Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice
Dittrichová, Johana ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice se zabývá především soudobými chvalozpěvy používanými na bohoslužbách protestantských církví, a to jak jejich hudební, tak mimohudební složkou. Cílem protestantské bohoslužby je vyjádřit Bohu chválu, v čemž je zřejmá návaznost na biblickou tradici, kde je právě oslavná funkce hudby velice důležitá. Proto se jedna kapitola diplomové práce věnuje hudbě v Bibli a zkoumá její propojení s jinými způsoby chválení Boha, z které vyplývají mnohé paralely s dnešní situací. Část práce, která seznamuje čtenáře s aktuální situací protestantské liturgické hudby v České republice, odhaluje některé nedostatky v současné české tvorbě a poukazuje na potřebu hudebního vzdělávání křesťanů, kteří jsou na bohoslužbách zapojeni v hudebním tělese nebo skládají či překládají duchovní písně. Zachycen je také trend práce se staršími písněmi z kancionálů, které se díky hudebním úpravám přibližují mladší generaci, která dává přednost živější hudbě. I přes to, že neexistuje žádná komise nebo rada pro protestantskou liturgickou hudbu, je zde několik výrazných osobností, které její současnou podobu ovlivnily a ovlivňují. Ve třetí kapitole je prezentován jejich pohled na různé roviny hudební složky liturgie a osobní postoj na Boží...
Umění a hudba v liturgii dle Josepha Ratzingera
Brábková, Luisa ; Novotný, Vojtěch (vedoucí práce) ; Brož, Prokop (oponent)
Práce představuje pohled Josepha Ratzingera na význam, funkci a místo hudby v liturgii. ve shodě se závěry II. vatikánského koncilu - při vhodném spojení hudby s liturgií a s ohledem na primární a sekundární funkce hudby v liturgii. Prvořadou funkci liturgické hudby spatřuje J. Ratzinger v podpoře Slova, další funkcí je podíl problematice vztahu církve a kultury. Ratzinger nabízí k řešení také další problémy - inkulturaci v oblasti liturgické hudby při zachování křesťanské identity a rozvoji křesťanského universalismu, možností kompozice liturgické hudby či prostoru, který církev umění poskytuje. Z představených textů vyplývají priority vytčené J. Ratzingerem pro liturgickou hudbu, zejména její podoby a styl, tedy pro ty vlastnosti, které mohou být nazírány z mnoha úhlů pohledu a které mohou přinášet rozmanité výsledky.
Zpěvník Mešní zpěvy. Analýza a využití v hudební pedagogice
Vychytilová, Kristýna ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Diplomová práce na téma Zpěvník Mešní zpěvy. Analýza a využití v hudební pedagogice předkládá návrh, jak pracovat s Mešními zpěvy v rámci hodin hudební výchovy na druhém stupni ZŠ. Liturgická hudba je důležitým zdrojem poznání naší hudební kultury i kultury vůbec a Mešní zpěvy k tomuto poznání významně přispívají. Písňový materiál zpěvníku je převzat ze starších kancionálů a vždy je opatřen poznámkou o pramenu nápěvu a textu. Práce předkládá analýzu a návrh, jak s vybraným hudebním materiálem pracovat v hodinách hudební výchovy. Předmětem předloženého zadání je prokázat, že zpěvník Mešní zpěvy má své místo v hudebněvýchovné praxi. Cílem práce bylo vybrat vhodné písně ze zpěvníku Mešní zpěvy pro pedagogickou činnost také v souvislosti s látkou dalších předmětů (český jazyk, dějepis, občanská výchova), aby žáci získali širší povědomí o historickém a kulturním dědictví. Výběr písní a jeho začlenění do vyučování předmětu hudební výchova byl otestován na druhém stupni základní školy.
