Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  začátekpředchozí26 - 35  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Od smyslového prožitku k transcendentálnímu ve vybraných dílech: A. Gida (Les nourritures terrestres) a J.M.G. Le Clézia (L'extase matérielle)
Vrchovecká, Jana ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Jana Vrchovecká: Od smyslového prožitku k transcendentálnímu Karlova Univerzita v Praze, Filozofická fakulta, Ústav románských studií Diplomová práce, 106 stran, 2011 Tradice senzualizmu či vitalizmu nemá ve francouzské literatuře četné zastoupení. V průběhu dvacátého století se vyskytne několik autorů, kteří se snaží tento proud vzkřísit. Jeho prvním obhájcem je André Gide, jehož Les Nourritures terrestres (1893) jsou kritiky považovány za doktrínu senzualistického přístupu a pro svůj duchovní přesah byly nazývány Novým Evangeliem. Zbožšťování materiálního aspektu reality je pojítkem s posledním nositelem Nobelovy ceny za literaturu: Jean-Marie Gustavem Le Cléziem. Ten ve své rané eseji L'Extase matérielle (1968) rovněž vyzdvihuje smyslové zkušenosti jakožto jediné možné východisko k transcendentálnímu přesahu. První část práce srovnává smyslový přístup autorů hlásaný ve dvou zmíněných dílech, a to pomocí analýzy jednotlivých smyslů. Synchronní účast všech smyslů by pak měl vyvolat změněný stav vědomí, jehož prvním stupněm je extáze a kýženým vrcholem "prorocká mysl". Druhá část práce analyzuje jednotlivé faktory přispívající k onomu dvojdimenzionálnímu cíli. Nutnou podmínkou je zakotvení v přítomném okamžiku. Oba autoři vyznávají "kult slunce", který vytěsňuje tradiční pojem Boha. Jedinec však ke...
Political philosophy of Lord Acton and its influence on the political thought of 20th century
Virdzek, Andrej ; Charvát, Jan (vedoucí práce) ; Šimsa, Martin (oponent)
Bakalárska diplomová práca sa zaoberá politickou filozofiou britského historika Lorda Actona a jej vplyvom na politické myslenie 20. storočia. Cieľom práce bolo predstaviť politické myslenie v kontexte doby a ukázať jeho vplyv na 20. storočie. Acton sa vyjadroval k mnohým problémom vtedajšej doby a jeho filozofia ako taká sa dotýka veľkého spektra problémov. Z tohto dôvodu bolo nutné mierne abstrahovať a sústrediť prácu najmä na Actonov pokus o teoretickú fúziu katolicizmu a liberalizmu. Práca je rozdelená do troch častí: V prvej predstavujem Actonovo pojatie slobody a skrze toto pojatie Actonov liberalizmus v teórii. Každý pokus o systematizáciu Actonovej filozofie musí prebiehať práve skrze predstavenie pojmu slobody, ktoré bolo v politickom myslení Actona kľúčové. Práve tento pojem slobody v sebe implicitne zahŕňa aj základne prvky etickej náuky katolíckej cirkvi, čo robí jeho poňatie liberalizmu omnoho jednoduchšie zlúčiteľné s katolicizmom. V druhej časti sa venujem Actonovmu hodnoteniu Francúzskej revolúcie. Na tomto príklade je totiž možné dostatočne ilustrovať zmenu Actonovho politického myslenia počas jeho života. Jedná sa najmä o prechod od konzervativizmu k liberalizmu. Túto zmenu môžeme sledovať v Actonových prednáškach a esejách. V tretej časti predstavujem kritiku Actonovej filozofie v 20....
Rousseau a jeho vliv na Francouzskou revoluci
Pravda, Petr ; Znoj, Milan (vedoucí práce) ; Šimsa, Martin (oponent)
Rigorózní práce je zaměřena na zhodnocení Rousseauova odkazu. Vychází z konfrontace dvou protikladných obrazů jeho myšlenek. První obraz ho představuje jako myslitele, který svými originálním koncepty připravil úrodnou půdu pro různé nedemokratické režimy a ideologie. Ty se sice vždy zaklínají těmi nejvznešenějšími ideály, ale v jejich jménu páchají pouze největší zločiny a lidi zbavují svobody. Druhý obraz v Rousseauovi vidí nesmlouvavého kritika sociální nespravedlnosti, který jedinou možnost k nápravě viděl ve svobodě a rovnosti. V tomto případě měl být jedním z důležitých inspirátorů na cestě za vítězstvím demokracie a autorem, který nepřestává svými originálními myšlenkami inspirovat a fascinovat. Argumentuji ve prospěch druhého obrazu. Rousseauova kritika morální krize je založena na rozpolcenosti moderního společenského člověka. Ta vyplývá z neustálého rozporu mezi naší přírodní přirozeností a společenským stavem. Jediné řešení viděl v uzpůsobení původní přirozenosti novému společenskému stavu. To může být dosaženo pouze pomocí afektivního pouta k politickému celku. Jen tak si člověk mohl ponechat svojí svobodu, která je základní hodnotou jeho bytí. Ve společnosti se již ovšem nemůže jednat o úplnou volnost, ale o vědomou poslušnost zákonům. Ty jsou přijímány všemi občany, z nichž každý disponuje...
