| |
| |
|
Využití simulace pro predikci vad a hodnocení vlastností u tlakově litých odlitků z Al slitin
Morávková, Jitka ; Nová, Iva (oponent) ; Čech, Jaroslav (vedoucí práce)
Cílem této závěrečné práce je srovnání množství porezity v hliníkovém odlitku pomocí slévárenského simulačního programu v tlakově litém hliníkovém odlitku. Odlitky bloku motoru byly vyrobeny dvěma způsoby: vysokotlakým litím a litím s lokálním dotlakem (LSC). Zkoumána byla také závislost porezity na mechanických vlastnostech odlitku. K vyhodnocení a porovnání výsledků byla použita vlastní měření a data z předchozích závěrečných prací studentů Fakulty strojního inženýrství VUT. Všechny hodnoty byly vyhodnoceny statistickými testy. Vzájemným porovnáním výsledků simulací a experimentálně naměřených hodnot ze vzorků odebraných z odlitku byla zjištěna dobrá schopnost programu v odhadu porezity.
|
|
Hodnocení koroze u vybraných typů hliníkových slitin pro letecký průmysl
Skýba, Pavel ; Tulka, Jaromír (oponent) ; Pacal, Bohumil (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřená na hodnocení koroze hliníkových slitin typu AlCu4Mg1 tvaru úhelník a plech, který je opatřen vrstvou hliníku o čistotě 99,5%. Teoretická část se věnuje charakteristice hliníku, rozdělení hliníkových slitin, jejich značení a vlivu přísadových prvků na Al slitiny. V následující kapitole je obecně popsána koroze kovů, její rozdělení z hlediska způsobu napadení, mechanismů koroze, vlivů korozního prostředí, volba protikorozní ochrany apod. Hlavní část se zabývá korozi hliníku. Pozornost je věnována vlivu přísad na korozní odolnost Al slitin, způsobu korozního napadení, vlivu korozního prostředí a také protikorozní ochraně Al slitin. Další kapitola se zabývá korozními zkouškami v umělých atmosférách a poslední kapitola popisuje metodiku hodnocení koroze. V úvodu experimentální části jsou uvedeny použité materiály a vzorky pro experimenty. Poté je práce věnována přehledu a popisu použitých metod pro experimentální účely. V další kapitole jsou uvedeny průběhy a výsledky experimentů z pozorovaní a měření. Náplň této kapitoly tvoří metalografické rozbory použitých vzorků Al slitiny ve výchozím stavu a po korozním napadení. Hlavní část je věnována zjišťování závislosti korozní rychlosti na čase u jednotlivých vzorků Al slitin po expozici v klimatické komoře a korozní komoře se solnou mlhou.
|
| |
|
Odlévání slitin hliníku v polotuhém stavu
Zelníčková, Marta ; Lána, Ivo (oponent) ; Roučka, Jaromír (vedoucí práce)
V dnešní době se klade velký důraz na kvalitu výrobků a ekologickou výrobu. Stále vznikají nové technologie, které mají za úkol zvýšit jakost výrobku a snížit výrobní náklady na minimum, při co nejvíce ekologickém provozu. Ve 20. století se začala vyvíjet technologie odlévání v polotuhém stavu (SSM), která kombinuje metodu odlévání společně s tvářením. Tím se zaručuje vysoká jakost povrchu a mikrostruktury. Avšak příprava výroby je ekonomicky náročná. Pro zpracování v polotuhém stavu jsou vhodné speciální slitiny, na jejichž rozvoji se stále pracuje. Dnes hojně využívané slitiny hliníku jsou velmi dobře zpracovatelné metodou SSM a to díky svým mechanickým vlastnostem.
|
| |
|
Elektronové svařování součásti ze slitiny Al
Jirák, David ; Jakoubek, Jaroslav (oponent) ; Daněk, Ladislav (vedoucí práce)
Téma práce bylo zadáno firmou Valeo Compressor Humpolec, s.r.o (dále jen Valeo). Jedná se o elektronové svařování součásti ze slitiny hliníku, konkrétně o píst, který je určen do kompresoru klimatizace osobního automobilu. Cílem práce bylo vyhodnocení a návrh zlepšení pórovitosti na svařované ploše. Data potřebná pro analýzu a součastný stav svařované plochy byla poskytnuta firmou Valeo.
|
|
Studium koroze v místě nýtovaných spojů materiálově rozdílných dílů panelu letadla v prostředí solné mlhy
Ječmínka, Marek ; Tulka, Jaromír (oponent) ; Pacal, Bohumil (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na studium koroze v místě nýtových spojů panelu letadla v prostředí solné mlhy. Nýtový spoj je tvořen nýtem z materiálu AlCu4Mn, úhelníkem ze slitiny hliníku typu AlCu4Mg1 a plechy z téhož materiálu opatřenými vrstvou hliníku o čistotě 99,5 %. V práci jsou sledovány parametry korozního napadení v místech nýtových spojů a v oblastech styčných ploch mezi plechy. Jedná se o vyhodnocení typu koroze, četnosti výskytu a rozsahu korozního napadení. Soubor naměřených dat byl matematicky zpracován a následně z něj byla vyhodnocena kritická místa konstrukce.
|
|
Tlakově lité odlitky z Al slitin pro automobilový průmysl
Havel, Jiří ; Nová, Iva (oponent) ; Čech, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato rešeršní práce je zaměřena na téma Tlakově lité odlitky z Al slitin pro automobilový průmysl. V teoretické části je toto téma popsáno z hlediska technologie lití pro Al slitiny se zaměřením na vysokotlaké lití, na slitinu hliníku AlSi9Cu3 a na metody zjišťování zbytkové napjatosti. V experimentální části je uvedena ukázka měření zbytkových napětí na vzorcích odlitých ze slitiny AlSi9Cu3.
|