National Repository of Grey Literature 32 records found  beginprevious13 - 22next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Parallel Deep Pushdown Automata
Solár, Peter ; Křivka, Zbyněk (referee) ; Meduna, Alexandr (advisor)
This thesis introduces parallel deep pushdown automata as the parallel version of the deep pushdown automata. They are based on the rules, where the automaton can expand n topmost non-terminals in only one derivation step if there are enough non-terminals on the pushdown. The main advantage rests in a fact, that parallel automaton can makde a decission faster.
New Parallel and Regulated Automata and Grammars
Kučera, Jiří ; Průša, Daniel (referee) ; Sawa, Zdeněk (referee) ; Meduna, Alexandr (advisor)
Tato práce zkoumá a zavádí čtyři nové jazykové modely se zaměřením na regulované a paralelní verze automatů a gramatik. První z modelů, stavově synchronizované systémy automatů , zavádí systémy složené z konečného počtu zásobníkových automatů jejichž činnost je řízena slovy z řídícího jazyka nad množinou stavů. Druhý model, neomezené hluboké zásobníkové automaty , je variantou hlubokých zásobníkových automatů z nichž bylo sejmuto omezení kladené na hloubku expanze na zásobníku. Třetí model, skákající čisté gramatiky , zavádí skákající gramatiky bez neterminálních symbolů. Poslední model, k#$-přepisující systémy , rozšiřuje #-přepisující systémy o přídavnou zásobníkovou paměť. Text této práce je členěn do tří částí. První část uvádí motivaci k zavedení studovaných jazykových modelů a zasazuje je do kontextu souvisejících oblastí teorie formálních jazyků. Je zde také uveden přehled o celkové organizaci práce, základních pojmů teorie formálních jazyků a současných poznatků souvisejících s předmětem výzkumu. Druhá část tvoří jádro této práce. Jsou v ní formálně definovány všechny nově zavedené jazykové modely a studována jejich vyjadřovací síla. Poslední část uzavírá tuto práci souhrnem získaných teoretických výsledků společně se souvisejícími otevřenými problémy a nastiňuje cesty dalšího výzkumu spolu s výhledy na možná využití.
Formal description of board games
Nowak, Stanislav ; Štěpánek, Petr (advisor) ; Kunčar, Ondřej (referee)
The aim of thesis was to design a mathematical formalism that allows describing and exploring the properties of board games. The work benefits from the findings of automata theory and logic programming. First part of thesis deals with finite automata and their possible applications for the needs of board games. The result is an extension of finite-state automaton covering the specifics of board games called game automaton. Board games are a complex domain hight level tools should be used. Such a tools is a logical programming. Using logic programming was designed instrument that allows declarative descriptions of games, named gaming system. This declarative description is used as an framework for the implementation of interactive games. Linking the two worlds will be demonstrated by conversion of the gaming system to the game automaton.
General Grammars: Normal Forms with Applications
Klobučníková, Dominika ; Krčmář, Radim (referee) ; Meduna, Alexandr (advisor)
This thesis deals with the topic of unrestricted grammars, normal forms, and their applications. It focuses on context-sensitive grammars as their special cases. Based on the analysis of the set, an algorithm was designed using the principles of the Cocke-Younger-Kasami algorithm to make a decision of whether an input string is a sentence of a context-sensitivegrammar. The final application, which implements this algorithm, works with context-sensitive grammars in the Penttonen normal form.
