Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21,158 záznamů.  začátekpředchozí21149 - 21158  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.67 vteřin. 

Molecular mechanisms of Diamond-Blackfan anemia
Handrková, Helena ; Petrák, Jiří (vedoucí práce) ; Šebela, Marek (oponent) ; Trka, Jan (oponent)
Diamondova-Blackfanova anémie (DBA) je vzácný vrozený syndrom, jehož hlavními příznaky jsou normochromní makrocytická anémie a retikulocytopenie (selektivní de- ficience erythroidních prekurzorů). Přibližně polovina pacientů vykazuje další somat- ické anomálie a zpomalený růst. Terapie je symptomatická, ve většině případů jsou podávány kortikosteroidy. Na počátku této práce byly známy jen dva geny kauzální pro DBA, a sice geny kódující ribosomální proteiny (RP) S19 a S24, a jejich mutace byly nalezeny u čtvrtiny pacient s DBA. Cíli mého výzkumu bylo popsat důsledky těchto kauzálních mutací na úrovni buňky a najít další kauzální geny. Doposud byla u více než poloviny pacientů nalezena mutace v jednom z devíti genů kódujících ribosomální proteiny, včetně RPS17, RPL11 a RPL5, které jsou předmětem této disertační práce. Dále jsme studovali význam jedné vzácné sekvenční varianty ner- ibosomálního proteinu, který se účastní biogeneze ribosomů, protein arginin methyl- transferasy 3 (PRMT3). Varianta PRMT3 nalezená u jednoho z našich DBA pacientů nebyla plně funkční, ale její kauzální roli pro DBA jsme nepotvrdili. Naše poznatky přispěly k rozšíření spektra známých genů kauzálních pro DBA a podpořily hypotézu, že mechanismus patogeneze tohoto onemocnění spočívá v ribosomálním defektu. Klíčová slova...

Zapojení dítěte s ADHD do běžné mateřské školy
DEVETTEROVÁ, Marta
Práce se zabývá tématem zapojení dítěte s ADHD do běžné MŠ. Hlavním cílem práce je pozorování chlapce s ADHD. Sledováno bylo tím, jak se ve školce choval, jaké vztahy s vrstevníky navazoval, jak se zapojoval do skupinové činnosti a jak se toto vše proměňovalo v průběhu jednoho roku . Teoretická část je věnována diagnóze ADHD. Popisuje její příčiny, projevy, vyšetření, léčebná a výchovná opatření ADHD, relaxaci. Dále charakterizuje pedagogiku Franze Ketta, která je velmi vhodná pro práci s dětmi předškolního věku a v prostředí českých mateřských škol se využívá minimálně. V praktické části zachycuji své výstupy, které jsou inspirovány metodikou Franze Ketta a popisuji chování chlapce na jednotlivých sezeních, v průběhu jednoho roku v MŠ. Kromě závěrů plynoucích z pozorování chlapce byly vedeny rozhovory s jeho matkou a pedagogy. Výsledky jsou uvedeny v závěru.

Využití ICT ve výuce českého jazyka
Bušová, Lucie ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Kamiš, Karel (oponent) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Cílem disertační práce je popsat potřebné podmínky a možnosti začlenění informačních a komunikačních technologií (ICT) do vyučování vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Moderní informační a komunikační technologie jsou každodenní součástí života žáků i učitelů, ale především učitelé mají největší podíl na implementaci ICT do výchovně- vzdělávacího procesu, proto se práce zaměřuje na problematiku implementace ICT z pozice učitele. Teoretická část disertace seznamuje s novými trendy a koncepcemi, které jsou v souvislosti se zapojování ICT do primárního vzdělávání ve světě diskutovány, popisuje revizi Bloomovy taxonomie výukových cílů, jež by mohla být jako Bloomova digitální taxonomie využívána při stanovování výukových cílů v informační společnosti 21. století. Na základě známých typologií implementace ICT do vyučování přináší disertace typologii vlastní, primárně orientovanou na vzdělávací obor český jazyk a literatura, a shrnuje pozitiva a případná negativa implementace ICT do vzdělávání. Praktická část představuje dvě výzkumné oblasti: akční průzkum a dotazníkové šetření Počítače ve výuce českého jazyka. Akční průzkum analyzuje dlouhodobé pozorování vlastní výuky českého jazyka a literatury zahrnující návštěvy počítačové učebny v průběhu jednoho školního roku. Na podkladě závěrů...

