|
Zahraniční rozvojová spolupráce ČR
Salačová, Aneta ; De Castro, Tereza (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Světová ekonomika se nachází v době globalizace a téma rozvojové spolupráce je v současné době velmi diskutovanou problematikou. První část práce je zaměřena na vymezení teoretický pojmů. Ve druhé části popisuji vývoj zahraniční rozvojové spolupráce České Republiky, věnuji se aktérům české rozvojové spolupráce a v neposlední řadě rozděluji zahraniční rozvojovou spolupráci České Republiky na multilaterální a bilaterální. Ve třetí kapitole analyzuji různé projekty české rozvojové spolupráce na příkladu Zambie a pomocí dedukce odhaduji perspektivy dalšího vývoje rozvojové spolupráce České Republiky a Zambie.
|
|
Millennium Development Goals fulfilment in Zambia
Kašuba, Jakub ; Jiránková, Martina (vedoucí práce) ; Sejkora, Jiří (oponent)
Bakalářská práce je zaměřená na analýzu dosaženého pokroku při plnění Miléniových cílů rozvoje v Zambii. První kapitola popisuje události, které předcházeli vytvoření agendy Miléniových cílů rozvoje, a sumarizuje celosvětový pokrok při plnění cílů. Druhá kapitola umísťuje Zambii do kontextu světové ekonomiky, charakterizuje Zambii z ekonomického a demografického hlediska a poukazuje na hlavní problémy Zambie. Třetí kapitola se pak věnuje analýze dosaženého pokroku při plnění Miléniových cílů rozvoje v Zambii, přičemž se zaměřuje speciálně na cíle související se zdravím.
|
|
Vliv cestovního ruchu na socio-ekonomický rozvoj Zambie
Soukopová, Pavla
Cílem této bakalářské práce je prezentovat a analyzovat rozvoj cestovního ruchu v Zambii. První část je zaměřena na literární rešerši v otázce cestovního ruchu. Stručně shrnuje jeho historii, následně porovnává definice pojmů s cestovním ruchem souvisejícím z hlediska různých autorů. Zasazuje cestovní ruch do rámce přírodních, politických i kulturních podmínek důležitých pro jeho rozvoj a následně hodnotí jeho celkové dopady. Druhá část, vlastní práce, se zaměřuje na situaci cestovního ruchu v Zambii. V úvodu kapitoly je poskytnuta deskripce státu z hlediska geografického, administrativního, politického uspořádání a přírodních předpokladů. Navazuje část, kde jsou podrobně analyzovány socio-ekonomické souvislosti a dopady cestovního ruchu, a to hlavně z pohledu jeho příspěvku k HDP. Návštěvnost Zambie, speciálně přírodního dědictví, enormně během posledního desetiletí narostla a s tím rostou i výdaje turistů a následně příjmy místních podnikatelů a i konečný příspěvek k hrubému domácímu produktu Zambie.
|
|
Hodnocení kvality vzdělávacího systému v Zambii
Šmidrová, Lenka
Šmidrová, L. Hodnocení kvality vzdělávacího systému v Zambii. Případová studie ko-munitní školy v Kashitu. Bakalářská práce. Brno, 2014. Cílem bakalářské práce je analyzovat podmínky vzdělání v Zambii. V první části práce jsou popsány faktory ovlivňující stav zambijského školství. Další část je zaměřena na komunitní vzdělání v Zambii a na fungování komunitní základní školy v Kashitu, New Renato. Také jsem zjistila zapojení dané školy do projektů. Zaměřila jsem se i na to, jakým způsobem vzdělání ovlivňuje život zdejších obyvatel. Cílem je zhodnotit vzdělání v Zambii a vytvořit metodiku pro hodnocení kvality partnerské školy. Získané informace jsou závěrem diskutovány a zhodnoceny.
|
|
Vyhodnocení hospodaření v porostech Pinus oocarpa ve vztahu ke krajině distriktu Choma, Zambie
Rosa, Ondřej
Pinus oocarpa je jedním z nejčastěji pěstovaných nepůvodních druhů produkčních dřevin v Zambii. Na základě dat získaných opakovaným měřením vysazených plantáží Pinus oocarpa, z nichž některé byly v průběhu vývoje vystaveny působení regulovaných požárů založených za účelem odstranění stařiny, porovnat výškové a obvodové přírůsty sledovaných porostů a vystihnout vliv požáru na tuto dřevinu. Analýzou letokruhů stanovit roční přírůsty vzorků odebraných v dospělých porostech v různých částech distriktu. Jejich porovnáním se pokusit vystihnout vliv požárů na přírůst stromu a přírůst porovnat s výsledky z jiných světových lokalit. Cílem práce je stanovit růstovou dynamiku druhu v oblasti a zhodnotit vhodnost zvoleného pěstebního managementu sledované dřeviny v této oblasti. Cílem práce je potvrdit, či vyvrátit předpoklad negativního vlivu opakovaných požárů na vývoj porostů Pinus oocarpa.
