Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  začátekpředchozí19 - 28další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výzkum texturovaných kluzných ložisek pro automobilové motory
Svoboda, Martin ; Hartl, Martin (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je popis vlivu textur povrchu radiálních kluzných ložisek s polymerním povlakem na tření a rozvoj poškození s využitím experimentálních testů. Byly provedeny testy opotřebení a tření reálných ložisek s různou geometrií textur a materiálem povrchu. Bylo zjištěno zhoršení opotřebení texturovaného hliníkového kluzného povrchu ložiska a neutrální nebo pozitivní účinky na opotřebení texturovaného ložiska s polymerním povlakem. Důvodem zlepšení je dobrá odolnost proti vysokým tlakům polymerního povlaku a zachování rozměrů textur během celého chodu ložiska. Testem tření bylo prokázáno zlepšení třecích vlastností texturovaných povrchů při nedostatečném množství maziva v kontaktu. Zároveň byl prokázán pozitivní vliv na tribologické vlastnosti redukcí bočního výtoku maziva.
Experimentální stanovení mechanických ztrát turbodmychadla
Kudláček, Petr ; Doman, Jozef (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá mechanickými ztrátami v turbodmychadlech. V teoretické části podává všeobecné informace o způsobech uložení rotoru turbodmychadla, blíže se pak zaměřuje na hydrodynamická ložiska. Dále tato práce analyzuje vznik mechanických ztrát a vlivů, které na ně působí. Důležitá část této práce se zabývá stanovením mechanických ztrát a jejich možnostmi. Proběhlo sestavení zkušebního stavu, pro možnost experimentálního měření mechanických ztrát. Na tomto stavu bylo provedeno několik zkušebních měření, při různých pracovních režimech. Souběžně probíhalo stanovení mechanických ztrát pomocí dalších dvou metod. Na základě těchto měření bylo možné provést vyhodnocení, a analyzovat vznik mechanických ztrát, v závislosti na nastavených provozních podmínkách. Taktéž proběhlo porovnání jednotlivých metod, stanovení mechanických ztrát prováděných v experimentální části. V závěru práce byly vymezeny možnosti zkušebního stavu na základě provedených měření.
Modelování mazací soustavy turbodmychadla
Breckl, Lukáš ; Hliník, Juraj (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Diplomová práce obsahuje rešeršní část zaměřenou na konstrukci turbodmychadla, mazací soustavu motoru a turbodmychadla, základní fyzikální vlastnosti mazacích olejů a hydrodynamiku. Cílem práce je vytvořit analytický a CFD výpočetní model mazací soustavy turbodmychadla. Na jejich základě stanovit výstupní tlaky a měrné ztrátové energie místních odporů.
Animace funkce kluzného ložiska
Halama, Lukáš ; Křupka, Ivan (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou animací, které pomohou při objasňování základních principů funkce radiálního kluzného ložiska s hydrodynamickým mazáním. Animace budou následně využity pro vzdělávací účely.
Konstrukce zařízení pro nanášení polymerních povlaků
Meluzín, Ondřej ; Repka, Martin (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem a následnou realizací zařízení pro nanášení polymerních kluzných laků na pracovní plochy kluzných ložisek automobilových motorů. V první části práce je provedena rešerše současného stavu poznání v oblasti konstrukce ložisek a požadavků kladených na ložiskové povlaky a kluzné laky. Jsou zde také popsány technologie nanášení povlaků a vhodnost jejich použití pro různé povlakovací materiály. V druhé části práce jsou uvedeny základní prvky použité pro konstrukci zařízení a jsou představeny koncepční návrhy, vytvořené s přihlédnutím k ergonomii ovládání a zajištění bezpečnosti obsluhy. Vstupními parametry pro návrh a konstrukci zařízení jsou požadované rozměry pracovního prostoru a rozměry ložisek, na která bude kluzný lak nanášen. Dále je popsána celá konstrukce, nástřikový okruh společně s pneumatickými regulačními prvky, a také je navržen systém pro zjednodušení manipulace s ložisky během všech technologických operací, spojených s nástřikem kluzného laku. Součástí práce je také ověření funkčnosti zařízení provedením zkušebních nástřiků na ložiska.