Otázka svobody a poslušnosti v díle svatého Ignáce z Loyoly
Antošíková, Dagmar ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Název: Otázka svobody a poslušnosti v díle svatého Ignáce z Loyoly Abstrakt: Práce se zabývá otázkou svobody a poslušnosti v díle svatého Ignáce z Loyoly a podává základní přehled o literárním odkazu tohoto španělského mystika. Metodou analýzy bylo čerpáno z jeho tří knih (Duchovní cvičení, Konstituce, Vlastní životopis) a ze dvou dopisů o poslušnosti. Závěrem je, že poslušnost a svoboda jsou v pojetí Ignáce z Loyoly v podstatě slučitelnými pojmy ve smyslu vnitřní svobody podle křesťanské tradice. Ignácovým přínosem pro mystickou literaturu bylo to, že kladl důraz na vlastní zkušenosti jedince a na jeho individualitu. Nepopisoval dopodrobna své extatické zážitky, ale spíše mystiku všedního dne a usilovné hledání Boží vůle. Klíčová slova: Ignác z Loyoly, poslušnost, svoboda, Duchovní cvičení, Vlastní životopis, Konstituce, mystická literatura.
Bezčasí
Svoboda, Jonáš ; Turek, Filip (oponent) ; Cenek, Filip (vedoucí práce)
Film Bezvětří se pokouší být jakýmsi portrétem svobodného mladého života ve městě. Volnosti, upachtěnosti. Je to portrét všech poznámek z mobilu, limonáda s příchutí prázdnoty. Pokorně se rozplynout. Vášnivý amaterismus, neboť na záchodě nejsi sám, je tam s tebou Wittgenstein. O tom, že jsme viděli veverku, jak žere myš. O tom, že když jdeme městem, tak jsme strašně obrovští. O tom, že to všechno vlastně něco znamená. „Vynuděnej klidňák“ nenávidí emoce a Lord Jágr drží nad vodou Sazku. O tom, že jsem celou jednu noc inhaloval Pizzu Hawaii, ze které se stala Pizza Pearl Harbour, protože jsem usnul. O tom, že je dobré si pak se zbylým uhlem zatančit. O tom jak se u kávomatu potkal hejsek, sajrajt a umělá inteligence aby se domluvili, že láska a nenávist musí zvítězit nad pravdou a lží. Namísto toho po brku na dně kelímku nalezli DNA Boha. Pak přišel vrátný a řekl, že ve škole se nekouří. A pak je ta chvíle, kdy nám chybí láska, nemáme klid a už dlouho jsme nebyli na návštěvě. O tom, že jsme byli na odvykací kúře a od té doby všem tykáme. O tom, že si Tomáš přidělal na starou židli kolečka a napsal na ní „ZEUS“. Rozjímání nad hnusným tagem Elektro Planeo na zdi. Protože soutěž v zírání s kamerou je práce jako každá jiná. O tom, že mi zelenina říká, že jsem mimo, protože nesnáší každýho, kdo je zajímavej. O tagu se zajímavou otázkou – „není zelenina sračka?“ Humor v radosti ze smutku. Protože mám soucit s člověkem, který toto musí číst. Něco je prostě v básni uvězněné a nemůže ven. O metodě Hitler-Stalin-Picasso, bolesti a smradu, prázdnotě a tuposti, sabotáži a nervozitě, bezkontaktním člověku, pestré paletě zbytků, o superschopnosti v říkání „ano“ a superhrdinovi odolnému vůči alkoholu. Jaderná metafyzika ve světě, kde je pán daleko a Bůh vysoko. V roli sběratele lidové bizarnosti si člověk hraje na Pána desetikorun s úkolem dopravit poslední desetikorunu moci do kávomatu osudu. Stařec a víno, kterému dáte na cigáro a on vám řekne, že genius se skrývá na dně, bdělost a nepochopení, diletující paměť a čím dál tím smutnější úsměv. Hnusné počasí a pocit, že „za humny se mrdaj národy“ – (Pavel Ondračka – Slavnost hudby a poesie). Metoda volného proudu vědomí, tvářící se jako metoda ledovce. O tom, že posledně jsem přišel o laptop, když jsem zkoušel, jestli pod vodou funguje wifi. Demence a útěk od zla - co nejdál. Snaha se alespoň chvíli soustředit. Jelikož jsem pracoval v podstatě dokumentaristicky ( - film je zpracováním pořízeného archivu videí), byla volba média video-eseje, potažmo filmu zcela jasná. Na vyobrazené se snažím dívat ze svého osobního, zúčastněného pohledu, ale také s „nehodnotícím - dokumentaristickým odstupem“. Inspiraci jsem pro tvorbu Bezvětří hledal hlavně v díle Wernera Herzoga, Karla Vachka a jejich vztahu k relativitě pravdy a přírodě. Oproti svým dosavadním výsledkům, které byly spíše experimentální povahy hodnotím svou práci jako zacílenou a soustředěnou. Cílem práce je portrét místa, času a lidí. Nemá vůbec žádný praktický přínos, možná krom obohacení divákovy duše a jeho portrétních kvalit.