Study of metabolic syndrome in mice model: roles of dietary lipids, adipose tissue and AMP-activated protein kinase
Medříková, Daša ; Kopecký, Jan (vedoucí práce) ; Houštěk, Josef (oponent) ; Novotný, Jiří (oponent)
SOUHRN Obezita a přidružené metabolické poruchy jsou velkým problémem moderní společnosti. Příčinami celosvětového nárůstu obezity jsou sedavý životní styl, vyšší kalorický příjem a v neposlední řadě změna ve složení potravy. Jednou z příčin vysoké prevalence obezity v současné populaci může být posun poměru mezi obsahem n-6 a n-3 mastných kyselin (MK) v dietě směrem k vyššímu obsahu n-6 MK. Na rozdíl od n-6 MK, se n-3 MK vyznačují antiatherogenními, antiobezogenními a protizánětlivymi účinky. Podařilo se nám prokázat pozitivní schopnosti přírodních i chemicky modifikovaných n-3 vícenenasycených mastných kyselin s dlouhým řetězcem v prevenci i reverzi metabolického syndromu u zvířecího modelu, u myší vystavených působení diety s vysokým obsahem tuku. Další studium bylo zaměřeno na průkaz významu jednoho z hlavnich regulačních mechanizmů lipidového metabolizmu, enzymu AMP-aktivované proteinové kinázy (AMPK), pro indukci netřesové tvorby tepla ve svalu vlivem vysokotukové diety. Zjistili jsme, že zvýšení krevních hladin leptinu v důsledku vysokého příjmu tuků vyvolá aktivaci AMPK ve svalu. To vede k indukci katabolizmu lipidů a částeční ochraně organizmu před obezitou. Kromě leptinu působí jako aktivátory AMPK také vícenenasycené MK, i když ty jsou do procesu aktivace zapojené nepřímo, přes zvýšení krevních...

Hodnocení žáka učitelem při odborném výcviku vzdělávacího oboru kadeřník
RŮŽIČKOVÁ ZAUMÜLLEROVÁ, Věra
Abstrakt (Anotace) Cílem této bakalářské práce je hodnocení žáků ve vyučovacím procesu dle stanoveného učebního plánu v návaznosti na ŠVP nejen v obecné rovině, ale i konkrétně, a to hodnocení žáka učitelem při odborném výcviku vzdělávajícího oboru Kadeřník. Tato práce si klade za úkol vymezit základní pojmy a ve stručnosti popsat problematiku hodnocení žáka nejen pedagogem, ale i žákem samým, včetně hodnocení výkonu jedince ze strany spolužáků. Dále si klade za cíl popsat psychologické aspekty a vzorce v samém důsledku hodnocení, a to jak ze strany učitele, žáka, spolužáků, ale i účastníků zainteresovaných v procesu hodnocení. Práce má teoreticko ? empirický charakter. Teoretická část popisuje hodnocení žáka učitelem při odborném výcviku se zaměřením na vzdělávací obor Kadeřník dle ŠVP. Popisuje metodu systematického pozorování žáka v rámci procesu hodnocení, možnosti analýzy a vyhodnocení žákova výkonu a formy vyjadřování výsledného hodnocení. Práce si také klade za cíl využít možnosti sebehodnocení žáka a zapojení spolužáků do hodnotícího procesu. V teoretické části je také věnována pozornost samotnému pojmu ?kadeřník,? všeobecný pohled na zmíněný pojem a v neposlední řadě přináší i současný náhled na tento vzdělávací obor, zařazení a popis oboru. V empirické části byl navrhnut systém hodnocení pro odborný výcvik vzdělávacího oboru a experimentálně ověří možnosti jejího využití v praxi. V rámci experimentu byly navrženy hodnotící archy pro sebehodnocení žáků, hodnocení výkonu žáka spolužáky a hodnocení žáka učitelem. Tyto archy byly během jednoho pololetí používány pro hodnocení při odborném výcviku. Výsledek experimentu byl ověřen prostřednictvím evaluačních dotazníků pro žáky.

