National Repository of Grey Literature 12,827 records found  beginprevious12818 - 12827  jump to record: Search took 0.46 seconds. 

Typical Gothic Features and their Reflection in the Tragic Development of the Female Heroes in the works of Emily Brontë Wuthering Heights and Henry James The Turn of the Screw
POSPÍCHALOVÁ, Kateřina
The thesis ?Charakteristické rysy gotického románu a jejich vliv na tragický vývoj ženských hrdinek v díle Emily Brontëové Na Větrné hůrce a Henryho Jamese Utažení šroubu? is focused on heroines of these books and their fates and it analyzes elements of these books. The aim of the thesis is to specifficaly find and to analyze characteristic elements of gothic fiction in the books. The thesis is also focused on tragic development of the heroines, probable causes of their tragic fates and the connection with elements of gothic fiction. The thesis points out the essential elements of gothic fiction in these books and their connection with the tragic lives of the heroines. Even if the book by Henry James Utažení šroubu is a short story, it is not a novel, the elements of gothic fiction are also present in this book. It means that elements of gothic fiction are not only connected with novels.

The works of "Rudolfinian composers" included in the printed book of organ tablatures Tabulaturbuch (1607)
Frýdlová, Soňa ; Černý, Jaromír (referee) ; Daněk, Petr (advisor)
Tématem mé diplomové práce jsou skladby obsažené v tištěné sbírce varhanních intabulací s názvem Tahulaturhuch von allerhand ausserlesnen, sch6nen, lieblichen Praeludtjs, Toccaten, Motteten, Canzonetten, Madrigalien und Fugen von 4, 5, und 6 Stimmen: dessgleichen kunstlichen Passomezzen und Gagliardenl ), která je uložena v hudebním oddělení Národní knihovny v Praze pod signaturou Pu 59 C 8985. Zaměřila jsem se především na přepis a analýzu děl skladatelů, u nichž existuje osobní vazba na Prahu v době vlády Rudolfa II., a kteří tedy bývají často označováni jako skladatelé "rudo lflnští" .

Origin, composition and stability of copper pigments in wall paintings
Švarcová, Silvie ; Bezdička, Petr ; Hradil, David
Blue and green copper pigments occur in a wide range of chemically close, although mineralogically different species, which makes their proper identification nontrivial. Furthermore, they can be of various origins – natural, artificial or formed as a result of corrosion of another copper pigment. The degradation of copper pigments is a serious problem in case of artworks exposed to corrosive environment, such as wall paintings or exterior stone polychromes. In this paper, we document the variability of copper pigments used in history on examples of selected wall paintings. The problem of origin and stability of copper pigments in wall paintings is solved using advanced microanalytical investigation of paint layers together with the laboratory experiments. Microanalytical features documenting natural or artificial origin of copper pigments as well as their secondary changes caused by corrosive environment are shown and discussed.

Contemporary Narrative Prose from the Lives of Children
Husarová, Lenka ; Pechová, Drahoslava (advisor) ; Stejskalová, Anna (referee)
Současná příběhová próza, tedy próza vznikající od 90. let 20. století, je přirozeným fenoménem, který se tříbil již od počátku 20. století. Její vývoj prošel mnohými úskalími a je zachycen v první kapitole. První kapitola také shrnuje charakteristické znaky současné příběhové prózy s dětským hrdinou. Druhá kapitola Příběhová próza ze života dětí od 80. let 20. století do současnosti přibližuje námětové obsahy próz, které vyšly v tomto období a zamýšlí se, podle jakých měřítek díla třídit. Třetí kapitola Námětové okruhy se snaží utřídit prózu podle vybraných měřítek. Nejrozsáhlejší skupinou jsou prózy zabývající se mezilidskými vztahy. Sem patří námětové okruhy Děti z rozvrácené rodiny, Sourozenecké vztahy, Ideál přátelství. Další mnohem menší oddíly jsou věnovány prózám, které se zabývají péčí o zvíře, vyrovnáváním se hlavního hrdiny s vlastním zdravotním omezením nebo které líčí prázdninové dobrodružství. Zcela samostatnou kapitolu tvoří příběhy s fantazijními prvky. Čtvrtá kapitola se věnuje charakterizačním postupům ve sledovaných prózách Markéty Zinnerové, Hany Doskočilové, Martiny Drijverové, Ivy Procházkové a Ivony Březinové. Pátá kapitola, poslední, charakterizuje a hodnotí použití jazykových prostředků a kompozičních postupů, které výše zmiňované autorky v prózách využívají a jimiž jsou jejich...

