Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.07 vteřin. 

Pavel Haas a jeho suita pro hoboj
Sejkora, Jiří ; Sequardtová, Liběna (vedoucí práce) ; Mihule, Jiří (oponent) ; Brožková, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o životě a díle Pavla Haase, českého skladatele první poloviny 20. století. Druhá část poukazuje na okolnosti, za jakých bylo napsáno mimořádné dílo ? Suita pro hoboj a klavír. Na tuto Suitu je pohlíženo z muzikologického a ne interpretačního hlediska. Práce se snaží prokázat prvořadý záměr autora napsat skladbu pro tenor a orchestr. Skladbu, kterou autor zamýšlel jako obžalobu nacismu. Toto tvrzení dokazují například útržky textu v originální partituře. Závěrečná část je věnována rozhovoru s Annou Hanusovou-Flachovou, mimořádnou ženou, která byla s Pavlem Haasem v koncentračním táboře v Terezíně a toto dílo premiérovala se svým mužem ? hobojistou Vítězslavem Hanusem.

Cesta touhy: romantismus v románech George Eliot
FIALOVÁ, Irena
Diplomová práce na téma Cesta touhy: romantismus v románech George Eliot, anglicky Journey of Desire: Romanticism in the novels of Geroge Eliot, je zaměřena na charakteristické romantické prvky v díle významné anglické spisovatelky 19. století píšící pod mužským pseudonymem George Eliot. Práce je zaměřena na tři vybrané romány od dané spisovatelky, a to: The Mill on the Floss, Middlemarch a Silas Marner. Práce se věnuje romantickým prvkům, které daná spisovatelka při psaní zmiňovaných románů používala a které pro ni byly charakteristické. Je též zaměřena na individuální rozvoj a dynamiku ženských postav vybraných románů (především u románů The Mill on the Floss a Middlemarch). Diplomová práce je rozdělena do jednotlivých kapitol věnujících se životu autorky, období, ve kterém žila a tvořila, viktoriánským románem a analýzou morálního vývoje především ženských postav výše zmiňovaných románů (kromě románu Silas Marner).

Rané povídkové a novelistické dílo spisovatelky Can Xue
Reismüller, František ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Diplomová práce se zabývá raným povídkovým a novelistickým dílem čínské spisovatelky Can Xue. První část představuje dílo Can Xue v kontextu autorčina života a soustředí se na hledání motivů, které mají souvislost se spisovatelčinými životními zkušenostmi. Druhá část nastiňuje literárně historický vývoj čínské literatury 80. let 20. století, všímá si pozice Cau Xue v rámci tzv. "avantgardní literatury", popisuje autorčiny literární inspirační zdroje a také spisovatelčin názor na literárně historický kontext vlastního díla. Ve třetí části jsou pak na základě analýzy konkrétních povídek a v souvislosti s názory jiných badatelů rozebírány dva hlavní přístupy při interpretaci spisovatelčina díla - politický a psychologický. Práce dochází k závěru, že v raném povídkovém a novelistickém díle Can Xue lze nalézt výrazný prvek osobní zkušenosti, který by ale neměl být považován za dominantní, neboť slouží jako prostředek ke zkoumání obecných aspektů lidské psychiky. Introspektivní charakter autorčina díla je také jedním z důvodů, proč je v práci psychologická interpretace autorčiných povídek nadřazována interpretaci politické.

Duchovní hudba Johanna Sebastiana Bacha
Staňková, Eva ; Tvrdek, Petr (vedoucí práce) ; Špačková, Alena (oponent)
Anotace: Málková, Eva. Duchovní hudba Johanna Sebastiana Bacha. Praha: Husitská teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. Diplomová práce. Cílem této diplomové práce je představení duchovní hudby Johanna Sebastiana Bacha a její teologické zvěsti. Vyhledáním a zhodnocením hudebně-teologických prvků v Bachově díle přibližuje práce Bachovo teologické, filosofické a mystické smýšlení. Předporozuměním a komplexním vnímáním Bachovy duchovní hudby lze hlouběji nahlédnout smysl a cíl umělcovy tvorby. V první (teoretické) části se zabývám myšlenkovými proudy, jež mohly Bachovu duchovní tvorbu ovlivnit. Následně vymezuji díla, která lze považovat za duchovní hudbu. V druhé (praktické) části vyhledávám hudebně-teologické prvky, jež Bacha při jeho tvorbě oslovovaly. Zkoumáním Bachova uměleckého stylu se snažím nalézt propojení hudebního a teologického obsahu a zároveň se snažím upozornit na závažnost teologické zvěsti Bachova duchovního díla.

The motif "Lucifer" in the novel Lucifer by Connie Palmen
Zikmundová, Markéta ; Sedláčková, Lucie (oponent) ; Krol, Ellen Jacoba (vedoucí práce)
V mé diplomové práci Motiv 'Lucifera'v románu Lucifer od Connie Palmen se zabývám dvěmi významnými díly z nizozemské literatury. Prvním je trágedie Joosta van den Vondela, Lucifer (1654) a druhým je román Lucifer od současné autorky Connie Palmen. Vondelova tragéedie vychází z knihy Genesis. Podle některých interpetací Bible se anděl Lucifer vzbouřil proti Bohu poté, co se dozvěděl o stvoření lidstva. Považoval lidsvo za hrozbu pro zaběhnutý řád v nebi a bál se, že by lidé mohli zaujmout místo andělů, čímž by andělé přišli o své postavení. Tento jeho omyl vedl k bitvě, ve které se proti sobě postavily dvě skupiny andělů a ve které Lucifer s jeho přívrženci prohrál. Za trest byl Lucifer vyhnán z nebe a na zemi se pomstil na lidech: Eva na jeho popud odolala pokušení a snědla jablko ze stromu poznání. Connie Palmen se inspirovala hlavní postavou této tragédie a napsala román se strukturou aristotelovské tragédie. Jako další inspirace jí ovšem posloužila také nizozemská kulturní scéna šedesátých až devadesátých let. Tento román je tedy nejen napínavým a detektivním příběhem (žena hlavního hrdiny tragicky zahynula za záhadných okolností), ale také jakýmci dokumentem o životě a díle slavného nizozemského skladatele Petera Schata (v románu Lucas Loos) a jiných významných spisovatelů či skladatelů. Přijetí tohoto...