Hodnocení finančního zdraví města
HLASOVÁ, Lenka
Cílem diplomové práce je zhodnotit finanční zdraví města. K tomuto účelu se hodí metody finanční analýzy, které jsou tradičně používány k hodnocení finanční situace podnikatelských subjektů. Byl navržen systém poměrových ukazatelů vhodný k hodnocení finančního zdraví obcí. Obsahuje 10 ukazatelů. 4 poměrové ukazatele byly převzaty ze soustavy informativních a monitorujících ukazatelů (SIMU), kterou v rámci monitoringu hospodaření obcí sleduje Ministerstvo financí ČR, a obsahují mimo jiné i zástupce klasických poměrových ukazatelů zadluženosti a likvidity. Další zařazené ukazatele jsou zejména speciální, zaměřené na rozpočtové hospodaření obcí. Následně byla zvolena skupina 10ti srovnatelných měst. Pro tento vybraný vzorek vč. zkoumaného města byla soustava ukazatelů vypočítána. Byla použita všechna data dostupná prostřednictvím aplikace ARISweb a ÚFIS, tj. výkazy za období 2001 ? 2012. Ukazatele byly vypočítány za každý rok a agregovány prostřednictvím váženého průměru. K zhodnocení agregovaných výsledků byla využita bodovací metoda, tj. jedna z matematicko-statistických metod používaných pro analýzu soustav ukazatelů. Jejím prostřednictvím byly průměrné hodnoty ukazatelů soustavy pro jednotlivá města transformovány a syntetizovány do jednoho ukazatele, přitom důležitost jednotlivých ukazatelů byla vyjádřena opět váhami. Tímto způsobem se podařilo zjistit úroveň každého města ve výběrovém soboru.

Epigenetická regulace exprese imunoaktivních genů u nádorových buněk
Hejhal, Tomáš ; Reiniš, Milan (vedoucí práce) ; Šmahel, Michal (oponent)
Nádorové bujení má základ v chybné funkci genů, které ovlivňují dělení buněk, apoptózu nebo migraci buněk z jednoho místa v těle do jiného. Během vzniku nádoru mohou být umlčeny geny, které fungují jako brzda buněčného dělení nebo naopak aktivovány geny, které zvyšují schopnost buněk dělit se a odolávat programované buněčné smrti. Mechanismů, které ovlivňují funkci genů během vzniku nádoru, existuje několik. Významou roli hrají mutace genů a poškození chromozomů. Kromě toho mohou být geny inaktivovány epigenetickými mechanismy, které zahrnují modifikace histonů a methylace cytosinu v CpG párech lokalizovaných v kontrolních oblastech genů. Cílem této práce bylo objasnit, zda epigenetické mechanismy ovlivňují u vybraných nádorových linií expresi genů, které jsou důležité pro interakci nádorových buněk s imunitním systémem. Je známo, že u některých nádorů dochází pod selekčním tlakem imunitního systému ke změně exprese povrchových molekul, které jsou podstatné pro kontakt s buňkami imunitního systému. V teoretické části této práce jsou shrnuty informace o epigenetických mechanismech a jejich vlivu na geny zásadní pro tvorbu nádorů. Dále jsou uvedeny poznatky z odborné literatury na téma nádorová imunologie. Jako hlavní experimentální přístup bylo zvoleno použití inhibitorů, které ovlivňují methylaci DNA a...

