapování dvou stěžejních aspektů díla Marie Šechtlové. Fotografka bude představena jednak jako vyznavačka bruselského stylu, fotografka poezie všedního dne, jako průkopnice barevné fotografie a jednak jako ilustrátorka literárních děl, především poezie. Básníka Jana Nohu inspirovaly fotografie Marie Šechtlové k pozoruhodným veršům, ona na oplátku ilustrovala jeho básnické sbírky a vznikla mezi nimi obdivuhodná tvůrčí spolupráce. Závěrečná část textu práce bude věnována komparaci její tvorby s dílem ostatních soudobých českých fotografek Dagmar Hochové, Emily Medkové, Evy Fukové či Běly Kolářové, které vyšly a tvořily především v prostředí hlavního města Prahy.

Robert Schumann a jeho klavírní cykly z let 1845 -1850
Šanderová, Jitka ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Bakalářská práce se zabývá životem Roberta Schumanna a jeho klavírními cykly, které zkomponoval mezi lety 1845 - 1850. Jedná se o Album pro mládež op. 68, Lesní scény op. 82 a Pestré listy op. 99. Cílem této práce je vsadit tyto cykly do kontextu Schumannova života a díla, zjistit okolnosti jejich vzniku, inspirační zdroje a popsat jejich charakter jak z pohledu interpreta, tak coby instruktivního materiálu z pohledu hudebního pedagoga.

Sajat'-Nova. Zlatý věk arménské trubadúrské lyriky
Kohoutková, Petra ; Palek, Bohumil (vedoucí práce) ; Vrhel, František (oponent)
Zaver "rem me prace bylo pokusit se postihnout kavkazskou trubadlirskou poezii alespoii ve ~;u jeji sire prostre~~i~tvi~ zivota a dila basnika Sajat' ~N~;~. Asugh~ka tvorba zl ted tavuje bohatou studmcl mspuace dodnes a skrze obrazy pochazeJlcl z obdobl "temneho p" ~iho veku" presla placha divka-gazela a nest'astne zamilovany basnik aZ do zanru stte hirnich pisni; z prostredi kraIovskych dvoru a zvuku loutny aZ na stadiony s ~~~ronickou hudbou. Kavkazska trubadurska lyrika je schopna oslovit siroke publikum, ~e re se neomezuje pouze na Arrnenii, Gruzii a Azerbajdzan - cetne posluchace si najde i v ~u Turecku, Stredni Asii a v arabskych zemich. Pribeh, ktery vypnivi, je vlastne porad stejn;. Na rozdil od versu francouzskych stredovekych pevcu vsak pisne kavkazskych trUbadUril nejsou cbapany jako uzavrena minulost - soude podle poezie ohlasove a nescetnych obrarn prevzatych z pisni lidovych a asughskych, ktere zaznivaji v populami tvorbe, jde 0 ryzi soucasnost. Asughske basne se staly neodlucnou soucasti armenskeho lyrickeho fondu jako takoveho.

Základní myšlenkové inspirace otce Bernarda Říšského OFM (1925-2004) v jeho exerciciích
Veldová, Dagmar ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Novotný, Vojtěch (oponent)
RESUMÉ bakalářské práce Ing. Dagmar Veldové ZÁKLADNÍ MYŠLENKOVÉ INSPIRACE OTCE BERNARDA ŘÍSKÉHO OFM (1925-2004) V JEHO EXERCICIÍCH Záměrem této bakalářské práce bylo představit otce Bernarda Říského OFM a jeho myšlenky uvedené ve dvou exerciciích. Kapitola 1 Osobnost Bernarda Říského OFM spojuje životopisné údaje, základní osobnostní rysy a přehled současného stavu Bernardova díla. Byly používány osobní dokumenty otce Bernarda, jeho rodiny a jeho řeholní rodiny. Dále Bernardovo vzpomínání na jeho život, které bylo publikováno po několik let v časopisu Poutník a které bylo přerušeno a ukončeno Bernardovým úmrtím. Z výše uvedených podkladů byl vyhotoven Bernardův celkem kompletní životopis, který dosud nebyl k dispozici a jeho zkrácenou verzi obsahuje tato kapitola. K popisu Bernardových základních osobnostních rysů byly rovněž využity výše uvedené podklady a zároveň má osobní dlouholetá znalost otce Bernarda. Přehled současného stavu Bernardova díla byl vyhotoven z dostupných exercicií, rekolekcí a promluv, které jsou k dispozici v provinčním archivu v konventu Panny Marie Sněžné na Jungmannově náměstí v Praze. Kapitola 2 Základní témata v Bernardově nauce se skládá z pěti částí. První částí je úvod. Obsahuje základní informace o výběru právě textu exercicií, Bernardovo schéma duchovních cvičení, důvod...

Technologie a techniky závěsného obrazu v období baroka jako inspirační zdroj pro vizuální interpretaci.
BUČKOVÁ, Michaela
Tato diplomová práce se bude zabývat malířskou, technologickou výstavbou závěsného obrazu v období baroka a bude inspiračním zdrojem pro vizuální interpretaci. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá technologiemi barokní malby na závěsném obrazu a malířskými technikami té doby. Klíčovou postavou bude studium díla Karla Škréty. Nedílnou součástí budou teoretické a technologické poznatky předních restaurátorů. Na základě jejich poznání bude aplikován technologický postup ve vlastní tvorbě, která je součástí praktické části.

ZLOMY. Fenomén psychologična v novější české malbě.
HLÁDEK, Štěpán
Tato práce se snaží prozkoumat filosoficko-psychologické základy české malby posledních dvaceti let. Sleduje vývoj od moderny k postmoderně. Snaží se definovat hlavní rysy současné malířské tvorby a postihnout změnu přístupu k malbě jako výtvarné technice. Dále popisuje inspirační zdroje současné české malby a konkrétní projevy této inspirace v díle českých autorů. Je zahrnut pokus o letmou evaluaci dění na české profesionální výtvarné scéně v devadesátých letech. Práce bude v praktické části doplněna malířským souborem, jenž se snaží reflektovat současnou různorodost přístupů k vizuální tvorbě.