Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití matematických výpočtů při řešení úloh z přírodních věd
Gáborová, Andrea ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tato práce se věnuje slovním úlohám z přírodních věd, jejichž hlavním matematickým aparátem jsou kružnice, kruh, koule a jejich části. Práce je rozdělena na tři hlavní části - část o slovních úlohách, část o využitém matematickém aparátu ve slovních úlohách a část obsahující slovní úlohy z přírodních věd. V první části je vymezen pojem slovní úloha a popsáno, jak slovní úlohy řešit. Druhá část obsahuje matematický aparát využitý ve slovních úlohách v části třetí. Třetí část je sbírka slovních úloh z přírodních věd, rozdělená na úlohy řešené na základní a střední škole. Jednotlivé slovní úlohy jsou uvedeny pořebným teoretickým základem z přírodních věd, na který navazuje zadání a řešení úloh. Ve třetí části jsem většinu slovních úloh vytvořila sama.
Měření délek
Pecinová, Iva ; Šarounová, Alena (vedoucí práce) ; Surynková, Petra (oponent)
Bakalářská práce Měření délek se zabývá eukleidovským měřením vzdáleností. Věnuje se historii měření délek v Českých zemích, vzniku základní jednotky délky - metru a zejména pak délce kružnice. Práce je určena zejména pro učitele matematiky na středních školách a milovníky měření, u kterých se předpokládá alespoň středoškolské znalosti matematiky. Práci využijí i učitelé matematiky na základních školách, pro něž je určena příloha Příručka malého měřiče. Součástí práce je i CD, které obsahuje práci v elektronické podobě a již zmíněnou Příručku malého měřiče ve verzi pro tisk.
Algebraické křivky v historii a ve škole
Fabián, Tomáš ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
NÁZEV: Algebraické křivky v historii a ve škole AUTOR: Bc. Tomáš Fabián KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. ABSTRAKT: Práce obsahuje sérii úloh určených pro studenty vyšších ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V těchto úlohách si studenti prohloubí své znalosti o kuželosečkách, zejména pak o jejich konstrukci, a naučí se sestrojit pro ně dosud neznámé křivky: konchoidu a kvadratrix. Všechny tyto křivky pak jsou využívány při řešení dalších úloh - některých Apolloniových úloh, klasických řeckých neřešitelných úloh atd. Většina konstrukcí je prováděna v programu GeoGebra a celá série úloh je sestavena tak, aby se během jejího řešení studenti naučili v tomto programu konstrukce provádět. Probíraná látka je zasazena do historických souvislostí a z tohoto důvodu jsou úlohy opatřeny historickým komentářem. K úlohám je vedle vzorového řešení přiřazena i didaktická poznámka, v níž je zdůvodněna didaktická motivace úlohy, je upozorněno na důležité nebo jinak zajímavé momenty řešení, na možné problematické kroky a zdroje chyb studentů apod. KLÍČOVÁ SLOVA kuželosečky, kružnice, elipsa, parabola, hyperbola, konchoida, kvadratrix, trisekce úhlu, kvadratura kruhu, rektifikace kružnice, zdvojení krychle, Apolloniovy úlohy, GeoGebra
Algebraické křivky v historii a ve škole
Fabián, Tomáš ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
NÁZEV: Algebraické křivky v historii a ve škole AUTOR: Bc. Tomáš Fabián KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. ABSTRAKT: Práce obsahuje sérii úloh určených pro studenty vyšších ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V těchto úlohách si studenti prohloubí své znalosti o kuželosečkách, zejména pak o jejich konstrukci, a naučí se sestrojit pro ně dosud neznámé křivky: konchoidu a kvadratrix. Všechny tyto křivky pak jsou využívány při řešení dalších úloh - některých Apolloniových úloh, klasických řeckých neřešitelných úloh atd. Většina konstrukcí je prováděna v programu GeoGebra a celá série úloh je sestavena tak, aby se během jejího řešení studenti naučili v tomto programu konstrukce provádět. Probíraná látka je zasazena do historických souvislostí a z tohoto důvodu jsou úlohy opatřeny historickým komentářem. K úlohám je vedle vzorového řešení přiřazena i didaktická poznámka, v níž je zdůvodněna didaktická motivace úlohy, je upozorněno na důležité nebo jinak zajímavé momenty řešení, na možné problematické kroky a zdroje chyb studentů apod. KLÍČOVÁ SLOVA kuželosečky, kružnice, elipsa, parabola, hyperbola, konchoida, kvadratrix, trisekce úhlu, kvadratura kruhu, rektifikace kružnice, zdvojení krychle, Apolloniovy úlohy, GeoGebra
Manhattanská metrika ve výuce na základní škole
Bruna, Jiří ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá možnost zařazení manhattanské metriky jako učiva na druhý stupeň základní školy a to několika způsoby. V první řadě zkoumá kurikulární dokument státní úrovně (RVP ZV) a rozebírá, ve kterých bodech by zařazení této látky korespondovalo s koncepcí výuky na druhém stupni ZŠ. Za druhé, je v této práci analyzována vybraná sada učebnic z pohledu úloh souvisejících s neeuklidovskými metrikami. V rámci práce je popsán a vyhodnocen didaktický experiment, jehož cíli bylo zjistit na vybraném vzorku žáků, zda žáci dokáží úspěšně pracovat v prostředí manhattanské metriky a zda výuka, která v rámci experimentu proběhla ovlivnila jejich představy o úsečce a kružnici v souvislosti s danou problematikou. Současně byl pro účely experimentu vytvořen didaktický materiál, který je v práci též prezentován.