Vladimir Nabokov - as a Translator of his own Works
Srpová, Kateřina ; Hlaváček, Antonín (advisor) ; Hříbková, Radka (referee)
The aim of this thesis was to compare the output of Vladimir Nabokov - the translator, and Vladimir Nabokov - the translator of his own works. Therefore the first part of this thesis deals mainly with Nabokov's language background. Nabokov was a bilingual author who wrote with equal fluency both in Russian and English, sometimes even in French. He was able to translate from and into these languages too. Nabokov began his translating career as a significant representative of free translation method. His translation of Carroll's Alice in Wonderland into Russian may serve a good example of this approach. However, during his life his attitude towards translation completely changed to an extreme of literalism. After the disastrous translation of his novel Kamera obskura into English carried out by Winifred Roy, Nabokov concluded that it is only the author himself who has the right to change anything in the process of translation. In agreement with this principle, he embraced an extremely literalist doctrine in translating Eugen Onegin into English. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Change in prosaic processing of occupation during World War Two theme in Czech literature between 1945 and 1965
Moravcová, Lenka ; Stejskalová, Anna (referee) ; Hrabáková, Jaroslava (advisor)
Author of this graduation thesis focused on the prose processing the theme of World War Two in Czech literature between years 1945 and 1965. The main point is to demonstrate basic schemes of portraying the World War Two theme in Czech literature and to analyze fundamental works of this period. In particular chapters, author especially engages in immediate reaction of the documentary and fable prose on the war, generation conflict, elaboration of Jewish matter together with holocaust and prose with existential motives. Analyzing books of Julius Fučík, Jan Drda, Josef Škvorecký, Arnošt Lustig and Ladislav Fuks, the author shows different forms of prose with war theme and presenting its main tendencies.

Time and Space in the Work of Karl Šiktanec
Fišerová, Daniela ; Brožová, Věra (advisor) ; Hník, Ondřej (referee)
Ve své práci se zamerím na tematiku casoprostoru v Šiktancove díle. Danou problematiku budu sledovat nejen v rámci celého Šiktancova díla básnického (s bližším zamerením na sbírky a skladby, v rámci nichž se tematika casoprostoru projevuje dle mého soudu nejvýrazneji, tj. Ceský Orloj, Adam a Eva, Zaríkávání živých, Tanec Smrti, aj.), ale i v rámci Šiktancovy tvorby pohádkárské. Behem své práce budu postupovat s využitím zejména metod textové analýzy, interpretace (své závery budu následne dokládat na konkrétních príkladech ze Šiktancových textu) a komparace, pricemž se budu samozrejme rovnež snažit i o zapojení svých zjištení do literárne-teoretických a literárne-historických souvislostí.

Figures in Elena Garros work recollection of Things to Come
Novotná Ouřadová, Dagmar ; Housková, Anna (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
Téma postava jejich vztahu k ostatním stavebním prvkům románu jsem si vybrala z několika důvodů. Podle mého názoru vděčí dílo Eleny Garro za svoji nadčasovost z velké části právě postavám. Spojením klasického hrdiny s postavou moderního románu vytváří postavy, které přesahují hranice jednoho díla a jedné epochy. Po hrdinech dávných bájí zdědily mytickou nesmrtelnost, z druhé linie se jim dostalo křehké poetiky moderní literární postavy. Toto spojení z nich dělá univerzální literární postavy, které díky svému bytostně lidskému rozměru dokáží oslovovat i naši současnost. Elena Garro stojí jako spisovatelka i jako žena na prahu nové doby. Ve svém díle podává svědectví o začátku nové epochy. Mexická společnost konce 20. let, do kterých je román zasazen, otevírá otázku vlastní identity a po letech cizí nadvlády hledá svoji vlastní cestu. Na pozadí magického příběhu hlavních hrdinek se odehrává drama společnosti, která stojí před svým přerodem. Elena Garro kritizuje šedé maloměšťáctví, sobectví a zaslepenost, které v jejich důsledku přirovnává k neomalenosti velkých historických gest. Mexiko prochází deziluzí z revolučních bojů a touŽÍ po zavedení pořádku. Starý systém přestává platit a nový ještě nenabyl jasných obrysů. Cítíme nostalgii po dobách minulých, ze které je však zřejmé, že již není cesty zpátky. V...

Technology and techniques of easel painting in the Baroque period as a source of inspiration for visual interpretation.
BUČKOVÁ, Michaela
The master´s thesis deals with technology of hanging painting in the Baroque period and it is a source of inspiration for visual interpretation. The master´s thesis is devided into theoretical and practical part. Theoretical part deals with technologies of baroque painting on hanging painting and techniques of this period. Key figure is study of production of Czech painter Karel Škréta. The integral part is teoretical and technological process of prominent preservers. The technological process of Škréta's production, which is the part of practical part, is based on their cognition.

Slib a jeho etika
Põhjala, Priit ; PETŘÍČEK, Miroslav (advisor) ; BERGAN, Ronald (referee)
Zvolil jsem si téma etiky ve filmu Slib (1996) tvůrců Jeana-Pierra Dardennea a Luca Dardennea jakožto příkladovou studii užití filozofie, v tomto případě filozofie francouzského filozofa Emmanuela Levinase (1906–1995), a jak jeho filozofie ovlivňuje všechny aspekty vyprávění. Ačkoliv se nejedná o jedinou možnou interpretaci jejich díla, myšlenky Levinase jsou nejvíce relevantní jak pro příběh, tak i pro vyšší intelektuální cíle filmu. Zde je jeho pojem etiky jádrem postav a vyprávění až do bodu, kde se film sám o sobě stává testem pro přijatelnost Levinasovy filozofie, jako myšlenkového experimentu ve filmové podobě. Přijatelnost Levinasovy filozofie zůstává na konci filmu neprokázána. I přes filozofické a vyprávěcí nedostatky je Slib dobrým příkladem užití filozofie ve filmu, v jehož lepších částech se ukazuje síla tohoto přístupu, nicméně v horších částech můžeme vidět nebezpečí, které z tohoto přístupu vychází. V následujících filmech je zřejmé, že se bratři Dardenneové poučili ze svých chyb.