|
|
Humanitární fotografie - prodej nebo svědectví
BUCHAROVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá problematickou humanitární fotografie z hlediska procesu otherizace, a to na příkladu epidemie cholery v Zambii v roce 2010. Práce je postavena na kvalitativní metodice(konkrétně případové studii, analytické generalizaci). V práci argumentuji, že každá humanitární fotografie nutně obsahuje "dokumentující" a "prodávající" aspekty, neboť na jednu stranu vypovídá ve prospěch lidí v nouzi a dokumentuje určitou realitu a na druhou stranu je že zkoumám je jejím účelem získat další peníze pro poskytování pomoci, ale i udržení autority dané organizace a pracovních míst zaměstnanců.
|
|
Microfinance: Development Aid Tool
Klačková, Zuzana ; Taušer, Josef (vedoucí práce) ; Černá, Iveta (oponent)
Mikrofinance ve dvacátém století prošly revolucí, kdy se počet mikrofinančních institucí exponenciálně rozrůstal po celém světě. Předpokládá se, že mikrofinance jsou jedním z účinných nástrojů boje proti chudobě. Předkládaná práce: Mikrofinance jako nástroj rozvojové pomoci zkoumá, jestli mikrofinanční instituce ve Rwandě, Tanzanii a Zambii se mimo poskytování úvěrů zabývají také konkrétními preventivními opatřeními, které vedou k potírání malárie. Teoretická část je zaměřena na definici a přiblížení problematiky mikrofinancí, rozvojové pomoci a malárie. Praktická část zkoumá problematiku malárie ve třech zemích, analyzuje jejich mikrofinanční trh a konkrétní mikrofinanční instituce.
|
|
Využití prvků alternativní pedagogiky Maria Montessori pro děti ulice v Zambii
ŠIMEČKOVÁ, Veronika
Využití prvků alternativní pedagogiky Marie Montessori pro děti ulice v Zambii Disertační práce ?Využití prvků alternativní pedagogiky Marie Montessori pro děti ulice v Zambii? je věnována problematice vzdělávání zranitelných dětí a ?dětí ulice? v Zambii. Autorka v úvodu teoretické části představuje Zambii jako takovou a poté v jednotlivých kapitolách představuje její hlavní problémy, ze kterých podrobně rozebírá chudobu, onemocnění HIV/AIDS a jeho vliv především na děti. Blíže se pak věnuje úskalí zambijského vzdělávání, představuje jeho hlavní znaky a v závěru kapitoly se poté věnuje konkrétnímu rozdělení zambijského školství. Vzhledem k tomu, že autorka v rámci svého působení v Zambii zjistila, že je zde vzdělávání velice neefektivní z důvodu nedostatečného finančního zajištění a neefektivity vyučování, zaměřila se právě na tuto problematiku. Dále se věnovala oblasti dobrovolnictví a jeho zákonitostem. Zranitelné děti a ?děti ulice? lze chápat jako jeden z mnoha důsledku chudoby v Zambii. Rozdělují se na ?děti ulice? a děti žijící na ulici. Rozdíl v těchto dvou skupinách je zásadní a to, že děti ulice tráví svůj volný čas na ulici a druhá skupina, na ulici žije. V závěru teoretické části představuje alternativní pedagogiku Marie Montessori, kde uvádí její nejdůležitější a nejzákladnější principy, prvky a konkrétní oblasti učení. Ve výzkumné části představuje výsledky ve vztahu k jednotlivým cílům disertační práce, které si na počátku stanovila a následně získala a v rámci výzkumu, který absolvovala v letech 2006 ? 2009 v Zambii, kde se zabývala realizací výuky a volnočasových aktivit pro zranitelné děti (OVC/ orphans and vulnerable children) a ?děti ulice? z preventivně sociálního projektu edukačních a volnočasových aktivit v compaundu (chudinské čtvrti) Kalingalinga. Pro naplnění výzkumné části autorka zvolila čtyři cíle. Prvním cílem bylo zjistit, zda lze využít některé prvky pedagogiky Marie Montessori pro výuku a volnočasové aktivity zranitelných dětí (OVC/Orphans and vulnerable children) a dětí ulice (?Street children?), druhým cílem bylo vytvořit metodické listy a pomůcky, které budou přizpůsobeny vnitřní kultuře země a sociálnímu statutu dětí. Třetím cílem bylo vytvořit vhodné volnočasové aktivity pro děti ulice, které budou opět korespondovat s povahou dětí. Čtvrtým cílem bylo vylepšit spolupráci, koordinaci a kooperaci mezi stážisty, kteří odjíždí do Zambie z důvodu účelnosti sociálního projektu. Jednou ze součástí této kapitoly jsou také metodické listy pro práci s těmito dětmi, které na základě svých zkušeností autorka vytvořila. Všechny cíle autorka naplnila a prokázala, že lze využít prvky alternativní pedagogiky Marie Montessori při vzdělávání a tvorbě volnočasových aktivit zranitelných dětí a ?dětí ulice?.
