|
Podpora vybraných pražských divadel z veřejných zdrojů
Vondráčková, Anna ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Hanzlík, Jan (oponent)
V první části se bakalářská práce zabývá možnostmi financování pražských divadel z veřejných zdrojů se zaměřením na aktuální Grantový systém hlavního města Prahy. Popisuje vývoj grantové politiky v posledních cca deseti letech a transformaci příspěvkových organizací divadel na jiné právní formy. Druhá část práce se věnuje konkrétním příkladům financování a hospodaření třech divadel, a to Dejvického divadla, Divadla v Celetné a Divadla Minor. Tato divadla mají různou právní formu a proto i struktura jejich příjmů a míra čerpání podpory z veřejných zdrojů je rozdílná.
|
|
Možnosti financování divadel na příkladu vybraných pražských organizací
Maternová, Tereza ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Hanzlík, Jan (oponent)
Cílem této práce je představit možné formy provozování divadel a nastínit způsoby jejich financování. Práce nabízí stručný přehled možných zdrojů příjmů divadel rozdělených podle zdrojového subjektu a dále se soustředí na financování ze zdrojů veřejných. Poskytuje výčet grantových příležitostí divadel na území hlavního města Prahy, dotýká se kulturní politiky, multiplikačního efektu dotací do divadel a procesu transformace pražské divadelní sítě započaté v roce 2001. Teoretické poznatky o možnostech financování divadel jsou v druhé části práce prakticky ověřovány na konkrétním případu dvou pražských divadel - Dejvického divadla, o.p.s. a Divadla Na zábradlí, p.o. a na jejich hospodaření v letech 2008 a 2009.
|
|
Řízení ekonomických procesů vícesouborového divadla
Koublová, Simona ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Wurm von Sterndorff, Henriette (oponent)
Zvoleným tématem mé bakalářské práce je problematika řízení ekonomických procesů vícesouborového divadla. V úvodní části se věnuji základním teoretickým poznatkům problémové oblasti. Popíši modelově nejběžnější typ organizační struktury vícesouborového divadla v podmínkách České republiky a z popsaného typu odvodím úskalí (slabé stránky) a naopak výhody (silné stránky) provozu vícesouborového divadla. Na úvodní teoretickou část navazuje praktická část, opírající se o základní charakteristiky Divadla F. X. Šaldy v Liberci (dále jen DFXŠ), jako zvoleného subjektu pro praktickou aplikaci teoretických poznatků. Na základě analýzy získaných interních informací a aplikování výzkumných nástrojů, vycházejíc ze zdrojů DFXŠ a konzultací s panem ředitelem MgA Martinem Otavou, případně dalšími odbornými pracovníky DFXŠ a SWOT analýzy, formuluji v závěrečné části práce vlastní návrhy a východiska pro možné zlepšení finanční situace DFXŠ.
|
|
Možnosti financování a udržitelnost provozu amatérského divadla na příkladu Divadla Kámen v Praze
Hulec, Oskar ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Tyslová, Irena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá možnostmi financování divadla z veřejných i soukromých zdrojů. Velký důraz je kladen především na Kulturní politiku ČR a hl. m. Prahy a na související grantové programy. Dále jsou rozebrána specifika marketingu v neziskové sféře a podrobně popsán tzv. marketingový mix. Praktickou částí je případová studie Divadla Kámen. Je popsána jeho historie a hlavně ekonomické hospodaření. Na marketingovém mixu je ukázáno, jak a čím divadlo vzbuzuje poptávku. Pomocí tzv. SWOT analýzy je vystižen stav, ve kterém se soubor nachází. Práce došla k závěru, že prakticky není rozdíl mezi financováním amatérských a profesionálních divadel. Co se týče Divadla Kámen, je naznačeno, že se nachází na svém dosavadním vrcholu, kde může ještě dlouho vydržet, ale ze kterého jen velmi obtížně půjde dál.