Výuka rovinné geometrie na středních školách
Machovcová, Lucie ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Práce porovnává a hodnotí několik středoškolských učebnic matematiky, ve kterých najdeme učivo z rovinné geometrie. Cílem práce je vyvození hlavních předností a nedostatků těchto učebnic, zhodnocení, zda všechny učebnice obsahují témata předepsaná Rámcovým vzdělávacím programem, a provedení dotazníkového šetření mezi stávajícími učiteli matematiky. Na základě takto získaných informací je v poslední kapitole popsáno, jak by měla vypadat nová, ideální učebnice planimetrie. Součástí nově vytvořené učebnice jsou i témata, která se v porovnávaných středoškolských učebnicích nevyskytují, přestože k jejich pochopení není potřeba žádných dalších nových pojmů. Klíčová slova: geometrie, výuka geometrie, učebnice, mnohoúhelník, kružnice
Nekonečné matroidy
Böhm, Martin ; Pangrác, Ondřej (vedoucí práce) ; Loebl, Martin (oponent)
Práce prezentuje aktuální pokroky v oblasti teorie nekonečných matroidů. V práci jsou zadefinovány a dokázány základní vlastnosti nekonečných matroidů a předvedeny známé třídy těchto struktur. Práce se zaměřuje na problematiku souvislosti nekonečných matroidů a poukazuje na vztahy některých matroidových operací se souvislostí. Hlavní výsledek práce ukazuje existenci nekonečných matroidů libovolné konečné souvislosti se speciálními vlastnostmi -- bez konečných kružnic a kokružnic. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Kružnice a párování v grafech
Tesař, Karel ; Pangrác, Ondřej (vedoucí práce) ; Šámal, Robert (oponent)
O grafu řekneme, že je k-linkovaný, pokud pro každých k dvojic jeho vrchol· existují navzájem disjunktní cesty, které dané dvojice spojují. Existuje vztah mezi k-linkovaností a vrcholovou souvislostí grafu. V této práci hledáme vztah mezi vrcholovou souvislostí grafu a vlastností, že každých k jeho disjunktních hran leží na společné kružnici. Tento problém se dá řešit pomocí k-linkovanosti. Naším cílem je dosáhnout lepších odhad· na souvislost, resp. jiných postačujících podmínek než těch, které jsou známe pro k-linkovanost. 1
Izoperimetrické nerovnosti
Bártlová, Tereza ; Slavík, Antonín (vedoucí práce) ; Boček, Leo (oponent)
Předložená práce se zabývá izoperimetrickou úlohou a s ní související izoperimetrickou nerovností. V úvodu práce je nastíněn příběh královny Didó, který inspiroval k formulaci izoperimetrického problému. Následující kapitoly jsou věnované různým elementárním důkazům izoperimerické nerovnosti, a to jak pro mnohoúhelníky, tak pro křivky. Poslední kapitola je zaměřena na podobnou úlohu k izoperimetrické, kterou je izodiametrická úloha. Je zde představen Reuleauxův mnohoúhelník, který slouží jako pomocný nástroj k důkazu izodiametrické nerovnosti.
S335
Dostál, Jan ; Rais, Lukáš (oponent) ; Gabriel, Michal (vedoucí práce)
Bakalářská práce s názvem S355 má podobu velkoformátového kovového objektu. Výchozím materiálem pro sochu byla konstrukční ocel S355; socha je tvořena jednotlivými, navzájem propojenými segmenty, jež utvářejí výsledný tvar rostoucí kružnice. Určujícím principem sochy je tvar a konkrétní rozměr kružnice, jenž se objevuje nejen ve výsledném tvaru objektu, ale i v jeho jednotlivých komponentách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.