Česká liturgická tvorba pro dětské a ženské sbory
Saláková, Leona ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent) ; Banáry, Boris (oponent)
Ve své disertační práci jsem se zaměřila na českou liturgickou hudbu pro dětské a ženské sbory. V dnešním značně sekularizovaném světě se může zdát, že tato velká oblast hudební kultury stojí na okraji společenského zájmu, a není tedy důvod sejí ve školách a světských sborech zabývat. Jsem ale přesvědčena, že hudba duchovní, potažmo i liturgická do škol i sborů patří. Škola i pěvecký sbor poskytují mladému člověku nejen sumu poznatků a estetických zážitků, ale významným způsobem také ovlivňují jeho výchovu a podílejí se na formování jeho základních morálních hodnot. Kvalitní hudba sama o sobě člověka kultivuje, odvrací ho od konzumního materialismu, rozvíjí cit pro krásno, prohlubuje estetické prožitky a spojuje interprety i posluchače. Toto výchovné působení je podle mého názoru zvlášť silné právě u hudby duchovní. Pro věřícího posluchače nebo interpreta je duchovní hudba spjata s konkrétními náboženskými prožitky, které se těžko zprostředkovávají. Ateistický posluchač sice nemusí pochopit a prožít obsah liturgických textů do takové hloubky, přinejmenším ho ale mohou vést k zamyšlení nad jeho žebříčkem hodnot. Základní znalosti z oblasti duchovní hudby i křesťanských tradic navíc patří k všeobecnému vzdělání, proto je zcela na místě seznamovat s nimi žáky již na základní škole.
Liturgická hudba v děkanátu Frýdek
FOLDYNOVÁ, Judita
Práce se zabývá provozováním liturgické hudby ve frýdeckém děkanátu. Teoretická část popisuje, při jakých příležitostech se hudba v liturgii uplatňuje a které funkce z toho vyplývají. Kdo všechno se na liturgii po hudební stránce může podílet. Praktická část zachycuje, jak jsou které funkce hudební složky liturgie zavedeny v jednotlivých farnostech děkanátu Frýdek. Poznatky byly získávány na základě rozhovorů se správci jednotlivých farností a s místními hudebníky. Celkově se v děkanátu Frýdek vyskytuje široká škála hudebníků, kteří se zapojují do liturgie. V děkanátu se setkáme se všemi složkami liturgické hudby. Mnohdy však jeden člověk vykonává více funkcí. Je zde také častá spolupráce v rámci jedné farnosti a také mezi farnostmi. Specifikem této oblasti je také dvojjazyčnost některých farností.
Liturgická hudba na Písecku a Táborsku
VAČLENOVÁ, Veronika
Cílem práce bylo zmapovat stav liturgické hudby v konkrétních farnostech vikariátu Písek a Tábor. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou. V teoretické části vysvětluji pojetí liturgické hudby. V této části uvádím i dokumenty, týkající se liturgické hudby, které byly vydány představiteli církve. Na konec teoretické části uvádím strukturu mše s vysvětlením jednotlivých pasáží. Praktická část je zaměřena na interpretaci liturgické hudby v jednotlivých farnostech píseckého a táborského vikariátu.
Hudba při pohřbech se zaměřením na katolické pohřby ve vlašimském vikariátu
JELÍNKOVÁ, Lenka
Tento text se zaměřuje na vlašimský vikariát, liturgickou hudbou a hudbou prováděnou během katolických pohřbů ve vlašimském vikariátu. Největší důraz je zde kladen na varhaníky z vikariátu. Práce se zabývá jejich osobními údaji, jako je věk, pohlaví a hudební vzdělaní, a výběrem skladeb, které během pohřbů hrají.
Teologie hudby
NOSKOVÁ, Blanka
Práce se zabývá vztahem teologie a hudby. Vychází z dějin vývoje filosofického úsudku o obsahu pojmu ?musica? ve starověku a ze současného pojetí a definic hudby. Následně přechází k presentaci vybraných spisů historických i současných teologů na téma hudební umění. Na základě jejich rozboru dochází práce k závěru, že vztah mezi teologií a hudbou skutečně existuje a jejich dialog obě disciplíny vzájemně obohacuje. Hudba překračuje omezené možnosti řeči a prostředky sobě vlastními se vyjadřuje o nekonečném Bohu. Tato hlavní myšlenka, ke které práce dospívá, je konkrétně doložena v hudebním působení a dílech vybraných skladatelů klasické hudby.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.