|
|
Online marketingová strategie portálu Divadlo.cz
Jermářová, Karolína ; Černá, Jitka (vedoucí práce) ; Svoboda, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je navrhnout online marketingovou strategii pro internetový portál Divadlo.cz, který právě prochází kompletním redesignem včetně rozšíření funkcí a služeb poskytovaných svým uživatelům. Navržený mix marketingových aktivit má pomoci rozšířit u cílových skupin povědomí o novinkách na webu a zajistit růst cílené návštěvnosti. Zároveň s tím jsem se zaměřila na možnosti zvyšování konverzního poměru webu a na základě provedených analýz a uživatelského testování jsem navrhla některé změny na webu, které přispějí k vytvoření uživatelsky přívětivějšího prostředí a usnadní dosažení cílů webu. Vzhledem k tomu, že provozovatelem portálu je příspěvková organizace Ministerstva kultury ČR Institut umění -- Divadelní ústav, volila jsem takové marketingové metody, které co nejméně zatěžují rozpočet a dají se z větší části personálně zajistit z vlastních zdrojů. Při psaní této práce jsem vycházela především z vlastních znalostí a zkušeností, které jsem získala několikaletým samostudiem a prací ve společnosti, která se zabývá webdesignem a internetovým marketingem. Během zpracovávání tématu jsem spolupracovala se zástupci Institutu umění -- Divadelního ústavu, se kterými jsem práci konzultovala a získala jsem od nich řadu cenných informací. Celá práce je rozdělena do dvou hlavních celků, z nichž první teoretická část se věnuje internetovému marketingu jako takovému a jeho vybraným nástrojům, které lze využít při vytváření online marketingové strategie webu v oblasti neziskového sektoru. V druhé stěžejní části se již zaměřuji výhradně na portál Divadlo.cz, který nejprve podrobuji webovým analýzám a uživatelskému testování, abych pak mohla v závěru navrhnout konkrétní marketingovou strategii ke zvýšení návštěvnosti webu, a to v členění složek: věcné, časové, finanční a personální.
|
|
Philantrophy and financing of the theatres
Blahová, Natália ; Doležalová, Antonie (vedoucí práce) ; Ježek, Tomáš (oponent)
Tato práce se věnuje financování Národního divadla v Praze, přičemž největší pozornost věnuje dobrovolným mecenášským zdrojům příjmů. Národní divadlo je symbolem české národní identity a odhodlanosti. Podle legendy je jeho vznik spojen s mecenášskou tradicí, která přetrvávala téměř nepřetržitě během celé jeho umělecké činnosti. Ověření této mecenášské tradice je hlavním cílem diplomové práce. Pomocí metody sonda, práce analyzuje ve vybraných letech příjmy, výdaje a deficity divadla. U příjmů zjišťuje příjmy z vlastní činnosti a z veřejných rozpočtů, z nichž vyvozuje procento soběstačnosti. Záměrem práce je zmapování přítomnosti mecenášů a podílu výše jejich dobrovolných příspěvků na financování celkových nákladů. Dále se práce snaží komplexně zachytit vývoj hospodaření divadla, jeho institucionální a politický vývoj. Na závěr určuje společné i rozdílné tendence vývoje.
|
|
Příprava a realizace literární předlohy a její využití při práci s dětským kolektivem (s využitím dramatické výchovy)
ZÁBILKOVÁ, Zdeňka
Práce je zaměřena na vliv umění, zejména vliv divadla a dramatického umění na emocionální a intelektuální rozvoj dětské psychiky, a popisuje, jak divadlo seznamuje zábavnou formou děti se světem, ve kterém žijí, učí je vnímat krásu literárních odkazů minulosti i získávat přehled o literatuře současnosti. Dále zkoumá význam dramatické výchovy, která formou hry a improvizace přijatelným způsobem rozvíjí dětské dovednosti jazykové a pohybové a učí je dovednosti mezilidské komunikace. Také je v ní rozebírán konkrétní příklad této moderní formy výchovy s použitím dramatu, kdy vedoucí skupiny (učitel) zvolí pro skupinu atraktivní nebo vysoce aktuální téma a děti pak rozvíjejí příběh, ve kterém se dívají na problém z různých úhlů, zamýšlejí se nad důsledky různých činů, a hledají optimální řešení problému, což rozvíjí jejich sociální inteligenci.
|
| |
| |
| |