|
Možnosti sociální práce v kontextu potřeb dětí z rozvedených rodin
Pauknerová, Tereza ; Čedík, Miloslav (vedoucí práce) ; Krahulcová, Beáta (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na rozvod manželství a jeho vliv na děti. Snaží se poskytnout ucelený základní přehled o tom, jak nelehké období to může být, jaké jsou potřeby a obavy dětí, kterým se rozpadá rodina. Cílem práce je zmapovat potřeby dětí v období rozvodu a vliv situace na jedince v průběhu dospívání. Teoretická část je tvořena kompilací odborné literatury, která nám napomůže k zorientování se v rozvodové problematice se zaměřením na potřeby a obavy dětí v nelehkých životních situacích jako je rozvod. Empirická část je zaměřena na fenomenologický přístup za pomoci polostrukturovaného rozhovoru s dospělými jedinci, kterým se rozvedli rodiče v období pubescence a adolescence. Byl proveden rozhovor, který mapoval potřeby dle Maslowa a jeho pyramidy potřeb. Záměrem je poukázat na naplňující se a nenaplňující se potřeby dětí v období rozvodu rodičů, dále jsou pro rodiče uvedena doporučení od respondentů, na která by se nemělo zapomínat, když dojde na rozvod. Klíčová slova Rozvod, děti a rozvod, rodina, potřeby a obavy dětí, dospívání, pubescence, adolescence.
|
|
Porovnání spokojenosti dětí v období pubescence umístěných ve dvou vybraných dětských domovech s jejich trávením volného času
CHMELAŘOVÁ, Michaela
Práce se zabývá volným časem dětí v období pubescence, které jsou umístěny v dětských domovech, konkrétně analýzou předpokladů a možností skutečné realizace jejich volného času. Teoretická část práce předkládá vymezení volného času, jeho funkcí a pedagogického zhodnocování. Charakterizuje dětské domovy, trávení volného času dětí vyrůstajících v dětských domovech, výchovné působení ve zmíněných zařízeních a jedince v období pubescence. Výzkumná část obsahuje bližší představení respondentů a dvou zvolených zařízení: dětského domova v Jihomoravském kraji a dětského domova v Kraji Vysočina. Popisuje a srovnává trávení volného času dětí v období pubescence, které jsou zde umístěny, a zjišťuje, jaká je spokojenost dotazovaných dětí s trávením jejich volného času.
|
| |
|
Vzájemné postoje mezi žáky a učiteli (se zaměřením na 2. stupeň vybraných ZŠ v Praze)
Březinová, Alžběta ; Kučírek, Jiří (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu vzájemných postojů mezi učiteli a žáky na druhém stupni základních škol. Práce vychází z předpokladu, že vzájemný vztah mezi žákem a učitelem je významným determinantem výchovně-vzdělávacího procesu. Cílem diplomové práce je určit, kterými faktory a jakým způsobem jsou ovlivňovány vzájemné postoje žáků a učitelů na druhém stupni základních škol. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku postojů a dále na osobnost učitele a žáka na druhém stupni základní školy a na jejich vzájemnou interakci. Jsou prezentovány faktory ovlivňující vzájemné postoje žáka a učitele a kromě toho práce pojednává o specifikách jedince v období staršího školního věku a o osobnosti učitele a jeho roli v edukačním procesu. Empirická část práce je zaměřena na identifikaci charakteristických znaků postojů, které vůči sobě zaujímají učitelé a žáci na druhém stupni základních škol, a nastiňuje příčiny, na základě kterých se utváří konkrétní postoje mezi učiteli a žáky na druhém stupni základních škol. Je zjišťováno, zda faktory věku, pohlaví a aprobace vyučujícího a pohlaví žáka ovlivňují vzájemné postoje mezi žáky a jejich učiteli. Data budou získána prostřednictvím dotazníkového šetření na vybraných základních školách v Praze. Orientační výzkumné šetření zachycuje postoje jak z...
|
|
Životní styl žáků 2.stupně základní školy
CÍSAŘOVSKÁ, Kateřina
Diplomová práce se zaměřuje na životní styl žáků 2. stupně základní školy. Práce popisuje jejich současný životní styl, neboť s dobou se mění způsob života. Odhaluje některé negativní jevy a jiné poznatky, které mohou vést k lepšímu vnímání souvislostí a umožnit uvědomělejší přístupy k prevenci a cílenější volbu vhodných postupů na základních školách. V práci jsou představeny základní pojmy: zdraví, prevence, životní styl a některé jeho aspekty, postoje, hodnoty a je zde vymezena i vývojová etapa staršího školního věku. Výzkumné šetření zjišťuje, v rámci kvantitativní výzkumné strategie prostřednictvím dotazníku, jaké jsou aspekty životního stylu dospívajících a snaží se odhalit vztah mezi pohlavím a některými specifiky životního stylu a vylíčit jejich aktuální postoje a hodnotovou orientaci. Výsledkem této práce je popis zjištěných skutečností souvisejících s životem pubescentů.
|
|
Porovnání kresby lidské postavy dětí výtvarně vedených a nevedených v období pubescence
CHVÁTALOVÁ, Markéta
Smyslem tohoto textu je srovnání výtvarné tvorby dospívajících dětí, které jsou výtvarně vedeny v základní umělecké škole a dětí navštěvujících běžnou základní školu, které výtvarně vedeny nejsou. Předpokladem je, že metodicky vedené děti tvoří jiným způsobem. Teoretická část je zaměřena na specifika období dospívání a ontogenetický vývoj výtvarného zobrazování. V tomto ohledu se věnujeme také vývoji kresby lidské postavy a jejím symbolickým významům. Zároveň jsme nastínili možnosti artefiletického vedení. V praktické části jsme zkoumali, zda se liší výtvarné zobrazování dětí výtvarně vedených a dětí, které takto vedeny nejsou. K tomu jsme použili kresbu postavy.
|
| |
| |
| |
| |