Konstrukce a realizace zařízení pro testování kluzných ložisek
Kučera, Petr ; Repka, Martin (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem a následnou realizací experimentálního zařízení pro testování kluzných ložisek. V první části práce je provedena rešerše současného stavu poznání v oblasti testování kluzných ložisek a koncepce podobných testovacích strojů. V druhé části je popsána koncepce zařízení. V třetí části práce je popsána konstrukce variant, které při konstrukčním návrhu vznikly. V rámci diskuze, je pak z variant vybrána finální varianta a výběr je komentován. Náplní poslední části práce je ověření funkčnosti zařízení na základě prvotní sady testů.
Měření ztrát ložisek
Musil, Roman ; Raffai, Peter (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je podat informace o měření ztrát v radiálních kluzných a valivých ložiscích. Práce v první části popisuje tření v ložiscích. V další části se zabývá porovnáním strojů se statickým a dynamickým zatížením. Ve třetí části popisuje metody a způsoby experimentálního stanovení ztrát ložisek při různých provozních podmínkách. Ve čtvrté části je uveden výpočetní model pro ztráty ložisek. V poslední části se zabývá dalším možným vývojem v této oblasti.
Advanced Methods for the Solution of Journal Bearing Dynamics
Maršálek, Ondřej ; Louda,, Petr (oponent) ; Furch, Jan (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
The scope of this dissertation is the description of a complex and generally applicable strategy for computational modelling of slide bearing in mixed lubrication regime. Also taking into consideration real pattern of rough surfaces of both slide bearing parts – bearing shells and bearing pins. Detailed ways to get characteristic data describing rough surfaces and the description of numerical algorithm used for subsequent surface data processing are listed in this doctoral thesis. Furthermore, all the implemented computational models for contact pressure modelling are discussed. The impact on hydrodynamic lubrication layer of slide bearings is given by the size and trend of flow factors, whose numerical determination is also described in detail in this thesis. Alternative assessment of flow factors using analytical equations is also listed for the completeness. In the closing section of this thesis a description of the numerical solver of slide bearing behaviour is included, together with stated and discussed results of realised simulations. The verification of individual computational models and the comparison of their results are presented in relevant chapters.
Výpočtová analýza dynamických vlastností hydrodynamických kluzných ložisek
Rak, Vladimír ; Kamenický, Ján (oponent) ; Zapoměl, Jaroslav (oponent) ; Pochylý, František (oponent) ; Malenovský, Eduard (vedoucí práce)
Práce se zabývá výpočtovým modelováním statické a dynamické analýzy hydrodynamických kluzných ložisek, analýzy stability proudění tekutinového filmu a analýzy odezvy rotorových soustav. Na školicím pracovišti byl vyvinut nový teoretický přístup k modelování statického a dynamického chování tuhého rotujícího tělesa v tekutině při vzájemné interakci. Přístup je založen na aplikaci Navier-Stokesovy pohybové rovnice, rovnice kontinuity a předepsaných vhodných okrajových podmínkách. Pomocí vhodných transformačních vztahů lze od sebe oddělit a samostatně řešit pohyb tělesa a tekutiny a zároveň je možné separovat stacionární a nestacionární řešení tekutinové vrstvy. K analýze chování tekutiny je použita metoda kontrolních objemů. Pro popis geometrické konfigurace jsou využita racionální Bézierova tělesa, tato tělesa jsou zároveň využita také k aproximaci rychlostní a tlakové funkce. Vzhledem