Práce s dětmi migrantů v Občanském sdružení Berkat
Hozáková, Hana ; Vorlová, Marie (vedoucí práce) ; Hubertová, Lucie (oponent)
Má bakalářská práce je postavena především na shrnutí mých vlastních poznatků a zkušeností v rámci práce s dětmi migrantů. Opírá se o mé tříleté působení v občanském sdružení Berkat. V první části práce se soustředím na úvod do samotné problematiky migrantů v České republice. Podrobněji se věnuji samotnému integračnímu procesu a institucím, které hrají v začleňování cizinců do společnosti důležitou roli. V dalších kapitolách se již zabývám hlavně dětmi migrantů a jejich životem ve škole, v rodině, ale i jejich psychickými obtížemi, se kterými se v práci s nimi setkávám. Jako konkrétní příklad práce s dětmi uvádím podrobný popis jednoho z výjezdů s dětmi migrantů mimo Prahu. Na jednotlivých situacích popisuji konkrétní specifické odlišnosti dětí migrantů od ostatních dětí. V závěru uvádím několik změn, které by dle mého názoru umožnily zlepšení programů pro děti v rámci občanského sdružení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Společné jmění manželů pro případ podnikatelských aktivit jednoho z manželů
Holoubková, Jana ; Spirit, Michal (vedoucí práce) ; Měchurová, Miroslava (oponent)
Téma své bakalářské práce jsem si zvolila na základě vysoké aktuálnosti této problematiky. Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo provést základní analýzu majetkového vypořádání mezi podnikajícími manželi. V teoretické části své práce jsem ve stručnosti popsala vývoj majetkových vztahů mezi manželi a dále pak tuto problematiku definovala na základě objasnění používaných pojmů a platné legislativy. Ve druhé, praktické části, jsem se pokusila doložit teoretické základy konkrétními příklady, což doufám, že napomůže k dokonalejšímu objasnění a pochopení dané problematiky.

Možnosti mladých lidí do 30 let při uplatnění na trhu práce v okrese Písek
KABÁTOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce na téma Možnosti mladých lidí do 30 let při uplatnění na trhu práce v okrese Písek se zabývá problematikou nezaměstnanosti u cílové skupiny mladých lidí, problémy s jejich uplatněním na trhu práce a strukturou volných míst v porovnání s kvalifikačními kritérii u dané skupiny v okrese Písek. Absolventi škol, kteří se ucházejí o své první zaměstnání, jsou v konkurenci s ostatními uchazeči značně znevýhodněni. Nemají praktické zkušenosti a základní pracovní návyky, ale také nejsou dostatečně obeznámeni s trhem práce a požadavky zaměstnavatelů na budoucí zaměstnance. Často příčinou jejich nezaměstnanosti jsou i jejich nereálné představy. V teoretické části je vysvětlen fenomén nezaměstnanosti, jsou konfrontovány jednotlivé druhy nezaměstnanosti od frikční, cyklické, sezónní až po neúplnou nezaměstnanost. Další teoretická část je věnována charakteristice trhu práce, nabídkou a poptávkou po pracovní síle, nabídkou na trhu práce a nabídkou studijních oborů, neboli aby počty absolventů jednotlivých oborů byly v rovnováze s potřebami trhu práce. Zvýšená pozornost je věnována významu práce pro mladého člověka, která je podmínkou osamostatnění se a přebírání zodpovědnosti za vykonanou činnost. Problém nezaměstnanosti mladých lidí se stal již natolik závažným, že se o něj začala zajímat i Evropská unie. Podle jednoho z návrhů Evropského parlamentu by měli stát mladým lidem garantovat jistotu práce, nabídku rekvalifikačních kurzů nebo pracovních stáží. Tato opatření by měla přispět k prevenci nezaměstnanosti u této cílové skupiny. V oblasti zaměstnanosti je jedním z cílů i snížení míry nezaměstnanosti mladistvých a mladých lidí od 15 do 24 let o třetinu (vzhledem k roku 2010). Cílem praktické části bylo zjistit, jaké jsou představy mladých lidí o zapojení do trhu práce a zda odpovídají podmínkám a jejich možnostem, zda hledají zaměstnání pouze ve vystudovaném oboru a případně zda mají zájem o rekvalifikaci. K ověření hypotéz bylo využito dotazníkového šetření. Praktická část práce uvádí výsledky plošného výzkumu, výzkum probíhal formou anonymního dotazníku. V dotazníkovém šetření bylo zjišťováno vzdělání cílové skupiny mladých lidí do 30 let, jejich znalosti a dovednosti v oblasti jazyků, počítačových dovedností a řízení motorových vozidel. Dále pak na ochotu absolventů pracovat i ve směnném provozu, v místě se služebními cestami, charakteru pracovní činnosti i ochotě pracovat mimo obor své kvalifikace. Ověřovány byly i jejich představy o nejbližší budoucnosti, tj. zájem v co nejbližší době nastoupit do zaměstnání, vlastní aktivita při hledání volného místa, snaha si rozšířit kvalifikaci. Závěrem jsou poskytnuty některá doporučení zaměřená na prevenci nezaměstnanosti zejména se zaměřením na získání praktických dovedností a návyků.