Prostor v románech na pomezí kultur: Ciro Alegría, Gabriel Casaccia a Edgardo Rivera Martínez
Schůtová, Markéta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
V první kapitole jsme se zabývali filozofickými přístupy k prostoru. Předěl v jeho pojetí představuje Kantova představa prostoru nazíraného subjektem a priori. Prostorovostí jako bytostné součásti člověka se zabýval také Martin Heidegger. Pod jeho vlivem mluví Jan Patočka o vztahování subjektu k prostoru, který představuje uspořádanou síť vztahů. Postupně jsme se dostali k vymezení prostoru a místa. Podle Norberga-Schulze vytváří místo existenciální oporu bytí. Marc Augé rozlišuje místo v tradičním antropologickém slova smyslu, tedy místo, kam se vpisuje identita, vztahy a historie, od ne-místa, jež je jeho protipólem. Zároveň si klade otázku, zda krize identity nesouvisí s krizí místa. Vedle prostoru a místa jsme se také snažili nastínit úvahy týkající se domova, kde si podle Jan Patočky jedinec prožívá "pravou jistotu v jsoucnu". Zároveň poukazuje na jedinečnost domova, z tohoto důvodu usuzujeme, že lze uvažovat v rovině prostoru, místa a domova. Některé z uvedených filozofických přístupů byly inspirací pro nahlížení literárního prostoru. Michail Bachtin pracuje s termínem chronotop, tedy vzájemné provázanosti času a prostoru v literárním díle, přičemž za směrodatnější považuje čas. Gaston Bachelard zavádí pod vlivem psychoanalýzy a fenomenologie pojem šťastného prostoru. Pro Janusze Sławińskiho...

Ženy v Jednotě Bratrské
Čížková, Kateřina ; Hrdlička, Jaroslav (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
V předkládané práci se zabývám ženami v dějinném vývoji Jednoty bratrské. Zkoumám společenské statusy, kterých ženy nejčastěji dosahovaly (manželka, panna), dále zkoumám povinnosti, práva a obecně platné zásady jejich každodenního života. Zaměřila jsem se na významné specifikum Jednoty bratrské - instituci Sester starších. Řeším problematiku dívčího vzdělání v díle J.A. Komenského, posledního biskupa Jednoty bratrské. Pro větší plastičnost a uchopitelnost tématu vkládám životopis jedné z konkrétních žen Jednoty bratrské. Jedná se o významnou podporovatelku Jednoty bratrské Kateřinu z Ludanic, manželku známého šlechtice Petra Voka z Rožmberka.


Středověké opatrovnictví a jeho význam pro současnost
Radová, Irena ; Vachková, Eva (vedoucí práce) ; Kutnohorská, Jana (oponent)
Autor: Irena Radová Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Středověké opatrovnictví a jeho význam pro současnost Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková Počet stran: 101 Počet příloh: 3 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: Středověk, 13. století, opatrovnictví, církevní řády, žena ve středověku, sv.Anežka Česká, sv. Zdislava z Lemberka, řádová sestra Bakalářská práce se zabývá počátkem opatrovnictví v Čechách ve 13. století, postavením ženy ve středověku a významnými ženami v dějinách opatrovnictví, především osobou Zdislavy z Lemberka a Anežky České. Mapuje jejich osudy, dílo a odkaz do budoucnosti. Zároveň také porovnává život obou světic se způsobem řeholního života dnes. V této souvislosti je práce rovněž přehledem církevních řádů, které se ve 13. století věnovaly charitě a péči o nemocné. Snaží se odhalit společné a rozdílné rysy středověkého opatrovnictví s aktuálním pojetím ošetřovatelství. Těžiště práce tvoří kvalitativní výzkum, který odhaluje dobovou problematiku v kontrastu se současností. Přínosem této práce by mělo být nalezení rozdílů i společných rysů v péči o choré tehdy a dnes a odkazu, který nám 13. století zanechalo. Současně s tím by měla sloužit pro připomenutí bohaté historie a zvýšení prestiže a hrdosti samotných zdravotních...

Stvoření člověka a rajský příběh v gnostických interpretacích.
Vítková, Zuzana ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent) ; Oerter, W. (oponent)
Příběh o stvoření a provinění Adama z prvních kapitol knihy Genesis byl pro člověka žijícího v židovské nebo křesťanské tradici klíčovým. To, co se přihodilo, nebo co učinili první lidé, mělo totiž dalekosáhlý dopad na všechno jejich potomstvo. V této práci se chci věnovat motivům stvoření člověka a rajského příběhu a významu poznání Adama a Evy tak jak je popisují gnostické setovské texty.