Řád libertariánské společnosti
Chudoba, Matěj ; Pavlík, Ján (vedoucí práce) ; Vlček, Miroslav (oponent)
Práce diskutuje možnost fungování společnosti na ryze tržních a svobodných principech, tedy bez existence státní hegemonie. V úvodu je zdůrazněno, že pravidla společenského řádu nemusí být nutně produktem zákonodárství, společnost bez existence státu tak neznamená neexistenci pravidel a chaos. Dále jsou vysvětleny základní principy libertariánské etiky -- vlastnictví sama sebe, princip prvotního přivlastnění a princip neagrese. Z těchto principů pak logicky vyplývá, že stát není slučitelnou institucí s přirozenými právy člověka na vlastnictví. V poslední části práce diskutuje možnost soukromého poskytování služeb, které dnes administruje stát. Tyto služby jako obrana, zdravotnictví či školství se v mnohém neliší od ostatních služeb, které jsou trhem efektivně poskytovány.
Rawls versus Nozick: Teorie spravedlnosti jako slušnosti, a nebo oprávnění
PILNÁ, Martina
Tato práce se zabývá odlišným pojetím spravedlnosti u Johna Rawlse a Roberta Nozicka. Vzhledem k tomu, že se jedná o liberální autory, je první kapitola věnována liberalismu a jeho projevům. Rawls je zde prezentován jako zastánce moderního liberalismu a Nozick jako představitel klasického liberalismu, konkrétně libertarianismu. Druhá kapitola se zabývá tím, jak oba autoři popisují přirozený stav. Třetí kapitola je pak věnována tomu, jak se Rawls a Nozick vyjadřují k pojmu svobody. Následující kapitola pak popisuje a srovnává jejich teorie spravedlnosti: spravedlnost jako slušnost a spravedlnost jako oprávnění. Pátá kapitola se věnuje závěrečné reflexi nad teoriemi obou autorů. Zde jsou prezentovány různé reakce a interpretace obou zmíněných teorií. Zároveň je zde ukázán nemalý přínos Rawlsovy Teorie spravedlnosti a Nozickovi Anarchie, které svými tezemi ovlivnily politicko-filosofickou diskusi.
Městský kamerový dohlížecí systém: ochrana bezpečnosti osob nebo ztráta soukromí?
CANDRA, Martin
Diplomová práce se zabývá jedním z opatření prevence kriminality - Městským kamerovým dohlížecím systémem, který je stále častěji využíván ve městech a obcích na veřejných prostranstvích. Spolu s požadavky občanů na zajištění jejich bezpečnosti to však přináší riziko ztráty soukromí. Cílem této diplomové práce je umístit Městský kamerový dohlížecí systém do ohniska dilematu mezi dvěma základními lidskými právy a to právem na soukromí člověka a právem na osobní bezpečnost. Vedle deskripce pojmů soukromí a bezpečnost autor prověřuje soulad právní úpravy Městských kamerových dohlížecích systémů s pojetím svobody člověka a rolí státu v otázkách zajištění jeho bezpečnosti. Diplomová práce nahlíží za využití empirických dat na danou problematiku z pozic teoretických proudů politické filosofie a politického myšlení, především liberalismu a konzervatismu. Dále prověřuje kvalitu vztahu občana a místní veřejné správy při realizaci projektu Městského kamerového dohlížecího systému.
DALTONSKÝ PLÁN, jeho realizace a aplikace jako vyučovacího systému
CHLEBNÍČKOVÁ, Petra
CHLEBNÍČKOVÁ, P., DALTONSKÝ PLÁN, jeho realizace a aplikace jako vyučovacího systému. České Budějovice 2007. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Katedra pedagogiky a psychologie. Vedoucí práce prof. Dr. G. Švejda, CSc. Tato práce mapuje realizaci a aplikaci daltonského plánu jako vyučovacího systému v českých a zahraničních školách. Zabývá se zejména dopadem, který má uplatňování principů tohoto systému na učitele a ředitele škol, ale především na žáky a jejich rodiče. Charakterizuje specifika daltonského plánu v České republice a kontrastuje tato specifika především s daltonem v Holandsku, ale i v jiných zemích světa. Teoretická část práce shrnuje fakta týkající se historie, principů, osobností a míst spojených s daltonem. Praktická část se věnuje podrobněji vlastním metodám aplikovaným na různých školních úrovních, přínosu a problémům spojeným s uplatňováním daltonské metody ve školách. Tato práce také obsahuje myšlenky a citace některých učitelů daltonských škol, které jsem navštívila během své praxe a v rámci shromažďování podkladů. Také obrazová příloha práce fakticky dokladuje život na daltonské škole v České republice.
Spravedlnost, svoboda a krize Evropy u Johna Stuarta Milla
Bednář, Miloslav
Bednář analyzuje pojetí spravedlnosti, svobody a krize Evropy u Johna Stuarta Milla.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   začátekpředchozí26 - 35  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.