|
|
Kvalita života u "street children" v Zambii
DAŇHELKOVÁ, Pavlína
Tématem mé bakalářské práce je Kvalita života u "street children" v Zambii. Pojmem "street children" jsou označovány děti, které vyrůstají na ulici. "Street children" jsou většinou sirotci po rodičích, kteří jim zemřeli na HIV/AIDS nebo jsou oběťmi chudoby. "Street children" představují vysoce rizikovou skupinu dětí. Dlouhodobě žijí na ulici, přespávají v opuštěných domech, živí se žebráním, krádežemi, pouličními službami a prodejem nejrůznějšího zboží. Nevzdělávají se, mají zdravotní problémy, častá je i závislost na drogách a prostituce. Odhaduje se, že dnes žije v celé Zambii okolo 1,5 milionů dětí na ulici. V hlavním městě Lusace jich žije nejvíce (okolo 75 000). V bakalářské práci jsem použila kvantitativní i kvalitativní výzkum, metodu dotazování a nestandardizovaných rozhovorů. Základním souborem pro výzkum byly {\clq}qstreet children`` v Lusace. Výběrový soubor tvořilo 55 respondentů ze skupiny {\clq}qstreet children``, kterou jsem porovnávala s výzkumem PhDr. Jolany Ročňové se stejně početnou skupinou dětí žijících v rodinách. Kvalitativní výzkum probíhal formu nestandardizovaných rozhovorů a pomocí sekundární analýzy dat získaných z načerpaných praktických zkušeností. Cílem bakalářské práce bylo zhodnocení kvality života u "street children" v Zambii, zmonitorování výskytu nejčastějších společensky nežádoucích jevů, zjištění škály problémů (tělesné činnosti, citových projevů, sociálních aktivit a školní činnosti) u "street children" v Zambii {--} Lusace a porovnat je se srovnávací skupinou dětí žijících v rodině. V práci byly stanoveny následující hypotézy. Hypotéza číslo 1: Kvalita života "street children" je negativně ovlivňována specifickými problémy (zdravotní, sociální, citové projevy, školní činnost) dětí ulice. Hypotéza číslo 2: "Street children", v porovnání s dětmi vyrůstajícími v rodině, vykazují nižší kvalitu života. Podle výsledků šetření se hypotézy potvrdily a domnívám se, že cíl práce byl splněn.
|
|
Adopce na dálku zambijských dětí
ŠAREŠOVÁ, Veronika
Má diplomová práce na téma Adopce na dálku zambijských dětí má výzkumný charakter. Tato práce je rozdělena do dvou částí, skládajících se z části teoretické a části praktické. Teoretická část je rozložena do devíti kapitol. První kapitola popisuje historii a současný stav Zambie. Druhá kapitola je zaměřena na vývoj osobnosti, zejména v souvislosti se vzděláním. Třetí kapitola popisuje aktivity organizace UNICEF, její zaměření a cíle. Čtvrtá kapitola se zabývá OSN a mezinárodními dokumenty obsahujícími lidská práva. Pátá kapitola řeší oblast na vzdělání a jeho význam v životě jedince. Šestá kapitola přibližuje zambijský školský systém a jeho strukturu. Sedmá kapitola se zaměřuje na projekt Adopce na dálkuŇ. Osmá kapitola se soustředí na organizace, jež realizují projekt Adopce na dálku v Zambii. Devátá kapitola je rozšířena o další organizace, které tento projekt realizují.Praktická část má výzkumný charakter. Cílem diplomové práce bylo zmapovat projekt Adopce na dálku, postoj české veřejnosti k tomuto projektu. Na základě tohoto cíle byly stanoveny tři hypotézy. V první hypotéze předpokládám, že česká veřejnost vnímá projekt Adopce na dálku jako prospěšný,ale nevěří v účelné využití finančních prostředků. V druhé hypotéze předpokládám, že při výběru dětí do tohoto projektu neexistuje žádná diskriminace z hlediska kmenové příslušnosti, rasy a náboženství. Třetí hypotéza předpokládá, že zambijské děti mají zájem o vzdělání a proto vnímají tento projekt jako prospěšný pro jejich budoucí život. Pro potvrzení nebo vyvrácení hypotéz jsem použila metod dotazníku a rozhovoru. Dotazník byl určen pro zambijské děti a veřejnost České Republiky. Rozhovor byl prováděn se zaměstnanci jednotlivých organizací realizujících projekt Adopce na dálku. Celkem bylo rozdáno 170 dotazníků. Návratnost byla 100%.Hypotézy jsou analyzovány na konci praktické části. V závěru jsou shrnuty poznatky z teoretické a praktické části. Poslední části jsou zahrnuty přílohy.
|