| |
| |
| |
|
Možnosti uplatnění metod osobnostně sociální výchovy ve střediscích volného času s využitím edukačních technologií
Šimeček, Karel ; Hanková, Zdeňka (vedoucí práce) ; Duschinská, Karolina (oponent)
Diplomová práce didaktického charakteru předkládá využití konkrétních navržených metod osobnostně sociální výchovy v prostředí středisek volného času, prostřednictvím metodických karet propojených s edukačními technologiemi. Tyto metodické karty byly zhotoveny a prakticky ozkoušeny realizátorem diplomové práce spolu s pedagogy volného času a následně kriticky zhodnoceny. Použitými výzkumnými metodami byla komparace mých osobních zkušeností s metodickými kartami a zkušeností jednotlivých účastníků výzkumu, kde se minimálně tři pedagogové vyjadřují k jedné metodické kartě, dále polostrukturovaný rozhovor vytvořený a realizováný kvalitativní metodou, jež zjišťoval možnosti a meze použití jednotlivých metodických karet a kvantitativní výzkumná sonda v podobě dotazníku, jež sloužila k získání přehledu potřeb volnočasových pedagogů na základě které, byl vytvořen podrobný návrh jednotlivých metodických karet. Výsledkem bylo, že všech 10 vytvořených a prakticky ozkoušených metodických karet je za specifických podmínek v praxi využitelné.
|
| |
|
Analýza LDT Bulovka
Dočkal, Petr ; Veverka, Jiří (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Práce se zabývá problematikou volného času dětí o letních prázdninách. Na základě analýzy konkrétního tábora - NOO Bulovka jsou formulovány základní teze o náležitostech dobrého tábora. Zároveň jsou v práci komparovány jednotlivé složky táborového programu včetně evaluace. Vedle práce s odbornou literaturou a prameny využil autor také osobní zkušenost a výsledky svého několikaletého pozorování. Klíčová slova volný čas, pedagogika volného času, letní dětský tábor, NOO Bulovka, letní prázdniny, analýza táborového programu
|
|
Prevence rizikového chování na druhém stupni základních škol ve vztahu k problematice volného času
ZEVLOVÁ, Lenka
Práce se zabývá problematikou prevence rizikového chování v souvislosti s významem volného času u žáků druhého stupně základních škol. V teoretické části se zabývá charakteristikou volného času a jeho významem, příčinami rizikového chování a možnostmi prevence. V praktické části jsou zkoumány názory žáků a rodičů a pedagogických pracovníků na problematiku rizikového chování a volného času. Cílem práce bylo analyzovat způsob trávení volného času a dalších souvisejících jevů u vybrané skupiny žáků druhého stupně základních škol. Byl zvolen kvantitativní přístup, metoda získávání dat pomocí dotazníkového šetření. Na základě výzkumného šetření jsou formulovány doporučení pro výchovu ve volném čase.
|
|
Rozvoj výtvarné tvořivosti dětí v rámci PVČ {--} mladší školní věk
PLETKOVÁ, Petra
Práce je zaměřena na rozvoj tvořivosti dětí mladšího školního věku v rámci pedagogiky volného času. Práce je rozdělena na dvě části a to teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny jednotlivé pojmy týkající se tvořivosti, dále různé pohledy na tvořivost, bariéry tvořivosti, jejich překonávání a také vztahu rodiny a tvořivého dítěte. V praktické části je práce zaměřena na tvorbu a uskutečnění projektu, který vytváří osnovy pro vzorové hodiny dětí mladšího školního věku. V projektu je sledována myšlenka vícestupňové struktury práce s dětmi v navazujících cyklech. Projekt je uskutečňován v pěti postupně na sebe navazujících krocích tak, aby byly využity všechny možnosti daného zařízení a stupňován důraz na postup v tvorbě dětí.
|
|
Praktické využití arteterapie a artefiletiky ve volnočasových aktivitách
ŘEHÁKOVÁ, Petra
Předkládaná práce se zabývá využíváním arteterapie a artefiletiky ve volnočasových aktivitách. Teoretická část práce je věnována všem pojmům, které se týkají a jsou významné pro tuto práci. Dále pak významnému momentu shrnutí a objasnění vztahu mezi arteterapií a artefiletikou a ozřejmění jejich společných stránek a také znaků rozdílnosti. Též se zde ukazuje na reálnou možnost aplikování obou oborů do volnočasových i jiných typů zařízení. Praktická část se zaměřuje na náhled do využívání arteterapie a artefiletiky u dětí, kde jsou ukázány i různé metody a techniky práce. Dále práce ukazuje přímou práci s dětmi v keramickém kroužku, kde shrnuje průběh a okolnosti přímé tvorby a dokládá ji doloženými fotografiemi dětských artefaktů, které jsou následně zhodnoceny v rámci ontogenetické výmluvnosti. Celkově si práce klade za cíl doložit a potvrdit reálnost a prospěšnost využívání arteterapie a artefiletiky ve volnočasových aktivitách a také to, že promyšlené a cílené praktikování obou oborů ve volnočasové sféře je prospěšné, jak pro děti, tak i přínosem pro práci pedagoga volného času.
|
|
Rozvoj výtvarné tvořivosti dětí v rámci volného času (předškolní věk)
HLAVATÁ, Jana
Předškolní věk je velmi důležitým obdobím pro získávání základních doved-ností, poznatků, návyků a zkušeností. Utváří se i základy životního stylu a trávení volného času. Cílem mé diplomové práce je poukázat na důležitost výchovy k rozvoji tvořivosti dětí předškolního věku v rámci volného času. Specializuji se především na rozvoj výtvarné tvořivosti. Má práce je rozdělena na dvě části. Na část teoretickou, ve které se zaměřuji na výchovu a vzdělání dětí předškolního věku. Přibližuji estetickou výchovu, rozvoj tvořivost, fantazie a představivosti dítěte. Snažím se proniknout do světa jejich volného času, zájmů a výtvarné hry. Neopomenula jsem zmínit ani motivaci a neméně důležité prostředí, v kterém se činnost provádí. Dále popisuji obecné zákonitosti vývoje dítěte, jeho socializaci a temperament. Zmiňuji se i o osobnosti pedagoga, o jeho vztahu k dítěti, k výtvarnému umění a způsobu vedení činnosti. Stěžejní je pak druhá, praktická část, ve které všechny získané poznatky uplatňuji v praxi, ve výtvarném projektu O Vzduchu. Projekt by měl přispět k rozvíjení vztahu k přírodě a k bohatšímu citovému vnímání a prožívání. V projektu se snažím využívat prvky estetické, pohybové, literární i dramatické výchovy. V závěru uvádím své poznatky při realizaci projektu.
|