k tomu, že se změnou polohy středu hřídele je vždy prováděno i nové generování sítě, jedná se o kombinovanou ALE (Arbitrary Lagrange-Euler) metodu. Přídavné účinky od tekutiny, působící na hřídelový čep rotorové soustavy (v případě kluzného ložiska se jedná o tenzory přídavné hmotnosti, přídavné tuhosti a přídavného tlumení, které se řeší v rámci dynamické analýzy tekutinového filmu), jsou v případě aplikace nového přístupu k analýze funkcí pouze jediného parametru – polohy středu hřídele. Zde je veliká výhoda oproti klasickému přístupu, založenému na aplikaci Reynoldsovy rovnice, kdy je nutno řešit vázanou úlohu. Autor analyzoval modely dlouhých i krátkých hydrodynamických kluzných ložisek o různé geometrii, jmenovitě se jednalo o válcová a eliptická ložiska. V řešení byla uvažována nestlačitelná i stlačitelná tekutinová výplň radiální mezery kluzného ložiska. Výsledky analýz tekutinové vrstvy kluzného ložiska byly poté zahrnuty do pohybové rovnice modelové rotorové soustavy se dvěma stupni volnosti, uložené na svých koncích ve dvou kluzných ložiskách (Jeffcottův rotor). V dalším kroku autor modeloval a řešil odezvu rotorové soustavy na vynucené stálené kmitání vybuzené nevývahou rotujících hmot.
Výpočtová analýza dynamických vlastností hydrodynamických kluzných ložisek
Rak, Vladimír ; Kamenický, Ján (oponent) ; Pochylý, František (oponent) ; Zapoměl, Jaroslav (oponent) ; Malenovský, Eduard (vedoucí práce)
Práce se zabývá výpočtovým modelováním statické a dynamické analýzy hydrodynamických kluzných ložisek, analýzy stability proudění tekutinového filmu a analýzy odezvy rotorových soustav. Na školicím pracovišti byl vyvinut nový teoretický přístup k modelování statického a dynamického chování tuhého rotujícího tělesa v tekutině při vzájemné interakci. Přístup je založen na aplikaci Navier-Stokesovy pohybové rovnice, rovnice kontinuity a předepsaných vhodných okrajových podmínkách. Pomocí vhodných transformačních vztahů lze od sebe oddělit a samostatně řešit pohyb tělesa a tekutiny a zároveň je možné separovat stacionární a nestacionární řešení tekutinové vrstvy. K analýze chování tekutiny je použita metoda kontrolních objemů. Pro popis geometrické konfigurace jsou využita racionální Bézierova tělesa, tato tělesa jsou zároveň využita také k aproximaci rychlostní a tlakové funkce. Vzhledem k tomu, že se změnou polohy středu hřídele je vždy prováděno i nové generování sítě, jedná se o kombinovanou ALE (Arbitrary Lagrange-Euler) metodu. Přídavné účinky od tekutiny, působící na hřídelový čep rotorové soustavy (v případě kluzného ložiska se jedná o tenzory přídavné hmotnosti, přídavné tuhosti a přídavného tlumení, které se řeší v rámci dynamické analýzy tekutinového filmu), jsou v případě aplikace nového přístupu k analýze funkcí pouze jediného parametru – polohy středu hřídele. Zde je veliká výhoda oproti klasickému přístupu, založenému na aplikaci Reynoldsovy rovnice, kdy je nutno řešit vázanou úlohu. Autor analyzoval modely dlouhých i krátkých hydrodynamických kluzných ložisek o různé geometrii, jmenovitě se jednalo o válcová a eliptická ložiska. V řešení byla uvažována nestlačitelná i stlačitelná tekutinová výplň radiální mezery kluzného ložiska. Výsledky analýz tekutinové vrstvy kluzného ložiska byly poté zahrnuty do pohybové rovnice modelové rotorové soustavy se dvěma stupni volnosti, uložené na svých koncích ve dvou kluzných ložiskách (Jeffcottův rotor). V dalším kroku autor modeloval a řešil odezvu rotorové soustavy na vynucené stálené kmitání vybuzené nevývahou rotujících hmot.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   začátekpředchozí19 - 28další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.