Generic Realtime Strategies
Baláž, Tibor ; Dvořák, Filip (advisor) ; Černý, Martin (referee)
Strategy games are a field of digital entertainment that has always attracted large audiences of players and researchers - be it for modeling military strategy, economical principles or automated decision making and artificial intelligence. The thesis is focused on developing an environment that allows to efficiently prototype strategic games with a high level of abstraction. The theoretical part of the thesis defines what is a strategy game, gives introduction into the game engines and describes a new language used for defining the games. The practical part describes how is the language interpreted into the game engine and how the execution of the game proceeds. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Occitania - history, language and culture
Pokorná, Monika ; Kalfiřtová, Eva (advisor) ; Müllerová, Eva (referee)
Title of the thesis: Occitania - history, language and culture The bachelor thesis named Occitania - history, language and culture first concerns the individual regions of the southern part of France, Occitania. Then it focuses on its history, Roman monuments and the Occitan language. We specify the period from its origin including historical monuments from the time of Roman dominance. The next part of the thesis concerns the teaching of the Occitan language on the state and private schools and education of the future teachers of this language. One of the chapters focuses on the grammars and dictionaries of the Occitan language and its dialects. The last part is about the Occitan culture, its customs, songs, drama, art and literature. Keywords: dictionary, French regions, grammar book, history and culture of Occitania, Occitan, Occitania
Generic Realtime Strategies
Baláž, Tibor ; Dvořák, Filip (advisor) ; Černý, Martin (referee)
Strategy games are a field of digital entertainment that has always attracted large audiences of players and researchers - be it for modeling military strategy, economical principles or automated decision making and artificial intelligence. The thesis is focused on developing an environment that allows to efficiently prototype strategic games with a high level of abstraction. The theoretical part of the thesis defines what is a strategy game, gives introduction into the game engines and describes a new language used for defining the games. The practical part describes how is the language interpreted into the game engine and how the execution of the game proceeds. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Formal description of board games
Nowak, Stanislav ; Štěpánek, Petr (advisor) ; Kunčar, Ondřej (referee)
The aim of thesis was to design a mathematical formalism that allows describing and exploring the properties of board games. The work benefits from the findings of automata theory and logic programming. First part of thesis deals with finite automata and their possible applications for the needs of board games. The result is an extension of finite-state automaton covering the specifics of board games called game automaton. Board games are a complex domain hight level tools should be used. Such a tools is a logical programming. Using logic programming was designed instrument that allows declarative descriptions of games, named gaming system. This declarative description is used as an framework for the implementation of interactive games. Linking the two worlds will be demonstrated by conversion of the gaming system to the game automaton.
Synchronous Formal Systems Based on Grammars and Transducers
Horáček, Petr ; Janoušek, Jan (referee) ; Yamamura,, Akihito (referee) ; Meduna, Alexandr (advisor)
Tato disertační práce studuje synchronní formální systémy založené na gramatikách a převodnících a zkoumá jak jejich teoretické vlastnosti, tak i perspektivy praktických aplikací. Práce představuje nové koncepty a definice vycházející ze známých principů řízeného přepisování a synchronizace. Navrhuje alternativní způsob synchronizace bezkontextových gramatik, založený na propojení pravidel. Tento princip rozšiřuje také na řízené gramatiky, konkrétně gramatiky s rozptýleným kontextem a maticové gramatiky. Dále je představen na podobném principu založený nový druh převodníku, tzv. pravidlově omezený převodník. Jedná se o systém složený z konečného automatu a bezkontextové gramatiky. Práce prezentuje nové teoretické výsledky ohledně generativní a přijímajicí síly. Poslední část práce zkoumá možnosti lingvisticky orientovaných aplikací se zameřením na překlad přirozeného jazyka. Diskutuje a srovnává hlavní výhody nových modelů s využitím vybraných případových studií z českého, anglického a japonského jazyka pro ilustraci.
IDE for SCADA Development at CERN
Mareček, Matěj ; Holík, Lukáš (referee) ; Křivka, Zbyněk (advisor)
Cílem této magisterské práce je navrhnout a implementovat IDE (integrované vývojové prostředí), které zvýší efektivitu a bezpečnost vývoje pro SIMATIC WinCC Open Architecture. Tato práce je založena na výzkumu provedeném týmem z Technické univerzity v Eindhovenu a splňuje požadavky pocházející ze SCD sekce v CERN (Evropské organizace pro jaderný výzkum). Vyvinuté IDE je postaveno na platformě Eclipse, přičemž pro syntaktickou analýzu, linkování a sémantickou analýzu kódu používá Xtext framework. IDE nabízí také podporu pro nově vytvořený programovací jazyk, který umožňuje programátorům jednoduše nadefinovat šablonu pro konfigurační soubory používané WinCC OA. Interpret tohoto nového jazyka je schopen provést syntaktickou analýzu šablony a konfiguračního souboru a rozhodnout, zdali konfigurační soubor odpovídá šabloně. Praktickým výstupem této práce je integrované vývojové prostředí, které podporuje vývoj WinCC OA aplikací v CERN a periodicky provádí analýzu kódu těchto aplikací napsaného v jazyce Control script.

National Repository of Grey Literature : 32 records found   beginprevious13 - 22next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.